Ongelma tämäkin: Asumme isossa ja hienossa talossa hyvällä alueella, mutta
emme tunne kuuluvamme tänne. Lähiön kerrostalokolmiossa pitkään asuneina olimme innoissamme, kun viimein löysimme kauniin, tilavan ja hienon talon arvostelulta alueelta. Silloin jo hieman tuntui, että noinkohan nillä nurkilla on liian hienoa meille, mutta rakastuimme taloon ja halusimme muuttaa.
Nyt yli kolmen vuoden jälkeen edelleen tuntuu, ettemme ihan kuulu tänne... Täällä on kaunista, mukavat naapurit, ei minkäänlaista häiriökäyttäytymistä, luonto lähellä... mutta jotain puuttuu. Tämä ei ole koti isolla K:lla.
Myönnän joskus ajattelevani, että muuttaisimme jonnekin "tavallisemmalle" alueelle "tavallisempaan" aseuntoon. Mutta ratkaisisiko se sitten jotain? Lapsetkin joutuisivat ehkä vaihtamaan koulua ja kaveripiiriä, mitä en tietenkään halua.
Onko muilla koskaan tällainen olo?
Kommentit (45)
Hengetön sekasortoinen sumppu. Jos minä muuttaisin Turkuun, muuttaisin ihan keskustaan vanhaan kt-asuntoon tai sitten Vasaramäkeen.
Erityisesti jos lähdetään vielä kakskertaan tai hirvensaloon, niin sieltähän on matkaakin jo niin hemmetisti keskustaan, että ei mitään järkeä asua hankalien kulkuyhteyksien päässä saarilla. Jos ei ole merenrantatonttia, niin ne saaret on aivan älytön vaihtoehto asumiselle.
Puoli tuntia keskustaan, auts:D
Pointti oli, että voisi asua puolet kauempana niin keskustaan olisi paljon nopeampi matka.
Kaikki talot on viimeisen päälle tip top, pihat myös. Kaikilla on pari hienoa autoa ja hienot ammatit..meillä on ihan yhtä hieno talo kun muillakin mutta ollaan ihan tavallisia duunareita joilla vaan on käynyt hurjan hyvä tuuri asuntokaupoissa. Pidän todella talostamme mutta ei me ihan joukkoon kuuluta vaikka naapurit mukavia ja kohteliaita aina ovatkin. Ollaan parikymppisiä ja kaikki muut puolet vanhempia.
Mikä sieltä puuttuu jos on kaunis luonto ja naapurit mukavia?
alueen "hienoudesta". Olen huomannut, että viihdyn parhaiten alueilla, jotka muistuttaa sitä ympäristöä, jossa elin lapsena ja kasvoin aikuiseksi. Samoin asunnon kanssa on jotain lapsuudesta tuttuja juttuja, joita tarvitsen viihtyäkseni, esim. ikkunoista täytyy olla avara näkymä, kuten lapsuuden kodistani oli (vaikka se oli ihan tavis lähiön kerrostalo)
että jos muuttaa halpaan pikkukaupunkiin (mikä Turku näin helsinkiläisen silmissä on) niin on ihan naurettavaa muuttaa sitten paikalliseen espooseen ja viettää aikansa siinä liikennerysässä.
Pikkukaupungin ideahan on se, että palvelut yms. on lähellä!
Jos haluaa kökötellä joka päivä puoli tuntia suuntaansa päästäkseen kauppaan, voi yhtä hyvin muuttaa sitten sinne oikeaan Espooseen tai jonnekin oikeasti maalle.
Hengetön sekasortoinen sumppu. Jos minä muuttaisin Turkuun, muuttaisin ihan keskustaan vanhaan kt-asuntoon tai sitten Vasaramäkeen.
Erityisesti jos lähdetään vielä kakskertaan tai hirvensaloon, niin sieltähän on matkaakin jo niin hemmetisti keskustaan, että ei mitään järkeä asua hankalien kulkuyhteyksien päässä saarilla. Jos ei ole merenrantatonttia, niin ne saaret on aivan älytön vaihtoehto asumiselle.
Pointti oli, että voisi asua puolet kauempana niin keskustaan olisi paljon nopeampi matka.
että jos muuttaa halpaan pikkukaupunkiin (mikä Turku näin helsinkiläisen silmissä on) niin on ihan naurettavaa muuttaa sitten paikalliseen espooseen ja viettää aikansa siinä liikennerysässä. Pikkukaupungin ideahan on se, että palvelut yms. on lähellä! Jos haluaa kökötellä joka päivä puoli tuntia suuntaansa päästäkseen kauppaan, voi yhtä hyvin muuttaa sitten sinne oikeaan Espooseen tai jonnekin oikeasti maalle.
Pääkaupunkilaisesta näkökulmasta on aivan eri muuttaa Hirvensaloon (tai vastaavaan) kuin muuttaa vaikkapa Lietoon, Piikkiöön tai Maskuun. Lika barn lekar bäst.
Juu, hirvensalossa asutaan. Miten niin perähikijää?? Täältä on 5 kilsaa keskustaan, meiltä. Bussilla pääsee vartissa keskustaan, autolla 10 minsaa.
Olen huomannut, että ne jotka mollaa h-saloa, ovat vain kateellisia. Meitä peloteltiin aamuruuhkilla sun muilla. Me emme ole nähneet mitään ruuhkia aamuisinkaan... Liikennettä on sillasta eteenpäin, mutta jouhevasti virtaa kokoajan eteenpäin. Luonto lähellä, rauhallista. Toki huonompia alueita on myös, haarla esim. Mutta me asumme hyvällä alueella. :)
Mistä tässä nyt muka ollaan kateellisia???? Voi rassua.
Se on ruma, ihan sikin sokin rakennettu pussinperä, josta on huonot liikenneyhteydet ja jossa on heikot palvelut. Ei mitään yhteisöllisyyttä, koska sinne muuttaa vain näitä sivistymättömiä "olen-parempi-kuin-muut-vaikken-oikeasti-tiedä-kyllä-miten"-ihmisiä...
Hirvensalossa asuvat ystäväperheeme ovat asuneet ja eläneet muuallakin sekä Suomessa että ulkomailla, joten arvostavat asioita sen mukaan. Ruuhkia ei ole, on rauhallista ja puhdasta, julkinen liikenne toimii, naapurit ovat mukavia, auttavaisia ja myös nähneet maailmaa sen verran, etteivät nipota turhista. Kaikki lapsiperheiden palvelut ovat lähellä, pääsee hyvin myös kaempana oleviin kouluihin ja harrastusmahdollisuuksia riittää. Lapset voivat itse pyöräillä uimarannalle, isommat lapset siis.
Alue on kaavoitettua, joten ihan minne tahansa ja mitä tahansa ei saa rakentaa. Rumuus on tietenkin makuasia, mutta minun mielestäni alueella on aivan huipputaloja. Eivät kaikki tietenkään. Ja aivan tavallisia on suurin osa, mutta "tavallisuus" on suhteelinen käsite.
Eipä ihme että teillä on sopeutumisvaikeuksia.
Vaikka "periaatteessa" tämä on kaupungin hienoin ja halutuin, uusi alue. Naapurustossa lähinnä nuoria, hyvätuloisia perheitä. Kaikilla kulissit kunnossa ja vapaa-ajalla kammataan niitä riviin istutettuja tuivioiden hapsuja kohdalleen. Itse olen erilaisessa paikassa kasvanut enkä kestä tätä pikkusieluisuutta täällä. Kaipaan hieman rosoa, säröä ja inhimillisyyttä enkä mitään kiiltokuvaelämää. Mies ei voi ymmärtää minua ja lapsetkin viihtyvät joten minun on vain alistuttava tänne :(
Miten se ilmenisi käytännössä?
Kovaäänisiä juhlia naapurustossa, dokailua pihoilla vai ihan pultsareita nurtseilla makaamassa?
Ymmärrän täysin. En pysty itse asumaan hienolla alueella vaan halua asua "slummialueella". Meinattiin erehtyä muuttamaan Tapiolaan, mutta onneksi tulin ennen muuttoa järkiini ja tajusin, että meidän paikka ei ole siellä. Joillekin se taatusti on unelma, meille ei taas olis.
Mikä sieltä puuttuu jos on kaunis luonto ja naapurit mukavia?
Sen kyllä ymmärrän, että joissain paikoissa, joissa on tosiaan rahaa kaikilla enemmän kuin kylliksi ja kilpavarusteluakin ja materialismia havaittavissa niin pihoissa kuin ihmisissä itsessäänkin, niin saattaahan se ahdistaa ihmistä, joka ei ole niin kiinnostunut pihan ja talon viilaamisesta, sisustukseen törsäämisestä jne. vaan arvostaa muita asioita ja haluaa vain elää omassa kodissaan.
Ihmiset voivat myös olla päällisin puolin mukavia, mutta jos arvomaailma, puheenaiheet, elämäntyyli ym. ovat kaukaa omasta niin ei heidän kanssaan välttämättä viihdy.
Tuollaisille alueille myös muuttaa paljon ihmisiä, joille on todella tärkeää alueen imago ja statusarvo ja voi olla vaikeaa sopeutua joukkoon, jossa ihmiset ovat hyvin tietoisia oman asuinalueensa erikoislaatuisuudesta ja arvosta (myös siis statusmielessä, "kaikki kadehtivat meitä"). On aivan eri asia asua alueella, jossa ihmiset ovat "tavan tallaajia" asuen kukin omalla tavallaan, vaatimattomastikin, pitämättä suurta melua itsestään ja alueestaan. Paljon rennompaa. Kokemuksesta sanon näin.
Miten se ilmenisi käytännössä?
Kovaäänisiä juhlia naapurustossa, dokailua pihoilla vai ihan pultsareita nurtseilla makaamassa?
kaikilla muilla paitsi kaupunkien hienoimmilla ja uusimmilla alueilla? En ole kyllä huomannut. Siihen slummialueen ja hienostoalueen väliin mahtuu aika paljon vaihtoehtoja. Kuten ihan tavallisia, hyviä asuinalueita.