Karppajaperhettä uhattu huostaanotolla! ??
Kommentit (175)
..vaan tarkasta karppauksesta, jossa hiilarit on minimissä! Eli ei syödä edes hedelmiä, ei myöskään marjoja, maitoa, jopa esimerkiksi porkkanaa ei saa syödä suuria määriä.
Eli siis silloin karpataan ketoosiin.
Moni aikuinen laihduttaa tällä tavalla. Syödään siis lähinnä pekonia, munia, juustoja, lihaa..mutta ei mitään missä on hiilareita, ei tosiaan edes sitä maitoa tai porkkanaa.
VÄHÄHIILIHYDRAATTINEN ruokavalio on hyvin lähellä virallisterveellistä ruokavaliota, mutta KETOOSI on ihan eri asia!!
Kukaan ei ole moittinut tässä uutiseessa VHH-ruokavaliota, joka ehkä voi olla yksi karppauksen muoto, mutta ei lähelläkään sitä äärimmäisintä vaihtoehtoa!
Me emme todellakaan ole karppaajaperhe emmekä silti syö mitään mäkkäripaskaa tai lisäainekarkkeja.Mistähän on peräisin karppaajien käsitys, että ns. sekasyöjät syövät pelkkää pullaa, hampurilaisia, karkkeja ja pizzaa? Kenties omasta karppausta edeltävästä ruokavaliosta? No ei ihme, jos on karppauksella vointi parantunut - meillä, jotka olemme osanneet syödä tervejärkisesti aina, ei ole mitään tarvetta mihinkään karppaamiseen. Peruna, riisi, pasta tai leipä järkevän ruokavalion osana ei ole pahaksi lapsille eikä aikuisille.
että karppaajien entinen ruokavalio oli hampurilaisia, karkkeja, pitsaa, jne? Meillä ainakin syötiin ravitsemussuositusten mukaisesti, mutta ravitsemussuositukset nykyisellään ovat vanhentuneita, esim. hiilareita on liikaa ja hyviä rasvoja liian vähän. Tämän ovat myöntäneet monet ravitsemuksen ammattilaisetkin. Meillä tehtiin vain korjausliike ruokavaliossa. Peruna, riisiä ja pastaa järkevämpää on syödä vaikkapa juureksia. Enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita.
14
että karppaajien entinen ruokavalio oli hampurilaisia, karkkeja, pitsaa, jne?
Että söin pullaa ja karkkia ja pizzaa ja olin hirveässä sokerikoukussa ja sitten rupesin karppaamaan ja taivas aukeni. Tämähän nimenomaan on se tavallinen tarina. Paitsi että tosi moni ei sit kuitenkaan karppamallakaan koskaan sitä normaalipainoa tai hoikkuutta saavuta. Mutta parempi tietty kuin olla hirveä läski.
Että söin pullaa ja karkkia ja pizzaa ja olin hirveässä sokerikoukussa ja sitten rupesin karppaamaan ja taivas aukeni. Tämähän nimenomaan on se tavallinen tarina. Paitsi että tosi moni ei sit kuitenkaan karppamallakaan koskaan sitä normaalipainoa tai hoikkuutta saavuta. Mutta parempi tietty kuin olla hirveä läski.
Ei kaikilla ole näin, joten jatkossa ei kannata kirjoitella perättömiä, että kaikki karppaajat ovat näin syöneet. Oma bmi on 21 eli olen normaalipainoinen. Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni, joten kroppa on lisäksi kiinteä.
14
ehkä siltä on pyydetty tapauksissa lausuntoa.
Uskotko oikeasti tuohon vaihtoehtoon?
Ei kaikilla ole näin, joten jatkossa ei kannata kirjoitella perättömiä, että kaikki karppaajat ovat näin syöneet. Oma bmi on 21 eli olen normaalipainoinen. Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni, joten kroppa on lisäksi kiinteä.
14
Olin, joka päivä tuli karkkia, suklaata, pullaa, kakkua tms. syötyä 52% 52%
Olin/ en ollut, söin makeita herkkuja, jos niitä joku tarjosi 21% 21%
En oikeastaan, kun kieltäydyin vaivattomasti ennenkin makeasta, vaikka kuinka olis tuputettu 10% 10%
En, söin terveellistä ruokaa, en makeaa, vaikka pointsit ois kuinka sallineet 0% 0%
En, mutta perseeni levisi tavallisellakin ruualla 17% 17%
Ja huomaa, että 0 prosenttia eli terveellisellä ruokavaliolla ennen karppauksen aloittamista :D.
kasvuhäiriöisen lapsen tapauksessa pyydetä keneltäkään asiantuntijalta (esim. yliopistotason) lausuntoa?
joka hiton päivä kaikki paikat täynnä karppaus sitä ja karppaus tätä. Jokainen syököön mitä huvittaa, mutta sen verran pitäisi olla aikuisella ihmisellä järkeä päässä, että kasvavan lapsen ei tarvitse olle tollaiselle ruokavaliolla, joka on tarkoitettu LAIHDUTTAMISEEN. Lapsen kuuluu saada kasviksia, viljoja (jotka voi olla täysjyväviljaa, ruista) yms.
Sen on myöhäistä itkeä sitten enää, kun ne seuraukset alkaa näkyä. Pahoinpitelyä on monenlaista...
kasvuhäiriöisen lapsen tapauksessa pyydetä keneltäkään asiantuntijalta (esim. yliopistotason) lausuntoa?
Schwab ei ole asiantuntija, joka voisi sanoa mitään lapsen kasvusta, hän ei ole lääkäri.
hän ei ole lääkäri.
"kliinisen ravitsemustieteen dosentti". Eihän pelkkä lastenlääkärin lausunto riitä, kyllähän siihen varmaan tarvitaan jonkin ravitsemusasiantuntijan myös. En sano että se olis toi Schwab, mutta voihan se ollakin.
14
että kaikki sekasyöjät vain mässyttävät pullaa ja karkkia päivät pitkät. Oma BMI on 19,6 ja olen harrastanut liikuntaa koko ikäni, joten kroppa on kiinteä. Ja olen kasvissyöjä.
Olin, joka päivä tuli karkkia, suklaata, pullaa, kakkua tms. syötyä 52% 52%
Olin/ en ollut, söin makeita herkkuja, jos niitä joku tarjosi 21% 21%
En oikeastaan, kun kieltäydyin vaivattomasti ennenkin makeasta, vaikka kuinka olis tuputettu 10% 10%
En, söin terveellistä ruokaa, en makeaa, vaikka pointsit ois kuinka sallineet 0% 0%
En, mutta perseeni levisi tavallisellakin ruualla 17% 17%Ja huomaa, että 0 prosenttia eli terveellisellä ruokavaliolla ennen karppauksen aloittamista :D.
syömishäiriöisten dieetti. Minulla ei mitään vaikeuksia olla syömättä karkkia, pullaa tai herkkuja, vaikka en mitenkään rajoita hiilareiden syöntiä :)
Et vain ole tajunnut.
niin ehkä olisi tullut heti selväksi. Lue viestisi läpi, sieltä käy ilmi jotain ihan muuta.
että kaikki sekasyöjät vain mässyttävät pullaa ja karkkia päivät pitkät.
Keskimäärin suomalaiset syövät n 40 g karkkia / hlö / vrk. Tämä siis kulutuksen mukaan laskettuna. Karpit eivät kuluta karkkia päivittäin tuota määrää, joten 6% väestöstä voidaan laskea luvusta pois. Toistuvasti tällä palstalla kerotaan, miten ylipainoiset suomalaiset eivät noudata maailman parhaita ravitsemussuosituksia, jotka eivät perustu mihinkään tutkimustietoon. Mitä hyötyä on suosituksista, joita kukaan ei noudata? Jos suositukset ovat niin ylivertaisia, miksi Shcwab ei uhkaa kaikkia suositusten vastaisesti syöviä lasten huostaanotoilla? Eikö kannattaisi palauttaa ruotuun nämä väärinsyöjät, heitä kun on kuitenkin lähes puolet kansasta, jos kriteeriksi otetaan ylipaino ja uskotaan sen johtuvan ravitsemussuositusten vstaisesta ruokailusta? Nyt repostellaan yhtä lastensuojeluilmoitusta, josta ei edest iedetä, johtaako mihinkään. Mitäs nämä Shcwabin väittämät että suomessakin on harkittu huostaanottoa? Missä muualla huostaanottoja sitten on harkittu? Faktat kehiin, dosentti.
toi Heikkilä on sekaisin, oikeasti.
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=255
Ja mitä tässä Schwabin lausunnossa on niin hirveää että siitä pitäisi oikeuteen joutua? Hänhän siinä jopa sanoo että on syytä tarkkailla hiilihydraattien saantia. Jotain rajaa nyt tälle karppimeuhkaamiselle.
"Itä-Suomen yliopiston kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwabin mukaan liiallisen karppausinnon takia Suomessakin on jo jouduttu harkitsemaan lasten huostaanottoja.
- Vanhemmat ovat laittaneet pieniä lapsiaan karppaamaan. Karppaamisesta on aiheutunut lapsille kasvun viivästymishäiriöitä, Schwab kertoo Iisalmen Sanomien haastattelussa.
Hänen mukaansa normaalin ruokaympyrän noudattaminen on terveellisin vaihtoehto. Schwab kehottaa tarkkailemaan hiilihydraattien saantia, mutta välttämään äärimmäisyyksiin menemistä."
Nyt repostellaan yhtä lastensuojeluilmoitusta, josta ei edest iedetä, johtaako mihinkään.
Sitä RA:n tapausta. Karpit on nyt saaneet päähänsä että tää tapaus on se missä jostain julkibloggarikarpista on tehty lastensuojeluilmoitus. Mutta eihän siinä tapauksessa olla lähelläkään huostaanotosta puhumista, kun tänään on se päivä kun sossut ylipäänsä tarkistaa tilanteen ja on eka palaveri sossun kanssa. Eli ihan selvästi on jokin muu tapaus / tapauksia kyseessä.
Pari vuotta olen karpannut ja hyvältä tuntuu.
En ole mikään fanaatikko, mutta leipä, pulla, peruna, pasta ja riisi jäivät pois. Sokeri myös.Nykyään ei tee edes mieli sipsejä tai karkkeja tai keksiä/pullaa.
Vuosi sitten viini ja siiderikin alkoi etoa (viinaa en ole juonut ikinä) ja kun ennen saatoin vetää valkkaria pullon-kaksikin viikossa, nykyään kuluu pullo ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään.
Lapset eivät karppaa mitenkään varsinaisesti mutta meillä käytetään vain voita.
kuukaudessa. Jännä juttu. Miksi sä juot ainetta joka etoo sua?
Pitkäaikaistutkimuksia karppiruokavalion vaikutuksesta kasvavaan lapseen ei ole.
Ursula Schwab keksii väitteensä kasvuhäiriöstä ihna omasta päästä. Mitään tutkimustuloksia ei ole.
karppaus on johtanut kasvuhäiriöihin.
Ainakaan karppauksen HYÖDYSTÄ tai vaarattomuudesta ei ole tutkimustulosta. Mikä kumminkin on eri asia kuin se, onko karppaajalapsilla todettu kasvuhäiriöitä.
Toistuvasti tällä palstalla kerotaan, miten ylipainoiset suomalaiset eivät noudata maailman parhaita ravitsemussuosituksia, jotka eivät perustu mihinkään tutkimustietoon. Mitä hyötyä on suosituksista, joita kukaan ei noudata?
jotka ovat karppausta kokeilleet mutta eivät ole siitä pitäneet. Oikeauskoisten karppien mukaan he eivät vain ole "osanneet noudattaa oikein" näitä maailman parhaita anttiheikkilän ravitsemussuosituksia, jotka eivät perustu mihinkään tutkimustietoon. Mitä hyötyä on suosituksista, joita kukaan ei oikeasti noudata?
Jos vetoat keskimääräiseen suomalaisten karkinsyöntiin, niin mikäs on suomalaisten keskimääräinen alkoholinkulutus? Samalla logiikalla: kuvittele, miten paljon te karpitkin vedätte viinaa!
Puolivuotta karppifoorumilla kirjoitellut kukalie hoitsu on teille suurin auktoriteetti koko maailmassa. Ei mua kiinnosta jotkut anonyymit karpit, nyt on kysymys dosentin valheista ja aivopieruista.