Laitoin piparitaikinaan
piparkakkumaustepussin ohjeen mukaan mausteita ja nyt taikina maistuu tosi kirpsakalle (inkivääri ja pomeranssinkuori). Eli 1 rkl/ 3dl jauhoja -> 3 rkl (laitoin ehkä vähän reiluja) kun netissä ohjeissa oli laitettu vain 1rkl. Tasottuuko maku huomiseksi jääkaapissa, vai maistuuko piparitkin tuolta huomenna? Ennen en ole valmissekoitusta käyttänyt...
Kommentit (5)
siinä maustepussissa luki, että 1rkl/3dl jauhoja ja taikinaan tuli 9dl jauhoja. Eli siitä tuo 3rkl. Mutta kun lueskelin noita netin ohjeita, niissä tuli mausteseosta vain 1 rkl... Se kuulostaa kyllä vähältä.
ap
Itse olen aina käyttänyt valmista maustesekoitusta, eli piparkakkumaustetta ja juurikin tuon ohjeen mukaan. Nytkin olen jo kaksi kertaa tehnyt ohjeen mukaan, ja laittanut maustetta hieman yli 3 rkl, kun jauhoja tuli noin 10 dl.
Ja minusta siis itse taikinakin on heti maistunut hyvältä ja valmiissa pipareissa ei nyt ainakaan ole ollut mitään vikaa.
Eli mielestäni teit ihan oikein. Jos et ole ennen käyttänyt valmista seosta, niin saattaa ihan jo senkin takia maistua suussasi erilaiselta.
Mutta ainakin itse sain hyviä pipareita noin :)
Tasoittuu kovasti paistuessaan ja jäähtyessään. Toki mausteisuus on makukysymys, jos on tottunut johonkin paraisten piparikeksien häivähdykseen mausteisuutta, voi ensivaikutelma olla vahva. Mutta pipareitahan ne ovat, eivät keksejä :)
Uskon, että tasoittuu.