Kuuluuko lapsemme jouluna lahjojen suhteen aikuisiin vai lapsiin?
Meillä on tapana, että lapset saavat jouluna paljon lahjoja, tai jonkun isomman hankinnan, koska vuoden varrella elämme muuten vaatimattomasti. Aikuisten kesken meillä ei osteta juuri mitään.
Vanhin lapsemme on jo töissä, palkka ei päätä huimaa, mutta verrattuna omaan tilanteeseeni, ei se huonokaan ole. Hämmästyin kovin, kun hän kertoi joululahjatoiveistaan, miten paljon hän kuvittelee saavansa. Otan toki puheeksi asian hänen kanssaan, ja kyllä hän sen ymmärtääkin, mutta muiden mielipide kiinnostaa, miten te toimisitte tässä tilanteessa.
Kommentit (25)
asuuko siis jo omillaan? Mutta en kuitenkaan ilman lahjoja jättäisi, ehkä keskustelisin lapsen kanssa asiasta rakentavasti.
Eli jos siis käy töissä ja elättää itsensä, mahdollisesti tienaa jopa saman verran tai enemmän kuin vanhempansa.
Ylipäätään noin tuossa täysi-ikää lähestyttässä olisi hyvä saada nuori ymmärtämään, että joululahjominen ei ole samaa kuin pienenä (siis jos taloudelliset realiteetit iskee vastaan).
Itse en ole saanut kotoa poismuuton jälkeen kuin yhden lahjan äidiltäni jouluisin, nyt useampaan vuoteen en mitään (ikää nyt 31v. ja lahjominen loppui esikoisen syntymään 23v.)
en aikonut ilman lahjoja jättää, mutta olenko epäreilu, jos hän saa muita alaikäisiä lapsia vähemmän? ap
t. se joka sai esikoisen 23-vuotiaana (enkä tod. tehnyt lahjalistaa äidilleni!!!)
ps. mites se kasvatus, onko mennyt pieleen?
en aikonut ilman lahjoja jättää, mutta olenko epäreilu, jos hän saa muita alaikäisiä lapsia vähemmän? ap
Jotain pientä voit ostaa mitä tiedät tarvitsevan: laadukas paistinpannu ja jotain suklaata ekstrana. Ei mitään 10 lahjan listahirmua :D
ei ole mennyt pieleen, ei todellakaan. Olen tosi onnellinen, että esikoisestamme on kasvanut fiksu aikuinen, josta ei tarvitse juurikaan huolta kantaa. Toivottavasti onnistumme seuraavankin kohdalla yhtä hyvin. ap
tuohan tekee jo tavallisessa viiden hengen perheessä jo parhaimmillaan tonnin.
tienaa itse rahaa niin ei voi odottaa olevansa samalla viivalla alaikäisten sisarusten kanssa. Ja varmasti itsekin ymmärtää asian kun sen nätisti kerrot.
nyt paatat toimia esikoisen kanssa, joudut toimimaan myos kun nuoremmat lapset kasvavat aikuisiksi. Lapsille (yli 18-vuotiaillekin) tulee tosi helposti 'minusta tykataan vahemman' olo ja vanhempien taytyy olla todella tarkkana tasapuolisuuden ja reiluuden kanssa.
Eli harkitse asiaa ja selita sitten periaatteesi kaikille lapsille niin etta nuoremmatkin ovat siita tietoisia. Esim. etta kun lapsi muuttaa omilleen ja kay toissa, han muuttuu aikuiseksi lahjojen suhteen ja voit sopia esim. jonkun budjettiisi sopivan summan jolla voi toivoa yhden isomman tavaran, ja sitten voit ostella jotain pienta hemmottelujuttua lisaksi. Ekana vuonna siita voi tulla esikoisen taholta mutinaa mutta sillakin uhalla selvat savelet on paras vaihtoehto asiassa.
Äidilläni kaikki lapset jo aikuisia, lähes kolmekymppisiä tai yli. Kuitenkin kaikki me 5 saamme edelleen lahjoja jouluna kuten lapset :)
Tietysti jatkuvasti kun ikää tulee lisää, on lahjojen määrä ja arvo laskenut, mutta ketään ei edelleenkään jätetä ilman ja kaikki saavat saman arvosta lahjoja :)
Tosin me lapset sitten lahjomme toki vanhempiammekin.
Mutta, mielestäni sitä vanhintakaan lasta ei saa jättää ilman lahjoja, koska on kuitenkin sinun lapsesi. Minkä ikäisiä muut ovat? Joss ikäro muihin on iso, niin silloin toki pienimmille saa ostaa enemmän lahjoja. Mutta jos ikäero on vain muutamia vuosia, ei selvää eroa "saa" olla, koska silloin vanhin lapsesi tuntee itsensä ulkopuoliseksi.
Muista, että se vanhinkin on edelleen lapsesi!
kun mä vanhimpana saan selvästi vähinten taloudellista tukea, lahjoja yms. Meitä on kaksi yli 20v. sisarusta ja yksi alaikäinen. Alaikäiselle mielestäni "kuuluukin" enemmän, tietysti. Mutta kun tuo toinen sisarukseni on töissä, tienaa melkeinpä yhtä paljon kuin äitini ja samoin miehensä tienaa suht hyvin. Itse olen pienen lapsen kanssa kotona ja tiukilla. Vähän harmittaa, kun itse saan tyyliin joululahjaksi suklaarasian ja paistinpannun ja sisarukset sitten etelänmatkan tms.
Tytär asuu jo omillaan avoliitossa toisella paikkakunnalla, mutta olettaa, että saa samanlaisen lahjakasan kuin kotona asuessaan, ja vain vaivautumalla paikalle lahjojen jaon ajaksi. Minun mielestäni pitäisi sentään edes vähän osallistua valmisteluihin ja viipyä kiireettömästi ruokapöydässä vilkuilematta jatkuvasti kelloa, että milloin saa lähteä.
Kuulostaa varmaan kylmältä, mutta kotona asuvat lapset/nuoret "maksavat" lahjoistaan tarjoamalla seuraa ja virikkeitä vanhemmilleen. Heitä saa rapsuttaa ohi mennessä ja joskus saa halauksenkin. Kotona asuvat lapset rikastuttavat valtavasti elämää, ja siksi heille hankkii lahjoja mielellään.
Mutta meillä onkin nuori aikuinen, joka odottaa filmitähden kohtelua antamatta itse mitään vastineeksi.
että vanhemmat kyllä tasapuolisia, mutta muu suku... ollaan kaikki sisarukset jo aikuisia, mutta minä ainoa jolla lapsia. Usein saadaan rahaa lahjaksi, joo, hullua on, mutta omat isovanhemmat haluaa muistaa, mutta ei osaa ostaa:D No, kuitenkin, jos sisarukset saa vaikka 50e molemmat, niin minä saan sen 30e, lapset vaikkapa 20e... Tavallaan tuntuu että minä sitten annan lapsille osan rahasta;) Ei haittaa, ei yhtään, mutta sitten jos ne rahat on samassa kuoressa ja saadaan vaikka 80e, niin sisarukset valittaa miksi minä saan enemmän:D Vaikka siinä lukisi "X perheineen".
meillä on viisi lasta, joista jokainen saa isovanhemmilta usein lahjaksi 20 euroa jouluna. Minä en saa vanhemmiltani mitään. Lapsettomat sisarukseni saavat kumpikin sata euroa.
Minusta silläkin on merkitystä.