Nyt kun meillä on asiat kunnossa lasta varten, olen kai jo liian vanha äidiksi :(
Olen 30 v. ja mieheni on 33 v.
Ensin piti opiskella ja viettää nuoruutta.
Vielä kolme-neljä vuotta sitten miehestäni ei olisi ollut hyväksi vanhemmaksi, hänellä ei ollut työpaikkaa, ja elämäntyyli on liian rauhaton.
Nyt olemme yrittäneet lasta 4 kk, mutta vielä ilman tulosta.
Ehkä vauvan aika on mennyt meiltä jo ohi, ehkä meitä ei tarkoitettu vanhemmiksi.
Kommentit (31)
Kun on niin tärkeää elää itsekkäästi mahd kauan ja saada kaikki se ulkoinen pinta niin komeaksi niin sittenhuomaakin yksi päivä että kas, hedelmällisimmät vuoteni menivätkin jo.
Enkä nyt tarkoita todellakaan sitä etteikö ne ulkoiset asiat olisi tärkeitä kun vanhemmuutta aletaan yrittämään mutta kun monilla se tuntuu olevan niin niin tarkkaa että ihan kaikki seikat on just eikä melkein nappiin ja täydellisiä.
Naisen kroppa ja biologiset faktat eivät sellaisista seikoista, valitettavasti, välitä ja 25v ikävuoden jälk hedelmällisyys jo laskee hieman. Siitä mennään 5v sykleillä kunnes 35v iässä se on laskenut huomattavasti, puhumattakaan 40v iästä.
Tuo 4kk ei vielä ole pitkä aika hedelmöittymisen yrittämiselle mutta toki se tuntuu pitkältä ajalta useimmista kun sitä vauvaa oikein toivoo ja haluaa.
Toisaalta taas niitä 4kk pätkiä ei mene kuin 2-3 kunnes täyttääkin jo 31v jne joten ei kannata viivytellä sen jälk kun 30v on mittarissa ja kannattaa hakeutua ajoissa tutkimuksiin.
Ja ovulaatiotikkuja käyttää jos yhtään mietityttää milloin ne pari hedelmällisintä päivää kierrossa onkaan.
Ruokavaliolla voi vaikuttaa asiaan hieman, kovin hapan emästasapaino alapäässä vaikeuttaa raskautumista ja päivittäin jyystäminen heikentää sperman laatua.
Stressittömyys tärkeää vaikka vaikeaa onkin kun yrittää ja hermostuttaa mutta se on tieteellisesti todettu että stressi ja henkiset ongelmat ja paineet vaikeuttavat raskautumista.
Olet sopivan ikäinen äidiksi silloin kun omasta mielestäsi olet siihen kypsä.
Mä tulin raskaaksi 30-vuotiaana, nyt olen 31-vuotias kolmikuukautisen vauvan äiti. Kyllä meillä kesti aika kauan tulla raskaaksi, mutta ei se välttämättä iästä ole kiinni: 24-vuotiaalla ystävälläni kesti suunnilleen yhtä kauan aikoinaan. 4 kuukautta yritystä on tosi vähän, lisäksi tuo keskenmeno saattaa vaikuttaa asiaan. Yksi tuttu söi hetken pillereitä keskenmenon jälkeen, kun uusi raskaus ei meinannut alkaa. Nyt hänkin on kohta vuoden ikäisen äiti.
Minä oon 21 ja mieheni 20 ja meillä tärppäs vasta 9kk jälkeen:) toki viimesimmät 3kk me sit yritettiin oikein kunnolla;) kaikki ovis testit ostin ym;)
Me yritettiin lasta useampi vuosi ja sitten vihdoin ja viimein hakeuduttiin hoitoihin ja sielläkin oltiin toista vuotta ennen kun tulin raskaaksi. Ja pidän itseäni onnekkaana :)
ja tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta ilman erityisempää yrittämistä. Eli älä ajattele liikaa raskaaksi tulemista, se oikeasti vaikeuttaa asiaa. Mutta vanhuus ei tule yksin ;)
Jos ajatuksen voimalla voisi estää raskauksia, miksi ihmiset edes käyttävät ehkäisyä?
Tää on kyllä niin hevonpaskaväite ettei tosikaan.
Ei siis enää lasten isän kanssa...
Itse tein lapset vähän päälle parikymppisenä, vaikka elämä oli "kesken". Nyt on oma koti, uus auto, hyvät työpaikat ja ihana suhde. Ei kannata liikaa odottaa. Kolmekymppinen, ainakin 35 alkaa mielestäni olla jo vanha ensisynnyttäjä.
ja luultavasti muutaman kuukauden päästä olet raskaana. Kannattaa kuitenkin mennä jo gynekologille ja ultrata kohtu ja munasarjat. Työkaverini ei tullut raskaaksi ja syyksi paljastui sitten munasarjakysta. Leikkauksen jälkeen muutaman kuukauden kuluttua raskaus alkoi.
nykyisin jo melkein tuo 30v, joten ette ole vielä lähelläkään "liian vanha vanhemmiksi".
Täällä yritystä "jo" 8kk ja meinaa jo ahistaa.. Ikää 30v, lääkäri sanoi, että jos ei raskaudu vuoden yrittämisen jälkeen niin sitten tutkimuksia.
mulla meni puoli vuotta ja sekin on ihan normaali aika. Siskollani lapsettomuutta kesti vuosia, ja nyt vihdoin 3. hoidoilla alkanut raskaus on kestänyt jo yli np-ultrankin (luomuraskauksia ei yhtään). Sisko on nyt 30v.