Te, jotka olette muuttaneet ulkomailla, miten olette siellä löytäneet uusia ystäviä?
Kommentit (11)
istutte iltaa, vietätte ravintolailtoja, käytte leffassa vai mitä teette näiden ystävien kanssa?
juuri niitä samoja asioita tehdään ystävien kanssa kuin Suomessakin. Tosin ehkä ryypätään vähemmän ;) (sitäkin kyllä, mutta eri mittakaavassa ja eri tyylillä)
Naapurini kanssa vietetään naisten viikonloppuja jossakin kivassa kaupungissa, shoppaillen ja syöden hyvin. Vietämme myös paljon pariskuntailtoja, käymme konserteissa ja puuhamme lasten kanssa. Ihmiset ovat jotenkin avoimempia ja helpompia lähtemään eri rientoihin. Samoin ulkona syöminen on yleisempää kuin Suomessa.
nro 4
Muutamasta kollegasta tullut hyvä ystävä, joiden omissa kotimaissa olen kutsusta vieraillut - olemme siis kaikki ulkomaalaisia tässä maassa.
Huomenna tulee taas yksi ystävä kotiini kylään ja parin viikon päästä järjestän isolle joukolle traditionaaliset pikkujoulut suomalaisine jouluruokineen :)
Muihin suomalaisiin olen tutustunut lähinnä verkostoitumalla. Jotenkin tuntuu, että ulkomailla myös co-patriootit täkäläiseen tapaan esittelevät paljon herkemmin seurassaan olevat muut ihmiset kuin koti-Suomessa. Sitä kautta tuttavapiiri laajenee ja aina joskus sieltä joukosta joku tulee muita tutummaksi ja aletaan pitää keskenämme yhteyttä. Lasillisella käydään toisinaan töiden jälkeen ja ulkona syömässä, joskus shoppailemassa.
Mikäli mietit ulkomaille muuttoa, niin olet varmaan jo tarpeeksi sosiaalinen tapaus saamaan uusia ystäviä :) Ja säilyyhän ne ystävyyssuhteet Suomeenkin!
mammakerhoista. Eli aika tavalla samalla tavalla kuin Suomessa. Pitää kyllä olla aika aktiivinen itse ja kutsua kylään tms.
Kokemusta on 2 uudesta maasta. Molemmissa ystäväpiiri koostui pitkälti työkavereista tai miehen työkavereista. Onnekseni on osunut kivoja kollegoja. Olen ollut kansainvälisillä työpaikoilla, joten duunikaveritkin ovat olleet usein kansainvälistä alkuperäÄ, mutta myös paikallisia kavereita on.
Olen muuttanut ulkomaille ja ulkomailla. Aina on ystäviä löytynyt. Täytyy olla vaan avoin ja sosiaalinen ;D ystäviä olen löytänyt työpaikalta, opiskeluista, netistä, naapurista, harrastuksista.Sekä suomipiireistä. Ihan samalla tavalla oikeestaan kun Suomessakin. Tosin se on ulkomailla vieläkin helpompaa. Ihmiset vaan on aika paljon sosiaalisempia ja avoimia tutustumaan.
äiti- lapsipiiristä (ja muutenkin lasten kautta olen tutustunut muihin äiteihin), seurakunnasta.
Ihan hyvin on kavereita aina löytynyt on kun itse on vaan avoin ja aktiivinen :)
Tosin se on ulkomailla vieläkin helpompaa. Ihmiset vaan on aika paljon sosiaalisempia ja avoimia tutustumaan.
No enpä kyllä menisi noinkaan yleistämään. Monissa maissa on ehkÄ helpompi löytää hyvän päivän löpinätuttuja, mutta todellisia ystäviä ei kyllä yhtään sen helpompaa kuin muuallakaan. Lisäksi paikallisilla työikäisillä on jo yleensä aika "valmiit" piirit, jolloin vaihtoehdoksi jää ulkkaripiirit.
harratuksista. Mutta ystäväsuhteiden luomiseen tarvitaan enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä. Varmaan asiaan vaikuttaa sekin että tässä maassa ollaan aina perheen kesken ja vieraillaankin perheiden kesken. Naiset ei siis vietä aikaa keskenään kuten Suomessa.
Töistä ja Suomi-kerhosta. Ystäviä en ole löytänyt mutta ihan hyviä kavereita kylläkin.
Olen saanut kivoja kavereita tyopaikan kautta seka naapureihin tutustuen. Ulkomaalaisista en ole saanut varsinaista sydanystavaa, mutta se on oma vikani, silla en jaksa/ehdi sosiaalista kanssakaymista toiden jalkeen vaan rentoudutaan miehen kanssa ihan perheen kesken. En kutsu ystaviani kylaan, eika me kayda paljon kylailemassa. Mieheni on paras ystavani.