Tupakan haitat vauvalle.
Auttakaapa nyt vähän.. Poltin pitkään ennen raskautta, kun plussasin, lopetin tupakoinnin kuin seinään. kuukausi lapsen syntymän jälkeen olin tyhmä ja aloitin uudestaan. Onneksi en vanhassa mittakaavassa. Iltaisin kun olen saanut vauvan nukkumaan, käyn tupakalla. Siis max 1-2 tupakkaa päivässä, joskus ei yhtään. Se tuntuu jotenkin helpottavalta omalta ajalta.
Kertokaapa nyt konkreettisia asioita miten tämä vahingoittaa vauvaa.. Tupakalla käydessäni vaihdan aina eri vaatteet, jotka vaihdan heti sisälle tullessani (tupakkavaatteet jäävät parvekkeelle tuulettumaan), pesen heti hampaat 2 kertaa ja kurlaan suuvedellä, pesen kädet useamman kerran. Tupakalla ollessani käytän suihkumyssyä jotta ei haju tarttuisi hiuksiin.
Joku voisi luulla että tällä vaivalla helpompi olisi jättää se yksi polttamatta, mutta kun ei ole.. Kuten jo sanoin, se tuntuu siltä korvaamattomalta 5minuutin hengähdystauolta.
Uskon kuitenkin, että on mahdollista että tällä tavalla jotenkin vahingoitan lasta, joten kertokaa nyt ihmeessä, voiko lapsi kärsiä tämän tason tupakoinnista..?
Kommentit (10)
Äskettäin luin tutkimuksesta, jossa tupakoivien äitien vauvoilta oli mitattu enemmän jotain pitoisuutta, joka taas altisti muistaakseni astmalle ja muille vastaaville sairauksille. Tutkimuksen äidit polttivat ulkona. Tutkijat epäilivät, että tuo aine kulkeutuu vauvaan äidin vaatteiden, hiusten yms. mukana. Ei kai tuota kukaan osaa sanoa, miten paljon vaatteiden tuulettaminen, hampaiden pesu yms. vaikuttaa.. Mutta entäs imetys? Siitä en tiedä.
Toisaalta, kun miettii, minkälaisissa oloissa vauvoja tässäkin maassa elää, pari tupakkaa iltaisinnyt ei niin kamalan isolta paheelta kuulosta.
kuukauden jälkeen.. sen jälkeen tupakointi alkoikin. Jos imetys olisi onnistunut, en varmasti olisi imetysaikana tupakoinut..
En tosin tiedä saastuuko maito missään määrin, tämä vaan ensimmäisenä tuli mieleen. Käytännössä tuosta ei taida olla mitään haittaa kuin korkeintaan psykologisia ja vasta vanhemmalla iällä. Ja tarkoitan siis sitä että tupakoivat vanhemmat usein tuottaa tupakoivia lapsia. Eikä kiinnosta kuinka moni tupakoimaton omaa tupakoivat vanhemmat, tässä nyt pyydettiin hakemalla hakemaan haittoja.
Ihan ymmärrettävää että haluaa jopa päivittäin pienen oman hetken, ootko kokeillut korvata tupakkaa millään?
Anteeksi, mutta en voi olla nauramatta, kun kuvittelen sua parvekkeella suihkumyssy päässä :D
En jaksa uskoa, että tuosta niin kauheasti haittaa olisi vauvalle, mutta ihan itsesi ja tulevaisuuden kannalta (jossain vaiheessa lapsi alkaa ymmärtää asiasta), olisiko mahdollista löytää joku muu tapa viettää hetki omaa aikaa? Kuppi kaakaota?
Joo, olen itsekin polttanut, ekan raskauden jälkeen repesin kun lapsi oli kolmisen kuukautta (mutta poltin vaan kun olin kotoa poissa ilman lasta) ja nyt kun toisen raskauden takia lopetin uudelleen, en kyllä aio enää repsahta...
t. 4 (vai oliko se 3?)
ei auta siihen että lapselle menee yhden tupakan mukana 12 tunnin ajaksi happikato ja kaikki raskasmetallit täksi ajaksi lapsiveteen kurlattavaksi.
Kun itse vetäset röökin 5 minuutissa, se yksi tupakka on lapsen onnena puoli vuorokautta. Jos poltat toisen illalla ja toisen aamulla niin lapsella on tasasesti raskasmyrkytettyä lapsivettä. Mitä enempi poltat: sitä likasempaa on lapsivesi.
Jos sinä ajattelet että saat oireita jos et saa tupakkaa, niin ajattele mitä lapsi huutaa kun raskaus päättyy ja lopettaa tupakan saaminen? Se huutaa tupakkaa. Nisti mikä nisti.
Kyllä: vahingoitat lasta. On todettu että mm. lapsen hedelmällisyys pienenee kun äiti tupakoi.
Ja jos ajattelet ettei määrällä ole väliä, onhan se eri jos polttaa 6 tai yhden niin se tupakka pysyy siellä kierrossa ihan yhtä kauan, ei ne poistu lapsivedestä yhtään nopeampaa. Ehkä vähän siistimpää vesi kuin mammalla joka polttaa 6 savuketta mutta silti: lilluu sonnassa jota hänelle tarjoat!
ei auta siihen että lapselle menee yhden tupakan mukana 12 tunnin ajaksi happikato ja kaikki raskasmetallit täksi ajaksi lapsiveteen kurlattavaksi.
Kun itse vetäset röökin 5 minuutissa, se yksi tupakka on lapsen onnena puoli vuorokautta. Jos poltat toisen illalla ja toisen aamulla niin lapsella on tasasesti raskasmyrkytettyä lapsivettä. Mitä enempi poltat: sitä likasempaa on lapsivesi.
Jos sinä ajattelet että saat oireita jos et saa tupakkaa, niin ajattele mitä lapsi huutaa kun raskaus päättyy ja lopettaa tupakan saaminen? Se huutaa tupakkaa. Nisti mikä nisti.
Kyllä: vahingoitat lasta. On todettu että mm. lapsen hedelmällisyys pienenee kun äiti tupakoi.
Ja jos ajattelet ettei määrällä ole väliä, onhan se eri jos polttaa 6 tai yhden niin se tupakka pysyy siellä kierrossa ihan yhtä kauan, ei ne poistu lapsivedestä yhtään nopeampaa. Ehkä vähän siistimpää vesi kuin mammalla joka polttaa 6 savuketta mutta silti: lilluu sonnassa jota hänelle tarjoat!
raskaana ja silloinkin oli ilman. Kannattaisi lukea aloitus tarkemmin.
kun mietin miltä näytän siellä ukin vanhassa villapaidassa ja vaaleanpunaisessa suihkumyssyssä.
Tarkoitus on ehdottomasti lopettaa kokonaan taas kun lapsi "alkaa ymmärtämään" jotain. Ja nytkään ei kävisi mielessäkään käydä siellä päivällä kun lapsi pöheltää sisällä hereillä.
Uskon että pystyn lopettamaan silloin samalla tapaa kuin raskautuessa.. Mutta joka tupakka on niin ristiriitainen, toisaalta nautin suunnattomasti siitä hetken rauhasta ja hengähdyksestä. Toisaalta mietin kauhuissani että vahingoitanko sittenkin lastani jo nyt jotenkin.
Tupakkaa en ole kokeillut korvata millään.. Ei tule muuta mieleen kuin syöminen?:D
Juu, sori kamalasti: ap sanoo polttavansa 1-2 joskus ei polta mutta olettaisin että vetäsee sen yhden röökin miltei joka päivä.
JOTEN se tupakan raskasmetallisonta on lapsen onnena 12 h VAIKKA polttaakin VAIN yhden!!!
Mä en jaksa teitä lapsia enempää, moro.
Juu, sori kamalasti: ap sanoo polttavansa 1-2 joskus ei polta mutta olettaisin että vetäsee sen yhden röökin miltei joka päivä.
JOTEN se tupakan raskasmetallisonta on lapsen onnena 12 h VAIKKA polttaakin VAIN yhden!!!Mä en jaksa teitä lapsia enempää, moro.
sä lukemaasi? Vai etkö sä ymmärrä mitä sä kirjotat?
Kaunis vaaleanpunainen, muovimyssy.