Vauva 10kk yöheräily. KOKEMUKSIA!!
Kaipaisin kokemuksia ja vähän rohkaisua. Vauvani 10kk on alusta asti ollut huono nukkuja, mikä tietysti lienee pikkuislla normaalia. No nyt on yöt yhtä hullunmyllyä. Vauva herää 1/2-2h välein ja rauhoittuu vaan tissillä. Ei auta tuti, vedet tai taputtelut. Päivisin pikkuinen on kovin perääni, joten selvää eroahdistusta tuo on. Äidille öisin vaan kovin raskasta. Tissi ei päivisin jaksa kiinnostaa, joten maitoa menee yöllä aikaisempaa huomattavasti enemmän. Päivällä tykkää juoda vettä nokkamukista. Korviketta en aijo antaa, enkä pitää unikouluja koska se on nyt mahdotonta. Kaipaisin vaan kokemuksia siitä, miten teillä on ja koska tuo pahin eroahdistus helpottanut? Onko sitten näkynyt öissä? Nukutaan aikalailla vierekkäin kun muu ei onnistu. Hapanmaitotuotteet ovat kokeilussa ja hieman vuoden jälkeen ajattelin lopettaa imetyksen. Oletteko yövieroittaneet vai onko vauva lopettanut itse? Koska? Optimisesti ajattelen, että vauva vähentää itse jossain vaiheessa. Mihinkään "isä nukkuu vauvan kanssa" juttuihin en haluaisi lähteä..
Kommentit (23)
Meillä korvikkeeseen siirtyminen auttoi tilannetta jonkin verran. Vauva nyt 9,5kk ja lopetti itsekseen imemisen päivisin. Olin myös ajatellut, että meillä jää korvikkeet kokonaan väliin ja siirrytään sitten hapanmaitotuotteiden kautta pian tavalliseen maitoon. Muutaman paastopäivän jälkeen kuitenkin tarjosin korviketta ja se alkoi maistumaan yllättävän hyvin vaikka tyttö ei siihen saakka edes osannut tuttupullosta juoda.Öisin ja iltaisin söi rintaa edelleen. Reilun viikon jälkeen iltamaitokin kelpasi vain pullosta. Nyt syö rintaa enää kaksi kertaa yössä,muuten en imetä enää ollenkaan. Ei tosin aikaisemminkaan syönyt kuin maksimissaan 3-4 kertaa/yössä. Meillä siis tyttö ilmaisi itse selvästi haluavansa irtautua rinnasta, mutta maitoa toki tuon ikäinen tarvitsee päivässä vielä melko paljon.
Meillä tissibaari oli 9kk -> auki 6.00 - 20.00 ja parissa yössä lapsi oppi baarin aukioloajat. Näinä kahtena yönä lapsen huutaessa laiton himmeän valon päälle ja jatkoin itse "nukkumista" aikainsa (pari tuntia) lapsi kiukutteli ja sitten kömpi viereen nukkumaan. Toisena yönä selvittiin vartin kiukuttelulla. Näin meillä.
lapsi vieroittuu "automaattisesti" viimeistään viiden vuoden iässä. Muutamien lapsien olen kuullut luopuneen rinnasta jo alle vuodenikäisenä, mutta hepä ovatkin sitten saaneet jo runsainmitoin muuta ruokaa.
Jos tosiaan aiot lopettaa reilun vuoden ikäisen imetyksen, on sinun syytä feidata imetyskertoja pikkuhiljaa ja luopua erityisesti yöimetyksistä. Vauvasi pääasiallinen ruokailu hoituu selvästi öisin. Päivisin kannattais antaa rintaa vasta ruuan jälkeen.
Itse en voi muuta kuin suositella pehmeää unikoulun isän avustuksella. MLL:n vanhempainnetistä löytyvät ohjeet. Meillä tassuttelu toimi parissa yössä. Lapsenkaan etu ei ole se, että äiti on ihan piipussa. Mitä pelkäät tai miksi et halua, että lapsi nukkuu isänsä kanssa/ei saa rintaa yöllä? Meinaatko, että lapsi vaurioituisi jotenkin tai kuolisi nälkään? Näitä kannattaa miettiä tykönään.