mielenterveysasiakkaista
Onko niin että jos kerran mielenterveystoimiston asiakas niin aina olet sitä? Sinut luokiteltu toisen luokan kansalaiseksi kaikkien silmissä ja pöpiksi? Et kuulu "normaalien" joukkoon toisin kuin syöpää sairastavat tai reumaatikot ym.
Häviääkö tiedot koskaan? Onko kaikkien saatavissa tulevaisuudessa? Miten vaikuttaa tiedot loppuelämään?
Kommentit (25)
Jos on saanut tarpeeksi rankan mt- diagnoosin, ei saa esimerkiksi henkivakuutusta eikä juuri mitään muutakaan vakuutusta.
Eikä työtä. Työhaastattelussa ei kysytä suoraan sairauksista, koska niistähän ei lakisääteisesti saa kysyä. Sen sijaa kysytäänkin ovelasti: "Onko sinulla jatkuvakäyttöisiä lääkityksiä", tähän on vastattava kyllä jos on pöpilääkitys. Tällä kysymyksellä seulotaan nienomaan mt- ongelmaiset pois, vaikka sairaus ei oireilisi mitenkään juuri oikean lääkityksen johdosta.
työhaastattelussa kysellään kysymyksiä jotka mittaavat työssä pärjäämisen kannalta olennaisia asioita. Jos sen mokaa ei ehkä ole tarpeeksi terve työelämään.
Mä olen monessa asiassa samaa mieltä, että me mt-potilaat ollaan hylkiöitä, mutta siis ihanko oikeasti jossain on kysytty jatkuvakäytteisestä lääkityksestä??? Ei ole kyllä multa kysytty. Semmoistako sitten saa kysyä vaikka se ei mitenkään työhön liity???
Mullekin neuvottiin psykiatrilla, että ei tarvitse kertoa mistään jutuista työhaastattelussa. Jos vastaat itsestäsi että olet työkykyinen ihminen, niin ei tasan tarvitse kertoa jostain masennuslääkityksistä tms asioista jotka ei mitenkään vaikuta työhösi. Ja ihme työhaastattelu kyllä, jos lääkityksiä kysytään. Tää on mun mielestä turhien pelkojen lietsomista.
Mitä horiset ja ketä tarkoitat?