EIKÄ! Nyt harmittaa ihan älyttömästi!
Ostin eilen itselleni "joululahjaksi" ihanan oloasu-haalarin, maksoi maltaita, ja opiskelijana jouduin siihen ihan oikeastikin säästämään. Perhettä ei ole, ja ajattelin luoda itselleni joulumielen ihanalla lököhaalarilla kuusten ja koristeiden tilalta. Nyt makasin uusi ihana haalari päällä sohvalla katsomassa telkkaria ja nukahdin, ja eiköhän herätessä ole nyrkin kokoinen verijälki perseessä + pienempiä läikkiä sen ympärillä pitkin persvakoa. Yritin heti putsata kylmällä vedellä, tahranpoistoaineilla ja vaikka millä vippaskonsteilla, mutta jälkihän siihen jäi :( Siinä meni sitten seki ilo. Harmittaa oikeesti ihan hirveesti.
Kommentit (18)
Mulla on meinaan "menkkakalsareita" joille on käynyt samoin, ja yhä vuosien päästä veriläntit on niissä, joten käytän vain menkkojen aikaan. Jos on jotain neuvoja tuohon haalariin niin otan mielellään vastaan ja kaiken kokeilen.
AP
et millään saa puhtaaksi, värjää se.
Ei ole kaikki inkkarit kanootissa sillä.
Merkillistä! Ihan tavis pesuaineet käytössä; Omo jne.
Vanish OxiAction vai mitä se on :) kantsii ainaki kokeilla. tai sit värjäät sen kloorilla valkoseks !
Pitää kokeilla. Toimiiko toi vain tuoreisiin veritahroihin, vai voisko auttaa vielä sellasiinkin vaatteisiin mitkä on pyöritetty koneessa muttei tahrat lähteneet?
Ja arvasin että tulee noita hyi haalarit-kommentteja. Musta noi on ihanat kotona löhöillessä ja mahd. koiraa kusettaessa. Aikaisemmin ollu aina pyjamat, mutta ei ole niin mukavat. Ei ole tarkoitus lähteä kaupunkiin näytille tms mutta ei se silti kiva ole jos on hirveet vesiläiskät perseessä :(
AP
Suolaa. Ihan hierot tahraan. Omat verijäljet eivät ole ilmeisesti kovin agressiivisia, aina on lähtenyt, myös kaverin vaaleasta sohvasta. Suolan ja kylmän veden avulla.
Vanish OxiAction vai mitä se on :) kantsii ainaki kokeilla. tai sit värjäät sen kloorilla valkoseks !
Vaikka oon käsittääkseni ihan ohjeen mukaan laittanut. Ja haalari ei ole valkoinen, vaan vaaleensininen, joten kloorilla menee varmasti vain entistä pahemmaksi.
Joku ihmetteli että omat veritahrat on lähteneet 40 asteessa. Mulla ei oo ikinä lähtenyt menkkaveritahrat vaikka mitä yrittää, ja tosiaan vielä vuosien ja satojen pesujenkin jälkeen ne tahrat on. Koirien juoksutahrat kyllä lähtee, mitä olen ihmetellyt. Ehkä veressä on sitten jotain eroa, tai esim. pesukoneen tehossa tai jotain? En tiedä.
AP
Olen saanut sillä kaikenlaiset pinttyneetkin tahrat lähtemään. Siis sellaista saippuapalaa, ei valmista liuosta, pitää hangata tahraan ihan kunnolla ja antaa vaikuttaa vähän aikaa ennen pesua.
Onko sitä verta muuten sohvassakin?
Oon oikeesti ihmetellyt tätä, että kun veri luetaan "ongelmatahraksi"?
Tosin mielestäni sillä lähtee vain ensimmäisessä (kone)pesussa. Sen jälkeen jos vasta kokeilee, niin ei tunnu enää auttavan.
Muakin harmittaisi. Ja ihan sama, onko itse säästetty vaiko lahja vai mikä, niin upouuden jutun pilallemeno harmittaa aina ihan vietävästi.
Tosiaan, mullakin lähtee. Mä jätän ihan normaalisti kuivumaan, enkä millään kylmällä rupea, pesen kaiken 60 asteessa, ja ihan reilusti pesuainetta, jotain omoa tai arielia.
Mulla olis kaikki vaatteet tahraisina ja petivaatteet, jos ei lähtisi, kun nykyään lorahtelee lammikot alle.
toisten puhdistuu helpommin, toisten ei.
Mulla on nimittäin esimerkki saman ihmisen pesutyöstä, jolla on eri ihmisten tahroissa eri tulos.
Äitini on vuosia pyykännyt sekä omat veritahransa, että aikoinaan meidän siskosten, eikä koskaan ole ollut ongelmia.
Nyt äidillä on sijoitettuna nuoria tyttöjä ja oli vähän aikaa sitten puhetta, että näiden siskosten veri ei lähdekään alusvaatteista mihinkään.
lähti pari viikkoa kuivunut veri 60 asteessa tyynyliinasta, ekassa pesussa, en tiedä auttaako enää myöhemmin.
Osta mäntypalasaippua ja kokeile sillä! sillä mä tahrat poistan..
Mä kokeilen nyt ensin pitää yön kylmässä vedessä ja sitten noita muita kikkoja josei lähde sillä.
Sohvaan ei onneksi tullut mitään, kun sohvalla on peitto suojana. Peitto veresty, mutta sillä ei ole mitään väliä, kun veteli muutenkin viimeisiään.
AP
Hei! Oletko kokeillut Nuttu Tahranpoistosuihketta. Ensin suihkeella kangas likomäräksi antaa vaikuttaa niin kauan että kangas kuivuu, sitten uusi kostutus ja vielä vaikka kolmannen kerran. Kevyttä harjausta miedolla pesuaineella ja sen jälkeen normaali konepesu. Itsellä on lähteneet vaikeammatkin tahrat.