Väitöskirja: lapset nukkuvat ulkona 3 x pidemmät päiväunet kuin sisällä
paras nukkumislämpötila -5 celciusta
Kommentit (23)
Vanhemmat vain eivät reagoi ulkona nukkuvan heräilyihin samoin kuin sisällä nukkuvan.
Mun lapseni nukkui vauvana 2 - 2,5 h päikkäreitä ihan omassa sängyssä. Ei tullut mieleen ottaa lisää omaa aikaa ja nukuttaa hntä vielä 3 x pidempään. No, seuraavan kanssa sitten!
että tuo on keskiarvo ja vaihtelu voi olla suurtakin. Meillä esim. muksu nukkui ulkona huonommin kuin sisällä, ja ulkona VAIN jos vaunu liikkui. Sisällä veteli sitten sellaisia 2-4 h päikkäreitä.
Mun lapseni nukkui vauvana 2 - 2,5 h päikkäreitä ihan omassa sängyssä. Ei tullut mieleen ottaa lisää omaa aikaa ja nukuttaa hntä vielä 3 x pidempään. No, seuraavan kanssa sitten!
Olen todennut omien vauvojen kohdalla, mutta taapero kyllä nukkuu sisälläkin kolmen tunnin unia. Vauva taas ei osaa nukkua sisällä kuin pieniä unia, ulkona taas kolme tai jopa neljä tuntia!
eli todennäköisen syyn siihen miksi nukkuvat ulkona pidempään. Se siis johtui siit että kun vauva pakataan moneen kerrokseeen vaatteita ja makuupussiin tms. hän saa tästä "kapaloinnista" turvallisen tunteen.
Jätit kertomatta tärkeimmän eli todennäköisen syyn siihen miksi nukkuvat ulkona pidempään. Se siis johtui siit että kun vauva pakataan moneen kerrokseeen vaatteita ja makuupussiin tms. hän saa tästä "kapaloinnista" turvallisen tunteen.
Oliko tämä nyt sen väikkärin mukaan vai kirjoittajan mutulla?
Jätit kertomatta tärkeimmän eli todennäköisen syyn siihen miksi nukkuvat ulkona pidempään. Se siis johtui siit että kun vauva pakataan moneen kerrokseeen vaatteita ja makuupussiin tms. hän saa tästä "kapaloinnista" turvallisen tunteen.
ei puhuttu kapaloinnista yhtään mitään.
koko väitöskirja luettavaksi.
http://www.oulu.fi/yliopisto/uutiset/2011/12/pohjoisen-lapset-nukkuvat-…
Minä nukutin vauvaa viime talvena ulkona. Nukkui 2-3 tuntia. Nyt vielä 1 vuotiaanakin nukkuu 2 tunnin päiväunet ulkona. Sisällä nukkui max. 30-45 minuuttia.
Jos siellä ulkona nukkuu kerran niin hyvin, niin miksi ette ala itse ihan vakituisesti nukkumaan unianne parvekkeella tai terassilla? Talvellakin voisi nukkua ihan hyvin kun kerran -5 on paras lämpötila. Siellä voisitte tyytyväisinä laskea lampaita eristyksissä muusta perheestä, sopisi teille ihan kivasti.
Jos siellä ulkona nukkuu kerran niin hyvin, niin miksi ette ala itse ihan vakituisesti nukkumaan unianne parvekkeella tai terassilla? Talvellakin voisi nukkua ihan hyvin kun kerran -5 on paras lämpötila. Siellä voisitte tyytyväisinä laskea lampaita eristyksissä muusta perheestä, sopisi teille ihan kivasti.
No arvaa, että olen haaveillut tästä mahdollisuudesta lukuisia kertoja- että joku rakkaudella pakkaisi minut lämpimiin vaatteisiin ja vaunuihin ja laittaisi raikkaaseen ilmaan nukkumaan. Ja ennen kaikkea saisin nukkua ilman jatkuvia yöherätyksiä kokonaisen yön :D
Minun lapseni nukkuivat vaunuissa max. 45 minuuttia, sisällä sängyssä tunnin. Mutta ei se haitannut, jäi enemmän aikaa ulkoiluun ihan hereillä.