Kuuluuko lapsemme jouluna lahjojen suhteen aikuisiin vai lapsiin?
Meillä on tapana, että lapset saavat jouluna paljon lahjoja, tai jonkun isomman hankinnan, koska vuoden varrella elämme muuten vaatimattomasti. Aikuisten kesken meillä ei osteta juuri mitään.
Vanhin lapsemme on jo töissä, palkka ei päätä huimaa, mutta verrattuna omaan tilanteeseeni, ei se huonokaan ole. Hämmästyin kovin, kun hän kertoi joululahjatoiveistaan, miten paljon hän kuvittelee saavansa. Otan toki puheeksi asian hänen kanssaan, ja kyllä hän sen ymmärtääkin, mutta muiden mielipide kiinnostaa, miten te toimisitte tässä tilanteessa.
Kommentit (25)
meillä on viisi lasta, joista jokainen saa isovanhemmilta usein lahjaksi 20 euroa jouluna. Minä en saa vanhemmiltani mitään. Lapsettomat sisarukseni saavat kumpikin sata euroa.
mutta onhan tuossa se ero, että kaikki muut saavat tältä isovanhemmalta lahjan paitsi yksi ei saa mitään. On siinä minusta myös sekin ristiriita, että lapsenlapsi saa 20 euroa ja oma, kenties hyvin tienaava, aikuinen ihminen sata euroa. Minusta tuon ison summan voisi satsata kokonaan pieniin lapsiin ja sopia, että aikuiset eivät saa mitään.
Sitten kun mun lapset muuttavat omaan kotiin ja saavat omia lapsia, niin alan lahjomaan lastenlapsia.
isovanhempien kannattaisi sitten jakaa se 100 eur teille lapsille kaikille 3:lle, ja jokainen voi sitten jakaa omille lapsille tai käyttää miten parhaaksi näkee.
Ei voi rinnastaa "muihin aikuisiin", kuten vaikkapa mieheesi tai muihin aikuissukulaisiin joita muistetaan jouluna jotenkin pienesti, koska lapsi on suhteessa sinuun kuitenkin aina lapsi. Eli ei mitään joulukukkaa tai limppua suunnilleen, kuten naapurille tai Saimi-tädille, muttei myöskään kymmentä lahjaa tarvita. Vähän hassua, että lapsi toivoo itse noita lahjoja, uskon että pian hoksaa jo että on aikuinen ja tienaa itse, ja nuo kinuamiset jäävät pois kun huomaa ettei häntäkään unohdeta :) Hauskaa joulua koko perheelle!