Oletteko käyneet terapiassa?
Miten terapiaan pääsee? Mitä se maksaa? Oliko hyötyä?
Muuta mitä pitäisi tietää?
Kommentit (8)
sain Kela-korvauksen. Sitä varten piti olla 3 kk hoitosuhde psykpolilla, minkä jälkeen psykiatrini kirjoitti b-lausunnon Kelaa varten. Parin kk jälkeen sain päätöksen. Päätöstä odotellessa etsin psykoterapeutin ja löysin ystävän suosituksesta oikein hyvän ja sopivan, joskus joutuu käymään useammalla jotta löytää sen oikean.
Terapiatunti maksaa 80 euroa josta kela korvaa 36 euroa. Käyn terapiassa kaksi tuntia viikossa. Olen käynyt vasta tämän syksyn mutta koen jo saaneeni siitä hyötyä. Aluksi kartoitettiin perusongelmiani, lapsuutta ja elämääni. Mulla on masennus ja ahdistuneisuushäiriö, joihin on lääkitys. Nyt olen purkamassa lääkitystä pois, ja ihan hyvin menee.
Kelakorvattuun terapiaan pääsy on helpottunut v 2011 alusta huomattavasti. Jos mahdollisuus tarjoutuu, kannattaa ehdottomasti mennä.
Mietin tuota maksua. Kela korvauksenkin jälkeen maksettavauksi jää n. 40 euroa. Kallista puuhaa. Voiko psykiatri olla myös yksityinen ja montako kertaa vastaanotolla pitää käydä ennen kuin voi saada Kela-korvauksen?
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/%28WWWAllDocsById%29/670DC087B…
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251110101808SV?OpenDocument
Katso ylläolevat linkit, niissä on hyvin selitetty asia. Voi varmasti olla yksityinenkin psykiatri.
Hinta voi tuntua suurelta, mutta kyseessä on satsaus loppuelämääsi. Elämänlaatusi ja työkykysi voi olla uhattuna. Voi miettiä ostaistko käytetyn auton vai soisitko itsellesi terapian.
Maksan 55 euroa kerralta. Mulla vasta viitisen käyntiä takana, mutta tuntuu hyödylliseltä ja pidän sessioista, saan paljon uutta ajateltavaa.
Miten ne ovat näkyneet käytännössä?
siis psykiatri on se lääkäri, hän ei anna varsinaista terapiaa vaan tekee sen diagnoosin ja b-lausunnon siitä että tarvitset kuntouttavaa psykoterapiaa. Toki psykiatrikin voi olla myös terapeuttikin, jos on psykoterapiakoulutuksen saanut.
Psykoterapeutti sitten taas on ammattinimike henkilölle joka on hankkinut itselleen psykoterapiakoulutuksen.
Kaikenkarvaisia "terapeutteja" ja "sielunhoitajia" on myös olemassa, jotka antavat kuka minkäkinlaista terapiaa ja hinta on ehkä myös halvempi. Psykiatrilta voi kysyä listaa kotiseudullasi toimivista oikeista psykoterapeuteista.
Yleistä ahdistuneisuutta. Lieviä paniikkioireita myös. Menin terkkarilääkärille ja alettiin keskustelemaan terapiamahdollisuudesta. Sain lähetteen psykiatrian polille ja "siitä se ajatus sitten lähti". Olin koko ajan töissä kyllä, mutta elämänlaatu oli huonoa. Mulla ahdistuneisuus on ollut enemmän tai vähemmän lapsesta asti.
Ei tarvitse siis olla "hullu" saadakseen terapiapäätöksen. Ja voihan terapiaa ostaa yksityisesti ilman kela-korvausta, vaikka kuuriluontoisesti, kuka tahansa jos haluaa.
pääsin mielenterveystoimiston kautta, oli ilmainen, oli hyötyä.