Entäs kun puolison kulttuuriin kuuluu
Lueskelin tuossa tuota maassa maan tavalla ketjua. Meillä tuli kerran hirmuinen riita siitä, että mieheni kotimaassa vieraillessamme lapseni suuttui minulle ja löi minua (tai siis läppäisi käsivarteen). Mieheni äiti siitä vetäisi raikuvan korvatillikan lapselleni kun käyttäytyy epäkunnioittavasti äitiään kohtaan.
Mieheni kanssa jatkuvasti tästä riitelemme. Heidän kulttuurissaan lapselle kuuluu näyttää heidän paikkansa ja sillä siisti. Ei paljon auta, että sanon sen olevan Suomen laissa kiellettyä (emmekä edes asu suomeassa vaan ranskassa ja täälläkin lapsia yleisesti läpsitään...
Kommentit (52)
sabar:
Eli kyllä se ihan miisa oli joka sen tähän keskusteluun mukaan veti, jännä miten sinä tulkitset näitä viestejä..
Joo, miisa veti mukaan kertomalla, että hänen anoppinsa läpsii lapsia vähäpätöisitä syistä ja on arabi-muslimi... Eli oli rotu/kulttuuri - ei uskontokysymys!!! ;) En usko, että jos anoppini kääntyisi juutalaiseksi, hän sen takia lopettaisi lasten läpsimisen!
Jospa nyt lopettaisitte tuon jauhamisen! Ihan päätöntä ja hölmöä!
josefiina4:
ja olen nähnyt kun mies on kurittanut meidän poikia ja totta olen mennyt väliin, että toi on ihan väärää, että ota se lapsi nyt ihmessä syliisi, ja heti.
tosin lapset ovat isompia mutta silti se on väärää ja nyt vanhin on itsekkin aika väkivaltainen, on herkästi tappelemassa ja hankkiutuu näin vaikeuksiin.millähän sen asian saisi kitkettyä pois?? etteivät sitten omiaan käsittelisi
samoin.....
Niin, kun neuvoa kysyit niin neuvon annoin. Mutta hyvä jos ymmärsin viestisi väärin eikä miehesi ole lainkaan väkivaltainen. Sain ehkä väärän käsityksen viestistäsi...En (todennäköisesti) tunne miestäsi, en ole niin väittänytkään, perustin kommenttini viesteistäsi välittyneeseen kuvaan kuten kaikki virtuaalikeskustelijat.
Miisan kanssa olen samaa mieltä, typerää jauhamistahan tämä on. Enkä itse ainakaan Miisan kirjoitusta vastaan hyökännyt vaan ihan ylimalkaan sitä tyyliä jota valitettavasti nykyään myös uutisoinnissa käytetään. Ei riitä, että mainitaan 18-vuotias poika, pitää lisätä perään että kyseessä on somali vaikkei se asiaan liittyisi mitenkään.
En nyt tarkistanut tämän ketjun alkupäätä. Mutta joku kysyi, mistä maasta meirammin mies on. Kun satuin muistamaan, että meidän miehemme ovat samasta maasta, niin kirjoitin siitä, että lapsen lyöminen taitaa olla kulttuurikysymys, kun samasta maasta oleva mieheni ajattelee samalla tavalla kuin meirammin mies. Ilmeisesti tästä sitten poiki kommentit, missä kerrottiin, mistä maasta ja minkäuskoinen mies on kyseessä ja miten heidän suvussaan kohdellaan lapsia. Tämän maan ja uskonnon mainitseminen taisi siis johtua siitä, että haluttiin verrata, johtuuko läpsiminen uskonnosta vai kulttuurista. Johtopäätös taitaa olla, että läpsiminen kasvatuskeinona johtuu kulttuurista.
järkevämpää miettiä, mitä tälläisessä tilanteessa tulisi tehdä? Onko ainut ohje se, että heittää miehen pihalle vai voisiko olla mahdollista ottaa yhteyttä vielä vaikka ammattiauttajiin? Kyllä toivon kovasti voimia ja jaksamista meirammille. Jotenkin on kuitenkin syytä asiaan puuttua, pieni vauva on puolustuskyvytön, häntä ei saa missään nimessä lyödä! Ota asia puheeksi jonkun ulkopuolisen kanssa, ehkäpä neuvolassa tai varaa aikaa psykologille. Voimia vielä.
Suurin osa perheistä Suomessa kurittaa lapsiaan fyysisesti jollain tapaa. (Tukistaa, luunappeja, pepulle läimäytys... Eihän sitä tarvitse kuin avata AV:lla ketju luunapeista, niin jo on siellä puolustajaa.) Raaemmin vähemmän, mutta päiväkodeissa kuulee ihan lasten suusta selkäsaunoista, tai hoitajien mainitsevan toiselle hoitajalle, että " tuo riiviö jos olisi minun, niin saisi remmiä" . Raaemmat fyysiset kuritukset ovat kai onneksi tuomittuja myös näiden vähemmän raakojen kuritusten kannattajien keskuudessa.
Olen samaa mieltä joidenkin kirjoittajien kanssa siitä, että ihminen, joka " kurittaa" (kurilla ei mielestäni ole asian kanssa enää mitään tekemistä) lasta esim. vyöllä, on itse sairas. Ja ei, se ei mielestäni ole mikään syy jäädä yhteen sellaisen ihmisen kanssa. Vaikka kuinka olisi sairas ja vaikka hakisi apua. Lapsen turvallisuus menee kaiken edelle, aviopuolisoiden rakkauden, avioliiton, kahden vanhemman kodin... kaiken edelle. Eikä lapsen turvallisuutta pitäisi laittaa peliin; " hän lupasi, ettei tee niin enää" . Jos toinen vanhemmista on sairas, toisen on otettava koko vastuu lapsesta. Lapsella on oikeus saada kasvaa turvallisessa ympäristössä. Ei se ole helppoa, vaan ainoa keino lapsen parasta ajatellen. Voimia kaikille vaikeissa oloissa eläjille, jaksakaa laittaa lapsenne etu ensimmäiseksi. Ja onnea sinulle (en muista nikkiäsi), joka pääsit eroon väkivaltaisesta suhteesta!
Rae.:
Olen samaa mieltä joidenkin kirjoittajien kanssa siitä, että ihminen, joka " kurittaa" (kurilla ei mielestäni ole asian kanssa enää mitään tekemistä) lasta esim. vyöllä, on itse sairas.
Tämä siis tekisi omista vanhemmistani ja monien muiden tuntemieni vanhemmista sairaita. Itse asiassa, tuo määritelmä tekee kovin monesta sairaita. Jossain tv:n keskusteluohjelmassa oli että tässä jakaudutaan aika tarkkaan puoliksi - toinen puoli kannattaa fyysistä kurittamista, toinen ei.
Itse olen lapsena saanut tuntea vyön takapuolellani. Mutta en moista tee kyllä lapselleni. Ja en siltikään sanoisi, että vanhempani olivat sairaita. Usein vanhemmilla on keinot vähissä, jos alkavat kurittamaan fyysisesti. Muitakin keinoja on, mutta jos niitä ei ole mietittynä, niin pinnan palaessa ei enää ole aikaa miettiä moista. Jokaisen tulisi etukäteen pohtia mikä on sopivaa kurinpitoa, ilman lyömistä tms.
Siinä ohjelmassa, jossa puhuttiin tuosta jakautumisesta todettiin, että paras " kurituskeino" on ottaa lapselta pois jotain mistä hän pitää paljon tai ei mennä johonkin.. sillä jos lapsi haluaa jotain asiaa kovasti, silloin hän pyrkii toimimaan niin että sen asian saa.
Minun isälleni oli ihan normaalia kurittaa fyysisesti. Hän oli oppinut niin kotonaan tekemään. En ole kylläkään aikonut jatkaa tätä perinnettä. Sairasta tuo kuritus on silloin kun vanhempi vaikka menettää siinä malttinsa tai tekee sitä ilman mitään syytä.
Onneksi ollaan jo kaukana ajoista kun fyysinen kuritus oli ihan normaalia.
Asmaa:
Tämä siis tekisi omista vanhemmistani ja monien muiden tuntemieni vanhemmista sairaita. Itse asiassa, tuo määritelmä tekee kovin monesta sairaita.
---------------
Usein vanhemmilla on keinot vähissä, jos alkavat kurittamaan fyysisesti. Muitakin keinoja on, mutta jos niitä ei ole mietittynä, niin pinnan palaessa ei enää ole aikaa miettiä moista.
Aivan kuten sanoit, tosin minä seison siellä viivan toisella puolella. En koe kaikkea ruumiillista kuritusta sairaaksi, kuten selitin edellä (vaikka en hyväksy yhtään), mutta vyö, jne, sairasta.
Raaka ruumiillinen kuritus ei ole kuritusta, vaan kuten sanoit, PINNAN PALAESSA... Niin. Suuttumisen osoittamisen tapa on valinta, ja vain sairas ihminen turvautuu tuollaiseen väkivaltaan. Se, miksi ihminen on sairas, on jo toinen juttu. (Syitä voi etsiä hänen vanhemmistaan, jne. Tervettä käytöstä se ei ole aikuiselta ihmiseltä.) Perustelusi mukaan on siis oikeutettua keinojen loppuessa ja hermojen menettäessä lyödä vaikka naapurin rouvaa vyöllä verille, kun hän ei millään opi pitämään kotiteatteriaan yöllä tarpeeksi hiljaisella....
Rae.:
Perustelusi mukaan on siis oikeutettua keinojen loppuessa ja hermojen menettäessä lyödä vaikka naapurin rouvaa vyöllä verille, kun hän ei millään opi pitämään kotiteatteriaan yöllä tarpeeksi hiljaisella....
En suinkaan sanonut, että se [b]oikeuttaa[/b] lyömiseen vaan tästä voi miettiä *miksi* niin pääsee tapahtumaan. Ihminen ei ole miettinyt lainkaan keinoja, joilla reagoida vihan, ärtymyksen tms tunteeseen jolloin hän käyttää mahdollisesti täysin vääriä keinoja.
en tänne palstalle kuulu,mutta...
ei voi muuta sanoa kun että kyllä jotkut ihmiset voivat olla sairaita!!!
paha olo tuli kun luin tätä ketjua :((
vauvan läpsiminen kuulostaa...
Lapseni isä on samalta suunnalta kotoisin kuin tuhven mies, ja kulttuuriin kuuluu myös että vanhempia pitää totella heti ja vähän pelätäkin. Kun poika vauvana huusi monta tuntia putkeen, mies halus laittaa sen yksin parkumaan sänkyynsä ja oven kiinni.. Johtui varmaan myös väsymyksestä. kun lapsi oli ihan pieni, mies puhui siihen tyyliin että tottele tai lyön, mutta ei siis koskaan ole oikeasti lyönyt, poika tottelee kyllä isäänsä karjaisusta heti, mun kirkumiset kaikuu kuuroille korville...
Olin aika järkyttynyt niistä " lyömisuhkailuista" silloin, ja vetosin suomen lakiinkin. Nyt kun lapsi on isompi, kyllä se olen minä ollut joka joskus luunapin antaa tai tukistaa... Enkä pitäisi itseäni lapsen pahoinpitelijänä.. Lapsen kanssa kahden asuessa hermo välillä kiristyy ja silloin lapsen isä puolestaan saa minua rauhoitella.
Ja mitä sinä, Josefiina, tiedät meidän muiden miehistä. Et mitään
ja hirveenpaljon kiinnostaakin tietää, mutta jos olette hesasta voin vaikka tietääkkin yhtäsun toista. tiedänhän mä monia muslimi naisia ja heidän miehiä.
jatkan myöhemmmin...pitää mennä.....