Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teininne ei ole innokas tulemaan joulukirkkoon, annatteko jäädä pois?

Vierailija
09.12.2011 |

Kyseessä on siis 13-vuotias joka uskoo, haluaa vielä iltarukouksenkin :) mutta joulukirkko tuntuu vain hänestä tylsältä. Tähän asti on käyty perinteisesti kerran vuodessa, jouluna.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa käynti on tosiaankin sellainen asia, minkä saa jokainen itse päättää.

Vierailija
2/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on uskoa loukkaavaa - sekä omaa että toisten - tulla vastentahtoisesti kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on uskoa loukkaavaa - sekä omaa että toisten - tulla vastentahtoisesti kirkkoon.

Minä itse haluaisin mennä koko perheen voimin, eikä lapsi siitä kiukuttelisi. Mieluummin jäisi kaverin kanssa viettämään aikaa, itse kuitenkin tahdon vaalia perinteitä.

ap

Vierailija
4/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa jouluna. Siis jouluaattoillasta tapaninpäiväaamuun on perheelle ja juhlalle pyhitettyä aikaa. Silloin kavereiden kanssa olemisille stoppi.

Vierailija
5/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, ja missähän muussa lapsi päättää?

Mitä pahaa siinä on että menee istumaan kirkkoon?

-koska mää en ny vaa haluu-

Joskus tarttee tehdä ikäviäkin juttuja. Ne kantaa sitten joskus kun lapsi kokee jotain vastoinkäymisiä tai ei kanna. Mutta itse olen saanut paljon apua omassa suuressa surussa kun on kokemuksia kirkosta.

Mutta kyllähän lapsi saa kaiken päättää itse!! :D

Sori nyt, mutta kaverit voi kyllä odottaa sen ajan. Ei tollanen ole mistään kotoisin että lapsi lähtee kaverille kuin mummolle/kirkkoon.

Vierailija
6/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista kaksi teiniä. Kenellekkään ei ole tullut mieleenkään edes kyseenalaistaa perinteitä joihin kirkko kuuluu.

Kukaan ei myöskään hengaile kavereidensa kanssa jouluna. Onneksi kavereiden perheissä ollaan samoilla linjoilla.

Vierailija
7/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan arki-illasta jolloin pikkusisko vielä laulaa kirkossa :)

Eli teinix mukaan vaan!

ap

Vierailija
8/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se meinaa, vaikka uskookin? En minäkään ole kuulunut kirkkoon, tai mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen järjestöön viiteentoista vuoteen ja olen silti uskovainen. Kirkkoon minua ei saa kuin häihin ja hautajaisiin.

Vierailija
9/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen mielestään on ulkokultaisuutta käydä kerran vuodessa näyttäytymässä koko perheen kanssa jumalanpalveluksessa.

Meillä minä jatkan tuota perinnettä, mies ja lapset menevät joulukirkkoon, jos heistä siltä tuntuu. Itse käyn kirkossa täysin satunnaisisina sunnuntaina.

Eli meillä joulukirkko ei ole kenellekään pakko.

Vierailija
10/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rippipappi konfirmaatiossa sanoi hyvin, että harvoinpa on jumalanpalveluksessa näin paljon väkeä, ainoastaan konfirmaatio- ja joulujumalanpalveluksissa. En nyt muista tarkkaan sanoja, mutta sivalsi oivasti.

Miksi sinne kirkkoon pitää mennä jouluna, koska se on oma söpö perinne, ja varsinkin pakottaa ne kakaratkin sinne kitisemään. Jollei siis käy muutenkin. Hohhoijaa, vituttais olla pappi jouluna.

Ja ei, en ole uskovainen, enkä siksi käy koskaan kirkossa.

Ja mitä pahaa on siinä, jos teini haluaa viettää aikaa kavereiden kanssa? Kyllä mäkin vietin jouluaattona aamupäivällä ja joulupäivänä viimeistään. Miksi ihmeessä pitäisi teennäisesti kököttää päivätolkulla perheen kanssa, kun ei sitä muutenkaan tee.

Älkää tehkö elämästänne niin vaikeeta ja kankeaa. Pitää elää tilanteen mukaan. Teiniaika kestää sen pari hassua vuotta, tarviiko siitä teinin elämästä nyt ehdoin tahdoin tehdä vielä vaikeempaa, eikä antaa mitään vapauksia. Etenkin tommosessa asiassa, jolla EI OLE MERKITYSTÄ, koska se teini ei todennäköisesti jouluaattoaamuna kuitenkaan lähe ryyppäämään tms. Mutta saa siitä tunteen, että vanhemmat kunnioittaa myös hänen tunteitaan, ja ettei ole enää ihan lapsi. Sitten muissa, merkittävissä asioissa voi edelleen osoittaa, että ei se ihan aikuinenkaan vielä ole.

Teinille ystävät on tärkeintä. Teineillä jostain syystä elämä on tosi vaikeaa (huvittavaahan se jälkikäteen ja ulkopuolelta on, mutta muistelkaapa itseänne teininä) ja pieni hänen tunteidensa ja oman itsensä etsimisen kunnioitus ei olisi pahitteeksi.

Vierailija
11/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse haluaisin mennä koko perheen voimin, eikä lapsi siitä kiukuttelisi. Mieluummin jäisi kaverin kanssa viettämään aikaa, itse kuitenkin tahdon vaalia perinteitä. ap

Kai teillä on käytössä synnytyksenjälkeinen kirkottaminen ja usko siihen, että kuukautisten aikaan nainen on saastainen?

Vierailija
12/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ja mitä pahaa on siinä, jos teini haluaa viettää aikaa kavereiden kanssa? Kyllä mäkin vietin jouluaattona aamupäivällä ja joulupäivänä viimeistään. Miksi ihmeessä pitäisi teennäisesti kököttää päivätolkulla perheen kanssa, kun ei sitä muutenkaan tee.

Jos kyse olisi itsensä etsimisestä, en komentaisi kirkkoon. Kyse on kuitenkin siitä, että kavereiden kanssa on nastempaa :) Ja tämä on arki-ilta, aattona teini ei varmasti edes HALUAISI olla erossa perheestä. Tämä nyt on mielestäni sama tilanne, kuin että judoharkat tekisi mieli jättää väliin, jos kaveri on saanut uuden pleikkapelin..

ap

Vierailija
13/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hyvää kuvittelet saavasi aikaan sillä että pakotat vastahakoisen teinin kirkkoon? Luultavasti nyrpeää naamaa näyttävän teinin joka pilaa muidenkin joulufiiliksen.

Hautajaiset yms. ymmärrän, mutta joulukirkkoon pakottamista en.

Vierailija
14/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavampaahan se on viettää joulua (25. & 26.) niin, ettei tarvii katella ja tapella sen ärtyneen teinin kanssa pakottamalla se aikuisten tylsiin rauhoittumisiin ja jumittamisiin. Ei teiniä kiinnosta istua kynttilänvalossa vanhempien kanssa, katsoa tylsiä joulukonsertteja telkkarista, pelata lautapelejä jne...

Mieluummin itse rauhoitun kuin katselen mököttämistä ja kuuntelen huorittelua kun kaikki muutkin saa hengata kavereiden kanssa.

JA vielä: eipä tuolla joulunpyhinä mikään oikein ole auki, joten enimmäkseenhän nuo sitten ovat joko kaverin kotona tai meillä. Ja jos on parin kaverin kanssa meillä huoneessaan, niin mukavahan se on kun kaikki on iloisia ja kuulee välillä teinien naurunkäkätystä. Tuo hyväntuulista eloa taloon.

T. se pitkän tekstin kirjoittanut

Vierailija
15/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupyhinä teini TODELLAKIN tahtoo pelata kynttilänvalossa lautapelejä perheen kanssa! Kyse on 13-vuotiaasta, ei mistään bilehirmusta xD

Arki-ilta kyseessä, ja koska pikkusiskokin laulaa kirkossa, siinä on vielä suurempi syy olla mukana. Eikä se aiheuta nyrpistelyä, meillä teinixikin on tottunut siihen että määräysvalta on vanhemmilla....

ap

Vierailija
16/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ja mitä pahaa on siinä, jos teini haluaa viettää aikaa kavereiden kanssa? Kyllä mäkin vietin jouluaattona aamupäivällä ja joulupäivänä viimeistään. Miksi ihmeessä pitäisi teennäisesti kököttää päivätolkulla perheen kanssa, kun ei sitä muutenkaan tee.

Jos kyse olisi itsensä etsimisestä, en komentaisi kirkkoon. Kyse on kuitenkin siitä, että kavereiden kanssa on nastempaa :) Ja tämä on arki-ilta, aattona teini ei varmasti edes HALUAISI olla erossa perheestä. Tämä nyt on mielestäni sama tilanne, kuin että judoharkat tekisi mieli jättää väliin, jos kaveri on saanut uuden pleikkapelin..

ap

siihen, että muutama täällä jyrkästi kielsi kolmena päivänä vuodessa kavereiden näkemisen. Ihme touhua.

Ja onhan se itsensä etsimistä, jos miettii mikä on tärkeämpää itselleen ja kokeilee niitä vanhempien asettamia rajoja. Jotkut rajaty täytyy saada iän myötä rikkoa, kaikkia ei vielä teininä. Ja tämä kirkkoon pakottaminen on yksi niistä mitkä kuuluu saada.

Vierailija
17/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinteen vuoksi? Mitä arvoa on perinteillä, joita tehdään vastentahtoisesti?

En ymmärrä. Jos tällaisissa asioissa pakotatte, saatte vaan paljon turhaa vastahankaa aikaan.

Vierailija
18/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupyhinä teini TODELLAKIN tahtoo pelata kynttilänvalossa lautapelejä perheen kanssa! Kyse on 13-vuotiaasta, ei mistään bilehirmusta xD

Arki-ilta kyseessä, ja koska pikkusiskokin laulaa kirkossa, siinä on vielä suurempi syy olla mukana. Eikä se aiheuta nyrpistelyä, meillä teinixikin on tottunut siihen että määräysvalta on vanhemmilla....

ap

mutta kaikki eivät halua. Eikä se tarkoita bilettämistä jos haluaa olla kavereiden kanssa. Vai bilettääkö kaikki esim. 15-vuotiaat päivittäin kun näkevät kavereitaan ja hengailevat kauppakeskuksissa jne? Se on vaan sitä teinin sosiaalista elämää.

Näyttää siltä, että tähän asti teinixinne (kuten itse sanoit) on tottunut vanhempia tottelemaan. Mutta nythän hän haluaa itse päättää. Eli alkaa se teini-ikä sieltä puskea, näemmä. Eikä tämä ole millään pahalla, se on ihan normaalia.

Joka tapauksessa, vastauksen alkup. kysymykseesi oletkin jo monelta saanut, minäkin samaa mieltä. Ei voi pakottaa kirkkoon. Voi keskustella asiasta, esittää omaa kantaa, toivoa siskon puolesta että tulisi jne. Muttei pakottaa.

Vierailija
19/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulukirkko on kiva perinne, muttei NIIN tärkeä. Ei vaikka pikkusisko laulaisi.

Vähän liekaa teinille, säästetään ne taistelut asioihin joilla on OIKEASTI merkitystä. Minulla oli tosi tiukat vanhemmat, ja edelleen on se olo että mitä ihmettä he kuvittelivat sillä saavuttavansa kun määräilivät oman tahtonsa mukaan merkityksettömissä asioissa ETENKIN kun olin tosi tunnollinen ja kiltti teini (kymppejä sateli, en ryypännyt tms.)? Huonoa vanhemmuutta ja epäkunnioittavaa lasta kohtaan minusta.

Vierailija
20/42 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko se järkevää ja mitä hyötyä siitä on, se onkin sitten eri asia...

Joka tapauksessa, vastauksen alkup. kysymykseesi oletkin jo monelta saanut, minäkin samaa mieltä. Ei voi pakottaa kirkkoon. Voi keskustella asiasta, esittää omaa kantaa, toivoa siskon puolesta että tulisi jne. Muttei pakottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi