Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän kohottaa juoksukuntoa mutta sykkeet aina nousee johonkin 160-170, neuvokaa

Vierailija
04.06.2026 |

Olen muutaman kuukauden tehnyt 3-4 kertaa viikossa kävelylenkkejä joko ulkoillessa tai kävelymatolla kotona. Lenkkien pituudet noin 40-60min. Kilometrivauhti on varmaan 5.5km/h, jolloin syke on n. 119-132 välissä.

Olen ottanut välillä nyt hölkkäosuuksia mukaan, yritän hölkätä hiljaa ja pieniä pätkiä, esim pylväiden välejä. Sitten taas kävelen. Jossain vaiheessa sykemittari näyttää lyhyelläkin hölkällä jo 165, eli aivan liikaa. 

Noinhan sitä käsketään tekemään, että pitää hölkätä pieniä pätkiä ja kävellä suurin osa, mutta silti sykkeet huitelee liian korkealle.

Mitä teen väärin? Äsken koitin kävelymatolla hölkätä 4,5km/h (eli hitaammin kuin kävely), no silloin sykkeet ainakaan nousseet ihan taivaisiin. Pitääkö tosiaan vaan sitten hölkkäillä oikeasti noin hiljaa? 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole paha. Jatka kuntoilua niin laskee

Vierailija
2/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut kova liikkumaan ja lapsenakaan en harrastanut mitään kestävyysurheilua, enkä muista koskaan cooperissa saaneeni 1900m parempaa tulosta. Oon aina pysynyt myös rimppakinttuna luonnostaan, joten se ei nuorena motivoinut liikkumaan. Nyt kolmikymppisenä mua motivoi parempi jaksaminen ja muutenkin haluisin kehittää kuntoani esim. vaelluksille. Niissäkin meinaan väsähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei et sä kuole tuohon. Nyt älä lopeta ja jatka vaan

Vierailija
4/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Eli se ei haittaa, vaikka sykkeet nousee hetkellisesti turhankin korkeiksi, laskee kyllä kun harjoittelee siis?

Vierailija
5/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin liian korkea syke? Mulla oikeen kunnon reippaalla kävelylenkilläkin syke on tuota väliä. Tehokasta liikuntaa! Ja olen ihan ok kuntoinen.

Vierailija
6/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy yksityiseltä lääkäriltä joskus siitä jos uskallat. Että mikä voisi olla syynä. Voit tietysti kävellä vain, jos liika sykenousu pelottaa. Tai kevyt hölkkä lyhyinä pyrähdyksinä, kun tilanne näyttää siltä että toimii. Paino voi vaikuttaa joillakin, mutta voi muukin, mikä. Suolan määrä ym.

Vierailija
7/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikähän sun maksimisykealue voisi olla? Jos olet nuori ja hyväkuntoinen, se voi olla korkea. Silloin nuo mainitsemasi sykkeet eivät ole mitään kovin korkeita. Ja sitä paitsi, sykkeet ovat yksilöllisiä ja joillain keski-ikäisilläkin on hyvin korkea maksimisyke. Eli sykkeet ja sykealueet ovat yksilöllisiä ominaisuuksia.

Kuinka kovaa juokset, onko liian kuumat vaatteet, enkä onko mäkinen maasto? Siinäpä syitä korkeille sykkeille myös. Mene niin hitaasti kuin pääset, ja vielä hitaampaa. Näin voi opetella zone 2 hölkkäämistä. Anna sauvakävelijöiden mennä ohi. Kävele välillä. Jokainen lenkki ei voi olla myöskään zone 2, jos haluaa kehittää nopeutta ja maksimaalista hapenottokykyä. Mutta sitten ei saa olla sydänsairauksia tms. terveydellisiä syitä, jos treenataan kovilla sykkeillä.

Vierailija
8/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sykkeet nousee, niin vedät liian kovaa. Joskus pitääkin vetää kovaa, mutta pääosin matalalla sykkeellä pitkiä lenkkejä ja kunto nousee.

Ite oon jo vanha setämies ja kuolema tulee mallinen maksimisyke on jotain 178.

Vierailija
9/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan juokse sykemittarin kanssa vaan ihan omien tuntemusten kanssa. Ei vauhti ole liian kovaa jos voi puhua. Ja sitäkin vauhtia, missä ei pysty puhuun, on joskus harjoitettava jos meinaa parantaa vauhtikestävyyttä. Olen tällainen mummourheilija, joka ei koskaan nuorena juossut koulun pakollisten lisäksi, mutta joskus 30-vuotiaana aloin pikkuhiljaa hölkätä kesäisin. Nykyään hölkkään talvellakin matolla (kesällä ulkona). Matkat on 5-10 km, ei sen enempää tarvi kerrallaan, joku 4 kertaa viikossa. Tavotteita mulla ei ole kuin ihan terveydeksi liikun. 
N43

Vierailija
10/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön että normaali kävelyvauhtini on 6-6,5 km tunnissa ja aloitin hölkän 7,5-8 km/h vauhdilla. Nykyisin hölkkävauhtini on noin 9-9,5 km tunnissa.

N43

Vierailija
11/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennä lenkkiä. Riittää 2-4 kilometriin . Tee se tehokkaasti. Ei toi syke haittaa, koska se ei ole pitkäkestoista, jos lyhennät lenkkiä. Kävele esim 100 mt , juokse 50 mt jne jne ….

Tähän olisi myös hyvä saada mukaan ainakin juoksussa tarvittavien lihasten vahvistamista. Se tukee sinun juoksuharrastustasi. 

Muista pitää lepopäiviä. 

Vierailija
12/12 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nesteytysongelma voi selittää tuota ilmiötä. Sykemittarit ovat myös epäluotettavia ja niihin ei kannata luottaa. Etenkin on hieman hikoillut ja ranteessa olevat ledit ovat likaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi