Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllätyin tänään kauppakeskuksessa miten moni lapsi oli

Vierailija
10.12.2011 |

todella siististi puettu!

Asun itse ns. maalla ja käyn ihmisten ilmoilla tosi harvoin. Minulla ei ollut lapsia mukana, kävin yksin.

Olen täältä lukenut, miten jotkut ihmettelevät, kun äidit ja isät eivät pue lapsia siististi kaupoille mennessä.

No, tänään ainakin olivat pukeneet. Lapsilla ei ollut mitään kura-Eccoja ja toppahaalareita, vaan oli monella siistit syyssaappaat, varsikenkiä jne. Tytöilä näkyi villahameita, paksuja sukkahousuja, villakangastakkeja jne.

Lapset olivat todella hyvin puettuja! Pyörin kauppakeskuksessa noin 3-4 tuntia ja tänä aikana näin vain kaksi toppahaalariin puettua lasta, vaikka lapsia näkyi päivän aikana kymmenittäin. Suurin osa vanhemmista oli pukenut lapsensa siististi, ihan kuin olisi keski-Euroopassa ollut!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu.

Kohta joku vaan vääntää tuostakin jotain negatiivista...

Vierailija
2/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tollaisia vaatteita ole ja lapset ei käy ostosparatiiseissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskeskusreissut ovat meillä harvoin sellaisia suunniteltuja, hienoja matkoja vaan yleensä käydään ruokakaupassa tai hakemassa jotain jatkojohtoa, jota ei lähikaupasta saa. Pikkukiireellä kun lähdetään, niin jää villakangastakit kaappiin. Pojilla ei muutenkaan ole mitään saapikkaita niin kuin tytöillä vaan ainoat talvikengät ovat talvilenkkarit ja kuomat. En ole löytänyt pojille oikein mitään hienompaa enkä koe tarvettakaan sille.

Jos olisimme lähteneet kauppareissua ennen tai jälkeen leikkikentälle, olisi päällä olleet ne haalarit. Onko sekin nykyään rikos kaupoissa? Saako vain lähikauppaan mennä haalareilla ja kauppakeskukseen pitää jo pukeutua kuin ravintolaan?

Vierailija
4/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisista ja suomalaislapsista. Miten minulla ei ole käynyt mielessäkään, että täällä lapset olisivat huonosti tai likaisesti puettuja? Mulla on jotenkin ihan kohdallaan tämä kansallinen itsetunto.

Vierailija
5/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauempana, joten minä en ainakaan lähde sellaisiin ruokaostoksille. Meillä jopa lapset puetaan siististi kun lähdetään kauppakeskukseen.

Ei tulisi mieleenkään hakea mistään kauppakeskuksesta jotain maitoa, koska jo siinä parkkipaikan etsimisessä, kauppaan ja takaisin autolle -matkassa kuluu useita minuutteja.

Meidän perhe ainakin käy kauppakeskuksissa noin 2 kertaa kuussa ja silloin tosiaan lapsetkin puetaan nätisti ja ollaan siellä yleensä jokunen tunti, käydään syömässä, lapset saa leikkiä.

Vierailija
6/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisista ja suomalaislapsista. Miten minulla ei ole käynyt mielessäkään, että täällä lapset olisivat huonosti tai likaisesti puettuja? Mulla on jotenkin ihan kohdallaan tämä kansallinen itsetunto.

marketeissa on vaan niitä haalarilapsia.

Tuo käsitykseni tulee siis käytännöstä, ei mielikuvasta.

ap

Vierailija
7/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senb mitä olen nähnyt akselilla Hki-Rovaniemi, lapset puetaan asiallisesti ja nätisti.

Vierailija
8/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, miksi miehen ex-vaimo pukee lapsensa väkisin takkiin ja housuihin. Helpommalla pääsisi kun haalarit vaan molemmille, sehän lämmittäkin kai enemmän (?) ja pukeminen nopeutuu ja helpottuu, ja lapsi oppisi nopeammin pukemaan itsekin.

Vierailija
9/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tänään marketissa tonttuna eli metsolan velourhaalari, valkoinen villatakki ja tonttulakki (joka on ihan paras pipo, menee hyvin korville ym). Paljon tuli kehuja ja hymyjä!

Vierailija
10/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heillehän tulisi niissä nopeasti kuuma. Ovat sitten sisävaatteillaan siellä.

Vierailija
11/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääköhän meidän lapset jostakin paitsi kun en jaksa heidän kanssaan raahautua jumboon.

Pääsee käymään siellä ehkä 2 kertaa vuodessa. Mua ahdistais ihmisten paljous.

Yksin kyllä saatan siellä käydä ja silloinkin valitsen arkiaamun että saa varmasti rauhassa käydä ostoksilla.

Vierailija
12/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me, jotka kävelemme kauppakeskukseen lähistöltä pukeudumme sään mukaan.

Mielestäni ei pitäisi arvottaa näitä kahta asiaa. On hullua, jos pitää säässä kuin säässä kipsuttaa hienoissa vaatteissa kauppaan, jotta näyttäisi sitten hienolta siellä ostosten lomassa. Meillä käydään meno- ja tulomatkalla leikkipuistossa pyörähtämässä, joten ne on sitten meidän lapset, jotka tapaat kauppakeskuksessa kurahousut päällä ;-) Koeta kestää.

Meillä on ilmeisesti hieman erilaiset arvomaailmat.. Pidän mielelläni omani, pidä sinä omasi, mutta yritä arvostaa myös autottomia perheitä tai ihan liikunnan ilosta kävellen liikkuvia.

Vierailija
13/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmitti tänään, kun oltiin koko perhe Jumbossa paitsi pienin, kun oli muutaman päivän mummolassa hoidossa. Kesken shoppailun saatiin tieto että lapsi tuodankin meille Jumboon ja tiesin ettei sillä ole mummolassa mukana kuin toppahaalari ja kuomat.

Alle oli mummo pukenut vain pitkät kalsarit ja paitakin oli likainen, joten puku sai olla päällä.

Niissä vermeissä sitten käytiin ravintolassakin syömässä.

Minkäs teet, varmaan moni taas kuvitteli vaikka ja mitä.

Vierailija
14/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä lapset puetaan ihan arkenakin noin eli ei mitään haalareita vaan villakangastakki, vekkimekko, paitapusero ja neule, tietysti kaulahuivi ja päähine sävy sävyyn eikä todellakaan mitään kypärämyssyjä. Mutta Helsingin keskustassa ei olekaan tarkoitus laskea mäkeä tai rakentaa lumilinnaa Erottajalle.

Vierailija
15/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli päällä saattaa tosiaan olla kurainen haalari ja goretexit jaloissa jos kotimatkalla haemme jotain.

Oopperaan, teatteriin ja konsertteihin mennessä lapsilla on kyllä ykkösen päällä.

Vierailija
16/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas jotenkin säälin näitä siististi puettuja lapsia. Tulee olo, että he ovat jotain pikkumannekiineja ja pukeutuvat aikuisia varten. Minä taas aina ihaillen katselen lapsia, jotka liikkuvat rapasissa toppahaalareissa keskellä kaupunkia: he saavat olla lapsia vailla aikuisten vaate-etikettejä. Olen itse saanut onneksi elää lapsuuteni 70-luvulla, jolloin lapset puettiin käytännöllisiin unisex-vaatteisiin. Sitä ennen lapset puettiin pieniksi aikuisiksi ja 70-luvun vanhemmat halusivat sellaisesta eroon.

Eläköön kurahousut, kuomat ja toppahaalarit! Eläköön villi ja vapaa lapsuus!

Ps. Olen kasvatusalalla.

siellä lapset puetaan ihan arkenakin noin eli ei mitään haalareita vaan villakangastakki, vekkimekko, paitapusero ja neule, tietysti kaulahuivi ja päähine sävy sävyyn eikä todellakaan mitään kypärämyssyjä. Mutta Helsingin keskustassa ei olekaan tarkoitus laskea mäkeä tai rakentaa lumilinnaa Erottajalle.

Vierailija
17/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenvaatehulluja äitejä. Eikö suomalaisilla äideillä ole muuta tekemistä kuin arvostella ja tuijotella toisten vaatteita???

Muualla on ilmiselvää, että vaatetus perustuu jollain osaa varakkuuteen eikä sellaisista asioista huomautettaisi koskaan ääneen,ei edes keskustelupalstoilla.

Muualla on myös paljon suurempia ongelmia kuin ihmetellä muiden pukeutumista.

Tuntuu että suomiäitien pääkoppa on hieman tyhjä, kun ei keskustelua oikein muusta löydy kuin lastenvaatemerkeistä tai muiden pukeutumisesta..

(palstalla tai kahvilassa...)Noloa...

Vierailija
18/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ostoskeskuksiin autolla. Aina autolla. Mulle ei tulisi mieleenkään koskaan laittaa lapsille toppahaalaria päälle ostoskeskukseen. Siis ei käy mielessäkään. Lapsilla ikää 4,5 v ja 2 v.

Lapsille on olemassa ihan erikseen toppatakit, joita käytetään pääasiassa kaikilla muilla reissuilla, paitsi pihalla ja leikkipuistoissa. Mun mielestä haalarit on vain ja ainoastaan ulkoiluun, pihalle ja leikkipuistoon.

Onhan nyt toppatakki paljon helpompi riisua lapsen päältä, kuin haalari. Yleensä lapsilla on sit farkut jalassa, talvellakin, jos ulkonaoloaika rajoittuu pariin minsaan (matkat autolta sisään).

Ja sit meillä on läjä kevät ja syystakkeja. Kun ei osta vedenkestäviä, niin halvallakin saa kivannäköisiä takkeja niin tytöille kuin pojillekkin.

Miettikää nyt itse. Kuinka kauan jaksaisitte olla sisätiloissa toppahaalarissa, ennenkuin läkähtyisitte? Sit alkaa kiukuttelu, kun on kuuma.

Vierailija
19/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeutumista aika radikaalisti. Me kuljetaan yleensä julkisilla ja jalan ja joudutaan siis pukemaan lapset ihan kunnon toppavaatteisiin kun lähdetään ostoksille. Eihän se yhtä fiiniä ole kuin "asiointivaatteilla" mutta tämä on meidän valinta. Sisävaatteet ovat kyllä sitten yleensä ihan edustuskelpoiset mutta sellaiset, jotka tuntuvat hyvältä myös toppavaatteiden alla. Ostoskeskuksessa lapset ovat yleensä sisävaatteilla.

Mutta noin yleensä, niin kyllä minusta suomalaiset lapset ovat pääsääntöisesti ainakin puhtaisiin vaatteisiin pukeutuvia. Tyyli vaihtelee mutta näinhän sen pitää ollakin. Yhdet tykkää oravapuvuista, toiset pikkuvanhoista, toiset taas perus henkkamaukasta.

Vierailija
20/57 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ulkoilee reimoissa ja shoppailee siisteissä vaatteissa. Pakkohan on olla kyläilyvaatteet jokatapauksessa.

Siis sellaisia lapsia, jotka viettää vapaa-aikaa ostoskeskuksissa? Meillä ei tollaisia vaatteita ole ja lapset ei käy ostosparatiiseissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi