Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annanko asian olla vai onko tämä teidänkin mielestä väärin?

Vierailija
10.12.2011 |

Poika (7.lk) saanut matikan kokeista 10, 10- ja 10



Wilmaan on tullut syksyn aikana 4 "Hyvä ja aktiivinen tuntityöskentely"-merkintää



Tänään oli syksyn arviointikeskustelu. Opettaja sanoi, että sanoo jo nyt, ettei voi antaa todistukseen matikasta kymppiä, koska joitakin kertoja vihkotehtävät on ollut hyvin vaillinnaiset (ts. poika on oikonut laskuvaiheita, on älyttömän hyvä laskemaan päässä eikä ole laiskuuttaan? viitsinyt merkata jokaista laskuvaihetta ylös) ja kerran on ollut läksyt puoleksi tekemättä. Sanoi, että jos nuo asiat kevätlukukaudella on kunnossa ja kokeista ei tule 10- huonompaa, voi antaa sitten 10.



Pojalla on ollut AINA ennen 10 ja tiedän, että vetää herneen nenään, jos nyt saa 9.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saa nyt tavallaan varoituksen siitä, että lausekkeet ja välivaiheet on vaan merkittävä aina matikassa, pelkät vastaukset ei riitä.



Saa tilaisuuden kevättodistusta varten, tätä väliarviointiahan ei kukaan koskaan missään kaipaa, mutta lausekkeiden merkintätaitoa poika tulee tarvitsemaan koko loppuelämänsä matikankokeissa, yliopistossakin.

Vierailija
2/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi erityisopettaja sanoi, että vain hänen luvalla voi laskuvaiheet jättää tekemättä.

Kysyin häneltä asiaa, kun olin avustajan tehtäviä harjoittelemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatia lapselleni kymppiä tai ylipäätään parempaa arvosanaa. Perusteita voi toki kysyä ja tässä tapauksessa opettaja on ne kertonut. Siihen on ap:n ja pojan tyytyminen.

Vierailija
4/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea opsista ne arvostelperusteet. Löytyvnevät teidän koulun sivuilta.



Se kymppi vaatii aikamoista innostuneisuutta ja ylimääräistä harrastuneisuutta ainetta kohtaan. Kymmpi on täydellisen oppilaan numero. Kysypä itseltäsi ja vastaa REHELLISESTI: onko poikani ollut täydellinen?



Ja jos joku ope on löysempi arvostelussaan, niin se on valitettavasti vaan tätä elämää. Ei olla koneita. Ehkä kannattaisikin anoa pojan siirtoa jollekin toiselle luokalle, jota opettaa vähän rennompi ope? (Mutta loppupelissä, olisiko sekään hyvä asia? Oppisiko siinä vain sen, että riman alikin pääsee helposti?)



T. Matikanope

Vierailija
5/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika kerta saa täysiä pisteitä kokeista, niin hän myös osaa merkitä ne välivaiheet oikein! Jos ei osaisi, olisi kokeesta aina huonompi numero merkintöjen puuttuessa.



On siis kyse vain lapsesi laiskuudesta kirjata välivaiheet ylös koulutehtäviin. Joten sano sille pojallesi, että kun lopettaa löysäilyn kotitehtäviä tehdessä niin numero pysyy kymppinä jatkossakin.

Yksinkertaista.

Vierailija
6/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain SINÄ voit vaikuttaa siihen miten poika asian nyt ottaa. Anna pojan huomata, että on sulle arvokas ja tärkeä rakas saadessaan muitakin kuin kymppejä!

Jos rupeat noin pienestä nipottamaan ja vaatimaan sitä täydellistä kymppiä niin poika oppii vaan huomaamaan, että se on sullekin se A ja O.

Elämä ei aina tunnu reilulta, mutta sitä se elämä on ja sanot pojallesi, että 9 on oikein hieno numero. Sinuna en mustamaalaisi opettajaakaan tuollaisesta ettei suotta pojalla ole tukalaa koulussa ja katkeroidu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta emme mekään mitään voineet ilmoitusluontoiselle asialle: minulla ei ole tapana antaa kymppiä ala-asteella, se LAISKISTAA. Ainoa perustelu siis.

Ei auttanut kuin sanoa pojalle, että odota yläasteelle pääsyä, jotta opettaja vaihtuu.


Miksi pojalle - ja tytöllekin - ei voi vaan sanoa, että "merkitse ne välivaiheet"?

Se auttaa ymmärtämään matematiikan perusteita, vaikka tuossa vaiheessa tuntuvat tarpeettomilta kun päässälasku on nopeampaa.

Vierailija
8/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kuin äidin ylpeys.

Se jota 9 vituttaa on ap itse.

Olisit tyytyväinen siihen, että lapsellasi menee hyvin. Jos vaadit liikaa ja kiukuttelet kun ei tule kymppiä, päätyy ylitunnollinen ja ylikypsä lapsesi lopulta siwan kassalle. Tai alipalkatuksi kunnan työntekijäksi.

7.lk. (tyttö) ja minua todellakin itseäni ärsyttäsi jos jostain vakiohyvästä aineestani en saisi sitä numeroa mikä mulle kuuluisi. (enkä nyt välttämättä puhu kympistä) Ja vanhempani ei kyllä välitä onko todistuksessani se kymppi vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni oli lapsena koulussa samainen ongelma. Olin hyvä matikassa ja jätin helposti välivaiheet merkitsemättä, koska en tarvinnut niitä. Opettajat jo silloin tekivät selväksi, että välivaiheet täytyy silti merkitä, vaikka vastaukset päässä osaisikin laskea. Turhauttihan se, mutta ei muu auttanut! Niin kokeissa kuin kotitehtävissäkin niiden piti sieltä löytyä. Siten se opettajakin tietää, miten se laskutoimitus on tehty, eikä ole ns. huijattu tms. :)



Joten jos se poikasikin vaan opettelisi ne välivaiheet merkitsemään! ymmärrän todella hyvin opettajan antaman 9. Ei ne kokeet pelkästään merkitse! :)

Vierailija
10/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusopetusasetus



19 § (18.6.2003/560)

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu



Opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista on pyydettävä kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.



Jos 1 momentissa tarkoitettu uusi arviointi tai ratkaisu, jolla pyyntö on hylätty, on ilmeisen virheellinen, lääninhallitus voi oppilaan huoltajan pyynnöstä velvoittaa opettajan toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annettava, tai määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen muutettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusopetusasetus

19 § (18.6.2003/560)

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista on pyydettävä kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.

Jos 1 momentissa tarkoitettu uusi arviointi tai ratkaisu, jolla pyyntö on hylätty, on ilmeisen virheellinen, lääninhallitus voi oppilaan huoltajan pyynnöstä velvoittaa opettajan toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annettava, tai määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen muutettavaksi.

Ihan turhaa! Opettajalla kuitenkin hyvät perustelut numerolle! Eikä kuitenkaan kyse ole kuin yhden numeron erosta! Ei siis mistään luokalle jättämisestä tai edes suuresta numeroiden pudotuksesta!

Opettajan perusteet 9:lle ovat täysin ymmärrettävät!

Vierailija
12/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1: saa kokeesta 8,5. Todistukseen numeroksi 8. Minkä johtopäätöksen lapsi tekee: ei kannata yrittää, jos 8,5 koenumerolla saa kasin. Saman numeron saa myös 7,5 koenumerolla ja pääsee paljon vähemmällä. Saa seuraavaan todistukseen 8, mutta koska lukeminen on vähentynyt sitä seuraavaan todistukseen numero laskee seiskaan.



Lapsi 2: saa kokeesta 8,5 ja todistukseen numeroksi 8. Alhainen numero harmittaa. Tsemppaa seuraavalla lukukaudella ja saa kokeesta 9+ ja nostaa numeroaan. Tulevalla lukukaudella numero lähentelee jo kymmppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1: saa kokeesta 8,5. Todistukseen numeroksi 8. Minkä johtopäätöksen lapsi tekee: ei kannata yrittää, jos 8,5 koenumerolla saa kasin. Saman numeron saa myös 7,5 koenumerolla ja pääsee paljon vähemmällä. Saa seuraavaan todistukseen 8, mutta koska lukeminen on vähentynyt sitä seuraavaan todistukseen numero laskee seiskaan.

Lapsi 2: saa kokeesta 8,5 ja todistukseen numeroksi 8. Alhainen numero harmittaa. Tsemppaa seuraavalla lukukaudella ja saa kokeesta 9+ ja nostaa numeroaan. Tulevalla lukukaudella numero lähentelee jo kymmppiä.

että niihin numeroihin vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin koe...

Vierailija
14/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tapa lasta opiskelemaan vai voisiko olla, että nyt ollaan luomassa pohjaa sille, että poika heittää koko homman läskiksi, jos ei kerran osaamisesta saa sitä numeroa, jonka ansaitsee.



Meillä oli suunnilleen samoin paitsi että kotitehtävät oli aina tehty, käsialasta tuli valitusta. Esitin tuon äskeisen kysymyksen ja opettaja joutui toteamaan, että epäreilu arviointi voi aiheuttaa sen, että noin käy, mutta että tuskin tämä poika. Sanoin, että lapseni ei ole poikkeus eli jos hän näkee, että se luokan riekkuja, unohtelija ja lunttaaja saa yrittämisestä arvosanan 7, vaikka kokeista tulee 4-7, niin ei ole mitään järkeä itse opiskella, koska sitä kymppiä ei saa. Helpompi antaa olla ja ottaa se samainen 7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon epäreiluutena ja opettajan vittuiluna.

Vierailija
16/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon epäreiluutena ja opettajan vittuiluna.

kellekään tule olo, että on kohdeltu epäreilusti!

Vierailija
17/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tapa lasta opiskelemaan vai voisiko olla, että nyt ollaan luomassa pohjaa sille, että poika heittää koko homman läskiksi, jos ei kerran osaamisesta saa sitä numeroa, jonka ansaitsee.

Meillä oli suunnilleen samoin paitsi että kotitehtävät oli aina tehty, käsialasta tuli valitusta. Esitin tuon äskeisen kysymyksen ja opettaja joutui toteamaan, että epäreilu arviointi voi aiheuttaa sen, että noin käy, mutta että tuskin tämä poika. Sanoin, että lapseni ei ole poikkeus eli jos hän näkee, että se luokan riekkuja, unohtelija ja lunttaaja saa yrittämisestä arvosanan 7, vaikka kokeista tulee 4-7, niin ei ole mitään järkeä itse opiskella, koska sitä kymppiä ei saa. Helpompi antaa olla ja ottaa se samainen 7.

Vierailija
18/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon epäreiluutena ja opettajan vittuiluna.

kellekään tule olo, että on kohdeltu epäreilusti!


niin koetko reiluutena sen, että sinä saat samasta työstä vähemmän henkilökohtaista kannustuspalkkaa kuin työkaveri?

Vierailija
19/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että osoittaa kokeessa osaavansa täydellisesti asian, kympin edestä ei osoita vielä mitään. Arvosana voi toikkarissa olla 4-10. Ihan miltä opesta tuntuu. Ei näytöillä ole mitään merkitystä! Sun poika ei nyt miellytä opea ja open mielestä hän EI OSAA matikkaa. That's it.

Vierailija
20/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan sain liikunnasta aina seiskan, sitten yhtenä lukukautene päätin tsempata, mulla oli aina välineet mukana ja olin ajoissa ja otin aktiivisesti osaa. Esim muistan suunnistaani vesisateessa kaikki rastit vaikka muut oli lähteet jo pois kun pieni sade haittasi ym. Ja mitä tuli numeroksi, no seiska. Seuraavana lukukautena asenteeni oli haista vittu. Ja mikä oli arvosana, no seiska.

Lapsi 1: saa kokeesta 8,5. Todistukseen numeroksi 8. Minkä johtopäätöksen lapsi tekee: ei kannata yrittää, jos 8,5 koenumerolla saa kasin. Saman numeron saa myös 7,5 koenumerolla ja pääsee paljon vähemmällä. Saa seuraavaan todistukseen 8, mutta koska lukeminen on vähentynyt sitä seuraavaan todistukseen numero laskee seiskaan. Lapsi 2: saa kokeesta 8,5 ja todistukseen numeroksi 8. Alhainen numero harmittaa. Tsemppaa seuraavalla lukukaudella ja saa kokeesta 9+ ja nostaa numeroaan. Tulevalla lukukaudella numero lähentelee jo kymmppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi