Hei sinä vuohenlahjoittaja!
Hyväntekeväisyys on hieno juttu, mutta älä tee sitä minun nimissäni. Jos haluat lahjoittaa jotain hyväntekeväisyyteen, lahjoita. Jos et halua antaa minulle lahjaa, älä anna. Jos haluat asettua yläpuolelleni ja osoittaa, että minun pitäisi lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, mieti toisen kerran. Et ole opettajani, etkä moraalinvartijani.
Lahjoitan säännöllisesti merkittävän määrän rahaa ja tavaraa hyväntekeväisyyteen, mutta en kuuluta sitä muille. Annan lahjoja heille, joille haluan lahjoja antaa. En pidä itseäni muita parempana, joten en näpäytä heitä ilmoittamalla, että en anna heille lahjaa, koska joku muu ansaitsee sen ennemmin.
Vuohilahjat ovat sädekehän kiillottajia varten. Oikea hyväntekijä ei kiitosta vonkaa eikä kerjää huomiota.
Kommentit (76)
Ei kaikesta lahjoittamisesta tarvitse tehdä numeroa. Toisaalta nämä toisenlaiset lahjat ovat mainioita juuri joulunaikaan annettavaksi ihmiselle, joilla on jo kaikkea, mutta ei voi olla antamatta mitään.
Että eräs ystäväni on vanhempiensa työn takia, he siis lähetystyössä eräässä afrikan kehitysmaassa, syntynyt ja asunut lapsena vuosia siellä savimajojen keskellä ja aikuisena myös itse samoissa hommissa vuosia ja silti hän on ap:n kanssa samaa mieltä.
Se joka vilpittömästi antaa huonompi osaisille, antaa sen ajatuksella eikä koe tarvetta tehdä siitä numeroa. Pitää teennäisinä ihmisinä sellaisia, joiden pitää jotenkin saada aina nimensä näkyviin, tulee sellainen "hei, huomaaks kaikki et mä olen nyt ollut tosi hieno ihminen: annoin rahaa köyhälle"
Joo, voivat sit opehuoneessa vertailla et kuka sai eniten vuohia tai koulupukuja :DDDDDD
minulle ja lapselleni olisi tärkeintä, että haluaisit viettää joskus aikaa kanssamme. Minusta on hienoa, että haluat tehdä lahjoituksen hyväntekeväisyyteen. Mutta tarvitseeko siitä kertoa meille? En todellakaan odota sinulta lahjaa lapselleni, yhteinen aika joskus olisi paljon tärkeämpää. Ja lahjoitan itsekin hyväntekeväisyyteen, ostan myös näitä toisenlaisia lahjoja, mutta en ilmoittele siitä muille.
mitä sinä annat joululahjaksi aikuisille?
Piirsin sinulle kortin ja kirjoitin pienen joulukirjeen, jossa on lämpimiä ajatuksia. Kuoressa oli tosin heijastimet koko perheelle - turvaksenne. Niitä tuskin kenelläkään on liikaa.
Kortissa ei lue, paljonko olen tänä vuonna lahjoittanut hyväntekeväisyyteen. Lapsellesi annoin lahjakortin, jossa lupasin hänelle hauskan päivän kotikaupungissani minun ja lasteni kanssa.
ap
minä annoin sinulle sen vuohen lahjaksi, koska arvelin juuri sinun ilahtuvan siitä. Minusta lahjan on tarkoitus ilahduttaa. Miksi sinun päitää antaa minulle sitä kallista krääsää lahjaksi, vaikka olen koittanut monta kertaa vihjata, että en kaipaa enempää tavaraa ympärilleni? Yritätkö jotenkin näpäyttää minua, että minulla ei vielä ole tarpeeksi kaikkea? Ovatko kuppini jotenkin liian vanhanaikaisia, kun ostit taas uuden minulle?
eikö voisi antaa vuohilahjaa ihan rahana käteen. Saaja voi sitten ostaa sillä vuohen tai lisää tavaraa itselleen. Näin olisi kyse oikeasta lahjasta.
Vuohen ostaminen ei ole mikään lahja. Ostaja on kai niin kateellinen toisen perheen tavaramäärästä, että ei pysty lahjaa ostamaan. Antaa mieluummin näpäytyksen.
voi sitten vaan tehdä kauniin kortin tai antaa rahaa.
Vuohi afrikkaan. Omituinen lahja.
näitä toisenlaisia lahjoja mieluummin kuin "krääsää". Meidän opehuoneessa ei ole tapana vertailla lahjoja ja kortteja.
t. Ope
p.s. olen lahjoittanut toisenlaisia joululahjoja mm. omille vanhemmille ja appivanhemmille. Ovat pitäneet siitä. Ap, onko joku ostanut sinulle sitten muutenkin vääränlaisia lahjoja?
Mutta voin ostaa esim koulupuvun tai hyttysverkkoja heidän nimissään.
eikö voisi antaa vuohilahjaa ihan rahana käteen. Saaja voi sitten ostaa sillä vuohen tai lisää tavaraa itselleen. Näin olisi kyse oikeasta lahjasta.
Vuohen ostaminen ei ole mikään lahja. Ostaja on kai niin kateellinen toisen perheen tavaramäärästä, että ei pysty lahjaa ostamaan. Antaa mieluummin näpäytyksen.
näpäyttämällä ylemmyydentuntoisesti liikenneturvallisuudesta. Luuletko, että meillä ei ole heijastimia ja ettemme niitä käytä? Miksi lahjoitat aikaasi lapselleni? Etkö arvele minun aikani olevan hänelle tärkeämpää kuin sinun aikasi? Arveletko omahyväisesti olevasi parasta mitä lapseni ansaitsee?
Piirsin sinulle kortin ja kirjoitin pienen joulukirjeen, jossa on lämpimiä ajatuksia. Kuoressa oli tosin heijastimet koko perheelle - turvaksenne. Niitä tuskin kenelläkään on liikaa.
Kortissa ei lue, paljonko olen tänä vuonna lahjoittanut hyväntekeväisyyteen. Lapsellesi annoin lahjakortin, jossa lupasin hänelle hauskan päivän kotikaupungissani minun ja lasteni kanssa.ap
minä annoin sinulle sen vuohen lahjaksi, koska arvelin juuri sinun ilahtuvan siitä. Minusta lahjan on tarkoitus ilahduttaa. Miksi sinun päitää antaa minulle sitä kallista krääsää lahjaksi, vaikka olen koittanut monta kertaa vihjata, että en kaipaa enempää tavaraa ympärilleni? Yritätkö jotenkin näpäyttää minua, että minulla ei vielä ole tarpeeksi kaikkea? Ovatko kuppini jotenkin liian vanhanaikaisia, kun ostit taas uuden minulle?
ja tiesittekö että järjestöt ottaa ison siivun välistä omiin kuluihin, että suuri osa näistä vuohista ja kaivoista jne päätyy edustuskuluihin eikä todellakaan köyhäinapuun.
Toiseksi, kohteita on hirmuisesti ihan ympärillämme. Lapset ja nuoret voi pahoin, eläimiä rääkätään, vanhuksia on heitteillä. Jos nyt jotain haluaa todellakin auttaa ja nähdä miten se apu auttaa niin antaa sitten AIKAA sille naapurin uupuneelle äidille hoitamalla toisinaan niitä lapsia, että äiti saisi hengähtää.. tai pyytäisi sen naapurin mummon mukaansa autoon kun menossa kauppaan ja auttaisi ostosten teossa. Saisi mummo ostettua kerralla enempi kaappeihin kun ei tarvis käsissä kantaa ja samalla vois jutella kuulumisia jne jne.
On vain niin hemmetin tekotrendikästä pestä kätensä näillä afrikka-avustuksilla ja sulkea silmät siltä todelliselta avuntarpeelta ja hädältä joka on meidän kaikkien lähellä. Vuohesta selviää visa-kortilla, naapurin mummolle pitäisi antaa vielä jotain kalliimpaa: aikaa ja välittämistä.
Kuoressa oli tosin heijastimet koko perheelle - turvaksenne. Niitä tuskin kenelläkään on liikaa.
No meillä ne heijastimet on jo valmiiksi vaatteissa ommeltuina, ja kaikenmaailman mainosheijastimia pyörii laatikot väärällään. Että pieleen meni.
Mikä sitten ei ole omituinen lahja?
Jos ei kateuksissaan pysty ostamaan toiselle lahjaksi tavaraa, niin voi sitten vaan tehdä kauniin kortin tai antaa rahaa.
Vuohi afrikkaan. Omituinen lahja.
Olen myös joskus antanut niitä, mutta vain ihmisille, joiden uskon arvostavan niitä. Kysymys ei ole minun sädekehäni kiillottamisesta, vaan siitä, että
1. Joko ostan n. 30 euron tavaran ihmiselle, jolla on jo kaikkea ja jolle en keksi mitään järkevää ostettavaa, mutta jolle minun kuitenkin joka tapauksessa täytyy syystä tai toisesta ostaa lahja tai
2. Ostan lahjan saajan vuoksi vuohen Afrikassa.
Jos en ostaisi lahjaa ko. ihmiselle, tämä vuohi jäisi ostamatta.
Lahjoitan kyllä muutenkin säännöllisesti rahaa kehitysyhteistyötä tekeville järjestöille (paljon enemmän kuin nuo vuohilahjat), mutta en kerro noista lahjoituksista muille mitään.
koulun vanhempainyhdistyksen tapahtumaan tai lahjoita lastesi kavereille tai naapurin mummulle.
ap
Kuoressa oli tosin heijastimet koko perheelle - turvaksenne. Niitä tuskin kenelläkään on liikaa.
No meillä ne heijastimet on jo valmiiksi vaatteissa ommeltuina, ja kaikenmaailman mainosheijastimia pyörii laatikot väärällään. Että pieleen meni.
etenkin jos on kyseessä vaikkapa opettaja. Sitten on vain hyväksyttävä se mitä saa, joku lahjoiutskortti nyt on varmaan kaikkein helpoin heittää roskikseen. Tämä oman sädekehän kiillotus-hommahan on ihan vain ap:n päässä ja hänen mielipiteensä, varmasti on muitkain ihan tosiia mielipititä. Nuo ap:n listaamat villasukat ja itse väkerretyt piparkakut olisi puolestaan minulle aivan täysi kauhistus. Joten voisi kirjoittaa vastaavan viestin tänne otsikolla Hei sinä piparkakkujen lahjoittelija.
ja tiesittekö että järjestöt ottaa ison siivun välistä omiin kuluihin, että suuri osa näistä vuohista ja kaivoista jne päätyy edustuskuluihin eikä todellakaan köyhäinapuun.
niin tutustukaa nyt ensin järjestöjen kirjanpitoihin. Niitä tutkitaan säännöllisesti ulkopuolisten tilintarkastajien toimesta. Tyypillisisti kuluihin Suomessa menee noin 20 %, ja loppu 80 % käytetään kohdemaassa avustustyöhön.
minä annoin sinulle sen vuohen lahjaksi, koska arvelin juuri sinun ilahtuvan siitä. Minusta lahjan on tarkoitus ilahduttaa.
Miksi sinun päitää antaa minulle sitä kallista krääsää lahjaksi, vaikka olen koittanut monta kertaa vihjata, että en kaipaa enempää tavaraa ympärilleni? Yritätkö jotenkin näpäyttää minua, että minulla ei vielä ole tarpeeksi kaikkea? Ovatko kuppini jotenkin liian vanhanaikaisia, kun ostit taas uuden minulle?