Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit tilanteessani?!

Vierailija
30.11.2011 |

Menin lääkäriin runsaiden ja kivuliaiden kuukautisteni takia. Kaikki tuntui olvan ultrassa kohdallaan. Sain kuitenkin lähetteen verikokeisiin, jotka olivat muilta osin normaalit, mutta hb oli todella matala. Olen ollut pitkään todella väsynyt ja "itkuherkkä". Tänään lääkäri soitti ja kertoi tuloksista, jotka siis muulta osin olivat normaalit. Hän kuitenkin sanoi, että väsymys johtuu hyvin suurella todennäkoisyydellä runsaiden kuukautisteni aiheuttamasta hormonivajeesta, mihin voisi auttaa hormonikierukka. Pelästyin ajatusta, sillä vakaumukseni ei salli ehkäisyä. Tiedän, että on oman terveyteni takia välttämätöntä, että saan asianmukaista hoitoa, mutta jollakin tasolla ajattelen, etten tee oikein. Yllätyin, kun lääkäri sanoi, että huomasi heti että olen uupunut. En tiedä ehdottiko sen vuoksi tuota hormonikierukkaa vai oikeasti hormonivajeen tasaamiseen. Minulla on siis ennestään lapsia ja todella uuvuin edellisen syntymän jälkeen, enkä päässyt aloittamaan terapiaa, vaikka se minulle luvattiin.

Mieheni on sitä mieltä, että ehdottomasti kuunnellaan lääkäriä ja otetaan hoito vastaan, mutta pelottaa tuo ehkäisyasia. Olen aina ajatellut, että sallin kyllä ehkäisyn lääketieteelliseen syyhyn perustuvana, mutta nyt kun asia on omalla kohdalla niin ajatus hirvittää. Teenkö niin kuin järki sanoo, vai mitä teen? Ehkä pohjimmiltaan ajattelen, mitä ihmiset sanovat, kun meille ei ala uutta lasta kuulua.. :( En edes tiedä onko tuo kierukka ainoa vaihtoehto.

Haluaisin kuulla asiallisia kommentteja ja ehkä kokemuksiakin asiasta. :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka sopii monille, minulle ei sopinut. Vaihtoehtojakin varmasti on, esim. kohdunpoisto.

Vierailija
2/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman asiallinen..mutta mietippä vähän terveys vastaan höpöhöpö uskot ja sukupaineet.. sanot sukulaisille, että ilmeisesti sulle tullut jonkun sortin itsestään sterilisointi, näin kävi yhdelle tietämälleni tyypille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole alamainen miehellesi. Siihen ei ole kellään sanomista missään seurakunnassa, joka haluaa itseään raamatulliseksi kutsua.

(muuten olen ehdottomasti lääkärin kannalla, mutta taustani takia ymmärrän näitä hengellisiä ahdistuksia, enkä halua pilkata sua millään tavoin, tuo voi olla tosi ahdistava kysymys sille, joka on oppinut ajattelemaan että ehkäisy on itsekästä ja syntiä).

Vierailija
4/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida ihmeessä itsesi kuntoon! Ei olisi kenenkään etu jos sinulle kävisi huonosti. Mieti jos vaikka raskautuisit nyt ja sairastuisit anemiaan. Alhainen hemoglobiini on vaarallista paitsi sinulle myös sikiölle. Se aiheuttaa myös uupumusta, se väsyttää todella paljon. Hormonikierukan pitäisi vähentää vuotoa, joka auttaisi nostamaan hemoglobiinia. Lisäksi suosittelen sinulle jotain rautavalmistetta. Uupumisestakin sinun tulisi päästä puhumaan.

Ihmisille, jotka kyselevät ja ihmettelevät voit sanoa suoraan, että uusi lapsi on tervetullut heti, kun paranet. Olemassa olevat lapsesi ja miehesi tarvitsevat kuitenkin terveen ja pirteän äidin sekä vaimon. Minkään vakaumuksen takia ei tulisi uhrata ihmishenkiä ja omaa hyvinvointiaan. Tiedät sen itsekin ja olen varma, että saat tämän "synnin" anteeksi jos sitä pelkäät.

Vierailija
5/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käsitinkö oikein että sulla olis hemoglobiini alhainen(hb)?

Eikös siihen auta muut konstit kuin hormonikierukka?

Mulla on sellainen ajatus että se lääkäri ei nyt tee ihan oikein.

Ja sinuna kuuntelisin omaa itseäni ja omaatuntoani.

Hemoglobiini on eri asia kuin hormonitoiminta.

Uskon että terveydentilaasi löytää muita "hoitomuotoja"!

Vierailija
6/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun poistoa en halua ajatella vaihtoehtona, jos ei ole aivan pakko. Lapsia ei ole montaa, joten jos mahdollista, niitä haluan vielä, mutta tässä tilanteessa mietin, mikä on paras vaihtoehto. Onko kenelläkään tietoa, miten pitkään tuota kierukkaa pitäisi pitää, että siitä on jotain hormonaalista apua vuodon runsauteen, vai jatkuuko vuoto edelleen kierukan poiston jälkeen samanlaisena?

ap

Vierailija
7/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ratkaisu vähentämään kuukautisten määrää, tasapainottamaan horminiheittoja ja yleisesti parantamaan elämänlaatua. Suosittelen.

Myös pillereillä voi ko. vaivoja hoitaa. Tai kohdun poistolla. Mikään rautalääkitys ei todellakaan ole ratkaisu ongelmaan, kun syy ei ole ravinnossa, vaan kuukautisissa.

Vierailija
8/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hormonikierukan hyödyt

Hormonikierukasta vapautuva hormoni estää estradiolin ( estrogeenin eli naishormonin johdos) kohdun limakalvon kasvattavan vaikutuksen, jolloin kuukautiset vähenevät tai jäävät kokonaan tulematta. Kuukautisvuotojen määrän väheneminen tai vuodon kokkonaan pois jääminen parantavat naisen rautavarastoja ja elämänlaatu saattaa tästä syystä parantua. Hormonikierukkaa voidaan käyttää runsaiden kuukautisten eli menorrhagia hoitoon. Vuoto-ongelmien takia kohtua ei tarvitse välttämättä poistaa.

Hormonikierukka suojaa sisäsynnytintulehduksilta, koska se muuttaa kohdun limakalvon mikrobeille epäsuotuisaksi ja kohdun limakalvon lepotila vähentää myös infektioita. Koska hormonikierukalla on tulehduksia estävä vaikutus, sen katsotaan myös suojaavaan hedelmällisyyttä ja myös vähentävän endometrioosia eli kohdun limakalvon pesäkesirottumatautia.

Progestiini ei heikennä imetyksen aikana rintamaidon laatua tai määrää, eikä vaikuta lapsn kehittymiseen. Hormonikierukan aiheutta hormonipitoisuus veressä jää matalammaksi kuin esimerkiksi minuipillereitä käytettäessä.

Tupakointi, rintasyöpä, aiempi kohdunulkoinen raskaus,menorragia eli runsaat kuukautiset tai dysmenorrogia eli kivuliaat kuukautiset eivät ole homonikierukan käytön esteitä.

Kohdunsisäisen hormoniehkäisimen hyödyt:

* pitkävaikutteinen

* tehokas

* vähentää kuukautisvuotoja

* parantaa hemoglobiinia

* vähentää kivuliaita kuukautisia eli dysmenorreaa

* vähentää sisäsynnytintulehdusten vaaraa

* vähentää kohdunulkoisia raskauksia

Kätilö Tuija Vekkilä, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu"

Vierailija
9/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun poistoa en halua ajatella vaihtoehtona, jos ei ole aivan pakko. Lapsia ei ole montaa, joten jos mahdollista, niitä haluan vielä, mutta tässä tilanteessa mietin, mikä on paras vaihtoehto. Onko kenelläkään tietoa, miten pitkään tuota kierukkaa pitäisi pitää, että siitä on jotain hormonaalista apua vuodon runsauteen, vai jatkuuko vuoto edelleen kierukan poiston jälkeen samanlaisena? ap

silloin se vaikuttaa. Muuten ei. Jos tahdot vielä lapsia, niin kierukka vaan pois ja yrittämään uutta lasta, raskaudenaikanahan sulla ei ko. ongelmaa ole...

Vierailija
10/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi sanoisin, että miksipä et sallisi itsellesi samaa minkä sallit ja ymmärrät muiden kohdalla eli lääketieteellisiin syihin perustuvan ehkäisyn. Lääkäri on kohdallasi asiantuntijana todennut lääketieteellisen syyn ja diagnoosin ehkäisytarpeelle. Kehosi ja sitä kautta mielesikään ei pääse toipumaan runsaitten kuukautisien takia (hormonimuutokset ja toisaalta hemoglobiinin alhainen taso). Ja toisaalta raskaaksi tulo puolikuntoisena ei edistä sinun vointiasi. Eihän hormonikierukka ole loppuelämän hoito eli vointisi oikeast kohentuessa voitte taas saada lapsia.

Tiedän monia, joilla on sama vakaumus kuin sinulla ja varmasti osa voi ihmetelläkin mutta toisaalta varmasti hyväksyy ja ymmärtää asian. Yhteisöllä ja yhteisöllisyydellä on varmasti monia hyviä mutta toisaalta myös paineita asettavia puolia. Voimia sinulle ja perheellesi.

Vierailija
11/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Ymmärrän kyllä, että hb on eri kuin hormonitoiminta, mutta se että se on ollut pitkään matala, on jonkin seuraus, ei syy. Toivon kyllä, että oikea hoito löytyy ja pystyn elämään normaalia, tasapainoista elämää ilman runsasta vuotoa, kipua ja ainaista väsymystä.

ap

Vierailija
12/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lopulta vuoto jää pois tai käy niin vähiin, että pärjää pikkuhousunsuojilla. Kyllä sun on melkein pakko turvautua johonkin keinoon jolla saat vuotoa vähäisemmäksi eikä niitä vaihtoehtoja paljon ole. Jos hb on kovin alhainen edes rautalääkkeet eivät auta vaikka söisit niitä kuinka. Verensiirtojakaan sulle tuskin aletaan antamaan etkä varmaan halua siihen tilanteeseen, että lapsesi tai sinä kärsii synnytyksessä kun hemoglobiini romahtaa kenties entisestään ja jos satut silloin vuotamaan enemmän, voit kuolla.

Vierailija
13/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen niin, että sulla on sairaus, jota hoidetaan lääkkeellä. Tässä tapauksessa lääke estää raskaaksi tulon. Kysymys ei siis ole varsinaisesti ehkäisystä, vaan lääkkeen sivuvaikutuksesta, joten et tee mitään väärää.

Vierailija
14/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Ymmärrän kyllä, että hb on eri kuin hormonitoiminta, mutta se että se on ollut pitkään matala, on jonkin seuraus, ei syy. Toivon kyllä, että oikea hoito löytyy ja pystyn elämään normaalia, tasapainoista elämää ilman runsasta vuotoa, kipua ja ainaista väsymystä.

Hormonikierukka on monasti ensisijainen ja paras hoito runsaisiin kuukautisvuotoihin, ja näin ollen ap:n matalaan Hb:n. Tuollaisessa tapauksessa hormonikierukkaa ei edes tarvitse ajatella ehkäisyvälineenä. Lääkäri teki täysin oikein suositellessaan kierukkaa. Taustalla ei ollut salakavala juoni huijata käyttämään ehkäisyä. Oheisesta linkistä voi lukea http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50… virallisen käypä hoito - suositaan asiasta, jos kiinnostaa.

Vierailija
15/21 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen niin, että sulla on sairaus, jota hoidetaan lääkkeellä. Tässä tapauksessa lääke estää raskaaksi tulon. Kysymys ei siis ole varsinaisesti ehkäisystä, vaan lääkkeen sivuvaikutuksesta, joten et tee mitään väärää.

Minusta tämä on loistavasti sanottu.

Vierailija
16/21 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä tuo linkittämäsi sivu. Se auttoi minua ymmärtämään tätä juttua paremmin. Eilinen oli huono päivä, kun olin jotenkin niin sekaisin tästä kaikesta. Jotenkin kai kuvittelin, että kaikki on ok, kun muuta häiriötä ei ollut kuin tuo matala hemoglobiini. Sitten, kun lääkäri soitti ja sanoi, että on huolissaan, niin kyllä se säikäytti. Tutkimuksiin olen joka tapauksessa menossa ja jos hormonikierukkaa lääkäri minulle on laittamassa, niin kyllä minä sen otan. Monet itkut tässä on ehditty itkeä. Tajusin, että voi mennä pitkäänkin, ennen kuin seuraava lapsi meille syntyy, mutta sekin kai on hyväksyttävä. (Itselläni kun ei ole tämä lasten syntyminen ollut ongelma, jonka olisin ehkäisyllä halunnut ratkaista.)

Katsotaan nyt, mitä gynen käynnistä seuraa ja eletään sitten sen mukaan. Kiitos teille kaikille tuesta ja kannustuksesta.

ap

Vierailija
17/21 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on loistavasti sanottu.

ap

Vierailija
18/21 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sinulle ei sentään annettu syöpädiagnoosia. Ota se kierukka ja pidä suusi kiinni, asiasi ovat hyvin ja mariste ihan turhasta.

Kasva aikuiseksi, aina ei saa juuri sitä tikkaria kun halusi.

Vierailija
19/21 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että eipä tohon väsymykseen tai kipuun hormonikierukka auttanut... joo on vuotoa vähemmän, mutta kun sitä on kaksi viikkoa kerralla putkeen sellaista tuhrimista...

väsymykseen auttaa rautatabletit ja d vitamiini... ei mulle ainakaan toi hormonikierrukka ihmeitä tehnyt vaan päinvastoin, nyt se on ollut vuoden ja harkitsen pois ottamista...

Vierailija
20/21 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti sinä ymmärrät järjelläsi, että juuri sitä varten Jumala on sallinut lääketieteen kehityksen, ettei edes uskovan tarvitsisi kärsiä.

Ymmärrät senkin, että ei sinun nykyisessä terveystilanteessa kuitenkaan voisi syntyä tervettä lasta, sillä todennäköisesti sinä et edes tulisi raskaaksi puolikuntoisena ja jos tulisit, surullisen suurella todennäköisyydellä saisit kuitenkin keskenmenon uupuneena ja sairaana.

Miksi sinä ihmisten ajatuksia ajattelet, kun sinulla on ihan omat ajatuksesi? Ja miksi sinä elät ihmisiä varten, vaikka olet ilmeisesti OLEVINASI uskossa? Eikö siinä tapauksessa pitäisi elää Jumalaa eikä ihmisiä (ja heidän puheitaan) varten ja ottaa kiitollisena vastaan kaiken avun, mitä Jumala on katsonut hyväksi tarjota sinullekin, kuten lääketieteellisen keinon itsesi kuntoon saamiseksi?