Pussaatko omaa lastasi suulle?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Itse en pussaa, vaan poskelle. Ihan karies-bakteerin vuoksi.
Kun olin pieni lapsi, isä ja äiti pussasivat suulle, ja kiitos heidän, sain karies-bakteerin ja nyt suu täynnä reikiä...
Kommentit (25)
itsellä suu täynnä paikkoja ja lapsilla ei yhtään (9v ja 13v)
omaa äitiään, ottaa poskista kiinni ja yrittää pussata, äiti sitten ohjaa suukon poskelle. Ilmeisesti matkii vanhempiaan, on nähnyt heidän suukottavan :)
lapsen suulle pussaaminen tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta. poskelle muiskis siis.
lapset menee peiton alle ja makaa huulet törröllään odottamassa hyvänyönpusua.
Ja minulla on hampaat reillä vaikka omassa kodissani vältettiin kaikkea hellyydenosoituksia ja "seksuaalisuutta" kuten eri sukupuolten yhteisiä saunomisia.
minulla ei ole yhtään reikiä ja äitini jolla useita on, on mm laittanut lusikan omasta suustaan minulle kun olin pieni. Itse pussaan lastani suulle.
Kyllä poskipusut ja mahapierut riittävät.
Suutelu suulle kuuluu aikuisten kanssakäymiseen.
jos on tuon bakteerin saanut täytyy hampaista pitää huolta ja ruokavalion ja ateriavälien olla kunnossa ettei reikiä tule. On kuitenkin täysin mahdollista olla kariesbakteerin suhteen "miljonääri" ja säilyttää hampaat ehjinä. Se vain vaatii paljon.
Jos ei tartuntaa ole saanut, voi elää kuin pellossa eikä ongelmia reikiintymisen suhteen juuri tule. Iensairaudet ovatkin sitten oma lukunsa, niinkin voi hampaansa menettää. Se, ettei kariesbakteeritartuntaa ole ei vapauta mitenkään suun kotihoidosta.
Voiko vanhempia sitten reikiintymisestä syyttää, en tiedä. Suun hoitotottumuksetkin "periytyvät", joskus niillä on suurempi osuus kariesongelmaan kuin tuolla S. mutans -tartunnalla.
Testattu siis kahdesti eikä kummallakaan kerralla ole ollut lainkaan. Mutta en siltikään halua pussata lastani suulle, se tuntuu vähän turhan intiimiltä. Poskelle, masuun, pyllyn poskille jne. kylläkin.
Mulla on muutama paikka hampaissa ihan vaan sen takia, että en ole kovin ahkera hoitamaan hampaita. ISäni, joka on nuollut lusikkani lapsena on läpimätä hampailtaa.
Yhdelläkään kolmesta lapsestani ei ole hampaissa mitään vikaa, ei reiän reikää.
n. 5% on siitä onnekkaita! Ent. arkkiatri Arvo Ylppö naureskeli joskus kehotuksille sokerin käytön hillitsemisestä, koska hänellä ei koskaan ollut reikiä hampaissaan eikä uskonut siitä olevan kenellekään haittaa. Kahvinkin hän joi varmaan kymmenen sokeripalan kanssa. Testi osoitti, ettei hänellä ole S. Mutans-tartuntaa.. hyvä siinä on muille sitte nauraa ;)
jos on tuon bakteerin saanut täytyy hampaista pitää huolta ja ruokavalion ja ateriavälien olla kunnossa ettei reikiä tule. On kuitenkin täysin mahdollista olla kariesbakteerin suhteen "miljonääri" ja säilyttää hampaat ehjinä. Se vain vaatii paljon.
Jos ei tartuntaa ole saanut, voi elää kuin pellossa eikä ongelmia reikiintymisen suhteen juuri tule. Iensairaudet ovatkin sitten oma lukunsa, niinkin voi hampaansa menettää. Se, ettei kariesbakteeritartuntaa ole ei vapauta mitenkään suun kotihoidosta.
Voiko vanhempia sitten reikiintymisestä syyttää, en tiedä. Suun hoitotottumuksetkin "periytyvät", joskus niillä on suurempi osuus kariesongelmaan kuin tuolla S. mutans -tartunnalla.
aiheuttaa sitä reikiintymistä. Se karies vaan on pahin.
Mutta sitten kun poika oppi itse pussaamaan, niin ollaan siirrytty poskelta suulle.
En näe tässä mitään epäsopivaa, kyse on rakkauden osoituksesta. Toki mietin niitä bakteereita , mutta meni jo.
eli siis mutans-streptokokki, olet siis ihan oikeassa, että muutkin bakteerit siihen pystyvät. Itse asiassa kun reikiintyminen on alkanut, muut bakteerit "osallistuvat" siihen aika runsain mitoin. Usein puhutaan vain "kariesbakteerista", yksinkertaisempaa niin.
Saa se kuitenkin sen bakteerin josasain vaiheessa
minua on pussattu
ja minä pussaan
PISTE
Eikä se ole karieksenkaan takia, vaikka sekin on hyvä syy, vaan suulle pussaaminen tuntuu tunkeilevalta.