Olen niin pettynyt. 16-vuotias tyttäreni on raskaana!
Kertoi tänä aamuna siitä minulle. Olen hyvin pettynyt häneen. En hyväksy tätä! En pysty käsittämään, että jo noin nuoret harrastavat seksiä. Minun lapsuudessani harvoin harrastettiin sukupuoliyhdyntää noin nuorena. Tyttäreni ei ole valmis äidiksi. Ehdotin aborttia, mutta tyttö alkoi vain itkemään ja huusi minulle, ettei pysty tekemään sitä. Ei ole puhunut minulle sen jälkeen.
Minua ottaa päähän nämä nykynuoret. Kun tyttäreni täytti 13-vuotta, kaikki muuttui. Hänellä on biseksuaalinen ystävä. Se on ihan ok, mutta kun tutustuin tyttöön, aloin pelkäämään, että tyttäreni saa vaikutteita hänestä. Tyttäreni ei kuitenkaan ole jäänyt vielä päihteistä kiinni, ja siitä olen kiitollinen. Olen yrittänyt ottaa selvää tytön nykypäivien elämästä tutkimalla hänen päiväkirjaansa jonkin verran. Tiedän, ettei se ole oikein, mutta olen huolissani.
Tyttäreni poikaystävää en ole vielä tavannut, ja toivottavasti en tapaakkaan. Pelkään, että hän on sellaisesta roskasakkiperheestä. Mitä voisin tehdä tälle tilanteelle? Tämä ei ole provo, olen vain todella huolissani.
Kommentit (30)
tyttäreni ole vain tyydyttänyt itseään. Tuntuu vain siltä, että hän on liian nuori siihen. Seurusteluakin yritin estää, mutta ei se onnistunut, kun aina on se sama tekosyy, että "no kun kaveritkin saa"... Yritän nyt kuitenkin toipua tästä.
ap
ole kyllä todellinen vaan provo...
niin tyttärellä olisi vaihtoehdot: abortti tai kotiin ei ole enää ikinä tulemista.
Yritä puhua hänelle rauhallisesti abortin puolesta ja selittää että siellä on vain solumöykky eikä mikään vauva vielä. Adoptiokin on vaihtoehto mutta ehkä kumminkin kallistuu aborttiin jos näytät hänelle vaikka jonkun kauhuvideon synnytyksestä. Puhumattakaan siitä että elämä ihan oikeasti on ikuisiksi ajoiksi pilalla jos noin nuorena saa lapsen.
Terv. 19-vuotiaana lapsen saanut. Elämä meni täysin peruuttamattomasti pilalle. 25-vuotiaana uudestaan raskaaksi 2x ehkäisystä huolimatta, onneksi tuolloin olin vahingosta viisastunut ja tein abortin, joka oli elämäni paras ratkaisu. Nyt ikää mulla 27, lapsella 6v ja asuu isänsä vanhempien luona (isä asuu siellä myös mutta keskittyy enemmän tietokoneella pelaamiseen kuin lapseen, eipä hänkään taida vielä olla kypsä isäksi) Minulla ei ole työtä, opinnot päin jotakin, ei rahaa, ei mitään toivoa paremmasta. Toivon vilpittömästi tyttärellesi parempaa kuin itselleni.
koita vaan saada se tytsy tolkkuihinsa. ei noin nuoret oo valmiita vanhemmuuteen on vaan vaaleanpunaisia pilvilinnoja ja kuvitelmia mitkä ei tod. pidä paikkaansa, lapsen kanssa elämä muuttuu loppuiäksi! Ei se abortti oo niin kauhea paikka ja lapsia kerkee tehdä sitten kun on elämäntilanne parempi. yksinhuoltajuus rahapulassa hankalan lapsen kanssa ei oo mitään ihanuutta. Jos järkipuheista huolimatta haluu pitää lapsen niin sit vaadi paperille tarkka suunnitelma mikäon elämäntilanne lapsen syntyessä miten ja milloin aikoo suorittaa mitkäkin opinnot, hankkia asunnon, tehdä töitä ja hoitaa lapsensa siinä sivussa mahdollisesti ihan YKSIN. Kerro et baariillat ja muut biletykset on sit tältä erää joksikin aikaa ohi. ja aina kaverisuhteetkin melko varmasti menee..Muuten kyllä on se vauva ihan ihana ajatus sinänsä. Näistä pitäs kertoo teinille jo ennenku tällästä tapahtuu ja huolehtia siitä että käyttää ehkäisyä tai ainakin kysellä että onko sille käyttöä. ja kortsujakin vois ostella jo valmiiksi et niit sit kans ois mitä käytettäs.
Terv. 19-vuotiaana lapsen saanut. Elämä meni täysin peruuttamattomasti pilalle. 25-vuotiaana uudestaan raskaaksi 2x ehkäisystä huolimatta, onneksi tuolloin olin vahingosta viisastunut ja tein abortin, joka oli elämäni paras ratkaisu. Nyt ikää mulla 27, lapsella 6v ja asuu isänsä vanhempien luona
Siis lapsesihan pitäisi olla nyt 8-vuotias, jos sait sen 19-vuotiaana ja olet nyt 27. Kannattaa olla tarkkana noissa keksityissä tarinoissa, että menee numerot oikein ;)
kannustaa tytärtäsi enemmänkin biseksuaalisuuden suuntaan. Jos olisit rohkaissut tyttöäsi lesboksi, ette olisi tässä tilanteessa. Vain onnettomille heterotunareille tulee vahinkoraskauksia. Monet vanhemmat ovat tässä lyhytnäköisiä ja pilaavat ennakkoluuloillaan lastensa elämän.
Lapsi on nyt 7. Ihan tositarina on.
Lapsi on nyt 7. Ihan tositarina on.
Nyt unohtui mainita että terv. nro 5.
Meitsi siis syntynyt 11/84 ja lapsi 10/04.
Ensinnäkin omassa nuoruudessani oli harvinaista että joku oli neitsyt 16-vuotiaana. Tavallisempaa oli ettei ollut.
Vaikka alku on järkytys varmasti ihan kaikille, niin nyt sinun on tuettava lastasi ja unohdettava pelot siitä että lapsenlapsesi isä tulee roskasakista. Sillä ei ole merkitystä mistä isä on lähtöisin. Sillä vain on merkitystä, että tukeeko isä lastasi ja ottaako vastuun syntyvästä lapsesta.
Sinuna ottaisin poikaystävään ja hänen vanhempiinsa yhteyttä. Kutsuisin ihan vaikka kahville. Ja pohtisin yhdessä nuorten ja pojan vanhempien kanssa miten asiassa edetään. Aborttiin et voi pakottaa vaan jos tyttäresi haluaa lapsen pitää, on alettava toimenpiteisiin sen suhteen että näin käy.
Pohdittavaa riittää:
-missä vauva vanhempineen asuu
-kuka tuo ruoan pöytään, eli kuka rahoittaa asumisen
-aikovatko nuoret käydä opinnot loppuun ja kuinka lapsen hoito tällöin järjestetään.
Helpointa olisi tietenkin jos nuoret saisivat asua jomman kumman vanhempien luona vaikka vauvan ensimmäisen elinvuoden ajan.
Toinen vaihtoehto on etsiä asunto läheltä jompia kumpia tulevia isovanhempia. Yhdessä sossun kanssa voisi miettiä asunnon vuokran rahoitusta, mahdollista toimeentulotukea, kelan tukia ym.
Kertoi tänä aamuna siitä minulle. Olen hyvin pettynyt häneen. En hyväksy tätä! En pysty käsittämään, että jo noin nuoret harrastavat seksiä. Minun lapsuudessani harvoin harrastettiin sukupuoliyhdyntää noin nuorena. Tyttäreni ei ole valmis äidiksi. Ehdotin aborttia, mutta tyttö alkoi vain itkemään ja huusi minulle, ettei pysty tekemään sitä. Ei ole puhunut minulle sen jälkeen.
Minua ottaa päähän nämä nykynuoret. Kun tyttäreni täytti 13-vuotta, kaikki muuttui. Hänellä on biseksuaalinen ystävä. Se on ihan ok, mutta kun tutustuin tyttöön, aloin pelkäämään, että tyttäreni saa vaikutteita hänestä. Tyttäreni ei kuitenkaan ole jäänyt vielä päihteistä kiinni, ja siitä olen kiitollinen. Olen yrittänyt ottaa selvää tytön nykypäivien elämästä tutkimalla hänen päiväkirjaansa jonkin verran. Tiedän, ettei se ole oikein, mutta olen huolissani.
Tyttäreni poikaystävää en ole vielä tavannut, ja toivottavasti en tapaakkaan. Pelkään, että hän on sellaisesta roskasakkiperheestä. Mitä voisin tehdä tälle tilanteelle? Tämä ei ole provo, olen vain todella huolissani.
niin tyttärellä olisi vaihtoehdot: abortti tai kotiin ei ole enää ikinä tulemista.
Yritä puhua hänelle rauhallisesti abortin puolesta ja selittää että siellä on vain solumöykky eikä mikään vauva vielä. Adoptiokin on vaihtoehto mutta ehkä kumminkin kallistuu aborttiin jos näytät hänelle vaikka jonkun kauhuvideon synnytyksestä. Puhumattakaan siitä että elämä ihan oikeasti on ikuisiksi ajoiksi pilalla jos noin nuorena saa lapsen.
Terv. 19-vuotiaana lapsen saanut. Elämä meni täysin peruuttamattomasti pilalle. 25-vuotiaana uudestaan raskaaksi 2x ehkäisystä huolimatta, onneksi tuolloin olin vahingosta viisastunut ja tein abortin, joka oli elämäni paras ratkaisu. Nyt ikää mulla 27, lapsella 6v ja asuu isänsä vanhempien luona (isä asuu siellä myös mutta keskittyy enemmän tietokoneella pelaamiseen kuin lapseen, eipä hänkään taida vielä olla kypsä isäksi) Minulla ei ole työtä, opinnot päin jotakin, ei rahaa, ei mitään toivoa paremmasta. Toivon vilpittömästi tyttärellesi parempaa kuin itselleni.
Voi lapsi parkaasi.Olett tainnut olla aika kakara jos et 19 v ikäisenä ole äidiksi kyennyt ja oikein pilannut elämäsi.ei elämä lapseen lopu.opiskelu kun onnistuu myös lapsen saannin jälkeenkin.eli on ihan oma vikasi jos et ole elämässä mitään saavuttanut
että pistää vihaksi.Aborttiko on aina se oikea ratkaisu???? Minä sain lapsen 15v ikäisenä.Vanhempani olivat tukenani ja hyvin olen pärjäännyt elämässä.Ammattikin on opiskeltuna.Nyt olen 30v ja esikoislapsella ikää 15v.tuon raskauden jälkeen on 4 lasta siunaantunut lisää.Ammatiltani olen lähihoitaja mutta tällä hetkellä olen hoitovapaalla nuorimmaiseni kanssa.
Ja sitten ajattelin viellä laittaa tähän että ystäväni tuli raskaaksi 16v ja vanhemmat antoivat juurikin tuon vaihtoehdon että joko abortti tai kotiin ei ole enää tulemista.Kaverini välit vanhempiinsa ovat vieläkin poikki eivätkä saa tavata lapsenlapsiaan vaikka kuinka haluaisivat.eli kaveri siis piti lapsen ja meni ensikotiin ja siellä asui täysi ikäiseksi lapsen kanssa.
sukupuolivalistuksesta ja ehkäisytiedosta, jota olet tytöllesi tietenkin rakastavana vanhempana etukäteen tarjonnut huolimatta hän on ollut niin tyhmä ja harjoittanut suojaamatonta seksiä?
teinihuoraaminen kulkee usein suvussa.
Liian kliseinen av-provo. Oikein täynnä herjoja, joihin koetetaan saada täky:
Teini raskaana.
Äiti HYVIN pettynyt.
Nuorethan eivät harrasta seksiä.
Äiti tietää paremmin kuin teini.
Välit meni poikki.
Biseksuaalinen kaveri on päihteidenkäyttäjä.
Päiväkirjaa on luettu.
Poikaystävä Voi olla ROSKASAKKIperheestä.
Ja lopuksi todetaan, ettei ole provo.
Ap, keksi parempi.
ja asenteiden sijaan keskustella nuoren kanssa TOSIASIOISTA, ja ihan ilman omia asennevammoja- siis mahdollsimman neutraalisti? Tuossa tilanteessa kauhistelut sun muut vaan lisää tytön ahdinkoa. Mun äiti aikanaan hysteerisesti vouhotti, eikä siitä ollut muuta kuin haitaa- hysteerinen ja kielteinen vanhempi on jotain mihin ei todellakaan halua samaistua. Sinuna yrittäisin eläytyä tytön asemaan ja sitä kautta saada keskusteluyhteys aikaiseksi. Voihan suurella tuella ja avulla vauvan kasvattaa, mutta minä kyllä yrittäisin oman lapseni kohdalla saada hänet ymmärtämään että se nuoruus sittewn loppuu, koska äitinä omat tarpeet pitää siirtää pitkäksi aikaa kokonaan sivuun, ja menee toistakymmentä vuotta pitkälle ennenkuin voi taas tehdä mitä itse huvittaa
Minä sain lapseni yksin samanikäisenä kuin sinä, nyt me asutaan reippaan koululaisen kanssa kahdestaan ihanassa omassa kodissa, minä käyn töissä ja opiskelen samalla yliopistossa.
Ei sinun elämäsi pilalle meneminen johtunut siitä että sait lapsen nuorena, sinun elämäsi olisi mennyt samalla tavalla ilman lastakin. Vai miten selität sen että lapsi ei edes asu luonasi, ja siltikin elämäsi on ihan raiteiltaan?
Ap, sinun tehtäväsi äitinä on tukea lastasi ja hänen tekemiään valintoja. Sinun ei tarvitse hyväksyä niitä valintoja, mutta ole lapsesi tukena koska nyt hän tarvitsee rakkautta ja apua sinulta.
että tämä on taas joku muoti-ilmiö teineillä.
Olen lueskellut noita teiniäitiblogeja ja tullut siihen tulokseen.
Se on uusin tapa saada paljon huomiota.
elämäsi taitaisi olla yhtä huonossa jamassa vaikket olisi ikinä lasta saanutkaan.
Ei lapsen olemassaolo estä opiskelua. Ei varsinkaan silloin jos lapsi ei edes asu äitinsä kanssa.
Ensinnäkin omassa nuoruudessani oli harvinaista että joku oli neitsyt 16-vuotiaana. Tavallisempaa oli ettei ollut.
Harva oikeesti panee ennen 17-19 vee ikää. Ja hyvä niin. Juttujahan riittää aina.
No muistelepas tarkemmin. Seksiä on kautta aikojen harrastettu myös "liian nuorena". Ennen haluja on saattanut hillitä raskauden pelko, mutta sormipimppaa on harrastettu senkin edestä. Ja aika monen äiti on hääkuvassa nuori ja maha pystyssä...Mars lohduttamaan sitä tytärtä. Hän tarvitsee sinua nyt!