Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin aamuisin pomppiva ja juokseva lapsi

Vierailija
27.11.2011 |

Muutimme uuteen asuntoon. Alue on kiva, jaa naapurit mukavia.

Kaikki ns. hyvin.

Mutta: heräämme arkisin 06.00 töihin, viikonloppuisin nukkuisimme mieluusti pidempään, ehkä 9-10 saakka.

Tämä osoittautuikin mahdottomaksi.

Viereisessä asunnossa oleva 11 -vuotias poika juoksee ja pomppii lauantai ja sunnuntaiaamuna klo 8.00 alkaen non-stop lastenohjelmien tahtiin. Koska ääni on matalaa töminää, se kantaa meille, sillä makuuhuoneemme on heillä yhtä makkarin seinää vasten, jossa tv ilmeisesti on.

Perheeseen siis kuuluu äiti + poika.

Sanoimme asiasta ystävällisesti äidille, kun puhuimme muuta yleistä taloyhtiöön liittyvää tuossa pihalla. Äiti hymyili, ja sanoi että "voi voi, no yritämme olla hiljempaa, tulkaa vaan sanomaan, jos jotain kuuluu".

No: sama toistui heti seuraavana aamuna, ja viime viikonloppuna.

Tänä viikonloppuna minulta meni sitten hermo, ja ajattelin käydä soittamassa ihan ovikelloa asian tiimoilta.

Menin soittamaan ovikelloa, soitin viidesti, eikä kukaan tullut avaamaan.

Odotin aika pitkään soittojen välillä, kun kuulin että sisällä kävellään ja tv oli auki.

No, ei siinä mitään, tulin kotiin takaisin ja nyt päivällä kävin uudelleen soittamassa ovikelloa, kun olin lenkille lähdössä.

Äiti tuli avaamaan, ja sanoi heti oven raosta "mitä asiaa, meil on vieraita" (vieraita ei todellakaan ollut, jos heille menee pitäisi kulkea meidän pihan poikki, eikä sinne ollut mennyt kyllä nähdäksemme ketään; samoin tänään myöhemmin äiti + poika poistuivat asunnosta kaksin asioille. Huomasin tämän siksi, että tosiaan ikkunamme alta kulkevat keittiöstä, jossa tein ruokaa).

Ystävällisesti pyysin, että kun tuo töminä kuuluu, niin voisiko poikaa ystävällisesti pyytää olemaan juoksematta, että hänhän on jo sen ikäinen, että varmaan ymmärtää, että kävelystä kuuluva ääni ei toki meitä haittaa, vaan tuo juokseminen.

Äiti siihen: "Mä en voi sille mitään, jos teitä haittaa tommoset, oliks muuta, mä meen nyt". Ja slam - ovi kiinni.

Jaahas. Että meidän pitää sitten herätä aamuisin viikonloppuna naapureiden aikataulun mukaan. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?

Olemme yrittäneet asiasta ystävällisesti huomauttaa.

En haluaisi jatkuvasti alkaa juosta naapurissa tyyliin joka viikonloppua soittamassa kelloa, että olkaas hiljempaa.

Mistä näitä itsekkäitä ihmisia oikein sikiää? Ei pystytä olemaan ystävällisiä, vaan slam ovi kiinni, eikä kuunnella ollenkaan kunnolla edes asiaa... kyllä tuntui aika tympeältä.

Kommentit (193)

Vierailija
21/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaessasi valituksiasi voit saada jo lähestymiskiellon naapuriltasi. Koita käyttäytyä kunnolla.

Vierailija
22/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään tarvitse elää naapureiden aikataulun mukaan, kyllä ihan yleinen sääntö mielestäni on, että ennen kymmentä ei viikonloppuisin huudateta telkkua, radiota tai pimputeta pianoa, saatika juosta!

AP:n naapurin kersahan on 11! Kyllä sen ikäisen pitää ymmärtää selvää puhetta. Miksei äiti sano lapselleen, että voisitko kävellä aamuisin juoksemisen sijaan? Miksi 11 -vuotiaan annetaan juosta, jos se häiritsee naapureita? En ymmärrä.

Korvatulpat ei muuten auta mataliin ääniin, jos sitä joku ehdottelee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaessasi valituksiasi voit saada jo lähestymiskiellon naapuriltasi. Koita käyttäytyä kunnolla.

tuollaisesta ei saa lähestymiskieltoa, siihen vaaditaan aika paljon.

Vierailija
24/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tää

Mun mielestä sä olet jo nolannut itsesi tosi pahasti.Lapsi juoksee viikonloppuisin aamukasista lähtien joka EI OLE AIKAISIN.

Mene itse aikaisemmin nukkumaan illalla niin jaksat sitten nousta vai oletko vielä joku laiska teini???

Että nelosen täytyi ihan vielä oikein jatkaa ja kirjoittaa uusi viesti aloittajaa haukkuakseen.

Taitaa toi nelonen olla se aloittajan naapurimamma :DD

Vierailija
25/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään tarvitse elää naapureiden aikataulun mukaan, kyllä ihan yleinen sääntö mielestäni on, että ennen kymmentä ei viikonloppuisin huudateta telkkua, radiota tai pimputeta pianoa, saatika juosta!

Vierailija
26/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisesta ei saa lähestymiskieltoa, siihen vaaditaan aika paljon.

Vierailija
27/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa 11 vuotiasta olemaan JUOKSEMATTA JA POMPPIMATTA, siitähän oli kyse.

Ja ap:han sanoi, että tie/väylä/reitti kulkee heidän ikkunansa alta, siitä siis tiesi ettei ole vieraita, ja selitti nähneensä naapureiden kaksin poistuvan. Ei siinä kummoisia kyttäyksiä tarvita, jos tontti on sen muotoinen?!

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tuo naapurin mamma oli aika nolo; valehdella nyt, että on vieraita, ja eikö nyt naapurisovun vuoksi olisi ollut soveliasta sanoa, että sori hei, toki puhun pojalleni.

Ap oli mielestäni rohkea, kun meni suoraan sanomaan eikä kyräillyt vaan täällä palstalla niin kuin muut mammat; meni sentään sanomaan asiasta! Ja tokihan nyt täällä voi kertoilla, kun ensin edes yritti tehdä asialle itse jotain.

Vierailija
28/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön järjestyssäännöt määrittelevät talon hiljaisuuden tarkan ajankohdan. Normaalit elämisen äänet saavat silti esiintyä kohtuudella myös hiljaisuuden aikana.

Vierailija
29/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei varmaan, mutta ihan urakalla Ap on jahdannut naapuriansa omien sanojensa mukaan...

Onko se, että asiasta huomauttaa kerran pihalla nähdessään, ja käy kerran pari ovella, vainoamista? Tolla perusteella mäkin saisin varmaan lähestymiskiellon naapureitani kohtaan, :D Hohhoijaa, mammat. Taisi osua aloittajan viesti omaan nilkkaan; teillä kaikilla on vissiin maratonit menossa sunnuntaisin jo klo 07... ;)

Ymmärrän kyllä aloittajan harmin. Jos käy töissä, on ihan kiva nukkua pitkään viikonloppuisin. En vaan tiedä, mitä tuossa tilanteessa voisi enää tehdä, jos naapuri on noin yhteistyökyvytön.

Vierailija
30/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti muillakin juostaan, ;)

Ymmärtäisin, jos lapsi olisi alle 5.v, mutta en, kun hän on jo 11 -vuotias.

Olemme sanoneet asiasta ystävällisesti, emmekä todellakaan kyttää naapureitamme. Eikö ole parempi, että menee sanomaan kohteliaasti, jos jokin asia hiertää? Ihmettelen vaan, ettei äiti osaa sanoa lapselleen, ettei saa juosta. Ei se kovin vaikeaa ole, varsinkaan, jos lapsi on jo tuon ikäinen.

Itse en anna lasteni juosta kotona aamuisin tai iltaisin, koska se saattaa naapureita häiritä. Samoin emme kuuntele iltaisin tv:tä kovalla, ettei se häiritse.

Näköjään muut eivät ikävä kyllä ajattele samoin.

Olen myös samaa mieltä siitä, että jonkinlaista kohtuullisuutta on syytä noudattaa, mitä saa tehdä ja mihinkin aikaan,kuten joku kirjoitti. Olkoon yleinen sääntö tai ei, mutta mielestäni on hyvien tapojen mukaista, ettei naapureita häiritä tavalla tai toisella ennen kymmentä viikonloppuisin.

t. ap

Vierailija
31/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä ole mitään kohtaa ettei saa lauantaisin ennen kymmentä liikkua omassa kodissa.Meillähän tehdään remonttejakin aamu seitsemästä lähtien.Sunnuntain kohdalla lukee vältettävä meteliä 08:00-22:00 ja muiden päivien kohdalla 07:00-22:00.

Vierailija
32/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku liikkuu portaissa, rakenteita pitkin äänet kuuluu. Muu melu ei kuulu, ei puhe, tv yms, mutta portaissa liikkuminen ja käyttöullakon luukun avaus kuuluu selkeästi. Toki myös naulaaminen tai poraaminen.

Niin kauan kun naapureista kuuluu noita äääniä päiväsaikaan ( tyyliin 22-7 tai 8) asia on mielestäni ihan ok.

Vierailija
33/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuollaiseen ryhtyisi. Hullun maineenhan siitä saa. Kokeilkaa korvatulppia ja jos ne eivät auta, herätkää sitten aikaisemmin.

Vierailija
34/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä jotain vastausta, kuten joku teki. Tämähän oikein novelli. En tiedä, onko kovin tavallista että 11 v pomppii lastenohjelmien tahtiin, mutta hänellä on siihen täysi oikeus.

Vierailija
35/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppely, juokseminen ja jatkuva kolina sekä telkkarin huudattaminen eivät ole "normaaleja elämisen ääniä". Kyllä noista saa valittaa. Normaaleja elämisen ääniä ovat vessan vetäminen, oven kolahdus, ruuanlaitto jne. Tietty nyt lapsen ja leikkien ollessa kyseessä pitää osata itsekin vähän joustaa.

Vierailija
36/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden aikojen mukaan eletään ja kyseinen poika ja vaikka äitinsäkin saavat halutessaan hakata vaikka rumpuja omassa asunnossaan hiljaisuusajan ulkopuolisena aikana. On toki joku tietty desipeliraja, jonka ylittäminen edellyttää metelöijältä lisä-ääneneristämistä, käsittääkseni näin ihan lain mukaan. Eli kurkkaat mitä lakikirja sanoo ja mittailet desipelit, että ylittyykö. tuskin ylittyy, joten ei ehkä auta kuin kestää.

Toisten huomioiminen ja kohteliaisuus on sitten asia erikseen ja asiaa voi havainnollistaa hankkimalla vaikka itselle sen rumpusetin seinän viereen ja paukutella silloin kun siltä tuntuu, jollei ole hiljaisuusaika meneillään.

Vierailija
37/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppely, juokseminen ja jatkuva kolina sekä telkkarin huudattaminen eivät ole "normaaleja elämisen ääniä". Kyllä noista saa valittaa. Normaaleja elämisen ääniä ovat vessan vetäminen, oven kolahdus, ruuanlaitto jne. Tietty nyt lapsen ja leikkien ollessa kyseessä pitää osata itsekin vähän joustaa.

Muu hyppely on

Vierailija
38/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse huudattaa televisiota tai radiota täysille heidän seinäänsä vasten, mutta miksi? Mitä järkeä? En näe "kostamisessa" yhtään mitään antoisaa kummallekaan osapuolelle.

Ihmettelen vain, että aikuinen ihminen ei osaa 11 -vuotiaalle kertoa, miksei aamulla voi juosta.

Asia minulle itselleni päivänselvä, siksi ihmettelen, etteivät muut (ilmeisesti) osaa ajatella naapureitaan. Yleinen järjestyssääntö on kai jokapaikassa, että 22-07 vältettävä tarpeetonta melua. Tämän lisäksi voi jokainen kai käyttää järkeään? Ei minullekaan tulisi arkena mieleenikään alkaa huudattaa stereoita klo 21, vaikka se järkkäsääntöjen mukaan olisi ok. Naapurini pomppiva ja juokseva koululainen kun on tuolloin nukkumassa. Ehkä pitäisi olla ilkeä ja tehdä niin, mielestänne?

Mielestäni sillä ei ratkaista mitään.

Olisin kaivannut vinkkejä, miten tästä eteenpäin. Mutta täällä kai niitä turha kysellä. ;) Ei teistä suurin osa tajua tätä, kun ei omalle kohdalle ole osunut. Jos te käytte normaalisti päivätöissä, ja joudutte 06.00 heräämään, lienee normaalia, että haluaa itse päättää, monelta viikonloppuna herää. Joskus toki herään itsekseni jo klo 8, mutta joskus haluaisin nukkua klo 10 saakka. Mielestäni se tulisi olla minun, ei naapureideni, valinta.

Edellisessä taloyhtiössä kunnioitimme kaikki toisiamme sen verran, että homma toimi.

t. ap

Vierailija
39/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset alkako pomppia, jotta naapuri huomaisi kuinka hyvin ääni kuuluu.

Mun lapsella on Tourette ja siihen kuuluu tuollainen pomppiminen, olen asiasta sanonut jo miljoona kertaa lapselle. Naapurit ei vaan ymmärrä, että lapsi ei ole ihan ikätasoinen tässä asiassa.

Itse asiassa luulen että vaihe olisi mennyt itsestään jo ohi, mutta kun asiasta on jankattu niin se on jotenkin jäänyt päälle.

Sori vaan naapurit ei me teitä tahallaan riivata, mieluusti mekin haluttais sellainen lapsi jolle muutaman kerran huomauttaminen toimii.

Vierailija
40/193 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella lapsen pomppimisesta mitään tajutonta ääntä lähtevän. Sinuna minäkin laittaisin korvatulpat ja jatkaisin unia, kuten ylempänä ehdotettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan