Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 10kk yöheräily. KOKEMUKSIA!!

Vierailija
03.12.2011 |

Kaipaisin kokemuksia ja vähän rohkaisua. Vauvani 10kk on alusta asti ollut huono nukkuja, mikä tietysti lienee pikkuislla normaalia. No nyt on yöt yhtä hullunmyllyä. Vauva herää 1/2-2h välein ja rauhoittuu vaan tissillä. Ei auta tuti, vedet tai taputtelut. Päivisin pikkuinen on kovin perääni, joten selvää eroahdistusta tuo on. Äidille öisin vaan kovin raskasta. Tissi ei päivisin jaksa kiinnostaa, joten maitoa menee yöllä aikaisempaa huomattavasti enemmän. Päivällä tykkää juoda vettä nokkamukista. Korviketta en aijo antaa, enkä pitää unikouluja koska se on nyt mahdotonta. Kaipaisin vaan kokemuksia siitä, miten teillä on ja koska tuo pahin eroahdistus helpottanut? Onko sitten näkynyt öissä? Nukutaan aikalailla vierekkäin kun muu ei onnistu. Hapanmaitotuotteet ovat kokeilussa ja hieman vuoden jälkeen ajattelin lopettaa imetyksen. Oletteko yövieroittaneet vai onko vauva lopettanut itse? Koska? Optimisesti ajattelen, että vauva vähentää itse jossain vaiheessa. Mihinkään "isä nukkuu vauvan kanssa" juttuihin en haluaisi lähteä..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti voin sanoa, että mikäli ette oikeasti _muuta_ tilannetta, voi tuo yöheräily jatkua vuositolkulla. Miksi isälle ei haluta roolia lapsen hyvinvoinnin edistämisessä? Jos sinä olet jo päivisinkin väsynyt ja yöllä olet edelleen roikunta-automaatti, niin haluatko vetää rajan nyt vai sitten neljän vuoden päästä, kun olet menettänyt mielenterveytesi ja nukkumiskykysi?

Vierailija
2/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppinut jonkin uuden taidon? Silloin yleensä alkaa nuo levottomuudet. En osaa neuvoa, jos välttämättä haluat toimia yötuttina. Sitähän sitten voipi jatkua aika pitkäänkin. Mutta oma valintasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua lähteä mihinkään "isä nukkuu vauvan kanssa" -juttuihin? Se kun nimittäin usein on se helpoin keino päästä eroon tuosta turhasta yötissityksestä. Kuten varmasti tiedät, tuon ikäinen ei todellakaan tarvitse enää ravintoa öisin. Ja kun vauva on tottunut rauhoittumaan vain tissillä, niin sitä saatkin olla sitten joka välissä tarjomassa.

Meillä molemmat lapset on saatu eroon yötissistä nimenomaan isän avulla. Varsinkin tämä nuorempi, nyt 10kk, oli melkoinen tissimaakari öisin mutta niin vain isän kanssa nukkuessaan päättikin siinä 8 kk iässä etteipä tässä mitään tissiä enää tarvitakaan.

Nykyäänkin on vielä levottomia öitä, se kun tuohon ikään usein kuuluu, mutta meidän rauhoittelukeino on nykyään pyllylle taputtelu. Pari taputusta pyllylle ja vauva on tyytyväinen.

Se kyllä tuppaa olemaan silleen että ei se yötissitys lopu jos ei sitä pistä loppumaan. Monesti sekin rauhoittaa jo öitä kun lapsi oppii nukkumaan ilman sitä jatkuvaa tissin tarvetta.

Vierailija
4/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu jotenkin hassulta, että ainoa keino olisi nukkua isän kanssa. Mitenkäs yksin elävät naiset toimivat? Eikä kenekään lapsi tosiaan ole itse vieroittunut? Pahimman eroahdistuksen aikaanko sitä pitäisi lapsi laittaa isän kanssa nukkumaan eli huutamaan? Ap

Vierailija
5/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin oikeastaan haluat edes vastauksen..? Et ole valmis tekemään oikein mitään, jonka tiedät helpottavan jo käytettyjen keinojen lisäksi niin mitä odotit? Meillä ero ahdistus paheni vaan kun vuoden ikään siirryttiin, 10 kk iässä opeteltiin kävelemään. Tosi vaikea sanoa,kun hyvä nukkujamme lopetti yösyönnit viikon "taputtelulla" 7,5 kk ikäisenä, että en tiedä muuta kuin sitten nämä neuvot joita sulle koetaan jakaa. Ja jos olet kokeillut jotain alle viikon niin ei kannata sanoa että ei toimi....

Vierailija
6/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä sen verran läheiset välit vauvalla myös isäänsäkin, että eipä tuo ole tämän kanssa nukkumisesta kamalasti saanut traumoja. Ja milläänlailla se nyt ei ole hassua jos vauva nukkuu isänsä kanssa. Mitä hassua siinä on?

Katsopas kun se saattaa mennä niinkin, että kun vauva ei haista maitoa, niin vauva ei heräile sitä maitoa vaatimaan. Tai jos vauva herää sitä maitoa vaatimaan, niin hän tajuaa, että hei, tässä on se tyyppi jolta sitä EI saa eli jatkanpa unia. Tähän perustuu se minkä takia on usein helpointa, ja lempeintäkin, saada vauva irti yöimetyksestä.

Voit olla satavarma, että sinun kanssasi se vauva vasta huutaakin. Hinkit tuoksuu ja niitä ei nyt saakaan lutsutella kuten jokaikisenä yönä tähän asti. Sekös se vasta kiukuttaakin.

Mutta ihan miten vain. Tee toki vaikeimman kautta jos niin haluat. Ei toki isän kanssa nukkuminenkaan takaa vieroittumista mutta sen jälkeen se on sitten kunnon unikoulun paikka. Ellet tosiaan sitten halua kovinkin monta vuotta valvoskella.

Vierailija
7/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu jotenkin hassulta, että ainoa keino olisi nukkua isän kanssa. Mitenkäs yksin elävät naiset toimivat? Eikä kenekään lapsi tosiaan ole itse vieroittunut? Pahimman eroahdistuksen aikaanko sitä pitäisi lapsi laittaa isän kanssa nukkumaan eli huutamaan? Ap

Jos ei ole valmis tekemään ratkaisuja, niin on tyydyttävä tilanteeseen sellaisena kuin se on. Yksin elävät naiset vieroittavat tissistä esim. siirtymällä toiseen huoneeseen nukkumaan, jolloin ei itse herää niin herkästi, maidon haju ei leiju makkarissa, eikä maitoa muutenkaan ole niin helposti saatavilla. Tuo vain on sitten astetta rankempaa kuin vieressä taputtelu, koska pitää nousta ylös, vaeltaa toiseen huoneeseen ja sitten vielä kömpiä takaisin sinne mistä tulikin. Tai sitten yksin elävä nainen vie vauvan esim. tuttuun yökyläpaikkaan mummolaan tms. ja saa sitä kautta apua. Ratkaisuja on olemassa, niitä pitää vain päättää hyödyntää ja nähdä vaivaa. Harvemmin lapset "ihan vaan itse vierottuvat", sillä vierottamisessa pitää opettaa lapselle uusi tapa. Harva lapsi oppii mitään ilman esimerkkiä tai tukea, esim. lusikalla syöminen, pyörällä ajaminen, kovien äänien sietäminen ja toisten lasten lyömisen lopettaminen vaativat kaikki aikuisen tukea, ohjetta ja rohkaisua. Ei yövieroittaminen ole sen kummempi juttu.

Jos lapsella on kaksi täyspäistä aikuista saman katon alla, niin kyllä lapsella pitäisi myös olla oikeus voida luottaa molempiin vanhempiin.

Vierailija
8/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva söi öisin 10-kuiseksi asti.

Iltaisin vauva nukahti rinnalle, enkä alkanut mitään unikoulua pitää, koska oma jaksaminen ei siihen riittänyt (tukiverkkoa ei sillä hetkellä ollut).

Eräänä iltana vauva sitten olikin niin väsynyt, että nukahti omaan sänkyynsä ilman unimaitoja eikä herännyt enää kesken yöunien. Nyt lapsi on 15kk ja nukkuu edelleen yönsä ilman heräilyjä, eli ihan itsekseen tapahtui vieroittuminen.

Jotain yhteyttä asiaan saattoi toki olla sillä, että vauvan ollessa 10kk aloin antaa sille vähän tukevampia iltapaloja, kun puuron jälkeen oli vielä ruokahalua jäljellä.

Vierailija
9/23 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis kyseessä lievä maitoallergia. Siis jos on aina oireillut imetyksen kautta ja nyt tilanne pahenee kun saa hapanmaitotuotteita suoraan itse.

Maito voi aiheuttaa refluksia tai mahavaivoja jotka herättävät vauvan ja lohdutukseksi vauva kaipaa maitohörpyt jotta nukahtaisi.

Meillä oli aikanaan juuri noin.

Kokeile edes pari päivää itsellesi maidotonta diettiä (mielummin pari viikkoa) ja vauvalta hapanmaito + muut maitotuotteet pois. Jos kyse allergiasta niin vauva voi alkaa ihan tällä nukkumaan hyvin. Jos kokeilet maidotonta diettiä niin muista kalkkilisä teille kummallekkin.

Vierailija
10/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja auttaa yövieroituksessa jos niin päätetään. Jotenkin vaan ajattelin, että olisi luonnollista että lapsi itse vieroittuu jossain vaiheessa. Onko täällä perhepedissä nukkujia? Kenties vielä yksin eläjiä? Tuskin kaikki yh-mammat hoitavat yövieroitukset menemällä eri huoneeseen. Halusin vaan kuunnella kokemuksia, tiedän kyllä että isän käyttö apuna on suosittua. Kovin hyökkääviä vastauksia silti heti tuli. Mietin vaan ajankohtaakin, onko oikea vieroitukselle. Ja kuka sen sanoo koska vauva ei tarvi ruokaa öisin? Meidän vauva on aika kevytrakenteinen, ei olisi pari kuukautta sitten tullut kuulonkaan edes ajatus yövieroituksesta. Ei se neuvolan 6kk raja ole kaikkiin pätevä. Saatan itsekin esim juoda yöllä jos janottaa. Ap

Vierailija
11/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos etsit vain sitä yhtä ihmistä, joka sanoo sulle että toimit juuri niin kuin pitääkin, niin ehkä voit vain katsoa peiliin ja kehua itseäsi. :) Ei tartte sitten täällä turhaan kysellä ja torpata ehdotuksia, vaan saat jatkaa rauhassa juuri sillä tavalla kuin itse haluat.

Sanon silti, että jossakin vaiheessa joudut luovuttamaan määräysvaltaa joko muillekin ihmisille tai sitten viimeistään sille lapselle itselleen.

Vierailija
12/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos etsit vain sitä yhtä ihmistä, joka sanoo sulle että toimit juuri niin kuin pitääkin, niin ehkä voit vain katsoa peiliin ja kehua itseäsi. :) Ei tartte sitten täällä turhaan kysellä ja torpata ehdotuksia, vaan saat jatkaa rauhassa juuri sillä tavalla kuin itse halua.

Heh osu ja uppos. Kaippa sitä meilläkin tuota isän apua jossain vaiheessa kokeillaan jos muu ei auta. Vähän tässä vielä jaksellaan. Oikeasti olen kyllä kiinnostunut siitä, onko kenekään lapsi itse vieroittunut ja jos on koska. Yksi vastaus jo tulikin. Ystäni vauva lopetti myös itse yösyötöt n. 11kk iässä. No katsotaan mitä tapahtuu. Öitä kaikille.

Vierailija
13/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui maitoallergisen vauvan yöheräilyt ja syönnit noin 10 kk iässä kun tajuttiin kokeilla maidotonta diettiä.

Vierailija
14/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
15/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oireilla joko suolistovaivoina, eli vatsakipua, vatsan "lotinaa", vihreätä haisukakkaa jne. tai iho-oireina, eli punaisia lehahteluja naamalla, punaista ihottumaa ja kutinaa iholla, koholle nousevaa nokkosihottumaa, turpoamista jne. Yöheräilyt ovat tavallisia, samoin kitinä, yleinen tyytymättömyys jne. Kun maito jätetään kokonaan pois, olo yleensä helpottaa viikon sisään, usein jo päivässä tai parissa.

Vierailija
16/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainoat maitoallergian oireet vauvalla oli yöheräily, itkuisuus ja tyytymättömyys päivällä (ei esim. viihtynyt lattialla vaan piti pitää paljon liinassa) sekä pyllynreiän ympäryksen punoitus. Ei muuta.

Kun maito jätettiin pois oireet helpottivat ja kun löydettiin muut sopimattomat pois ruokavaliosta esim. kanamuna ja porkkana niin meillä loppui yöitkut ja "eroahdistus" helpottui tosi paljon.

Meillä oireet alkoivat helpottaa parissa päivässä kun KAIKKI maitotuotteet jätettiin pois sekä vauvan ruokavalisota että imettävän äidin ruokavaliosta.

Toinen mikä aiheuttaa yöherilyjä ja itkuisuutta on refluksi. Se on valitettavan huonosti tunnettu tauti vauvoilla ihan lääkäreidenkin keskuudessa.

www.histamiini.com sivustolta löytyy lisää tietoa sekä allergioista että refluksista ja vertaistukea.

Vierailija
17/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuohon ikään myös kuuluu ihan tiheäkin heräily ilman mitään allergioita. Eroahdistus, liikkumaan oppiminen, hampaiden tulo jne. Meillä on molemmat olleet huonoja nukkujia ja varsinkin tuossa iässä yöt oli yhtä hulinaa. Silti ei mitään allergioita ole ollut. Mutta ainahan sitä maidottomuutta voi kokeilla.

Sen verran kyllä sanoisin, että vaikka kuinka olisi hentorakenteinen vauva, niin ei 10kk kyllä tarvitse rintaa 30min-2 tunnin välein. Ei yöllä eikä päivällä. Tämä tietenkin edellyttää, että vauva syö päivällä kunnolla ja muutakin kuin rintaa. Ja kunnollisella iltapalalla saa myöskin varmistettua sen, että vauva ei ole nälkäinen öisin.

Totta kai voit jatkaa tuota linjaa niin pitkään kuin jaksat. Ja totta kai voi olla niinkin, että vauva vieroittaa itse itsensä. Mutta se että koska se tapahtuu, jos tapahtuu, niin sitä ei voi luvata kukaan. Voihan olla, että vauva pitää kiinni yöllisistä oikeuksistaan vielä kahdenkin vuoden päästä.

Minusta tuo teidän yösyöminen kuulostaa ihan vain tavalta. Vauva on tottunut samaan rintaa aina kun herää. Jollekin toiselle vauvalle se voi olla tutti, jollekin toiselle se pyllylle taputus. Monesti se maidon tuoksu ja rinnantarvekin saattaa herätellä vauvaa. Joillakin yöheräämiset vähenevät radikaalisti kun yösyönnit lopetetaan.

Ja kyllä minäkin sitä isää/toista ihmistä siinä yösyömisten vieroituksessa käyttäisin. Se nyt vain on se lempein tapa ihan silläkin, että tuon ikäinen vauva jo ymmärtää, että tämä ei ole äiti, tältä ei saa rintaa. Eli voi olla että protestointia ei edes tule. Mutta tokikin voit itsekin vieroittaa. Kannattaa vain varautua raivokkaaseen huutoon.

Vierailija
18/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tiheä heräily saattaa kyllä kertoa jostain sairaudesta, esim maitoallergia.

Muuten vauvat kyllä usein vierottuvat itsekseen 2 ikävuoteen mennessä.

Mä olen vieroittanut yöimetyksen niin, että vaan siirsin Pikkuhiljaa ekaa imetystä myöhäisemmäksi.

Vierailija
19/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin on jo sanottu, niin tuossa iässä heräilyt ovat täysin normaaleja, jos vauva kuitenkin päivisin on hyvän tuulinen. Tissistä vieroittaminen varmasti kuitenkin vähentäisi heräämiskertoja, joten suosittelen, että isä hoitaisi pari yötä tassuttelulla. Mun 1.2v herää vieläkin öisin kerran-pari. Ei kuitenkaan nälkäänsä, vaan rauhoittuu heti tutilla tai parilla taputuksella pyllylle.

Vierailija
20/23 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakko kun rinnat ei kestäneet enää jatkuvaa tuttina toimimista. Lopulta mies päätti eräänä yönä että nyt se loppuu (äidin itkuiset yösyötöt) ja piti lapsen poissa rinnalat. Kaksi yötä lapsi itkeskeli tisin perään, nukkui vieressä ja minulla paita päällää ettei pääse tissille unissaan.

Kun yösyöttö jäi pois, lopetti vauva myös päivällä tissin pyytämisen. Aamu- ja iltatissit hän lopetti vähän yli vuoden ikäisenä itse, ja sen jälkeen unikoulutettiin omaan huoneeseen ja sänkyyn.