Kuinkahan moni joutuu pulaan ison asuntolainan kanssa?
Ja kuinka moni hankkinut ison kodin "pröystäillekseen" vaikka pienempäänkin olisi hyvin mahtunut?
Kommentit (35)
Vai mikä siinä just asuntolainassa on se hirveä peikko. Jollainhan se vuokrakin on maksettava ja jos jommalla kummalla taloudessa se työpaikka on, ei sitä niin vaan tuillakaan makseta.
Meillä esim. sais aika paljon korot nousta, että jouduttas lyhennyksiä maksamaan edes sama kun edellisestä vuokra asunnosta vuokraa.
vuokra-asuntoon saa asumistukea. Eli kukin tyylillään, minä arvostan sitä, että perhe ei joudu muuttamaan. Tosin jos työpaikka pysyy, aion ottaa asuntolainan parin vuoden sisällä.
Haluttiin asua omakotitalossa, kun lapset syntyivät. Etsittiin kaksi vuotta sopivaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, kun noihin pääkaupunkiseudun hintoihin ei ollut varaa. Lopulta se sopiva löytyi. Bruttotulot meillä on yhteensä noin 6000 euroa kuukaudessa. Lainaa otettiin 250 000 euroa. Talomme vakuudeksi kelpasi velaton 120 000 euron arvoinen mökkimme.
Nyt on velkaa jäljellä 200 000 euroa. Miehen alaa uhkaa työttömyys. Oma palkkani riittää pelkästään elämiseen ja lainan korkoihin. Onneksi mies on ansiosidonnaisella nuo kaksi vuotta. En osaa oikeasti olla lainkaan huolissani. Jos tosi tiukkaa tulee, niin sitten täytyy laittaa mökki myyntiin. Jos siitä saa vaikkapa 100 000 euroakin, niin velkaa on jo puolet vähemmän ja parissa vuodessa on kuitenkin saatu varmaan jotain lyhennettyäkin...
En käsitä, miksi omakotitalo on pröystäilyä. Meillä on asuinneliöitä 160, ja kahdelle lapselle omat huoneet, ylimääräisenä takkahuone. Joo, pienempikin riittäisi (siis ilman takkahuonetta) mutta jos vielä yhden lapsen hankimme... Töiden takia emme voineet enää tämän kauemmaksi pääkaupunkiseudusta muuttaa, joten kaikki järkevät toimet ovat olleet käytössä.
ja pankki vaatii lisää takauksia lainalle -> takauksia ei löydy -> pankki vaatii lainan heti takaisin
Mitään ylimääräisiä takauksia tuosta vaan, kuinka helvetin monta kertaa sekin pitää sanoa? Tämä asia on käsitelty vaikka kuinka monta kertaa oikein talousasiantuntijoiden toimesta, ja aina viesti on sama: Pankki ei voi yksipuolisesti muuttaa lainan ehtoja tuosta vaan. Tuollaista voidaan vaatia ainoastaan silloin, jos velallinenkin jostain syystä haluaa lainan ehtoja muuttaa.
Luepas se pienellä painettu printti. Jos pankki uhkaa kaatua, lainat voidaan periä samantien takaisin.
Eiköhän nämä ole jo luettu aika moneen kertaan, ja selvitetty. Kenenkään intressi ei ole toimia noin, ei pankin, eikä varsinkaan valtion. Ketään ei palvele se, että ihmisiltä vietäisiin omaisuus, luottamus pankkeihin ja aiheutettaisiin ihan turhaa kärsimystä. SIinä ehtii kuule aika paljon tapahtua, ennen kuin pankit on siinä jamassa, että meinaavat kaatua. Ja siinä kohtaa tulee valtio ja toiset pankit apuun.
Eri asia on, jos ei pysty veloistaan selviytymään, mutta asiallisesti velkaansa hoitava voi olla ihan huoletta.
Ja kyllä, mulla on perheenjäsen pankissa töissä.
Itse uskoisin, että aika harva. Suomalaiset ovat sellaisia, että ne sinnittelee oman asunnon kanssa vaikka minkälaisissa oloissa. Ongelmia tulee varmasti vain niihin perheisiin, joilla tulee useampi ongelma yhtä aikaa. Näitä ovat esim. jos korot nousee + jää työttömäksi + eroaa + jää työkyvyttömäksi + tulee pidempiä lomautuksia + inflaatio jyllää huimasti, mutta palkat eivät kuitenkaan nouse tms. Eli noista yksikään tuskin yksin tekee hirveästi hallaa, mutta useampia jos tulee, niin sit tulee ongelmia.
Itse uskoisin, että aika harva. Suomalaiset ovat sellaisia, että ne sinnittelee oman asunnon kanssa vaikka minkälaisissa oloissa. Ongelmia tulee varmasti vain niihin perheisiin, joilla tulee useampi ongelma yhtä aikaa. Näitä ovat esim. jos korot nousee + jää työttömäksi + eroaa + jää työkyvyttömäksi + tulee pidempiä lomautuksia + inflaatio jyllää huimasti, mutta palkat eivät kuitenkaan nouse tms. Eli noista yksikään tuskin yksin tekee hirveästi hallaa, mutta useampia jos tulee, niin sit tulee ongelmia.
tapahtuvan säästöille? Voiko ne menettää kokonaan, eikö kuulu talletussuojan piiriin jos tulee krrisi?
tapahtuvan säästöille? Voiko ne menettää kokonaan, eikö kuulu talletussuojan piiriin jos tulee krrisi?
tallettajien saamiset 100 000 euroon pankkia ja tallettajaa kohti.
tapahtuvan säästöille? Voiko ne menettää kokonaan, eikö
kuulu talletussuojan piiriin jos tulee krrisi?
Laatia kriisilainsäädäntö joka tarkoittaa jotain muuta????
tapahtuvan säästöille? Voiko ne menettää kokonaan, eikö
kuulu talletussuojan piiriin jos tulee krrisi?
Laatia kriisilainsäädäntö joka tarkoittaa jotain muuta????
Äkkiähän eduskunta tekee lain jossa se vaatii 50% veroja valtiolle kaikista myytävistä tavaroista ihan jokaisesta, ja voihan se tehdä mitä haluaa.
No ei häviä säästöt kokonaan. Inflaatio voi tietty joskus muuttua kovaksi ja rahan arvo voi siten hävitä. Yli 100 000 euroa ei kuitenkaan kannata pitää per pankki missään ja itse en laittaisi rahoja pankkeihin, jotka eivät ole talletussuojan alaisia (näitäkinhän toimii Suomessa).
No ei häviä säästöt kokonaan. Inflaatio voi tietty joskus muuttua kovaksi ja rahan arvo voi siten hävitä. Yli 100 000 euroa ei kuitenkaan kannata pitää per pankki missään ja itse en laittaisi rahoja pankkeihin, jotka eivät ole talletussuojan alaisia (näitäkinhän toimii Suomessa).
Itse elänyt kunnon kansalaisen tavoin, nyt maksett okt ja säästöä paljon, ja kuka tietää vikka nekin menetetään..paska fiilis, arrrgghhhhh
mennä vinkumaan, että anoppi osti vääränlaista krääsää lapselle lahjaksi :D
Sitten 2007 kuitnekin päätettiin ostaa tontti, ja siihen rakennettiin. Nyt muutama vuosi tässä rauhassa asuttu, ja laina lyhentynyt n 20 000 vuodessa.
Kyllähän sitä lainaa vieläkin on mun mittapuulla liikaa (aika tasan 300 000) , mutta ei meillä nyt ihan heti ohrasesti ole käymässä. Lainaa pystyttäisiin lyhentämään, vaikka molemmat olisimme työttömiä ( ansiosidonnaisella), ja puolet lainasta on suojattu koron nousuilta, ja sitä toista puolta tässä maksellaan vauhdilla. Mies on esimiesasemassa kansainvälisessä suuryrityksessä ( ei Nokia) ja itse sain juuri vakiviran valtiolta.
Mutta en voi toki kieltää, etteikö tämä talouden vellonta välillä hirvittäisi, ja olenkin ajatellut, että vielä seuraavat 100 000 e maksellaan lainaa oikein tosissaan vauhdilla pois, eli joka kuukausi ylimääräisiä lyhennyksiä. Sitten kun on alle 200 000 voi jo vähän hengähtää.
Sen jälkeen se on työkkärin peruspäiväraha.Meinaatko että en sitä tiedä? Siinä parissa vuodessa vaan ehtii jo tehdä aika monta peliliiketta suuntaan jos toiseenkin, jos oikeasti tulisi tilanne, että perheemme molemmat aikuiset siihen tilanteeseen ja vielä yhtä aikaa joutuisi.
Mutta joo, meille on kyllä tulossa vielä kohtuullisia perintöjäkin lähivuosina, ja tiedän että appivanhemmatkin auttavat oikein mielellään, jos tiukka paikka tulisi. Niin ja metsä omaisuuttakin on, jonka voisi pois myydä, jos tulisi tarvis.
Eli sinänsä on ihan hyvin asiat, mutta en mä silti tykkää että on paljon lainaa. SIksi sitä vauhdilla pois maksellaankin.
Itse elänyt kunnon kansalaisen tavoin, nyt maksett okt ja säästöä paljon, ja kuka tietää vikka nekin menetetään..paska fiilis, arrrgghhhhh
Meillä sama tilanne; vain kohtuullisesti lainaa ja säästöjäkin on. Yhdelläkin palkalla pärjättäisiin, jos vastoin odotuksia jommalta kummalta loppuisikin työt. En näe mitään erityistä syytä henk.koht. huoleen, vaikka taloustilanne yleisesti synkältä näyttääkin.
ellei lainanottaja itse jostain syystä halua neuvotella koko lainan ehtoja uusiksi (jolloin vakuudet tietenkin tarkistetaan). Yritysten kohdalla tilanne on toinen, mutta ei yksityisten asunto- ym. velallisten. Tämä asia on muuttunut sitten 1990-luvun laman, mutta legenda lisävakuuksien vaatimisesta asuntojen arvon laskiessa elää näköjään edelleenkin.
t. pankkineuvoja
Meinaatko että en sitä tiedä? Siinä parissa vuodessa vaan ehtii jo tehdä aika monta peliliiketta suuntaan jos toiseenkin, jos oikeasti tulisi tilanne, että perheemme molemmat aikuiset siihen tilanteeseen ja vielä yhtä aikaa joutuisi.
Mutta joo, meille on kyllä tulossa vielä kohtuullisia perintöjäkin lähivuosina, ja tiedän että appivanhemmatkin auttavat oikein mielellään, jos tiukka paikka tulisi. Niin ja metsä omaisuuttakin on, jonka voisi pois myydä, jos tulisi tarvis.
Eli sinänsä on ihan hyvin asiat, mutta en mä silti tykkää että on paljon lainaa. SIksi sitä vauhdilla pois maksellaankin.