Miten joku lapsi voi oppia lukemaan vasta koulussa? Kertooko se jostain kehitysviivästymästä
Kommentit (38)
todettiin laaja-alaiset oppimisvaikeudet.
luokkansa paras äidinkielessä ja kirjarohmu. Oppi lukemaan 1. luokalla lokakuussa.
Ei vaan kiinnostanut aiemmin.
Mä opin vasta ekalla lukemaan ja kaikin puolin kehitysviivästynyt olen. Aina olen pärjännyt koulussa, opinnoissa ja työelämässä. On maisterin paperit ja paljon muitakin opintoja, työkokemusta ja menestystä työelämässä ja perhe-elämässkin menee oikein mukavasti. Mihinkähän olisikaan pystynyt, jos olisin normaali enkä kehitysviivästynyt?
niin muutkin dysfaattiset lapset. Lapset olivat kielellisessä erityisryhmässä.
Poikani luki sujuvasti, kun koulu alkoi.
Joten teoriasi ei pidä paikkansa.
Ekalla luokalla on toiset lapset vasta 6v.
Omani on syntynyt keväällä ja saa etulyöntiaseman
ikänsä puolesta.
ei ollut aikoinaan meinannut oppia millään lukemaan. Vasta 2. luokalla koulussa oppi kunnolla, vaikka mitään lukihäiriötä tms. hänellä ei ole. Fiksu mies hänestä silti tuli, ammatiltaan on lääkäri (eikä muuten ole valelääkäri...).
Hänen luokkatoverinsa ei osaa lukea kunnolla ja on minusta hyvin älykäs poika.
Tämä poika pärjää oikein hyvin kokeissa.
Oma poikani on kympin oppilas matematiikassa, mutta äidinkielen kokeissa tulee virheitä.
Poikani osaa lukea pikana eli erittäin taitava lukija.
39
lähinnä, miten suurin osa lapsista ei opi jo ensimmäisenä ikävuonnaan lukemaan. Mun 3 kk vauva makaa tuossa sängyllä lukien Le Monde Diplomatiqueta.
Mun lapsen luokalla vain neljäsosa osasi lukea ekaluokan alkaessa, tulivat samasta eskarista jossa ei millään lailla annettu eväitä lukemisen oppimiseen. Ne, jotka osasivat, olivat saaneet oppinsa kotona.
Luit varmaan tota toista ketjua, jossa mm. minä kerroin oppineeni viisi vuotiaana ja mieheni vasta koulussa. Mies on niinkin jälkeenjäänyt, että on varatuomari ja yliopistonkin mennyt läpi normivuosissa, mutta niin, että syyslukukaudet oli poissa ja kevätlukukauden aikana teki aina kaikki koko vuoden opintoviikot.
vasta koulussa. Ainakin opettamissani ekaluokissa reilusti alle puolet ovat osanneet lukea kouluun tulleessaan. Ja mielenkiintoisinta on, että lapset, jotka oppivat vasta koulussa lukemaan, ottavat aiemmin lukemaan oppineet tosi nopeasti kiinni lukemisen sujuvuudessa ja luetunymmärtämisessä ja menevät jopa aiemmin oppineiden ohi tässä asiassa ekaluokan kevääseen mennessä.
T. Alkuope
ekaluokalla joululoman jälkeen. Ja koulumenestys on kummallakin ollut ihan kiitettävää, esikoisen yleisarvosana yo-kirjoituksissa oli L. Lukio menee nuoremmallakin ihan hyvin.
Itsekin kyllä ihmettelin esikoisen ekaluokan syksyllä opettajalle, miten ihmeessä lukeminen on niin takkuista. Opettaja sanoi, että onhan tässä vielä kevätlukukausi aikaa opetella.
ei mun mielestä se ennen kouluikää lukemaan oppiminen perustu siihen, että lasta olisi välttämättä opetettu, kuten tuossa kommentoitiin, että "kun eskarissa ei käydä kirjaimia läpi..". Jotkut hoksaavat homman aiemmin ja jotkut myöhemmin.
lähinnä, miten suurin osa lapsista ei opi jo ensimmäisenä ikävuonnaan lukemaan. Mun 3 kk vauva makaa tuossa sängyllä lukien Le Monde Diplomatiqueta.
ekaluokalla joululoman jälkeen. Ja koulumenestys on kummallakin ollut ihan kiitettävää, esikoisen yleisarvosana yo-kirjoituksissa oli L. Lukio menee nuoremmallakin ihan hyvin.
Itsekin kyllä ihmettelin esikoisen ekaluokan syksyllä opettajalle, miten ihmeessä lukeminen on niin takkuista. Opettaja sanoi, että onhan tässä vielä kevätlukukausi aikaa opetella.
Sun esikoises taitaa olla aika vanha tai sitten keksit koko jutun, nimittäin tuollaista yleisarvosanaa ei ole ollut sitten yli kymmeneen vuoteen...
luetunymmärtämisessä ohi? Ja ohitettanko kaikki ennen kouluikää oppineet silloin keväällä?
vasta koulussa. Ainakin opettamissani ekaluokissa reilusti alle puolet ovat osanneet lukea kouluun tulleessaan. Ja mielenkiintoisinta on, että lapset, jotka oppivat vasta koulussa lukemaan, ottavat aiemmin lukemaan oppineet tosi nopeasti kiinni lukemisen sujuvuudessa ja luetunymmärtämisessä ja menevät jopa aiemmin oppineiden ohi tässä asiassa ekaluokan kevääseen mennessä.
T. Alkuope
"ei niin pientä vitsiä, ettei hitunen tottakin"
Olen itse ajatellut opettaa lapsiani lukemaan niin pian kuin se vain on mahdollista. Näen, että lukemisen kautta lapselle avautuu täysin uusi, ihmeellinen ja tärkeä maailma. Lukemisen kautta kielellinen kehitys helpottuu, ja sitä kautta muukin kognitiivinen oppiminen, näin uskon. Sitä paitsi, koulussa ei sitten tarvitse ottaa liikaa stressiä, on helpottavaa, kun lapsi osaa jo ns. kriittisimmän taidon, eikä kaikki opittavat asiat paukahda kerralla - vahvistaa mukavasti itsetuntoakin.
ei mun mielestä se ennen kouluikää lukemaan oppiminen perustu siihen, että lasta olisi välttämättä opetettu, kuten tuossa kommentoitiin, että "kun eskarissa ei käydä kirjaimia läpi..". Jotkut hoksaavat homman aiemmin ja jotkut myöhemmin.
Meillä esikoinen lukee vielä 2. luokallakin takkuisesti, vaikka tankattu on kotona. Keskimmäinen oppi 4-vuotiaana itsekseen. Katsotaan kuinka kuopuksen käy..
Kaikkia lapsia ei vaan kirjaimet ja lukeminen kiinnosta ennenkuin pakotetaan.
lööpittömiä kassoja ei ole ja todella mukava vastata 4-vuotiaalle joka kysyy, että äiti aiotko sinäkin tappaa meidät?
"ei niin pientä vitsiä, ettei hitunen tottakin"
Olen itse ajatellut opettaa lapsiani lukemaan niin pian kuin se vain on mahdollista. Näen, että lukemisen kautta lapselle avautuu täysin uusi, ihmeellinen ja tärkeä maailma. Lukemisen kautta kielellinen kehitys helpottuu, ja sitä kautta muukin kognitiivinen oppiminen, näin uskon. Sitä paitsi, koulussa ei sitten tarvitse ottaa liikaa stressiä, on helpottavaa, kun lapsi osaa jo ns. kriittisimmän taidon, eikä kaikki opittavat asiat paukahda kerralla - vahvistaa mukavasti itsetuntoakin.
Kukin luonnollisesti oppii kiinnostuksensa mukaan. Joku on taiteellinen, toinen liikunnallinen jne.