Onko teille käynyt niin, että kaveri lopettaa yhteydenpidon... (vuodatusta)
...niin, ettette tiedä miksi hän niin teki. Ja jos joskus saitte tietoonne, millaisia syyt ovat olleet?
Minulla tämä tilanne. En yhtään tiedä, miksi hän ei halua olla yhteydessä. Viestittelen ja soittelen hänelle noin 1krt viikossa tai kahdessa. Puheluihin hän ei vastaa ja viesteihin vain satunnaisesti. Aivan kuin haluaisi kuitenkin esittää, että pitää yhteyttä mutta tekee sen niin minimaalisesti kuin on "pakko". Olemme olleet ystäviä jo vuosia, tutustuimme yläasteella ja siitä lähtien tiiviissä yhteydessä.
Alkoi seurustella viime keväänä, myös hänen miehensä kanssa on ollut hyvät välit. Nyt he ovat muuttaneet yhteen miehen kanssa parisen kuukautta sitten.
Tämä tilanne alkoi noin kuukausi sitten. Kaiken huippu oli, kun pyysimme nyt kaveria kanssamme risteilylle (ystäväni sai ilmaisen joululahjakortin laivayhtiöltä) ja ajattelimme neljästään lähteä (kaveriporukka, kaikki siis tunnemme toisemme hyvin jo yläasteelta). Tämä yksi tapaus nyt sitten sanoi, ettei voi tulla koska rahatilanne on niin tiukka. Tätä selitystä en usko, koska hän on ollut ennen hyvinkin varakas (ihan hyvässä työssä, ei lapsia, vain yksi hamsteri huollettavana). Kaiken lisäksi itse risteilyhän on ilmainen, ainoat kulut menisivät ruokaan (buffet, mitä se maksaa, 30 euroa?) ja juomiin (viinapullo tax freestä, parikymppiä). Kortti on voimassa joulukuun ja tammikuun, joten aikaa kerätä näitä muutamaa kymppiä kyllä olisi ollut, jos ei heti niitä irtoaisi. Asumme kaikki myöskin Helsingissä (tai sen liepeillä), joten terminaalimatkoihinkaan ei juuri menisi rahaa.
Olemme kaikki hiukan alle 3-kymppisiä. Toisaalta tähän ikään mennessä pitäisi jo osata keskustella ja kysyä kaverilta, mutta ei jotenkin huvita. Kummallista on tuo hänen tekosyiden keksiminen ja vähäiset yhteydet meihin. (Muista ystävistään, sellaisista joita minä en tunne, en osaa sanoa). Ja huomioon on vielä otettava, että tyyppi oli todella menevä ennen, nyt en tiedä mikä on tullut.
Mutta, jos jollain on ehdotuksia tähän tilanteeseen, saa kertoa. Ja kertokaa myös omia kokemuksianne kavereiden vähenevästä yhteydenpidosta ilman (?) syytä.
Kommentit (24)
Haluaa todennäköisesti viettää kaiken ajan miehensä kanssa. Ajan myötä yhdestä tulee taas kaksi ja ystävillekin riittää aikaa, ei ehkä yhtä paljon kuin aikaisemmin mutta kuitenkin
Voi tosiaan olla tuo elämäntilanne ja rakkaus syynä... outoa silti ettei lähde tyttöjen kanssa risteilylle, kai voisi yhden yön poissa olla murun kainalosta. ;D mutta toivotaan että syynä vain tuo elämäntilanne. Eikä esim. joku sellainen, että mies ei päästäisi häntä ym. kauhutarinat, jotka juuri äsken itse asiassa tulivat mieleeni. Aika ilkeää kylläkin jotenkin, koska me muut emme noin ole käyttäytyneet kaveriporukkaa kohtaan. Ehkä se vain on hänen tapansa reagoida asiaan.
Suhteessa voi olla mustasukkaisuutta, puolin ja toisin. Toinen puolisko ei päästä toista, eikä halua itsekään mennä, ettei tarvitse vastavuoroisesti päästääkään. Omat hyvät ystävät voivat olla ne pahimmat 'kilpailijat' varsinkin kun seurustelu on vapaampaa jne.
On niitä nähty, kun kaksi nyhvääjää tekee lapsia ja sitten sitä vasta nyhvätään. Kaikki tukiverkot on katkaistu ja kaverisuhteet väljehtyneet.
Haluaa todennäköisesti viettää kaiken ajan miehensä kanssa. Ajan myötä yhdestä tulee taas kaksi ja ystävillekin riittää aikaa, ei ehkä yhtä paljon kuin aikaisemmin mutta kuitenkin
Ei halua kertoa vielä, ja välttelee koska ei halua valehdellakaan. Siksi ei voi ryyppyreissullekaan lähteä, koska sitten paljastuisi.
Suhteessa voi olla mustasukkaisuutta, puolin ja toisin. Toinen puolisko ei päästä toista, eikä halua itsekään mennä, ettei tarvitse vastavuoroisesti päästääkään. Omat hyvät ystävät voivat olla ne pahimmat 'kilpailijat' varsinkin kun seurustelu on vapaampaa jne.
On niitä nähty, kun kaksi nyhvääjää tekee lapsia ja sitten sitä vasta nyhvätään. Kaikki tukiverkot on katkaistu ja kaverisuhteet väljehtyneet.Haluaa todennäköisesti viettää kaiken ajan miehensä kanssa. Ajan myötä yhdestä tulee taas kaksi ja ystävillekin riittää aikaa, ei ehkä yhtä paljon kuin aikaisemmin mutta kuitenkin
Kiitos tästä, itsekin olen jotain tämänsuuntaista miettinyt tai pelännyt. "Omat hyvät ystävät voivat olla ne pahimmat 'kilpailijat' varsinkin kun seurustelu on vapaampaa jne." Toi kohta jotenkin kolahti, en tiedä miksi. Olemme aina olleet kuin paita ja peppu kaverin kanssa, hän on jopa sanonut minua että olen kuin sisko hänelle. Olemme niin samanlaisia myös jollain tapaa. Siksi tämä kummastuttaa, erityisesti tämä risteilyhomma.
Raskauteen en kyllä usko, koska keskustelimme juuri viime tapaamisellamme lapsista (minulla yksi), ja hän sanoi ettei halua koskaan lapsia. Ei pidä lapsista, paitsi sanoo minun tytöstä ja pikkuveljensä lapsista tykkäävänsä kyllä. ;) Paitsi jos rakkaus on nyt yhtäkkiä parissa kuukaudessa niin syventynyt, että mieli muuttui. :D
en nyt sano että ap:n kaverilla ois sama, mutta kerronpa silti: en juurikaan enää pidä yläaste/lukio porukkaamme yhteyksiä, vaikka joskus oltiinkin läheisiä, sama pätee myös silloiseen "parhaaseen kaveriin". Kasvoimme ns. eri suuntiin, ja koen olevani paljon läheisempi uudempien ystävieni kanssa, joita olen tavannut eri yhteyksissä aikuisiällä. Nämä vanhat ystävät pitävät satunnaisesti minuun yhteyksiä ja olen silloin aina ihan kohteliaan kiinnostunut, mutten mitenkään erityisen innostunut enkä itse ehdottele tapaamisia juurikaan. Hyvät muistot on ja kiva joskus nähdä ja kuulla kuulumiset, mutta en enää kaipaa samanlaista läheisyyttä kuin silloin joskus.
varmaan ymmärtää viestistä kyllä, mutta unohdan aina lisätä sen ap:n sinne perään.
:)
Kahdeksan, minulla ei varmaan ole sama tilanne koska tosiaan ihan pari kuukautta sitten tilanne oli toinen. Minullekin on jäänyt vain tämä porukka peruskoulusta kavereiksi, muut ovat aikuisiän tuttuja. Jossain fb:ssä voidaan pitää yhteyttä satunnaisesti muiden yläaste-, lukio- ja ala-astekavereiden kanssa mutta muuten ei olla yhteyksissä. Paitsi juuri tämän neljän koplan kesken. :)
ap
Entäs jos ihan oikeasti syystä tai toisesta ystäväsi rahtilanne on muuttunut!? Saanut vaikka vähemmän työtunteja/vuoroja yms. tai auttanut miestään/sisaruksiaan/jotakuta muuta rahallisesti.
Ystäväsi on myös ilmeisesti aika vasta muuttanut miehen kanssa yhteen jos oikein ymmärsin? Itse ainakin huomasin muutettuani rakkaan kanssa yhteen että alussa oli iiiihanaa nyhjätä kullan kanssa kotona. En tieten tahtoen hylkinyt ystäviäni, valitsin vaan mielummin koti-illan miehen kanssa. Alku huuma kestää hetken aikaa ja sitten taas alkaa ne omat menot ja kaveritkin kiinnostaa. Anna ystävän nauttia uudesta elämäntilanteestaan. Onhan se ihanaa kun oma kulta asuu saman katon alla!
Syytä en tiedä. Ko. ystävä erosi n. 4 vuotta sitten ja meni heti uusiin naimisiin. Olimme mieheni kanssa häissä, mutta sitten en ystävästäni kuullut kuin satunnaisesti, hänellä vaihtui puhelinnumero usein jostain syystä ja numero oli aina salainen. Yritin saada häneen yhteyttä, mutten onnistunut, sillä hän oli riitautunut veljensäkin kanssa.
Sain sitten ihan yllättäen tietää, että ystäväni uusi aviomies oli kuollut. Soitin hänen työpaikalleen ja sain hänet kiinni. Tuo kuolemantapaus oli sattunnut 2 kk aiemmin ja ystäväni oli todella loukkaantunut, kun en aiemmin ollut ottanut yhteyttä - en todellakaan ollut tiennyt hänen miehensä kuolemasta, asumme eri paikkakunnilla, eikä lehdessä ollut kuolinilmoitusta, eikä ystäväni ollut yrittänytkään ilmoittaa minulle asiaa. Lähetin hänelle viestejä, mutten saanut vastauksia. Loppujenlopuksi hänen puhelinnumeronsa vaihtui taas, joten alan nyt uskoa, ettei hän enää halua olla tekemisissä.
kaikille vastauksista. Tuo yksi kaverin näkökulmaa avaava viesti sai miettimään myös kaverin näkökulmasta asiaa. Toivottavasti ei tosiaan ole minussa(/meissä vanhoissa kavereissa) sellaista vikaa että haluaa yhteydenpidon jättää. Tosin viimeksi kun näimme porukalla (myös hänen miehensä, yhteinen kaveri ja hänen mies sekä minun mieheni), hän puheli minulle kovinkin mukavia, mm. juuri sanoi että olen hänelle kuin sisko (oli hiprakassa jonkin verran).
Ja tosiaan rahaselitystä en usko, koska muutama kymppi vain olisi laivalle mennyt. Ikävää myös, jos hän ei voi suoraan ilmaista (kuten yksi kirjoittaja sanoi) että ei halua laivalle, mutta haluaisi muuten tavata. Tai jos tosissaan ei ole sitä rahaa, olisi voinut ehdottaa tapaamista muissa (ilmaisissa) merkeissä. Tosin niin olisin minäkin voinut.
Hamsterin hoito saattaa olla rahaa vaativaa, en osaa sanoa. Itsellä on ollut monta kaniinia, marsu ja tällä hetkellä tosiaan muksu ja koira (sekä mies :D) huollettavana. En kyllä kylve rahassa itsekään. Luulisi toisaalta hänen työnsä, lapsettomuutensa ja kodin (melko pieni vuokra uskoakseni) menot ynnättynä, että olisi rahaa. Eli tekosyy tuo rahajuttu, tosin ei voi koskaan tietää ihmisten tilasta. Sen miettiminen ei enää kuitenkaan maksa vaivaa, koska tilanne on nyt aika selvä siltä osin että minua (ja muuta porukkaamme, tosin minä olen aina ollut meistä se läheisin hänelle) hän ei halua nähdä. Tai hänen miehensä ei halua?
Hän oli sinkku kyllä jonkin aikaa, ehkäpä vuoden, jonka aikana kylläkin lyhyitä ei-vakavia suhteita. Minulla ja miehellä synkkasi mielestäni todella hyvin, sama musiikki- ja leffamaku josta saimme juttua aikaan useana iltana tässä syksyn aikana ja samanlaiset poliittiset kannatkin. Eli tuntui mukavalta kun ajattelin että synkkaa ystäväni uuden miehen kanssa. En kuitenkaan usko että synkkaaminen miehen kanssa olisi syy, seurustelenhan itsekin.
No, mutta kai odottelen vielä ja katson, kuuluuko hänen päästään jotakin. Otan yhteyttä häneen jossain vaiheessa kyllä, koetan kysellä kuulumisia ja ehkä sitä kautta jos saisi puheenaiheeksi tämän tilanteen. Tosiaan hän on ollut minulle tärkeä ja meillä on paljon yhteistä historiaa teiniajoilta alkaen. :)
Kiitos siis kaikille vuodatustani lukeneille, helpotti vähän kun sai purkaa näin nimettömänä (toivottavasti kaveri ei lue palstaa ja tunnista... :D). En myöskään tykkää purkaa miehelle tällaisia enkä muille kavereille (tulee jotenkin sellainen seläntakanapuhumis-fiilis).
ap
Tuli äskeisen kirjoittajan kokemuksesta mieleen se (Siis miehen kuolemasta), että tämä kaveri on myös alkanut olla hyvin salaileva. Viime kuukausina hän on vain hehkuttanut hyviä asioita, ei siis puhunut lainkaan vastoinkäymisistään (joita toki kaikilla on ja joista me muut aina vuodatamme toisillemme). Facebookissakin kauhea show päällä, ainakin minun näkökulmastani. En tiedä mistä tällainen esitys voisi johtua ja voisiko liittyä tähän yhteydenpidon vähenemiseen... No, toisaalta aika monellahan on facebookissa jonkinasteinen esitys päällänsä.
Noh, nyt on tullut kuitenkin kokonaan uusi "käänne": kaveri ei kutsunut minua synttäreilleen. Hän täytti siis viime la, olin ostanut lahjankin. No, kun kutsua ei tullut, ajattelin että ei varmaan pidä edes mitään juhlia. Lähetin onnitteluviestin sitten kännykällä. No, sain kuulla tutun kautta että juhlat oli pidetty ja kaveri oli kirjoittanut faceen myös kiitokset kaikille hyvistä juhlista (minulta piilottanut päivityksen).
Että kyllä tässä jotakin on takana, tuskin enää vain uudesta suhteesta, rahatilanteista ym. kyse. Harmittaa vaan ja suututtaa, varsinkin kun en tiedä syytä. Hän on aivan kuin tietoisesti hylännyt meidät vanhat kaverinsa ja hengailee uusien (miehen kautta tulleiden) tuttavuuksien kanssa. :/
ap
on, että poikaystävä on mustasukkainen ja omistushaluinen. Ja kaverisi hyvin rakastunut.
Ymmärrän, että tuntuu pahalta. Mutta kaverille tuo suhde on näköjään elämässä ykkönen, eikä asialle mahda silloin mitään.
Tuli äskeisen kirjoittajan kokemuksesta mieleen se (Siis miehen kuolemasta), että tämä kaveri on myös alkanut olla hyvin salaileva. Viime kuukausina hän on vain hehkuttanut hyviä asioita, ei siis puhunut lainkaan vastoinkäymisistään (joita toki kaikilla on ja joista me muut aina vuodatamme toisillemme). Facebookissakin kauhea show päällä, ainakin minun näkökulmastani. En tiedä mistä tällainen esitys voisi johtua ja voisiko liittyä tähän yhteydenpidon vähenemiseen... No, toisaalta aika monellahan on facebookissa jonkinasteinen esitys päällänsä.
Noh, nyt on tullut kuitenkin kokonaan uusi "käänne": kaveri ei kutsunut minua synttäreilleen. Hän täytti siis viime la, olin ostanut lahjankin. No, kun kutsua ei tullut, ajattelin että ei varmaan pidä edes mitään juhlia. Lähetin onnitteluviestin sitten kännykällä. No, sain kuulla tutun kautta että juhlat oli pidetty ja kaveri oli kirjoittanut faceen myös kiitokset kaikille hyvistä juhlista (minulta piilottanut päivityksen).
Että kyllä tässä jotakin on takana, tuskin enää vain uudesta suhteesta, rahatilanteista ym. kyse. Harmittaa vaan ja suututtaa, varsinkin kun en tiedä syytä. Hän on aivan kuin tietoisesti hylännyt meidät vanhat kaverinsa ja hengailee uusien (miehen kautta tulleiden) tuttavuuksien kanssa. :/
ap
Eikö se ole aika selkeää jos ei ole sua kutsunut synttäreille ja sut piilottanut siitä päivityksestä?
ap
Eikö se ole aika selkeää jos ei ole sua kutsunut synttäreille ja sut piilottanut siitä päivityksestä?
Naista ei vain kiinnosta nyt olla kavereiden kanssa. Taidat olla itse sinkku?
Mies vie kaverisi vapaa-ajan, siinä se. Hän ei varmaan halua sinuun katkaista välejä, mutta nähdä ehkä harvemmin..
hän on ollut ennen hyvinkin varakas (ihan hyvässä työssä, ei lapsia, vain yksi hamsteri huollettavana).
Ystävä hyvä, onko sulla lainkaan käsitystä, kuinka paljon hamsterin hoitoon uppoaa rahaa?? Siis sitähän luullaan hyvin edulliseksi ja pienihoitoiseksi lemmikiksi, mutta ei ole yksi tai kaksi hamsterin omistajaa, kun ovat joutuneet taloudellisiin vaikeuksiin tämän väärinkäsityksen seurauksena. Usein se hamsterin hoidon rahoitus alkaa kuukausituloilla, ja hetken aikaa sillä pärjääkin varmaan ihan hienosti, jos on yhtään keskimääräistä parempi palkka. Sitten huomataan, että ei se niin halpaa olekaan... Sorrutaan pikavippeihin, ja aina joudutaan ottamaan lisää uusia lainoja, että saa edelliset velat pois... Pitää lyhentää lainoja ja rahoittaa hamsterin hoitoa...
Ei ne ole mitään köyhän ihmisen lemmikkejä! Hamsterin syytä tämä ystäväsi etääntyminen on, et voi käsittää kuinka paljon stressiä se aiheuttaa, jo taloudellisesti plus muu hamsterin vaatima hoito! Tarjoa apua vielä kun voit, itse pääsin viime hetkellä ennen lopullista syöksykierrettä eroon omasta hamsteristani ja nyt makselen vielä sen aiheuttamia kustannuksia. Ihmiset ei ymmärrä. =(
vaan haluaa olla miehensä kanssa.
Mä olen jättänyt yhteen pitkäaikaiseen kaveriin yhteydenpidon ihan minimiin. En ole katkaissut välejä, nähdään, jos hän ottaa yhteyttä, mutta itse en juuri viitsi ottaa häneen yhteyttä. Syitä mm. seuraavat:
- tämä henkilö on hyvin negatiivinen, katkeroitunut, näkee kaikessa aina jotain huonoa, haukkuu kavereitaan ja on musta selvästi kateellinen toisille. Esim. Jos joku on ostanut asunnon, ei sano koskaan, että olipa heillä kiva kämppä, vaan aina se on jotenkin huono ja hänen mielestään hölmö ostos. Kaikkien kavereiden miehissä on aina jotain vikaa (vaikka ovat oikeasti ihan kunnollisia ja luotettavia miehiä). jne.
- Ei halunnut koskaan tavata lasten kanssa silloin, kun hänellä ei ollut lapsia. Nyt kun on, niin lasten kanssa tapaaminen onkin sitten tosi jees.
- On rasistinen.
- Mitään tapaamista ei voi koskaan sopia kunnolla etukäteen, viime tippaan asti on sellaista 2en ole varma, jaksanko lähteä" ja "soitellaan vielä tuntia ennen ja katotaan, lähetäänkö"...
- Näkemiset on aika pikaisia kahvilla käyntejä. Koska hänen miehensä ei halua tutustua hänen kavereihinsa, koskaan ei nähdä viikonloppuiltaisin, istuta kunnolla iltaa tms. En tarkoita, että aina pitäisi raahata miehet mukaan, mutta joskus voisi tavata myös perheenä. Me vietetään paljon kavereiden kanssa vappuja ja uusia vuosia yms. mutta tämän ystävän kanssa sellainen ei onnistu koskaan.
- Ei osaa käyttäytyä hienotunteisesti.
- Ei halua koskaan kokeilla mitään uutta, esim. mennä konserttiin, kokeilla uutta urheilulajia tms.
En tarkoita, että ap:n tilanne olisi sama, mutta tässä yksi näkemys sen välttelevän ystävän puolelta.
1) Uusi mies ei pidä sinusta
2) Uusi mies on ihastunut sinuun
kun näin naisen luopuvan työvuoroistaan miehen takia niin olen nähnyt kaiken!