Vierastavatko muut mikroaaltouunin käyttöä lasten ruuissa?
Olin tässä yhtenä iltana Tupperikutsuilla, jossa esittelijä valmisti kaikenlaista ruokaa mikrossa ja kertoi sen soveltuvan varsinkin lastenruokien tekemiseen. Itse olen taas välttänyt mikroa viimeiseen asti ja keittänyt aikoinaan perunat, porkkanat ym. ihan tavallisella liedellä, koska silloin ainakin tiedän, että se on sähkövirta joka ruokaa lämmittää. Purkkiruokia meillä on syöty vain reissuissa ja silloikin lämmitetty vesihauteessa. Samasta syystä vältän lisäaineita ja varsinkin makeutusaineita. Kaikkihan vakuuttavat että esimerkiksi keinotekoisia makeutusaineita pitäisi syödä kiloittain, että niistä olisi jotakin haittaa (syöpää yms). Silloin kun lapsilla on herkkuhetkiä, he saavat sokerista limsaa tai suklaata ei atsovärjättyjä löllökarkkeja tai PepsiMaxeja.
Olenko siis täysin puritaaninen äiti, vai onko kohtalotovereita? En tiedä onko tämä vaikuttanut siihen, että lapsemme ovat sairastaneet todella vähän. Vesirokko ja oksennustautieja ja flunssaa on ollut, mutta ei lääkärikäyntejä eikä korvatulehduksia ole vielä kohdallemme osunut. Myöskään allergioita ei ole. Tuuriako???
Kommentit (24)
Minä olen käyttänyt mikroa tosi paljon (monta kertaa päivässä) lapsen ruuan valmistamiseen. Lapsi ei ole sairastellut edes noita flunssia, vesirokkoa tms. Ruoka-allergioita on, ja paljon, mutta ne alkoivat kaikki jo muutaman viikon ikäisenä, kun vauva oli pelkällä tissilämmitetyllä äidinmaidolla.
Lisäaineita lapseni ei saa oikeastaan ollenkaan, ruoka muodostuu allergioitten takia todella " puhtaista" aineista. Makeutusaineita en laittaisi edes omaan suuhuni, saati sitten lapsen, koska mielestäni ne ovat turhia ja keinotekoisia, ja pahan makuisia. Karkkia ei vajaa 3-vuotias ole vielä koskaan tarvinnut/halunnut.
Meillä on elämä sen verran hankalaa noiden allergioiden takia, että kaikki mikä helpottaa arkea (mikro) ovat itsestäänselvästi käytössä. Olen sitä mieltä, että meidän on monissa asioissa vaan pakko luottaa itseämme viisaampiin, ja esim. juuri siihen, että meille kyllä kerrotaan jos mikro on jotenkin vaarallinen kapistus. Minun tietoni ja taitoni eivät riitä sen asian arvioimiseen.
Tämä siis minun mieleipiteeni, jokaisella olkoon omat " omituisuutensa" !
mutta ei ole meidän poika juuri sairastellutkaan eikä ole millekään allerginen. Minusta mikron välttäminen tekisi arjesta vaan liian hankalan.
Ei mikroaaltouunissa ole mitään pelättävää. Itse asiassa mikrossa lämmitetty ruoka on terveellisempää, koska esim. vitamiinit säilyvät paremmin mikrossa lämmitettäessä eikä karsinogeenejä muodostu samalla tavalla kuin paistinpannulla tai uunissa kuumennettaessa.
Ainoa ongelma lastenruokien lämmityksen suhteen on se, että mikro lämmittää epätasaisesti, joten ruokaa/maitoa on hyvä hieman sekoittaa lämmityksen jälkeen, jotta lämpö tasaantuu. Ja jos mikrossa lämmität vaikkapa joulutorttua, niin se hillo siinä keskellä kuumenee huomattavasti enemmän kuin itse torttu. Tämä johtuu siitä, että hillossa on enemmän vettä. Ruuan lämpiäminen mikroaaltouunissahan perustuu siihen, että mikroaallot saavat vesimolekyylit värähtelemään (lämpöliike). Tästä syystä runsaasti vettä sisältävät osat ruuasta kuumenevat enemmän/nopeammin.
Sehän on jokaisen oma asia, mutta...
Ottakaa huomioon sitten sellainen asia, että esim. kännykästä ihminen saa moninkertaisesti säteilyä mikrouuniin verrattua. Samaten kehottaisin pitämään lapsenne sisätiloissa kun aurinko paistaa, tai tosin ne auringon mikroakin haitallisemmat säteet kyllä tulevat pilvienkin läpi joten..
Eiköhän naiset oteta maalaisjärki käyttöön tässäkin asiassa. Arvo Ylpön sanoin: Salaisuus pitkään ikään on kohtuus kaikessa.
Noista light-juomista ja muilla kun sokerilla maustetuista karkeista ja 0%:n jugurteista yms. olen kyllä samoilla linjoilla. Kohtuullinen määrä ns. normaaleja limsoja, karkkeja yms on varmasti parempi kuin keinotekoisesti makeutetut.
Syksyn jatkoja kaikille!
kiistatta todistetaan sen haitallisuus. Nykykäsityksen mukaan mikron käyttö ei ole millään muotoa vaarallista tai haitallista! Toisin sanoen ei ole mitään syytä välttää sitä. :)
AarneAnkka tuossa jo kertoi mikron toiminnan periaatteen: mikroaallot ja vesimolekyylien värähtelyn. Turvallista on. Tuli hieman olo, että nyt pelätään vain sen takia, että asia (siis mikron toimintaperiaate) on vieras eikä sitä ymmärretä.
Mutta tietenkin jos se paremman mielen tuo, niin kaikki tehkööt tavallaan...
ja terveitä ollaan koko porukka, syömme hyvää ja terveellistä kotiruokaa ja elämme onnellista ja urbaania city-elämää. Jokainen tekee tavallaan ja alkuperäiselle kirjoittajalle vaan tsemppiä pysyä kannassaan:)
Ihme porukkaa taalla, kun ap kysyy ' onko muita mikroaaltoa valttelevia' , te mikroa kayttavat arahdatte, aivan kuin jonkin hirvean synnin tekis jos ei halua mikroa kayttaa!!!! Eikos viesti ollut mikroa valtteleville?? Mita tuosta nyt ottaa hernetta nenaan, jos joku valttelee mikroa. Koetataan nyt ymmartaa, etta kaikki ihmiset eivat todellakaan ole samalaisia kuin sina.
Tuosta mikrosta vain sen verran, että sillä ei ihan oikeasti ole todettu mitään haittaa olevan, joten en näe mitään järkevää syytä sen käyttöä vältellä. Helpottaa se kuitenkin elämää sen verran, että ihan vain hassujen uskomusten takia en sitä välttelisi.
Lisäaineet ja etenkin keinotekoiset makeuttajat taas on todettu haitallisiksi suurina määrinä, joten niitä on ihan hyvä vältellä. Etenkin niitä makeutusaineita (aspartaami yms. sonta). Lapselle en niitä anna yhtään, itselle ihan joskus harvoin light siiderin muodossa, kun meinaa olla se ne ainoat hyvät maut noita lighteja :(
Ohessa vain yksi linkki mikroaalloista ja niiden käytön turvallisuudesta.
http://www.hyvaterveys.fi/kysymys_vastaus.asp?path=1;614;721;4500;4554;…
myos hieman toisenlaista tietoa mikrossa lammitetysta ruoasta:
http://home.iae.nl/users/lightnet/paramahamsa/microoven2.htm
On kyllä pakko sanoa, että ennemmin uskon ravitsemustieteen professoria, tieteen kuvalehteä ja säteilyturvakeskusta kuin jotakin kotitekoista amerikkalaista hömpänpömppäsivustoa, jossa ei löydetä minkään valtakunnan perusteluja provokaatiivisille väitteille.
No, kukin tosiaan taaplaa tyylillään. Uskoisinpa että mieluummin voisi miettiä sitä, että kuinka paljon turhia kemikaaleja me sisällämme. Viittaan tässä tuoreeseen tutkimukseen missä eri EU maissa oli tutkittu perheiden henkilöiden verestä löytyviä kemikaalipitoisuuksia. Suomessa murrosikäisestä oli löytynyt jopa DDTtä joka on ollut kiellettyjen aineiden listoilla jo pitkään....... Se minua enemmän huolestuttaa kuin mitkään mikroaaltouunit.
Itsekin tein niin, kun lapsi oli vielä vauvaikäinen. Ei se yhtään hankaloittanut arjen sujumista. Lähinnä vaan tottumiskysymys. Meillä käytetään silloin tällöin mikroa, mutta tykkään kyllä enemmän lämmittää ruokaa hellalla ja uunissa. Voi sitten vielä sekoitella ja vaikka muuttaa hieman mausteilla makuakin. Eihän sitä ruokaa tarvitse kauaa hellallakaan lämmittää, etenkin jos on kaasu- tai pikalevy.
Itse asetan myös kyseenalaiseksi terveyteen liittyvät seikat, joten ymmärrän hyvin ap:tä. Oletteko muuten ajatelleet, kuinka paljon esimerkiksi lasten keksit sisältävät kovetettuja kasvirasvoja? Englanniksi PARTIALLY HYDROGENATED VEGETABLE OILS. Näillä hakusanoilla löytyy jo paljon tietoa netistä. Asia on myös hyvin perusteltua. Suosittelen tutustumista asiaan. Suomessa meno on vielä niin villiä, että näitä muunneltuja öljyjä ei edes erikseen mainita pakkauksessa.
Edellinen karkasi ;)
Kaikki saavat tehdä tavallaan, ei minua haittaa jos joku ei käytä mikroa. Eri asia on sitten pelotella muita näillä keskustelupalstoilla. Jos annetaan linkkejä erilaisiin tutkimuksiin, oletan että silloin myös pidetään yllä jonkinlaista lähdekritiikkiä. Kaikki, mitä webissä kirjoitetaan, ei ole totta!
Esimerkkinä nyt tuo Tootsierollin (Anteeksi Tootsieroll, ei ole tässä tarkoitus sinua mollata henkilökohtaisesti) antama linkki ei todellakaan edusta mitään uskottavaa organisaatiota tai muuta tutkimuselintä. Sivuila vain ladellaan " faktoja" , mutta missään ei perustella mihin nämä väitteet perustuvat. Kuka tahansa, joka omaa sopivat kertojan lahjat voivat tehdä tuollaiset sivut. Kirjoitttaa vain siantuntevalta kuulostavia sanoja vain sopivasti.
Esimerkiksi noilla sivuilla löytyy lause: " It zaps food with radioactive waves at three billion cycles per second ( a regular electric stove runs at 60 cycles per second and is actually a low form of radiation)."
Haluaisin korjata: Mikrot eivät lähetä radioaktiivisia aaltoja. Mikroaalloissa sisällä käytetään 2,45 GHz radioaaltoja, mutta aallot eivät ole radioaktiivia. Eri asia, väärää termiä käytetään tässä selvästi vain aiheuttamaan pelkoa.
Laura_77, sähkö- ja tietoliikennetekniikan diplomi-insinööri.
No joo, kiihdyksissä tuli sopivasti sekoiltua, ensin viesti karkasi ja sitten seuraavaan pääsi paljon kirjoitusvirheitä, mutta toivottavasti asia tulee silti tekstistä esiin.
Tässä nyt samalla lisäisin vielä, että jos joku vielä miettii, vuotaako mikrosta radioaaltoja ulos, niin mikrojen rakenne on sellainen, että aaltojen pääsy ulos on estetty. Olettaen, etä esim. mikron ovea ei ole ihan kolhittu rikki, ulos ei pääse ihmiselle haitallisia vuotoja. Pienissä määrissähän nämä aallot eivät ole edes haitallisia, samoja ~2,4 GHz aaltoja kohtaamme yhtenään ympärillämme, tosin hieman eri tehoilla kuin mikron sisällä olevat. (no joo, toivottavasti kukaan ei nyt pelästy tätä tietoa ;)
Itse en tietenkään mikrojen asiantuntija ole, mutta sen verran teidän radiotekniikasta, että uskallan asiantuntijoihin luottaa tässä asiassa.
osoitettiin noinkin ' diplomi' vastaus, kiitos kommentistasi ' Laura 77' . Kai toi edellinen linkki ei ollut oikein osuva, kiireessa kun taalla surffailee. En kuitenkaan perustele omia terveyteen liittyvia mielipiteitani pelkastaan netin varaan. Kaytan myos omaa maalaisjarkeani, esim. uuniperunat minun mielestani maistuvat paljon herkullisemmilta, kuin mikrossa lammitetty peruna, joten tarjoan sita paljon mielummin lapselleni. Mikroaaltouuni PIDEMPIAIKAISTA terveyshaitta faktaa on vaikea loytaa, koska tuote ei ole ollut markkinoilla kuin 70-luvun lopulta lahtien. Sateily sinansa mikrosta ihmiselle ei ole haitallista, maarat ovat todella pienia, kyse onkin ruoasta ja sen terveellisyydesta. Mutta jokunen linkki loytyi viela:
http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/alert.htm#Microwave
Mutta tasta asiasta voi tietenkin olla juuri niin monta mielta kuin on keskutelijoitakin. Totta on etta Satelyturvakeskus antaa tutkimustietoa mikrojen turvallisuudesta, mutta hekaan eivat kaikkia ruoan terveysriskeja kuitenkaan laboratorioissaan testaa. Mainittakoon toisena esimerkkina laaketiede, jotkut eivat usko homeopatiaan ja luontaislaakkeisiin ollenkaan, vaan perustavat omat nakemyksensa pelkastaan perinteisen laaketieteen kantaan. Itse en ole fanaattinen mikron kaytosta, yritan vain valttaa mikroa ja pienelle lapselle en lammittele siella ruokia.
Meneen väittelyksi ;)
Tarkoitus ei ollut ärsyttää sillä, että kerroin koulutustasoni. Eikä tarkoitus myöskään ollut päteä. Yritin vain kertoa, millä tiedoilla itse arvioin tilannetta eli etten ole ravitsemusasiantuntija, lähinnä tiedän jotain tekniikasta.
Jos itse kysyn esim. lääketieteeseen liittyvää asiaa, minusta on tärkeä tietää, perustuuko vastaus omakohtaisiin kokemuksiin, ammatissa nähtyihin tapauksiin, koulutuksessa opittuun teoriaan vai mutu-tuntumaan.
Eikä ollut tosiaankaan tarkoitus hyökätä henkilökohtaisesti ketään kohtaan, vaan vain muistuttaa lähdekritiikistä yleensä. Se koskee myös muita aiheita kuin mikroaaltouunin terveellisyyttä!
Ei voi olla totta, että ihan tosissasi viittaat tieteellisessä asiassa itämaisen uskonnollisuuden sivustoon, jossa kaikki " tieto" perustuu yingin ja yangin tasapainoon - kävitkös koulussa uskonnontunnilla?
Siellä sivustollasi ei muuten myöskään suositella ruoan lämmittämistä sähköliedellä, koska myös se on haitallinen vaan ruoan lämmittämiseen tulisi sivuston mielestä käyttää kaasuliettä!
Samaisilla sivuilla muuten kerrotaan rintasyövän johtuvan maitotuotteiden käytöstä (siis lehmänmaito on kaiken pahan alku ja juuri) ja suositellaan samaisen syövän hoidoksi ihon pyyhkimistä inkivääripyyhkeillä ja metallikorujen välttämistä.
Ja paljon muuta potaskaa, kukin voi käydä itsekseen tutustumassa, jos kiinnostaa....
Ja itse alkuperäisestä asiasta. Tämänhetkisen tietämyksen mukaan vedessä keittäminen ja mikrossa lämmittäminen ovat turvallisia ruoanlaittotapoja. Sen sijaan pannussa ja uunissa paistamalla ruoan pintalämpötila nousee sen verran korkeaksi, että muodostuu karsinogeeneja. Jos siis joku haluaa lämmittää lapsensa ruoan vesihauteessa, niin se lienee ihan ok samoin kuin mikron käyttökin.
Sitähän ei kukaan tiedä, mitä terveyshaittoja tulevaisuudessa löydetään, mutta mielestäni on aika kovapäistä paistaa ruokansa välttääkseen mikroaaltouunia, kun kuitenkin paistamisen epäterveellisyys tiedetään ja mikron epäterveellisyyttä ei ole vielä todistettu...
Kyllä pienet annokset ruokaa lämmitetään mikrossa ihan samoin lapselle kuin aikuisillekin. Ihan perusterveitä ollaan kaikki, ei allergioita eikä pahemmin sairastellakaan. Pojalla on ollut pari kertaa flunssa sekä vauvarokko. Maito lämmitetään mikrossa myös. Ruokaa en valmista mikrossa muuten kuin pienet erät puuroa, koska en osaa.
Jos nyt vertaillaan mikron käyttön MAHDOLLISIA vaikutuksia niin miehen perheessä ei ole ollut mikroa ennen kuin vuosi sitten hankkivat sen, minun kotonani on mikro ollut aina (huo, yli 20v takaiset mikrot ei varmaan ole turvallisuudeltaan samaa kuin nykyiset). Ei meistä voi terveyden perusteella tai muutenkaan sanoa kumpi on " mikrolapsi" kumpi ei.
Poika nyt ei vielä karkkeja syö eikä juo limsaa, mutta itse käytän light tuotteita raskausdiabeteksen takia. Lapselle toki annan sitten ajallaan ihan tavallisia mehuja ja limuja, koska niillä määrillä joita lapsi käyttää ei mielestäni ole syytä sokeria välttää, kun ei ole mitään terveydellistä syytä kuten minulla nyt.
Atsovärit ei mielestäni kuulu ollenkaan samaan makeutusaineiden kanssa koska atsovärien haitallisuus on todistettu monissa tutkimuksissa, makeutusaineiden ei, ainakaan vielä. Tietysti, mistä sitä tietää, sanoihan ne ruotsalaiset että paistetut perunat on myrkyllisiä, ja sitten tieto kumottiin...
Lähdekritiikkiä minäkin peräänkuuluttaisin kuten moni edellinen kirjoittaja.
Taalla myos yksi kohtavotoveri, joka vierastaa mikrolammitysta lapselle. Mikroa olemme valttaneet koko lapsen elin ajan. Meilla siis nain: keitan veden ja laitan hanen ruokalautasen sitten kattilaan kannen alle lampiamaan. Mikro tappaa entsyymit ruuasta, joten olen ollut melko tarkka tasta lapsen ruoan lammitysasiasta. Meillakaan ei olla pahemmin sairasteltu, asumme kyllakin ulkomailla lampimassa paikassa kuin Suomen talvi, joten ei ole ollut tietenkaan kylmaa ilmaakaa kovin. Mutta uskon tahan mikrottomuuteen, yritetaan aikuistenkin ruoat lammittaa muutoin kuin mikrossa, mutta kun kaytamme mikroa, se on useimmiten meille muille.