Olen kirkosta eronnut ex-uskovainen ja teologian maisteri. Kysymyksiä?
Kommentit (26)
Ennen kaikkea häiritsi kristinuskon eksklusiivisuus siis että katsotaan pelastuksen olevan saavutettavissa vain tämän yhden uskonnon piirissä. Se ei ole uskottavaa, vaan pelkästään röyhkeää. Toinen tärkeä asia koskee moraalisen päätäntävallan antamista jollekin instituutiolle. Mielestäni yksilön ei pidä paeta omaa vastuuta teoistaan ja ajatuksistaan Raamatun tai minkään muunkaan auktoriteetin taakse.
tähän muuta voi sanoa kuin että kurja kuulla että annoit saatanalle vallan. :(
sielunvihollinen on iloinen kun sai taas eksytettyä yhen ihmisen lisää. toivottavasti Jumala kutsuisi sinua vielä kerran luokseen. ikuisuus on pitkä aika.
sielunvihollinen on iloinen kun sai taas eksytettyä yhen ihmisen lisää. toivottavasti Jumala kutsuisi sinua vielä kerran luokseen. ikuisuus on pitkä aika.
Anteeksi pilkallisuuteni, en yleensä harrasta.
En ole antanut valtaa saatanalle tai kenellekään muulle :D Kukas sinut on pelotellut tällaisia uskomaan?
tähän muuta voi sanoa kuin että kurja kuulla että annoit saatanalle vallan. :( sielunvihollinen on iloinen kun sai taas eksytettyä yhen ihmisen lisää. toivottavasti Jumala kutsuisi sinua vielä kerran luokseen. ikuisuus on pitkä aika.
sielunvihollinen on iloinen kun sai taas eksytettyä yhen ihmisen lisää. toivottavasti Jumala kutsuisi sinua vielä kerran luokseen. ikuisuus on pitkä aika.Anteeksi pilkallisuuteni, en yleensä harrasta.
Tosin sanon sen nyt vähän "hienostuneemmin", teologian maisteri kun olen itsekin. Menit liberaaliteologian ansaan. Ei ole kyse siitä kuinka laadukkaaksi sinä arvioit uskonnon vaan siitä kuinka laadukkaaksi Jumala arvioi sinut. Jos eksklusiivisuus on röyhkeää niin Jumala on röyhkeä. Ja vastuu moraalivalinnoista on tietenkin sinun, mutta minun uskoni mukaan ei ole muuta instanssia kuin Jumala itse, joka sen moraalin määrittelee. Eikä hänen ajatuksensa käy yksiin ihmisten kanssa!
Se teologia jote opiskelit kuvittelee röyhkeästi että Jumala ei ole uskonnon takana, vaan ihmiset. Siitä joutuu kantamaan vastuun ja seuraukset ajallaan.
t. kakkonen, jolla kirkosta eroaminen on myös mielessä, mutta kirkon maallistumisen tähden.
En ole antanut valtaa saatanalle tai kenellekään muulle :D Kukas sinut on pelotellut tällaisia uskomaan?
tähän muuta voi sanoa kuin että kurja kuulla että annoit saatanalle vallan. :( sielunvihollinen on iloinen kun sai taas eksytettyä yhen ihmisen lisää. toivottavasti Jumala kutsuisi sinua vielä kerran luokseen. ikuisuus on pitkä aika.
kyllähän sun pitäisi Raamatun tietävänä tietää mitä siellä sanotaan.
säilyttävät sulkevat yleensä korvansa siltä järjen ääneltä, millä tiedekunnassa opetetaan. Minun mielestäni naivin uskon puute on pelkästään hyvä asia. ap
Elävä esimerkki siitä, kuinka ihminen luovuttaa oman arviointikykynsä ja vastuunsa pois itseltään. Minun mielestäni tämä ajatustapa ei ole pelkästään tyhmää vaan myös vastuutonta ja paheksuttavaa. ap
Tosin sanon sen nyt vähän "hienostuneemmin", teologian maisteri kun olen itsekin. Menit liberaaliteologian ansaan. Ei ole kyse siitä kuinka laadukkaaksi sinä arvioit uskonnon vaan siitä kuinka laadukkaaksi Jumala arvioi sinut. Jos eksklusiivisuus on röyhkeää niin Jumala on röyhkeä. Ja vastuu moraalivalinnoista on tietenkin sinun, mutta minun uskoni mukaan ei ole muuta instanssia kuin Jumala itse, joka sen moraalin määrittelee. Eikä hänen ajatuksensa käy yksiin ihmisten kanssa! Se teologia jote opiskelit kuvittelee röyhkeästi että Jumala ei ole uskonnon takana, vaan ihmiset. Siitä joutuu kantamaan vastuun ja seuraukset ajallaan. t. kakkonen, jolla kirkosta eroaminen on myös mielessä, mutta kirkon maallistumisen tähden.
niin mikä tarkoitus sulla oli avata ketju?
pilkata uskovaisia vai?
Pilkkakin on joskus ihan terveellistä. Loputtomalla hymistelyllä ei saa mitään aikaan. ap
Elävä esimerkki siitä, kuinka ihminen luovuttaa oman arviointikykynsä ja vastuunsa pois itseltään. Minun mielestäni tämä ajatustapa ei ole pelkästään tyhmää vaan myös vastuutonta ja paheksuttavaa. ap
Toki osaan. Voin haluta eri asioita kuin Jumala, voin jopa tehdä eri asioita kuin Jumala haluaa. Mutta järkeni sanoo että jos on olemassa suuri diktaattori, jolta ei voi paeta, on järkeä viime kädessä alistua siihen mitä hän haluaa. Siis miksi haluaisin viettää iäisyyteni helvetissä jos voin sen välttääkin? Näin kärjistettynä ;)
Oikeasti tieteellinen tieto ei ole sen "parempaa" kuin uskonnollinen perimätietokaan. Se lähtee siitä olettamuksesta että Jumala ei ole toiminut taustalla, ihmeitä ei ole tapahtunut, aitoa profetoimista ei ole. Mutta jos nämä premissit ovatkin vääriä, niin johtopäätöskin on väärä. Ja kohtalokkaalla tavalla. Mutta onnea vaan valitsemallasi tiettä.
Voisit kuitenkin osoittaa minulle konkreettisesti miten sinun ajattelutapasi johtaa jotenkin parempaan inhimillisyyteen kuin minun? Tuollainen syytösten heitteleminen on ihan perusteetonta ;)
t. kakkonen
Mutta siitä plussat että erosit kirkosta etkä jäänyt pilaamaan sitä huonolla pappeudella.
ei välttämättä ole pappi.
Terv. viestintätehtävissä työskentelevä TM
(en muuten kuulu kirkkoonkaan)
Pilkkakin on joskus ihan terveellistä. Loputtomalla hymistelyllä ei saa mitään aikaan. ap
ja mun mielestä pilkkaaminen asioista mikä on uskon asia ei ole koskaan terveellistä taikka hyvää käytöstä koskaan. et sä voi kaataa tai ottaa toiselta uskoa pois. ja onneksi jokaisella on suomessa vapaus uskoa tai olla uskomatta.
Onko se sitä, että tekee pakotettuna (vaikka harvapa uskovainen sitä myöntäisi) jotain hyvää toisille? En myöskään ole kovin suuri laskelmoidun ajattelun fani. Siis tarkoitan tuota "jos Jumala onkin olemassa, voin pelastua uskomalla...".
Toki osaan. Voin haluta eri asioita kuin Jumala, voin jopa tehdä eri asioita kuin Jumala haluaa. Mutta järkeni sanoo että jos on olemassa suuri diktaattori, jolta ei voi paeta, on järkeä viime kädessä alistua siihen mitä hän haluaa. Siis miksi haluaisin viettää iäisyyteni helvetissä jos voin sen välttääkin? Näin kärjistettynä ;) Oikeasti tieteellinen tieto ei ole sen "parempaa" kuin uskonnollinen perimätietokaan. Se lähtee siitä olettamuksesta että Jumala ei ole toiminut taustalla, ihmeitä ei ole tapahtunut, aitoa profetoimista ei ole. Mutta jos nämä premissit ovatkin vääriä, niin johtopäätöskin on väärä. Ja kohtalokkaalla tavalla. Mutta onnea vaan valitsemallasi tiettä. Voisit kuitenkin osoittaa minulle konkreettisesti miten sinun ajattelutapasi johtaa jotenkin parempaan inhimillisyyteen kuin minun? Tuollainen syytösten heitteleminen on ihan perusteetonta ;) t. kakkonen
. Mutta järkeni sanoo että jos on olemassa suuri diktaattori, jolta ei voi paeta, on järkeä viime kädessä alistua siihen mitä hän haluaa. Siis miksi haluaisin viettää iäisyyteni helvetissä jos voin sen välttääkin? Näin kärjistettynä ;)
Onnellista elämää vain sinullekin. Miksei kirkossa opeteta, että jumala on paha, kostonhimoinen ja julma narsisti? Joku täysi paskiainen, joka luo universumin vain siksi, että sen asukkaat palvelisivat (oikealla tavalla)? Ja mistä sen sitten tietää, että kyseistä egomaanikkoa miellyttää nimenomaan luterilaisuus? Elinikäsi teet kaiken miellyttääksesi valtiastasi ja kuoltuasi huomaat, ettei se kelvannut.
1. Mikä on lempiruokasi? 2. millaisista leffoista tykkäät? 3.paras vaatekauppa mielestäsi? 4. siviilisääty? 5. musiikkimaku? 6.hiusten väri?
[
Voin haluta eri asioita kuin Jumala, voin jopa tehdä eri asioita kuin Jumala haluaa. Mutta järkeni sanoo että jos on olemassa suuri diktaattori, jolta ei voi paeta, on järkeä viime kädessä alistua siihen mitä hän haluaa. Siis miksi haluaisin viettää iäisyyteni helvetissä jos voin sen välttääkin? Näin kärjistettynä ;)
taas sanoo, että tuollaista järjestelmää ei millään voi ollaolemassa. Mikään tässä maailmassa ei viittaa semmoiseen.
... en usko sinun olevan teologian maisteri. Et osaa kirjoittaa niin pohtivasti "uskosta luopumisestasi" kuin teologiaa opiskellut ja teologiaa pohtinut osaisi.
Mutta siitä plussat että erosit kirkosta etkä jäänyt pilaamaan sitä huonolla pappeudella.