Tupakointi lyhentää elinikää vain n. 8 vuotta.
Siis keskimäärin. Luulin että se vähentää elinikää keskimäärin 20-30 vuotta. Olin väärässä. Kuulemma samaa lukua on vaikea ylipaino, vähentää elinikää yhtä paljon.
Kommentit (13)
tupakoitsijat kuolis jo n. 50 vuotiaina..
harrastus, että saa lyhennettyä kiitettävästi myös monien muiden elinikää.
kuolisikin tupakoimalla jo 50-vuotiaana??
no voihan silti kuollakin jos saa keuhkosyövän, mut ei kaikki saa
harrastus, että saa lyhennettyä kiitettävästi myös monien muiden elinikää.
Nykyään ei saa polttaa julkisissa tiloissa jne..
on sillä kuitenkin aika paljon kaikkia muitakin haittavaikutuksia. Erityisesti ulkonäköön jos naisia ajatellaan.
hahahhah
se on tosiaankin vaan keskiarvo
jollain se voi olla vaikka 16
vaikka meillä tädin mies eli tupakoidenkin 80 vuotiaaksi . mutta oli kauan kiinni hengityskoneessa ja letkuissa. että ei oo kovin laadukasta
ja keuhkoahatauma tauti on yleistynyt tosi paljon ja voi tulla jo nuorelle ja on kuolemanvaarallinen tauti hoitamattomana. siis keuhkot alkaa lopetella toimintaa..lukkiutuu ja tukkeutuu..
tädin miehelläni siis toimi muuten ennen kuolemaa enää 20 prosenttia keuhkot
että ei oo kyllä mukavaa katsella sellaista ihmistä joka niin paljon kärsii ilman että tulisi itselle paha mieli
Mun isä heitti veivinsä 63-veenä, tupakoi koko ikänsä, täti sairastaa syöpää, on nyt 61-v, tupakoi koko ikänsä (hänen mielestään syöpä johtuu Thsernobylin ydinlaskeumasta, ei tupakasta), isosetä kuoli syöpään 68-v., ryyppäsi ja tupakoi ikänsä, miehen tupakoiva setä on kuolemassa keuhkoahtaumatautiin....
Mä en tiedä yhtään tervettä yli 60-v. tupakoitsijaa.
Sen sijaan molemmat mummoni, jotka ei ikänään ole polttaneet, elää ja porskuttaa, asuu itsenäisesti, on nyt 88-89 v ja hoitaa kauppareissunsa itse. Vuosi sitten 86-veenä kuollut ukkikin eläisi, jos olisi käyttänyt pyöräilykypärää. Sai juuri ennen kuolemaansa lääkäriltä lausunnon, että kunto on ikäisekseen h.....n hyvä. Mulla on myös monta 75-96 v. tervettä isotätiä ja setää, jotka ei ole käryttäneet.
Kyllä mä väitän, että tupakki lyhentää ikää ainakin 10-15 vuotta. Kun kuuntelee monen 50-v. aamuyskää ja rykimistä, voi aavistella syövän ja keuhkoahtaumataudin jo kolkuttelevan ovelle!
ihan kiva, jos siihen keskiarvoon tai sen alle sattuu osumaan. Keuhkosyöpään kuolleen lapsena en suhtaudu yhtä iloisesti aiheeseen, olisi kiva jos lapsillani olisi isovanhemmat elossa.
Kun kuuntelee monen 50-v. aamuyskää ja rykimistä, voi aavistella syövän ja keuhkoahtaumataudin jo kolkuttelevan ovelle!
ja kyllä siellä ryitään jo alle nelikymppisenäkin.
Nykyhoidoilla elinikä ei lyhene niin paljon kuin ennen. Sen sijaan elämänlaatuun vanhemmalla iällä kova tupakointi vaikuttaa huomattavasti, ja minusta se on paljon pahempi juttu kuin ennenaikainen kuolema.
Nykyhoidoilla elinikä ei lyhene niin paljon kuin ennen. Sen sijaan elämänlaatuun vanhemmalla iällä kova tupakointi vaikuttaa huomattavasti, ja minusta se on paljon pahempi juttu kuin ennenaikainen kuolema.
Meinasin just kirjoittaa saman. Minusta tuntuu että tupakoijat kuvittelee että okei eihän se ole paha jos joutuu antamaan vaikka 10 viimeistä raihinaista vuotta pois elämästä tupakan takia. Vaan kun se ei mene niin vaan he antavat 10 v parasta elinikäänsä pois koska keuhkojen toiminta huononee paljon aikaisemmin kuin tupakoimattomilla jne eli he "vanhenevat" paljon aikaisemmin.
Tosi karua katsoa miehen setää joka kakoo henkihieverissä reilu 60v iässä kun keuhkoahtauma on niin pahana että vain happiviiksien kanssa koko ajan ollen just ja just pärjää. Kerkes polttaa 40 vuotta mutta sitten oli pakko lopettaa kun ei pystynyt enää olemaan ilman happiviiksiä tupakoinnin aikaa ja poltti itseään kerran polttamalla happiviikset paikallaan...
kuolisikin tupakoimalla jo 50-vuotiaana??
no voihan silti kuollakin jos saa keuhkosyövän, mut ei kaikki saa
Ihan ottamatta kantaa ap:n luuloihin, niin kai sen ymmärrät, että tupakointi lisää monien muidenkin sairausten riskiä kuin keuhkosyövän?
Äkkiseltään googlettamalla löytyy tällainen karmaiseva lista:
"Yleisimpiä tupakoinnin aiheuttamia sairauksia ovat erilaiset syövät, sydänsairaudet, verenkiertohäiriöt ja -sairaudet, näön heikkeneminen, krooniset keuhkosairaudet, kuten astma sekä krooninen keuhkoputkentulehdus ja siihen liittyvä keuhkoahtauma. Lisäksi tupakointi aiheuttaa impotenssia ja lisää riskiä mahahaavaan. Tupakointi on merkittävin sepelvaltimotaudin, aivoinfarktin ja katkokävelyn aiheuttaja. Tupakointi aiheuttaa keuhkosyövistä 90 prosenttia, haimasyövistä 30 prosenttia ja huomattavan osan myös muista syöpäsairauksista. Tupakointi tiedetään muun muassa keskeiseksi munuaissyövän riskitekijäksi. Tupakointi myös nostaa virtsarakon syöpävaaran suunnilleen nelinkertaiseksi ja aiheuttaa enemmistön sairastumisista."
16 vuotta siis yhteensä lisäaikaa mulle
tupakoimaton normaalipainoinen :)