Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä vuohenlahjoittaja!

Vierailija
27.11.2011 |

Hyväntekeväisyys on hieno juttu, mutta älä tee sitä minun nimissäni. Jos haluat lahjoittaa jotain hyväntekeväisyyteen, lahjoita. Jos et halua antaa minulle lahjaa, älä anna. Jos haluat asettua yläpuolelleni ja osoittaa, että minun pitäisi lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, mieti toisen kerran. Et ole opettajani, etkä moraalinvartijani.

Lahjoitan säännöllisesti merkittävän määrän rahaa ja tavaraa hyväntekeväisyyteen, mutta en kuuluta sitä muille. Annan lahjoja heille, joille haluan lahjoja antaa. En pidä itseäni muita parempana, joten en näpäytä heitä ilmoittamalla, että en anna heille lahjaa, koska joku muu ansaitsee sen ennemmin.

Vuohilahjat ovat sädekehän kiillottajia varten. Oikea hyväntekijä ei kiitosta vonkaa eikä kerjää huomiota.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitan nimittäin kummilapsille ja omille lapsille ja muillekin lapsille joille lahjan ostan, jonkun lahjan jonka he ovat itse toivoneet. Olen todellakin niin tekipyhä, että luulen kieroutuneesti näkeväni omin silmin että pieni lapsi aidosti ilahtuu avatessaa legopaketin. Samoin niille aikuisille joille lahjan ostan saatan antaa punaviinipullon tai glögipullon joulutuomisiksi. Luulen että he aidosti ilahtuvat ilman että olettavat minun asettuvan heidän saappaisiinsa ja tietävän mitä he mieluiten haluaisivat. Muutenkin tekopyhästi ajattelen, että jos aikuinen ei lahjaa halua tai haluaa että väkisin hänelle tyrkyttämäni lahjasumma menisi hyväntekeväisyyteen, niin hän osaisi sen verbaalisesti ilmasta, samoin kuin mahdollisen hyväntekeväisyyden kohteen.

Vierailija
62/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset on ahneita! Ollaan niin loukkaantuneita kun lahjan sijaan annetaankin hyväntekeväisyyteen.

Ei kun MINULLE ja MINÄ tarvitsen ja HALUAN ja MINULLE pitää ostaa lahja koska MINÄ ja MINÄ!

Ja sinä kituuttaja, todellako ihmisten pitäisi joululahjaksi antaa sulle rahaa että saisit ostettua ruokaa? Ihan yhtä paljon/vähän olisit voinut syödä sitä Iittalan Kivi-tuikkua? Vai olisitko pistänyt sen myyntiin?

Miksi et hae sossusta rahaa, ei kenenkään tarvitse nyt nälkää sentään nähdä, ollaan Suomessa! Diakonissaltakin voi saada ruokakauppaan kuponkeja, kokemusta on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen sen tietysti sellaisen ihmisen puolesta, jonka tiedän harrastavan itsekin hyväntekeväisyyttä. Miksi se silloin olisi sädekehän kiillotusta tai näpäyttämistä? Selitäpä nyt... Hän (lahjan saaja) tietää, että kyseistä summaa ei olisi lahjoitettu, jos olisin ostanut sillä hänelle tavaralahjan.

Vierailija
64/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitan nimittäin kummilapsille ja omille lapsille ja muillekin lapsille joille lahjan ostan, jonkun lahjan jonka he ovat itse toivoneet. Olen todellakin niin tekipyhä, että luulen kieroutuneesti näkeväni omin silmin että pieni lapsi aidosti ilahtuu avatessaa legopaketin. Samoin niille aikuisille joille lahjan ostan saatan antaa punaviinipullon tai glögipullon joulutuomisiksi. Luulen että he aidosti ilahtuvat ilman että olettavat minun asettuvan heidän saappaisiinsa ja tietävän mitä he mieluiten haluaisivat. Muutenkin tekopyhästi ajattelen, että jos aikuinen ei lahjaa halua tai haluaa että väkisin hänelle tyrkyttämäni lahjasumma menisi hyväntekeväisyyteen, niin hän osaisi sen verbaalisesti ilmasta, samoin kuin mahdollisen hyväntekeväisyyden kohteen.

Lapset ovat itsekkäitä, nähtävästi jotkut aikuisetkin.

Vierailija
65/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua lahjoja, joten olisi erikoista, jos joku antaisi mulle jouluna kortin, jossa lukisi, että on lahjoittanut vuohen Afrikkaan sen sijaan, että olisi ostanut mulle lahjan. Olisin varmaan, että joo, kiva, mutta ajattelisin väistämättä, että miks ihmeessä tää lahjoitus nyt piti mun tietooni tuoda, mikä idea siinä oli?? Ihan yhtä ilahtunut mä olisin pelkästä hyvän joulun toivotuksesta tai kortista, ei tää tieto toisen harjoittamasta hyväntekeväisyydestä ilahduta yhtään sen enempää.

Mutta jos joku olisi niin jääräpäinen, että väenväkisin haluaisi "tuhlata" muutaman kympin minun joululahjaani, niin please, lahjoitusvuohi tai mitä vaan muualle kuin mulle, mun tavarakiintiö on täynnä!

Vierailija
66/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, että ihan turhuutta ostella hulluna lahjoja. Miksei voisi sopia, että tänä vuonna emme osta lahjoja, älkää tekään ostako meille? Tai ehkä vain lapsille, jos välttämättä haluaa?

Viime Jouluna lapsemme serkut saivat niin hulluna lahjoja, että menivät ihan sekaisin. Joukossa oli myös kalliimpia juttuja. Toki varmaan lapset tykkäsivät, mutta yhtä iloisia olisivat olleet vaikkapa viidestä lahjasta. En tietenkään sanonut mitään, ihastelin mukana vaan, mutta jälkeenpäin ajattelin, että ihan järkyttävää oli se lahjapaperin määrä ja sotku mitä siitä syntyi... Mikäs siinä jos tykkää, mutta itse en aio ryhtyä mukaan tähän kulutushysteriaan sen enempää kuin on pakko. Toki omalle lapsellekin ostamme ehkä yhden isomman lahjan, ja sitten tulee mummeilta ja kummeilta mitä tulee.

Itse pitäisin kovasti jos minun nimissäni olis lahjoitettu jonnekin rahaa.... Arvostaisin sitä enemmän kuin persoonatonta pakkotavaraa. Mutta toki olen iloinen tavaralahjastakin, varsinkin kun lahjan antaja on selvästi miettinyt asiaa ja tiennyt mistä pidän. Kaikenlaiset joulukirjeet, lapsikuvat ja kortit ovat myös tervetulleita, on ihana nähdä etenkin niidenntuttujen lapsikuvat, joita näkee harvemmin.

Vierailija
67/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoja annetaan sen takia, että lahjan saaja ilahtuisi. Ap ei ilahtunut, mutta antaja arveli Apn ilahtuvan. Aina ei voi onnistua.

Vierailija
68/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsekkin olen antanut vuohen ja mä vaan halusin antaa lahjan josta olisi mahdollisimman monelle iloa, sulle, mulle ja sen vuohen saajalle.

Tulipa paha mieli nyt, vaikka mä tiedän että se vuohen saaja oli ihan tyytyväinen.

Vierailija
69/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos antaa vuohen lahjaksi niin tuleekoo lahjan saajan nimi jonnekin julkiseen listaan? Useammassa viestissä oli tämä "minun nimissä tehty lahjoitus". En tajua.

Vierailija
70/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina tarvitse antaa toiselle rahaa tai tavaraa vaan kyllä minusta tuossa ideassa on paljon hyvää. Ainakin saajalle hyvä mieli siitä, että hän ei saanut mitään turhaa krääsää vaan hänen lahjansa oikeasti auttaa jotakin jossakin.

Vierailija
71/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teette kummiudesta ja lahjoista ongelman. Omien lasteni kummeilta olen pyydettäessä toivonut aikaa lapselle: kutsu syömään, veneilemään, laskettelemaan. Tavaraa meillä ei juuri ole emmekä sitä halua/tarvitse. Itse asiaan sitten: vuohi lahjaksi voi toimia hyvin aikuisten kesken. 4v ei ehkä ymmärrä että joku tuntematon jossain maailmalla on kummille tärkeämpi kuin hän, kummin oma kummilapsi. Vuohen sijaan voisikin ottaa kummilapselle kummilapsen! Tosin se maksaa hieman enemmän mutta lapsi voi aloitta kirjeenvaihdon kummilapsensa kanssa. Perheellämme on 6 kummilasta Aasiassa ja Etelä-Amerikassa (kehitysyhteistyöjärjestöjen kautta) ja se on tosi kiva tapa tutustua maailmaan ja samalla auttaa kummilasta niissä asioissa jotka meille suomalaisille ovat itsestäänselvyyksiä: ilmainen koulutus, kouluruoka, terveystarkastukset, rokotukset, juokseva vesi, wc ja ravinto. Enkä ole avustuksiani kenellekään kuulutellut. Tutuille annan jotain mistä tiedän heidän ilahtuvan. Jollekin se voi olla vuohikin.

Vierailija
72/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma taitaakin olla se, että vuohi menee väärän värisille ihmisille.

Vierailija
73/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan urputta miten vaikeeta on keksiä lahjoja/kuinka kamalia lahjoja saa. HÄVETKÄÄ!

Siis iik; joululahjojen alkuperäinen idea oli antaa jotain hyvästä sydämestä ja lahjan saaja oli iloinen saipa mitä hyvänsä, koska oli antajalle tärkeä.

Hyväntekeväisyyslahjoja on monta muutakin kuin vain vuohia. Netistä löytyy useita kauppoja joista voi ostaa tavaroita, jotka on tehty kehitysmaissa ja tekijä saa myyntihinnasta suurimman osan itselleen.

Vierailija
74/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa osallistua hyväntekeväisyyteen niin silloin voi ostaa itse niitä vuohia 30 eur hintaan sieltä webbisivulta ja lahjoittaa niitä Afrikkaan tai mihin suuntaan sitten menevät.

Kuitenkin on aika outoa ostaa vuohi netissä ja sitten antaa paperilappu lahjaksi, jossa lukee että lahjansaajan puolesta on annettu rahaa hyväntekeväisyyteen. Ööh, eihän tuo mikään lahja ole kun vastaanottaja ei saa mitään. Oma miehenikin on alunperin kehitysmaasta, mutta kovasti tämä juttu häntäkin nauratti.

Mekin laitamme rahaa hyväntekeväisyyteen, mutta lahjaksi en anna vuohia. Lahjat ja hyväntekeväisyys erikseen.

Vierailija
75/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti lähipiirin aikuisille en anna mitään krääsää tiedän sen olevan tarpeetonta. Mieluummin vaikka leivon jotain, mutta nämä vuohet yms ovat mielestäni myös loistavia vaihtoehtoja. Siinä tosiaan kerrotaan lahjan saajalle hänen olevan ajatuksissa. (Meillä on tapana kuitenkin muistaa kaikkia jollain lailla)

Liikuttavin saamani lahja on ollut hyväntekeväisyyteen nimissäni annettu "turvallinen synnytys", jonka sain siskoiltani jouluna, odotin silloin itse viimeisilläni esikoistani.

Olen myös joskus antanut lahjaksi "5 sikaa" ja leiponut lisäksi lahjan saajalle possupipareita. :)

Vierailija
76/76 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummiltaan joululahjaksi tällaisen hyväntekeväisyysvuohen. Poika kyllä tykkäsi, että oli hieno idea. Tosin hän on aina ilahtunut kumminsa lahjoista, olipa ne villasukkia tai kattiloita opiskelijaelämää varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan