Miten deja vu -ilmiö selitetään "tieteellisesti" nykyään?
Mistä se johtuu, että olen muka ennenkin ollut juuri tässä hetkessä: miettimässä grissinejä, syömässä pähkinöitä, kuuntelemassa PMMP:n Pariterapiaa kynttilänvalossa ja miettimässä onko OK tarjota kahvia ja glögiä sekä piparkakkuja talossa poikkeavalle jumpparille huomenna.
Onko se sitä, että aivopuoliskot käyvät murto-osasekunnin eri tahdissa? Toinen puoli jo ajatteli sen, minkä toinen uudelleen puolen sekunnin päästä?
Kommentit (6)
tapahtuvatko nämä tallennukset pitkä- ja lyhytkestoisesta muistista eri aivoalueille? MIkä häiriön aiheuttaa? Itselläni tapahtuu useimmin väsyneenä tai keskittyneenä ylipäätään. ap
tapahtuvatko nämä tallennukset pitkä- ja lyhytkestoisesta muistista eri aivoalueille? MIkä häiriön aiheuttaa? Itselläni tapahtuu useimmin väsyneenä tai keskittyneenä ylipäätään. ap
Mulla on varmaan nyt molemmat muistit jumissa pitkän päivän jäljiltä.
Katon jos jaksan huomenna kaivaa artikkelin aiheesta, olen kyllä siitä joskus lukenut tästä tarkemmin, mutta koska asia ei ole omaa erikoisalaani, en muista sitä ihan prikulleen. Nyt ei jaksa, pakko mennä nukkumaan.
t. 2, biologi
Osaanhan itsekin googlettaa. Oikeastaan kirjoitin vain siksi, että on niin mukava "häiriötila". Olisi kiva kuulla millaisia itse koette. Itselläni liittyy usein musiikki ja rauhoittuminen siihen laukaisevaan hetkeen.
Parhaimmillaan tunttu siltä kuin olisi elänuyt ennenkin, tuntisi vieraan kaupungin ulkoa (tunsin ihan ulkoa kerran Heinolan! vaikken koskaan ollut käynyt siellä).
On kivaa nauttia päänsä tilttamisesta, kun sen oikein oivaltaa. ap
Eli että neuroneissa on jo muistijälki ja tuttuuden tunne tulee siitä.