Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teininne ei ole innokas tulemaan joulukirkkoon, annatteko jäädä pois?

Vierailija
09.12.2011 |

Kyseessä on siis 13-vuotias joka uskoo, haluaa vielä iltarukouksenkin :) mutta joulukirkko tuntuu vain hänestä tylsältä. Tähän asti on käyty perinteisesti kerran vuodessa, jouluna.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tietyissä asioissa täysi-ikäisyyteen asti, mutta teinin on kyllä pikkuhiljaa saatava itse päättää asioistaan, vaikka jopa vanhempien tahtoa/toivoa vastaan. Se kuuluu kasvamiseen, se on irtiottoa, se on itsenäistymistä.

On toki kyseessä vasta 13-vuotias, mutta jostain se on aloitettava. Tämä on vielä pieni asia.

Eli näyttäisin teinille, että hän voi itse päättää.

Vierailija
22/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, ja missähän muussa lapsi päättää?

Mitä pahaa siinä on että menee istumaan kirkkoon?

-koska mää en ny vaa haluu-

Joskus tarttee tehdä ikäviäkin juttuja. Ne kantaa sitten joskus kun lapsi kokee jotain vastoinkäymisiä tai ei kanna. Mutta itse olen saanut paljon apua omassa suuressa surussa kun on kokemuksia kirkosta.

Mutta kyllähän lapsi saa kaiken päättää itse!! :D

Sori nyt, mutta kaverit voi kyllä odottaa sen ajan. Ei tollanen ole mistään kotoisin että lapsi lähtee kaverille kuin mummolle/kirkkoon.

ei puhuta muista jutuista vaan kirkkoon menemisestä.

Meillä lapset saivat erota kirkosta koska inhosivat uskontoa -tajusivat että se on hölynpölyä.

Kirkosta ei ole ollut minulle ikinä muuta kuin haittaa. Vihasin sitä kun kolun kanssa piti käydä kirkossa, omien lasteni ei moiseen tarvitse alentua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupyhinä teini TODELLAKIN tahtoo pelata kynttilänvalossa lautapelejä perheen kanssa! Kyse on 13-vuotiaasta, ei mistään bilehirmusta xD Arki-ilta kyseessä, ja koska pikkusiskokin laulaa kirkossa, siinä on vielä suurempi syy olla mukana. Eikä se aiheuta nyrpistelyä, meillä teinixikin on tottunut siihen että määräysvalta on vanhemmilla.... ap

jotka ovat aikaa sitten ymmärtäneet, että sitä kuria ja käskytystä on syytä hiljalleen vähän vähentää, jos aikoo lähettää kodistaan maailmalle yhteiskuntakelpoisen kansalaisen. Sinun systeemilläsi teet ihan tarkoituksella omaa elämääsi oikein vaikeaksi, mutta ehkä olet niitä äitejä, joista ei ole kisaamaan aikuisten kanssa, joten agnstit puretaan lapsiin.

Vierailija
24/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tietyissä asioissa täysi-ikäisyyteen asti, mutta teinin on kyllä pikkuhiljaa saatava itse päättää asioistaan, vaikka jopa vanhempien tahtoa/toivoa vastaan. Se kuuluu kasvamiseen, se on irtiottoa, se on itsenäistymistä. On toki kyseessä vasta 13-vuotias, mutta jostain se on aloitettava. Tämä on vielä pieni asia. Eli näyttäisin teinille, että hän voi itse päättää.

Teinille kannattaa antaa päätösvaltaa pienissä ja oikeastaan aika merkityksettömissä asioissa sen sijaan että pyrkii seisomaan vastahangassa lapsensa kanssa koko ajan.

Vierailija
25/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinteen vuoksi? Mitä arvoa on perinteillä, joita tehdään vastentahtoisesti? En ymmärrä. Jos tällaisissa asioissa pakotatte, saatte vaan paljon turhaa vastahankaa aikaan.

se nappaisi jouluperinteistä vain lahjat ja karkit. vanhemmat kuitenkin määrittelevät joulunviettotavan. Ja tässä tapauksessa kirkko on vanhemmille tärkeä, teinille vähän tylsä. Jääköön pois jo kyseenalaistaa koko tradition tai uskon, ei siitä syystä että olisi jännempää tekemistä.

Ihme ettei kukaan pidä edes pikkusiskon lauluesintymistä kirkkoa puoltavana seikkana!

ap

Vierailija
26/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinteen vuoksi? Mitä arvoa on perinteillä, joita tehdään vastentahtoisesti? En ymmärrä. Jos tällaisissa asioissa pakotatte, saatte vaan paljon turhaa vastahankaa aikaan.

se nappaisi jouluperinteistä vain lahjat ja karkit. vanhemmat kuitenkin määrittelevät joulunviettotavan. Ja tässä tapauksessa kirkko on vanhemmille tärkeä, teinille vähän tylsä. Jääköön pois jo kyseenalaistaa koko tradition tai uskon, ei siitä syystä että olisi jännempää tekemistä. Ihme ettei kukaan pidä edes pikkusiskon lauluesintymistä kirkkoa puoltavana seikkana! ap

Ensin kyselet joulukirkosta ja sitten kumoat, että ei se oikeastaan ole joulukirkko.

Sinulle ei nähtävästi sovi se, että vanhempana voit toki määrätä, mutta onko se oikein Jumalaa kohtaan, että et halua olla hänen armonsa arvoinen ja suo lapselle oikeutta toimia toisin? Vai oletko uskossasi ulkokultainen, jolle yhteys Jumalaan ei merkitse mitään vaan ainoastaan se, että tehdään niin kuin sinä tahdot.

Ymmärrätkö - kirkko on Jumalan huone, jota sinä nyt haluat käyttää väärin eli valtasi välikappaleena.

Vierailija
27/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitän joulukirkon Joulupäivän kirkkotilaisuutena, mistä ap. ekana puhui. Sit yhtäkkiä se olikin arkipäivänä tapahtuva joulukirkko?!

Itse en pakottaisi, mutta jos pikkusisko on laulamassa, niin olishan se kiva että isovelikin näkis.

Vierailija
28/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kirkkoa valtani välikappaleena, vaan kun teini sanoo ettei häntä oikein húvittaisi, sanon että tulet silti. Ihan kuin pyysin eilen häntä hakemaan kaupasta maitoa (puolen kilsan matka) ja hän sanoi ettei viitti lähteä kun on sonta keli, hän joutui silti menemään. Käytinkö siis eilen maitoa valtani välikappaleena???

ap

Vierailija
29/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kukaan käy jouluna kirkossa. Kuuntele sinäkin teiniltäsi järjen ääntä äläkä pilaa perheen joulua typerillä velvotteilla.

Vierailija
30/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kirkkoa valtani välikappaleena, vaan kun teini sanoo ettei häntä oikein húvittaisi, sanon että tulet silti. Ihan kuin pyysin eilen häntä hakemaan kaupasta maitoa (puolen kilsan matka) ja hän sanoi ettei viitti lähteä kun on sonta keli, hän joutui silti menemään. Käytinkö siis eilen maitoa valtani välikappaleena??? ap

Miten tervepäisten aikuisten kodista voi maito loppua? Teillä ei taida muutenkaan olla elämä kovinkaan hyvin hallussa?

Vierailija
31/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatko ymmärtää eron? Vaadit sokeaa tottelemista asioissa, jotka eivät oikeastaan edes sinulle kuulu eli lapsen ja Jumalan välisessä yhteydessä.

Käske, komenna, vaadi, kiusaa - tee ihan mitä tahansa. Sinun lapsesihan se on, oman lapsesi elämän sinä haluat pilata. Arvaanko oikein jos epäilen, että et oikeastaan edes halunnut häntä?

Vierailija
32/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kirkkoa valtani välikappaleena, vaan kun teini sanoo ettei häntä oikein húvittaisi, sanon että tulet silti. Ihan kuin pyysin eilen häntä hakemaan kaupasta maitoa (puolen kilsan matka) ja hän sanoi ettei viitti lähteä kun on sonta keli, hän joutui silti menemään. Käytinkö siis eilen maitoa valtani välikappaleena??? ap

Miten tervepäisten aikuisten kodista voi maito loppua? Teillä ei taida muutenkaan olla elämä kovinkaan hyvin hallussa?

Luulin että maitoa oli päivällisen kanssa juotavaksi, mutta sitä olikin vain puoli litraa. Mies oli iltavuorossa ja minä autottomana kotona tekemässä ruokaa. Olin kamala äiti, ja käytin valtaani häpeämättömästi hyväkseni. Ni.

ap

Vierailija
33/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske, komenna, vaadi, kiusaa - tee ihan mitä tahansa. Sinun lapsesihan se on, oman lapsesi elämän sinä haluat pilata. Arvaanko oikein jos epäilen, että et oikeastaan edes halunnut häntä?

Hmmm... kyse oli siis siitä että käsken teinin tulemaan kirkkoon kuuntelemaan kun pikkusisko laulaa joululauluja. Vaikka teini olisi mieluummin viettänyt aikaa kavereiden kanssa.

Kumpi sitä teinin kanssa ELÄMISTÄ on, perheen yhteiset traditiot vai se että 13 vuotias saa päättää itse tekemisensä..

ap

Vierailija
34/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen yhteiset traditiot on tärkeitä, toki.

MUTTA ei pakottamalla, ei perinteet pakottamalla synny. Perinteessä on kyse siitä, että se on kaikista mukavaa. Miksi muuten edes ylläpitää perinteitä? Mikä pointti on perinteessä, jos se on vastentahtoista?

Ok, tämä oli teille vanhemmille tärkeää, ja ehkä pikkusiskollekin. Mutta silti, ei voi pakottaa koko perhettä mukaan sellaiseen. Pakotatteko pelaamaan lautapelejä, jos mieluummin lukisi kirjaa?

Tuo maidon haku on mielestäni eri asia, maitoa ei ollut ja jonkun oli sitä haettava.

En ymmärrä tuota "vanhempien määräysvaltaa", "13-vuotias saa päättää itse tekemisensä" - eihän tässä siitä ole kyse. On kyse siitä, saako 13-vuotias päättää MISTÄÄN tekemisestään.

Ap nyt on tiukasti sitä mieltä, että teki oikein, mutta mieti jatkossa mikä on oleellista teinin kanssa ja mikä ei. Mikä on sitä OLEELLISTA, että määräätte, päätätte. Ette voi kasvattaa lasta aikuiseksi niin että TE PÄÄTÄTTE kaikesta. Se ei ole kasvamista.

Ja mitä sitten jos pikkusisko lauloi? Ajat muuttuvat, aina ei onnistu se, että mennään kuuntelemaan aina kun perheenjäsen esiintyy.

Vierailija
35/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että maitoa oli päivällisen kanssa juotavaksi, mutta sitä olikin vain puoli litraa. Mies oli iltavuorossa ja minä autottomana kotona tekemässä ruokaa. Olin kamala äiti, ja käytin valtaani häpeämättömästi hyväkseni. Ni.

ap

Vallanhimon lisäksi olet äitinä sekä tyhmä että vaarallisen piittaamaton lastesi terveydestä. Kenellekään ei ole vauvaiän jälkeen hyväksi juoda maitoa, varsinkaan toisen lajin maitoa. Ammattilaisen vinkki - seuraavan kerran kun maito loppuu, kiitä sitä Luojaasi äläkä lähetä ketään ostamaan lisää. Saat nähdä kuinka perheesi terveys kohenee silmissä.

Vierailija
36/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... kyse oli siis siitä että käsken teinin tulemaan kirkkoon kuuntelemaan kun pikkusisko laulaa joululauluja. Vaikka teini olisi mieluummin viettänyt aikaa kavereiden kanssa. Kumpi sitä teinin kanssa ELÄMISTÄ on, perheen yhteiset traditiot vai se että 13 vuotias saa päättää itse tekemisensä.. ap

Sitten se olikin jotain ihan muuta.

Miten monena jouluna pikkusisko on siellä jo laulanut, että siitä on ihan traditio tullut? Viitenä vuotena? Kymmenenä?

Voit aina käskeä lapsiasi, ei sitä kukaan kiellä. Toivottavasti ymmärrät rukoilla itsellesi hieman ymmärrystä, kirkko voisi olla sinulle oiva paikka hetkeksi nöyrtyä.

Vierailija
37/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että maitoa oli päivällisen kanssa juotavaksi, mutta sitä olikin vain puoli litraa. Mies oli iltavuorossa ja minä autottomana kotona tekemässä ruokaa. Olin kamala äiti, ja käytin valtaani häpeämättömästi hyväkseni. Ni. ap

Tuo kertoo aika paljon aikuisuudestasi. Kaikkea voi luulla... miksi et määrännyt itseäsi katsomaan jääkaapista?

Vierailija
38/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tervepäisten aikuisten kodista voi maito loppua? Teillä ei Ni. ap

Tuo kertoo aika paljon aikuisuudestasi. Kaikkea voi luulla... miksi et määrännyt itseäsi katsomaan jääkaapista?

Mut hei, niin mukavaa kuin kanssasi onkaan ollut jutella, lähden nyt töistä kotiin. Hei hei :)

ap

Vierailija
39/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joulukirkkoa käytät vallan välikappaleena. Se ei ole mitenkään verrattavissa puuttuvaan ruoka-aineeseen. Oikeampi vertauskuva olisi esim. että teillä on ollut tapana käydä katsomassa uutena vuotena ilotulitusta, teini sanoo ettei halua. Pakottaisitko hänet mukaan vai saisiko jäädä kotiin?

En käytä kirkkoa valtani välikappaleena, vaan kun teini sanoo ettei häntä oikein húvittaisi, sanon että tulet silti. Ihan kuin pyysin eilen häntä hakemaan kaupasta maitoa (puolen kilsan matka) ja hän sanoi ettei viitti lähteä kun on sonta keli, hän joutui silti menemään. Käytinkö siis eilen maitoa valtani välikappaleena???

ap

Vierailija
40/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se nappaisi jouluperinteistä vain lahjat ja karkit. vanhemmat kuitenkin määrittelevät joulunviettotavan. Ja tässä tapauksessa kirkko on vanhemmille tärkeä, teinille vähän tylsä. Jääköön pois jo kyseenalaistaa koko tradition tai uskon, ei siitä syystä että olisi jännempää tekemistä.

Ihme ettei kukaan pidä edes pikkusiskon lauluesintymistä kirkkoa puoltavana seikkana!

ap

Nuo on niitä laulukirkkoja.

Ei teinejä kiinnosta pikkusiskojen tekemiset. Anna lapselle jo vähän liekaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi