Ihanaa, tänäkin vuonna on meillä aikuisten kesken lahjaton Joulu
Paras päätös IKINÄ, sanon minä. Lapsille annetaan lahjoja, mutta aikuiset eivät osta toisilleen mitään. Omatekemän lahjan saa antaa tai jotain syötävää, kuten suklaa. Näillä mennää nyt jo kolmas Joulu ja en voi kun nauttia tästä systeemistä ja niin nauttii kaikki muutkin medän lähipiirissämme. Jouluaattona keskitytään lapsiin, toisiimme, ruokaan ja Joulun tunnelmaan. TAkana ovat ne joulunaluspäivät, kun ravasin kaupoissa hiki virraten pääni puhki miettien mitä ihmettä ostaisin sille ja sille. Rahaakin paloi ihan liikaa. Ja sitten tuli aattona itsekin saatua paljon kaikkea sellaista, joka on tänäkin päivänä käyttämättömänä kaapin perällä.
Suosittelen kaikille. Ai niin, meillä on myös sellainen "sääntö", että saa antaa lahjarahat hyväntekeväisyyteen. Itse ostin viimevuonna kassillisen kissanruokaa ja vein kodittomille kissoille kissatalolle. Samalla rapsuttelin kissoja lasten kanssa ja kaikille jäi ihana ja lämmin mieli.
Tämä sopii meille, joku toinen tyyli varmasti jollekin muulle. Mutta toivoisin jokaisen edes harkitsevan tätä.
Hyvää Joulua kaikille!
Kommentit (10)
ja kaikki onkin jo ostettu :) Ilman verta, hikeä ja kyyneleitä
muut annamme kirjoja, taidetta jne. kivaa toisillemme eli asioita, joista tietää toisen pitävän. Miniä ei saa pakettiakaan, mutta valinta ja vaatimus on hänen.
Ruokaa tms. syötävää emme anna lahjaksi koskaan.
osa sukulaisista, lähinnä miehen puolelta, on halunnut tämän systeemin ja se on ihan ok
"omilleni" ostan ja nautin siitä ja ilahdun joka lahjasta jonka heiltä saan, eikä ole koskaan jäänyt mikään kaapin perälle pölyttymään, koska tunnemme toisemme
Minusta on ihanaa antaa ja saada lahjoja. Ideoita on niin paljon ettei kaikkia voi toteuttaa ja nautin tosi paljon hankkiessani jotain mistä tiedän toisen ilahtuvan. Samoin ilahdun itse kun näen mitä joku toinen on minulle halunnut antaa. En halua luopua tuosta ilosta, oli se kuinka materiaalista tahansa.
Mutta varmaan sopii joillekin. Minulle ei. Rakastan joulua ja rakastan lahjoja.Rakastan myös lahjojen ostamista, ja ostan niitä liki koko vuoden ajan. Mutta oleellista on se, että saan ja annan lahjoja ihmisille jotka tunteva minut ja kenet minä tunne. On helppoa ostaa tutulle ihmiselle lahja, koska tietää ja tuntee hänen makunsa. Yleensä tulee runsaidenpula: pitää valita minkä sitten loppujen lopuksi ostaa.
Mutta sen tiedän, että jos pitää ostaa lahjoja ihmisille keitä ei tunne (vaikka oma/miehen kaukaisempi sukulainen) se ei ole nautittavaa koska on väkisin jotain keksittävä ihmiselle jota ei edes tunne. Siksi nämä hää- ja 60-v lahjat ja muut ovat usein tylsempiä, tyyliin lahjakortti, rahaa, tai konjakkipullo jne.
silmät ristissä aamuvoron jäljiltä.
on ollut monena vuonna kokonaan lahjaton joulu aikuisille, tänä vuonna ostetaan vaihteeksi lahjoja, mutta vain muutama hyödyllinen ja lapsen puolesta mummoille ja kummeille (ei osaa itse vielä ostaa).
Ihan ok tämäkin, kun ei tarvitse joka joulu ostella eikä nytkään osteta sisaruksille ja heidän puolisoilleen.
Enimmäkseen ostetaan ja saadaan syötäviä tai muuten pois kuluvia juttuja, arjen luksusta, ei mitään tuikkukippoja ja muuta turhaa.
ei varsinaisesti lahjoja aikuisten kesken. Lasten kummeille ja mummeille annan (kummi)lasten valokuvat ja äitini ja anoppi antavat meille usein jotkut kirjat. Lasten lahjoissa on ihan tarpeeksi iloa ja riemua, itse en tosiaan tarvii tavaraa yhtään enempää ja kauhea stressi olisi keksiä edes omalle siskolle jotain tolkullista lahjaa, saati jollekin kummin kaimalle.
Tällä palstalla on monesti yllättänyt kuinka paljon pariskunnat ostavat toisilleen lahjoja, siis jopa ihan kräässä jostain pulju.netistä
te aikuisten kesken lahjoja ostelevat hankitte vaikka esim. seuraaville:
- täti/setä
- isoisä
- serkku
- lapsesi kummi
- lapsuuden ystävä, jonka tapaat ehkä 3 x vuodessa
- paras ystäväsi
- oma mies
Mietin että kun kummilapsiakin on jo seitsemän ja kaikille tulee hankittua lahja, jonka arvo on min. se n. 20 €, niin aika iso summa rahaakin menee (tietenkään av-palstalla se ei ole ongelma) mutta vielä vaikeampaa olisi keksiä noita lahjoja aikuisille alle 50 € jotta se ei olisi jotakin kornia tai sellaista pomminvarmaa, esim. Remeksen uusin sedälle, joka saakin sen saman sitten kolmena kappaleena jne. tai että se olisi edes suunnilleen saajan maun mukaista, esim. tuolla joku osti taidetta.
Rakastan antaa lahjoja ja myös saada niitä. Enhän mä vaadi sukulaisia ostamaan mulle mitään, mutta mieheltä odotan lahjoja. Tiedän, olen tosi lapsellinen.