Naapurin aamuisin pomppiva ja juokseva lapsi
Muutimme uuteen asuntoon. Alue on kiva, jaa naapurit mukavia.
Kaikki ns. hyvin.
Mutta: heräämme arkisin 06.00 töihin, viikonloppuisin nukkuisimme mieluusti pidempään, ehkä 9-10 saakka.
Tämä osoittautuikin mahdottomaksi.
Viereisessä asunnossa oleva 11 -vuotias poika juoksee ja pomppii lauantai ja sunnuntaiaamuna klo 8.00 alkaen non-stop lastenohjelmien tahtiin. Koska ääni on matalaa töminää, se kantaa meille, sillä makuuhuoneemme on heillä yhtä makkarin seinää vasten, jossa tv ilmeisesti on.
Perheeseen siis kuuluu äiti + poika.
Sanoimme asiasta ystävällisesti äidille, kun puhuimme muuta yleistä taloyhtiöön liittyvää tuossa pihalla. Äiti hymyili, ja sanoi että "voi voi, no yritämme olla hiljempaa, tulkaa vaan sanomaan, jos jotain kuuluu".
No: sama toistui heti seuraavana aamuna, ja viime viikonloppuna.
Tänä viikonloppuna minulta meni sitten hermo, ja ajattelin käydä soittamassa ihan ovikelloa asian tiimoilta.
Menin soittamaan ovikelloa, soitin viidesti, eikä kukaan tullut avaamaan.
Odotin aika pitkään soittojen välillä, kun kuulin että sisällä kävellään ja tv oli auki.
No, ei siinä mitään, tulin kotiin takaisin ja nyt päivällä kävin uudelleen soittamassa ovikelloa, kun olin lenkille lähdössä.
Äiti tuli avaamaan, ja sanoi heti oven raosta "mitä asiaa, meil on vieraita" (vieraita ei todellakaan ollut, jos heille menee pitäisi kulkea meidän pihan poikki, eikä sinne ollut mennyt kyllä nähdäksemme ketään; samoin tänään myöhemmin äiti + poika poistuivat asunnosta kaksin asioille. Huomasin tämän siksi, että tosiaan ikkunamme alta kulkevat keittiöstä, jossa tein ruokaa).
Ystävällisesti pyysin, että kun tuo töminä kuuluu, niin voisiko poikaa ystävällisesti pyytää olemaan juoksematta, että hänhän on jo sen ikäinen, että varmaan ymmärtää, että kävelystä kuuluva ääni ei toki meitä haittaa, vaan tuo juokseminen.
Äiti siihen: "Mä en voi sille mitään, jos teitä haittaa tommoset, oliks muuta, mä meen nyt". Ja slam - ovi kiinni.
Jaahas. Että meidän pitää sitten herätä aamuisin viikonloppuna naapureiden aikataulun mukaan. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?
Olemme yrittäneet asiasta ystävällisesti huomauttaa.
En haluaisi jatkuvasti alkaa juosta naapurissa tyyliin joka viikonloppua soittamassa kelloa, että olkaas hiljempaa.
Mistä näitä itsekkäitä ihmisia oikein sikiää? Ei pystytä olemaan ystävällisiä, vaan slam ovi kiinni, eikä kuunnella ollenkaan kunnolla edes asiaa... kyllä tuntui aika tympeältä.
Kommentit (193)
hyppii ja pomppii lastenohjelmien tahtiin sisätiloissa ei ole normaalia. Joko lapsi ei ole normaali tai sitten hänen kasvatuksensa ei ole normaalia. Jos eka pitää paikkansa, sille ei voi mitään. Jos toka vaihtoehto on oikein, teillä tulee olemaan rattoisia vuosia naapuruksina. Kolmen neljän vuoden kuluttua naapurissanne on postilaatikoita rikkova, kännissä öisin riehuva ja kotibileitä pitävä täysn pitelemätön teini. Vaikuttaa nimittäin siltä, ettei äidillä ole homma hanskassa, jos ei saa 11-vuotiasta juoksemaan energiaansa pihalle vaan antaa jätkän hyppiä olohuoneessa.
kuulostaa minusta vain söpöllä tavalla vielä lapsekkaalta. Se voi merkitä että hänestä tulee kiltti teini.
väärässä, naapurit oikeassa. Ei mitään tulkinnan varaa. Normaaleja elämisen ääniä. Ap voi panna korvatulpat tai muuttaa huonejärjestystä. Tai muuttaa omakotitaloon.
Pitkäaikainen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja.
väärässä, naapurit oikeassa. Ei mitään tulkinnan varaa. Normaaleja elämisen ääniä. Ap voi panna korvatulpat tai muuttaa huonejärjestystä. Tai muuttaa omakotitaloon.
Pitkäaikainen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja.
ap oikeassa, naapuri väärässä. Rajansa kaikella.
tv. isännöitsijä
Mun yläkerrassa asuu 2 pikkupoikaa ja kuuluu jatkuvaa juoksemista, tömistelyä, kolinaa, hyppimistä, kiljumista.. ihan kamalaa ! ;(
Kadun suunnattomasti tämän asunnon ostamista tuon takia. Miksi he eivät voineet metelöidä silloin kun kävin esittelyssä, että olisin voinut unohtaa oston samantien..
Ja miksi heidän kakaransa eivät ole _koskaan_ ulkona purkamassa energiaansa. Möykkäävät ja juoksevat vain sisällä aamusta iltaan ? Jopa kesällä kauniina päivinä, aina.
Jos asia häiritsee, on asiasta syytä keskustella. Jos naapuri siihen ei pysty, on vika hänen. Tietää näet itsekin, että on jotain vialla/salattavaa, kun noin käyttäytyy.
Vitsit, te mammat kyl ootte...normaalijärkeäkö ei saa enää käyttää? Että saa metelöidä kuinka paljon tahansa su aamuna klo 7-->? Outoa.
Kyllä järkeäkin saa käyttää ja ihmisten pitää antaa levätä sunnuntaisin.
t. yks naapuri, äiti, kyttääjä ja opettajakin vielä
miksi täällä puututaan koko ajan tuohon ketjun aloittajaan, ap:hen, ketä homma ärsyttää?
miksei kukaan kyseenalaista äidin osuutta, joka ei saa OMAA LASTAAN KURIIN? Onko se teistä ok? Minusta ei. Osoittaa suurta välinpitämättömyyttä, jos ei omaa lastaan saa kuriin, kyseessä kuitenkin jo iso poika, ei puhetta ymmärtämätön vauva!!!
Mun mielestä sä olet jo nolannut itsesi tosi pahasti.Lapsi juoksee viikonloppuisin aamukasista lähtien joka EI OLE AIKAISIN.
Mene itse aikaisemmin nukkumaan illalla niin jaksat sitten nousta vai oletko vielä joku laiska teini???
Mitäs vittua se sinulle kuuluu, mihin aikaan ap herää? Minä en nouse viikonloppuisin monesti ennen puolta päivää eikä siihen ole kenelläkään nokan koputtamista.
Normaaleja elämisen ääniä, joiden kanssa on vain yksinkertaisesti opittava tulemaan toimeen tai vaihtoehtoisesti muutettava itse pois !
Siinä, että 11-v katsoo lastenohjelmia, ei ole mitään epänormaalia. Se ei ole edes söpöllä tavalla lapsekasta, koska 11-v on vielä ihan lapsi.
Epänormaalia on, jos lapsi pomppii ja juoksee niiden tahdissa. Jos lapsi on jollain tavalla vammainen, sairas tms., asialle ei voi mitään. Välttämättä.
Mutta jos "normaalille" 11-vuotiaalle sanoo, että älä pompi, naapurissa nukutaan vielä, hänen kuuluu se jo ikänsä puolesta ymmärtää. Jo paljon nuorempikin tajuaa sen. Ei omatkaan lapset ole juosseet ja pomppineet esim. sunnuntaiaamuisin silloin, kun asuttiin kerrostalossa. Jos halusi pomppia, sai mennä ulos leikkimään.
Siis joko lapsi on "epänormaali" tai sitten kasvatus mättää. Jos naapurin 11-v on kiltti ja söpöllä tavalla lapsekas, hän uskoisi äitiään kerrasta, kun äiti pyytäisi olemaan naapureiden takia hiljaa.
miksi täällä puututaan koko ajan tuohon ketjun aloittajaan, ap:hen, ketä homma ärsyttää? miksei kukaan kyseenalaista äidin osuutta, joka ei saa OMAA LASTAAN KURIIN? Onko se teistä ok? Minusta ei. Osoittaa suurta välinpitämättömyyttä, jos ei omaa lastaan saa kuriin, kyseessä kuitenkin jo iso poika, ei puhetta ymmärtämätön vauva!!!
Minä kuvittelisin noiden äänten olevan kohtuullisia normaalin elämisen ääniä. Jos äiti välttelee ap:ta, se johtunee siitä että hän pelkää hieman hullulta vaikuttavaa naapuria.
Mun mielestä sä olet jo nolannut itsesi tosi pahasti.Lapsi juoksee viikonloppuisin aamukasista lähtien joka EI OLE AIKAISIN. Mene itse aikaisemmin nukkumaan illalla niin jaksat sitten nousta vai oletko vielä joku laiska teini???
Mitäs vittua se sinulle kuuluu, mihin aikaan ap herää? Minä en nouse viikonloppuisin monesti ennen puolta päivää eikä siihen ole kenelläkään nokan koputtamista.
ilmeisesti muillakin juostaan, ;) Ymmärtäisin, jos lapsi olisi alle 5.v, mutta en, kun hän on jo 11 -vuotias. Olemme sanoneet asiasta ystävällisesti, emmekä todellakaan kyttää naapureitamme. Eikö ole parempi, että menee sanomaan kohteliaasti, jos jokin asia hiertää? Ihmettelen vaan, ettei äiti osaa sanoa lapselleen, ettei saa juosta. Ei se kovin vaikeaa ole, varsinkaan, jos lapsi on jo tuon ikäinen. Itse en anna lasteni juosta kotona aamuisin tai iltaisin, koska se saattaa naapureita häiritä. Samoin emme kuuntele iltaisin tv:tä kovalla, ettei se häiritse. Näköjään muut eivät ikävä kyllä ajattele samoin. Olen myös samaa mieltä siitä, että jonkinlaista kohtuullisuutta on syytä noudattaa, mitä saa tehdä ja mihinkin aikaan,kuten joku kirjoitti. Olkoon yleinen sääntö tai ei, mutta mielestäni on hyvien tapojen mukaista, ettei naapureita häiritä tavalla tai toisella ennen kymmentä viikonloppuisin. t. ap
yövuoron jälkeen; voisivatko muut huomioida tämän?
Niinpä, eivät voi joten ainoa oikea sääntö on se mikä lukee taloyhtiön järjestyssäännöissä, ei muuta. Joo, asun okt:ssa joten ongelma ei enää kosketa minua.
t. ex-rivarilainen, ei koskaan enää
Mun mielestä sä olet jo nolannut itsesi tosi pahasti.Lapsi juoksee viikonloppuisin aamukasista lähtien joka EI OLE AIKAISIN. Mene itse aikaisemmin nukkumaan illalla niin jaksat sitten nousta vai oletko vielä joku laiska teini???
Koita nyt tajuta, pässi, että ihmiset elävät eri rytmien mukaan ja heillä on siihen oikeus.
AP:n naapurin kersahan on 11! Kyllä sen ikäisen pitää ymmärtää selvää puhetta. Miksei äiti sano lapselleen, että voisitko kävellä aamuisin juoksemisen sijaan? Miksi 11 -vuotiaan annetaan juosta, jos se häiritsee naapureita? En ymmärrä.
Korvatulpat ei muuten auta mataliin ääniin, jos sitä joku ehdottelee...
Ne kyllä helpottaa kummasti ja eron huomaa.
Meidän naapurissa asuu karatea harrastava tyttö. Hän kilpailee gattassa ja harjoittelee iltaisin huoneessaan. Tyttö joskus pahoittelee ääniä. Menestyäkseen kilpailuissa hänen on harjoiteltava muuallakin, kuin järjestetyissä harjoituksissa.
Eikä tässä lähettyvillä ole mitään urheiluhalliakaan.
Eihän lasta voi kieltää liikkumasta. Eriasia on jos äänet kuuluvat yli 22 jälkeen tai ennen 8 aamulla. Meillä käytetään myös korvasuojia. Ne auttaa aika paljon!
ja kuvaavat 100% palstaurpoja. Ettäkö kakarat saa metelöidä kerrostalossa niin, ettei muilla asumisrauhaa?! Ei jumalauta. Pysykää te helvetin metsäneläjät korpimökeissänne ja älkää kokeilko yhteisöasumista jos toisen kunnioitus on noin surkeaa. Minua ei terrorisoi yksikään meluapina ja omat kasvatettu huomioimaan muut. Ja ei kai nyt normaalit ihmispennut juokse ja pompi kotona. Ei ole sallittua kouluissa, ei päiväkodeissa. Vain todella moukka paskaläjä tai mt-vanhempi vielä saa kiksit, kun naapurit kärsii. Tervetuloa kokeilemaan mun seinän taakse..
Minun lapseni ei koskaan, minkään ikäisenä ole juossut ja pommpinut sisällä, koska meillä mennään ulos riehumaan. Että pidän kyllä tosi outona tuon lapsen tapoja ja etenkin äitiä.
Ja sitten se, että ap:ta neuvotaan heräämään aikaisemmin. Eiköhän hänellä ole oikeus nukkua silloin kuin huvittaa.
Kumma että tässä tapauksessa häiriintyvän pitäisi joustaa tai muuttaa omakotitaloon, ellei siedä "normaaleja elämän ääniä". Mutta jos joku häiriintyy siitä, että toinen polttaa tupakkaa omalla pihallaan kun naapiripihalla nukkuu vauva, niin en vauvan äidin tarvitse joustaa eikä muuttaa omakotitaloon vaan tupakoijan.
Metelöidään ja haistaan vaan kaikki klo 7-22. Minäpä ostan rumpusetin ja sijoitan sen naapurin lastenhuoneen seinää vasten. Treenit aloitan joka ilta klo 21. Harmi että vauva nukkuu silloin, mutta menköön nukkumaan myöhemmin.
ja kuvaavat 100% palstaurpoja. Ettäkö kakarat saa metelöidä kerrostalossa niin, ettei muilla asumisrauhaa?! Ei jumalauta. Pysykää te helvetin metsäneläjät korpimökeissänne ja älkää kokeilko yhteisöasumista jos toisen kunnioitus on noin surkeaa. Minua ei terrorisoi yksikään meluapina ja omat kasvatettu huomioimaan muut. Ja ei kai nyt normaalit ihmispennut juokse ja pompi kotona. Ei ole sallittua kouluissa, ei päiväkodeissa. Vain todella moukka paskaläjä tai mt-vanhempi vielä saa kiksit, kun naapurit kärsii. Tervetuloa kokeilemaan mun seinän taakse..
Meistä enemmistö asettuu juuri sen ääniä kuulevan naapurin asemaan ja toteaa, että hänen on sopeuduttava kerrostaloelämän normaaleihin ääniin.
Eli oletko ap:n puolella vai vastaan?
Jos olet ap:n puolella ja tuolla kannalla uhoat niin sinnua pitäisi vedellä ympäri korvia että rauhoitut. Jos mielesi tekee vielä niin lisää korville. Kyllä sinä tokenet.
Noniin nyt on posket punaiset. Hengähdäpä hetkisen ja mene sinne sun seinäs taakse häpeemään.
T: Lihaksikas tatuoitu kaljupää isä
Biletys ja musiikin huudattaminen kuuluu kyllä tukevampienkin seinien läpi, mutta joku lapsen pomppiminen? Kyllä meillekin kuuluu, jos yläkerrassa pompitaan (sitä tapahtuu välillä), mutta ei ollenkaan häiritsevästi.
hyppii ja pomppii lastenohjelmien tahtiin sisätiloissa ei ole normaalia. Joko lapsi ei ole normaali tai sitten hänen kasvatuksensa ei ole normaalia. Jos eka pitää paikkansa, sille ei voi mitään. Jos toka vaihtoehto on oikein, teillä tulee olemaan rattoisia vuosia naapuruksina. Kolmen neljän vuoden kuluttua naapurissanne on postilaatikoita rikkova, kännissä öisin riehuva ja kotibileitä pitävä täysn pitelemätön teini. Vaikuttaa nimittäin siltä, ettei äidillä ole homma hanskassa, jos ei saa 11-vuotiasta juoksemaan energiaansa pihalle vaan antaa jätkän hyppiä olohuoneessa.