Kysymys lasten sairastumisista niille, joilla hoitolapsi omien ohessa:
Miten olette toimineet sairastumisen kohdalla? Jos oma lapsi kipeä, jos hoitolapsi kipeä? Missä kohta kulkee teillä raja voiko hoitoon tulla vai ei?
Minulla on hoidossa yksi lapsi ja kaksi omaa pientä kotona. Nyt tuntuu, että koko ajan joku kuumeessa. Olen ottanut hoitolapsen meille aina tähän mennessä, mutta miten te toimitte?
Taas yöllä nousi kaksivuotiaalleni kuume, ja itse nukuin aivan toivottoman vähän. En tänään ajatellut kyllä kieltää hoitolasta tulemasta, koska kuumetta ei ollut mitenkään tajuttoman paljon. Emme vain mene ulos. Mietin vain.
Kommentit (27)
en ole varma miten vanhemmat asian näkevät. Täytyy jutella heidän kanssaan vielä. Sairas lapsi on kuitenkin tosi ressukka ja kaipaa vanhempiaan, vaikka onkin meillä hyvässä ja tutussa hoidossa.
Olen ajatellut tähän asti, että jos omat ovat todella kipeät, en ota hoitolasta. Mutta en enää osaa sanoa mikä olisi niin kipeä, kun tuo kaksivuotias on koko ajan sairaana ja hengittelee inhalaattoriaan. :/
ap
Varsinkin, kun vaikea vetää rajaa mikä on pientä sairastelua. Itselläni on nyt useampi hoitolapsi, joten helppo tehdä päätös että kipeät lapset eivät tule meille (kuume on selkeä poissaolon syy) Omat isot lapset saavat sairastaa samalla kun hoitolapset ovat meillä, mutta kuopuksen kohdalla pidän itselläni vapauden päättää tilanteen mukaan. Jos oma lapsi on selkeästi kipeä, eli ei leiki tai nuku normaalisti, niin mielestäni voit ilmoittaa siitä hoitolapsen perheelle.
JOS hoitolapsi kipee ja kuumeessa ehdoton ei hoitopäivälle!
Näin huolehit lapsen terveydestä ja turvallisuudesta.
JOS mulla oma lapsi kipeenä niin kerron vanhemmille tilanteen. Saa tuoda lapsensahoitoon jos haluaa ja tosi usein tuovat.Oksennuttauti on eriasia kun siinä tosiaan sairastaminen sen verran rankkaa.
MUTTA hoitoon ei tulla kipeenä sillä lapsi tarvitsee vanhempiaan!
Miten olet suostunut tollaiseen? Ei pä'iväkotiin ja pph todellakaan mennä kipeen.
Vnahempien valinta hankkiiko tai meneekö varahoitoon jos hoitopaikanlapsi kipeen.
Heillä vaan on vaativat työt ja työnantajat, ja ovat ymmärrettävästi pulassa jos jokainen lapseni sairastumiskerta joutuvat olemaan poissa töistä, lisänä vielä ne kerrat kun oma lapsensa sairastelee. Tuo minun kaksivuotiaani kun on kuumeessa 1-2krt kuussa.
Tosi hankalaa. Mutta kyllähän se heidän muksunsa tässä pyörii siinä missä omatkin. Täytyy vain puhua siitä, etten pysty lasten sairastellessa toteuttamaan kovinkaan laadukasta varhaiskasvatusta. :)
ap
Kai sovit linjat ja rajat etukäteen?
Että jos selkeästi kipeä, niin jää kotiin. ETtä selvä kuume yms. olisi syy kotipäivälle. Mutta pienen taaperon ollessa kyseessä on mielestäni vaikea vetää raja sille mikä on niin kipeä ettei voi tulla.
Hoitosuhde on aika uusi vielä, ja heidän lapsen sairastumisia ei juurikaan vielä ole ollut. Semmoista välitilaempimistä kyllä. Enemmän nyt mietityttää omien lasten sairastelu.
ap
jos oma lapsi sairastaa - mutta ei jos hoitotädin lapsi on kipeä.
Tuollaiset pitää sopia etukäteen! Ja hommata tietenkin varahoitopaikka niiksi ajoiksi, jos ei pysty pitämään sopimusta.
jos oma lapsi sairastaa - mutta ei jos hoitotädin lapsi on kipeä.
Tuollaiset pitää sopia etukäteen! Ja hommata tietenkin varahoitopaikka niiksi ajoiksi, jos ei pysty pitämään sopimusta.
Vanhemmat sanoivat, että heille sopii pitäää lapsi kotona jos minun lapsista joku on todella sairas. Että he sitten järjestävät jotenkin hoidon. Mutta tässä mietin juuri sitä mikä on niin sairas.. Tämä hoitojärjestely toimii muiltaosin kaikkia tyydyttävästi, olemme tosi tyytyväisiä kaikki. Mutta tästä varmaan pitää vielä kysellä.
En nyt varsin halua mennä kovin tarkasti tähän asiaan, mutta vastatkaa ystävälliset miten teillä on raja vedetty?
ap
johon hoitolapsi voi mennä, jos SINÄ et jostain syystä pysty sopimusta pitämään!
Perhe taas ei tuo sairasta lasta hoitoon. Sairaan lapsen määritelmän saat ihan sieltä oman kuntasi päivähoitotoimistosta. Yksi kuumeeton päivä ja jos lapsi ei jaksa päiväohjelmaa, soitetaan hakemaan pois.
Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä!
10, ei kun SINUN pitää hankkia varahoitopaikka,
johon hoitolapsi voi mennä, jos SINÄ et jostain syystä pysty sopimusta pitämään!
Perhe taas ei tuo sairasta lasta hoitoon. Sairaan lapsen määritelmän saat ihan sieltä oman kuntasi päivähoitotoimistosta. Yksi kuumeeton päivä ja jos lapsi ei jaksa päiväohjelmaa, soitetaan hakemaan pois.
Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä!
HÖPÖHÖPÖ!!!
Vanhemmat hankki hoitopaikan EI hoitaja. Tämä pitäisi lukea aloittajalla sopimuksessakin ja on ihan päivähoitolaissa.
Ei se hoitaja hanki varahoitopaikkoja. Missä te oikein elätte?? Jos kunnallinen tulee hoitopaikka kunnalta. Jos yksityinenhoitaja tulee varahoitopaikka vanhempien huolehittavaksi.
Ja ihan näin lainmukaan.
Ellei AP tee sitten ilamn sopimusta pimeenä on vaikea pitää kiinni oikeuksistaan.
Itselle ei tule hoitolapsia jos oma on selvästi kipee ja oksentaa. Kuumeinen jos on (3v) saa toki tulla jos haluaa tartunnan. Mutta silloinkin on ulkoilu pois suljettu.
MUTTA vanhemmat hoitaa varahoitopaikan jos hoitaja estyy ja kyse ykstyisestä. Muuten kunta.
hankkii itse sen varahoitopaikan - eikä muuten oman lapsen sairastuminen edes ole peruste, vain oma sairastuminen.
Mutta ap on varmaankin tosiaan vain ryhtynyt puuhaan miettimättä mitään ja tienaa pimeästi. Paljosta vetoa?
Sopimuksella tehdään, mutta yksityisenä. Asioita on mietitty kovastikin, mutta tilanteet ovat muuttuneet mm. tuon lapsen sairastelun määrän suhteen.
Vanhemmat ovat itse olleet sitä mieltä, että hoitavat sitten itse jos jostain syystä estyy. Mutta en heidän asioista sen enempää puhu.
Siis muilla on yleisesti se linja, että jos oma sairas niin saa tulla?
ap
johon lapsi voi mennä, jos teille ei pääse. Yleensä yksityiset perhepäivähoitajat paikkaavat toisiaan. Eli kai olet verkostoitunut?
Ja kai sinä nyt tajusit etukäteen, että pöpöt tarttuu...
En ole vielä koskaan kieltänyt kyseistä lasta tulemasta, eli sinäsä hyökkäävä sävysi on turha. Ja lapsen vanhemmat ovat itse halunneet järjestää asian omin voimin, sitten kun sellainen tilanne eteen tulee.
Mutta jääköön keskustelu nyt tähän, kiitos muille hoitolapsia pitäville vastauksista.
ap
16, niin ongelmahan ei ole se hoitolapsi, vaan sinä ja sinun lapsesi...
on mukana myös hoitajan perhe ja lapset.
siksi sen hoitajan pitää huolehtia se varahoitopaikka siltä varalta, ettei pysty sopimusta pitämään!
Ap ei ole tästä huolehtinut.
jos ei ole varahoitopaikkaa järjestetty. Oma lapseni on ollut yksityisellä ja sopimuksessa oli myös varahoitopaikan tiedot.
että
1) lapsi on aina päässyt hoitoon, eikä varahoitopaikkaa ei olla tarvittu
2) hoitolapsen vanhemmat ovat ITSE halunneet hoitaa lapsen tuollaisessa tilanteessa?
Etkö osaa lukea?
Asia ei ole näin. Jos ap ei ole sopimukseen mitenkään eritellyt asiaa niin vanhemmat hommaa varahoitopaikan. Yleensä se on erikseen sopimuksessa merkattu.
Mutta ap on oikeutettu tiettyyn määrään sairaspäiviä vuodessa jonka jälkeen hoitomaksu lähtee pienemään eli päivän alennus on 1/20 kuukauden palkasta. Alennuksen ei ole oikeutettu jos hoitolapsi on kipeenä.
Mutta tuossa viestissä huomasin että oma lapsesi sairastaa kait astmaa? Sitä suuremmalla syyllä miettisin otanko kipeita lapsia hoitoon sillä oman lapsesi terveys kärsii.
Tuo sairastelu vaihe tasaantuu noin puolessa vuodessa kun pöpöt tulee tutuiksi puolin toisin.
Mutta edelleen painotan että vanhempien vastuulla on varahoitopaikka.piste.
Jos jossain ykstyinen hommaa varahoitopaikkoja ja paikaavat toisiaan on siinä vastuut sekaisin tosi pahasti. Vakuutusket ei tosiaan päde tollaisen vaihtelujen myötä.
Mutta ota omaan kuntaan yhteyttä ja kysy tuosta varahoitopaikasta jos sen olet pois jättänyt sopimuksesta.
Muista ettet ole orja jota vanhemmat saa kyykyttää. Vaikka täälä asenne onkin sellainen että hoitajalla ei ole omaa elämää ja lapset voi olla kipeen hoidossa ja eikä hoitaja voi ikinä sairastua.
pidetään se yksi kuumeeton päivä. Vähintään niin, että hoitolapsi ei tule koskaan sairaana teille.