Uskotko joulun sanomaan vai oletko pakana joka tekee jouluruoat &valmistelut perinteen mukaan?
Nolottaako sua koskaan kun et ymmärrä muiden jouluhössötystä?
Kommentit (8)
Eikö saa valmistaa jouluruokaa ja hössöttää, jos uskoo joulun sanomaan? :)
Olen pakana, vietän Yulea talvipäivänseisauksena, enkä voi tajuta että ihmiset hössöttää jonkin tuhansia vuosia syntyneen vauvan takia ja sotkevat siihen vielä jonkun punanuttuisen vanhan ukonkin. Haalivat kotinsa täyteen turhaa tavaraa ja veisaavat virsiä, stressaavat kaappien siivousta ynnä muuta pätemistä. Eikä mua nolota se, että en ymmärrä.
Jouluaatto menee töiden merkeissä, ihan kiva kun saa mehevät pyhälisät.
En ole uskovainen, olen agnostikko. Rakastan joulua, hössötystä ja ruokaa. Valmistelen perinteen mukaan, mutta ilman erityisiä kristillisiä viitteitä. Joskin tykkään kyllä joululauluista (kristillisistäkin) ja itseasiassa pidän kauniina muitakin asioita, kuten enkeleitä, seimiasetelmia ja sensellaisia.
Eli olen tässä kulttuurissa kasvanut, ja sitä rakastan.
Ainut on tuo Jeesuksen syntymän enkeli mutta rinnastan hänet kuolemaan samalla.
En ole pakana, mutten pidä jouluevankeliumia sanasta sanaan totena. Valmistelen melko perinteisen joulun ja ymmärrän jouluhössötystä, mutta sillä ei minun nähdäkseni ole mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa.
Mielestäni on mukavaa, kun vuoden pimeimpään aikaan juhlitaan. Sitä on muuten tehty jo kauan ennen kristinuskon syntyä.
Miten nuo asiat sulkee toisensa pois?