Te jotka juotte alkoholia raskausaikana, kysyttävää
Olen miettinyt sellaista että mikä on turvallinen määrä odottavalle? Tästä asiasta on niin ristiriitaista tietoa. On täyskieltoa ja sitten niitä suosituksia joiden mukaan pienestä määrästä on hyötyä, esim elävöittää istukan verenkiertoa.
Onko siis ok juoda esim raskaana ollessa puoli lasillista punaviiniä tai puoli pulloa-pullollinen keskiolutta? Esimerkiksi kerran viikossa-kahdessa viikossa? Vaikuttaako juomisnopeus? Eli olisiko parempi siemailla vai onko sillä vaikutusta? Vai olisiko ykkösolut parempi vaihtoehto raskaana?
Tällainen pohdituttaa. Toivoisin ajatuksia sellaisilta jotka ovat nyt raskaana ja juovat toisinaan lasillisen, tai sellaisilta jotka ovat joskus maltillisesti käyttäneet alkoholia raskaana ollessaan.
Ja tosiaan, tarkoitan ihan pieniä määriä, eli viinissä maksimi olisi tuo puoli lasillista ja oluessa yksi pullo per kerta. Ja aikomus ei todellakaan ole juoda esim joka ilta puolta lasia vaan ennemminkin jos kerran kuussa raskaana ollessa tuntuu siltä että tekisi mieli vaikka punaviiniä niin olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä jotka ovat joskus siemauksen turvallisin mielin ottaneet.
(Ei siis tarvitse vastata jos alkoholinkäyttö raskaana tai lapsiperheessä on sinulle punainen vaate pieninäkin määrinä tai jos tapanasi on raskaanakin vetäistä vaikkapa sixpackillinen olutta yhdeltä istumalta.)
Kommentit (12)
kolmessa erässä ja täällä av:lla juuri tänä iltana joku teilasi minut täysin, ja toivoi, että lähimmäiseni olisi tehnyt minusta ls-ilmoituksen. Että semmoista.
Mutta lapsella kaikki ok, on todella oivaltava ja sosiaalisesti älykäs 4-vuotias. Terve kuin pukki. Ei siis ongelmia.
Enempää en olisi kyllä itse uskaltanut juoda kuin tuon verran.
Kuopusta odottaessa join vähemmän, uutena vuonna piccolopullon kuohuviiniä ja pari kertaa puolikkaan ykkösoluen. Hänkin on normaali ja terve lapsi.
Turvallista rajaahan ei alkoholin suhteen tunneta joten olisin kyllä varovainen, mutta en hysteerinen, asian suhteen.
Mukava kuulla tuollaisesta mitä olen itsekin kaavaillut sitten jos myöhemmin raskaudessa tuntuu siltä. Ehkä myös tyhmää miettiä etukäteen tätä mutta jotenkin niin epävarma olo nyt. Voihan hyvin olla ettei edes tee mieli yhtään mitään vähänkään alkoholiin viittaavaa sitten myöhemmin.
Onnea loppuraskauteesi.
- ap
kolmessa erässä ja täällä av:lla juuri tänä iltana joku teilasi minut täysin, ja toivoi, että lähimmäiseni olisi tehnyt minusta ls-ilmoituksen. Että semmoista.
Mutta lapsella kaikki ok, on todella oivaltava ja sosiaalisesti älykäs 4-vuotias. Terve kuin pukki. Ei siis ongelmia.
Kuopusta odottaessa join vähemmän, uutena vuonna piccolopullon kuohuviiniä ja pari kertaa puolikkaan ykkösoluen. Hänkin on normaali ja terve lapsi.
Turvallista rajaahan ei alkoholin suhteen tunneta joten olisin kyllä varovainen, mutta en hysteerinen, asian suhteen.
'
Muuutta itse join 2-3 x ravintola-annosta raskauden aikana.
Miehen äiti sanoi juoneensa helposti lasin päivässä raskaana ollessaan, koska punaviinihän on vain terveellistä. Mies vaikuttaa ihan täyspäiseltä minusta.
Tosin ovat viinintuotantoalueelta kotoisin. Ei ole mikään leikin asia minusta se mihin ravintoon esi-isät ovat tottuneet. (Raskaista naisista en tiedä mutta Suomessa on ilmeisesti aiempina aikoina on imettäville naisille suositeltu kaljanjuontia).
Minä ja monet tuntemani ovat noudattaneet pitkälti tuota 1 annos per kerta, ei päivittäin mutta joskus peräti perättäisinä päivinä. Oma pirpana vasta myllää vatsanahan alla, mutta muiden lapsista uskaltaisin sanoa että täyspäisiä terveitä penskoja ovat.
Luotan tosi vahvasti perstuntumaani, ja jännä juttu on se että alkoholijuomat eivät aiheuta mitenkään samaa vierontaa kuin kahvi minulla.
kiva kun laitoit vielä täsmällisiä esimerkkejä myös lapsista. Joo, tiedän ettei vaikutuksista kovin tarkkaan tiedetä ja siksi ajattelin että jos tulee jotain maistettua niin määrä olisi hyvin pieni.
Oliko niin että alkuraskaudessa punaviini jopa auttaa kiinnittymistä/kyydissä pysymistä?
'
Muuutta itse join 2-3 x ravintola-annosta raskauden aikana.
ja toivon tietenkin, ettei ongelmia tule jatkossakaan. Stressasin ihan kamalasti mm. foolihapon riittävästä saannista ja kartoin todella tarkasti a-vitamiinipitoiset ruoat koska a-vitamiinihan saattaa aiheuttaa todella pahoja vauroita sikiöön jo yhtenä kertayliannostuksena. Mutta jostain syystä uskalsin nuo pienet alkoholimäärät juoda.
kaikki fanaattiset hörhöt. Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää.
Ihan järkevät ja koulutetut ihmiset tuttavapiirissäni saattavat sen pari kertaa raskaudessa ottaa yhden alkoholiannoksen ajattelematta asiaa sen kummemmin. Pekka Puskilla sun muilla on päähänpinttymä siitä että jos otat yhden niin juot kumminkin koko korillisen.
Eräässä tutkimuksessa verrattiin naisia, jotka joivat yhtä paljon alkoholia, mutta toiset joivat tasaisesti koko viikon aikana, ja toiset koko määrän kerralla.
Saatiin viitettä, että niiden naisten, jotka joivat paljon kerralla, vauvat kärsivät useammin ja vakavammista alkoholin haitoista, kuin niiden, jotka joivat saman määrän alkoholia tasaisesti.
Turvallista rajaa alkoholille ei ole.
Olen itse kummankin raskauden aikana juonut pari yksittäistä annosta alkoholia koko raskauden aikana. Riskin suuruutta ei tunneta, mutta arvioin sen kuitenkin niin pieneksi, että saatoin noin tehdä.
niin ja lapseni ovat jo kouluikäisiä kielellisesti lahjakkaista molemmat.
saatoin juoda juhlissa lasillisen kuoharia/shampanjaa, joskus ruuan kanssa lasillisen punkkua (lasillinen = 1 dl) tai sitten joskus puoli pulloa olutta (kolmos olut).
On tietenkin selvää, ettei mitään turvallista määrää voida sanoa ja siksi ns. virallinen suositus on nollalinja.
Käytännössä suurin osa lasten- ja naistentautienlääkäreistä on sitä mieltä, ettei lasillisesta (siis se desi mietoja) ole mitään haittaa. Ja aika helppoahan tuo on todeta jos perusmatikkaa osaa - voi siis laskea alkoholin määrän veressä sen jälkeen kun on nauttinut hissukseen vaikka desin punkkua tai puoli pulloa (reilut 1,5 dl kai?) olutta... Sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä.
Luonnollista lienee, ettei se lasillinen saa olla säännöllisestä vaan satunnaista :)
kumpikin käy erikoisluokkaa (siis erikois-, ei erityisluokkaa), jonne ovat päässeet pääsykokeiden kautta. Ovat luokkansa parhaimmistoa, kaikin puolin fiksuja teinejä, jotka pärjäävät niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin - siitäkin huolimatta, että äitinsä on juonut raskauksien aikana satunnaisen punkkulasin (se 1 dl) silloin tällöin ja kauhistus, kuohariakin joskus harvoin!
Kumpikin siis yläkoulussa kieliluokalla, jonne päätyivät eskarivuoden pääsykokeiden kautta ( n. 40% hakeneistä pääsi).
Väitän, että satunnainen lasillinen viiniä, olutta tai kuoharia ei todellakaan vaikuta mihinkään - jos se on todellakin satunnaista ja lasillisella tarkoitetaan sitä 1 dl eikä viinilasia piripintaan täytettynä :)
Tämän raskauden aikana olen joskus keskivälin alkuaikoina juonut pienen lasin punkkua ja keskivälin loppuaikoina pullon keskaria. Siinä kaikki, enkä pidä itseäni syntisenä. Kotikaljaa olen myös siemaillut pari lasia sen pari kertaa kun reissussa ollaan syöty huoltiksella. Nyt viedään viimeisiä enkä usko että vaavi on äidin hurjastelusta moksiskaan.
Näppituntumalla... jos 3-4 vk:n välein ottaa sen pullon keskaria niin en usko olevan haittaa...