Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karjalanpaisti. Kuuluuko se teidän jouluateriaanne?

Vierailija
26.11.2011 |

Meillä kuuluu.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö mitään lihaa. Täälläkin on monesti pitopöydässä tuo lihaton makaronilaatikko, tosin meillä ei ole koskaan ollut sitä joulupöydässä, kuten ei myöskään maksalaatikkoa. Ainoastaan nuo juureslaatikot.

Vierailija
22/51 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli ap:na itäsuomalainen nuori nainen, joka oli matkustanut joulun viettoon poikaystävänsä luo läntiseen Suomeen. Ap oli kokenut elämänsä joulujärkytyksen, kun jouluaterialla ei ollut ollutkaan karjalanpaistia tarjolla! :o

Shokista toivuttuaan teki sitten avauksen av:lle, että eivätkö kaikki suomalaiset syökään karjalanpaistia jouluna?! Hän oli AINA kuvitellut niin. Ketjusta tuli tooosi pitkä ja hyvin mielenkiintoinen siinä, miten erilaisia ja silti perinteisiä joulupöytiä Suomen eri maakunnissa laitetaan.

Tämän kejun ap:lle vastaan: ennen mainitsemaani ketjua en ollut koskaan ajatellutkaan, että joulupöydässä tarjottaisiin karjalanpaistia :) Olen läntisestä Hämeestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki isovanhemmat ovat rajantakaisesta Karjalasta, mutta lapsuuteni joulupöytiin kotona tai mummoloissa ei kuulunut karjalanpaisti. Menin sitten pohjois-karjalalaisen miehen kanssa naimisiin ja karjalanpaisti ja tietysti karjalanpiirakat ovat miehelle niin tärkeitä, että niitä tarjotaan. Ei kylläkään aattona, vaan joko joulupäivänä tai tapanina.

Vierailija
24/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kokenut elämänsä joulujärkytyksen, kun jouluaterialla ei ollut ollutkaan karjalanpaistia tarjolla! :o

Itsekin koin joulujärkytyksen viettäessäni ekan kerran joulua mieheni hämäläisen suvun kanssa. Olin ihmetellyt kun mies oli valittanut kuinka jouluna ei ole mitään syötävää ja kaikki jouluruoat ovat pahoja. Meidän karjalaisessa suvussamme kun jouluna on syöty niin että maha ruskaa ja suuri osa jouluruoista on hyviä.

Eli kyllä, karjalanpaistia on sukumme joulupöydässä tarjolla. Ja kinkkua ja kaloja monessa muodossa. Laatikoita, perunoita, salaatteja jne. Niin paljon kaikkea että en jaksa niitä kaikkea listata.

Vierailija
25/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei millään lailla kuulu juhlapöytään.

Taitaa tosiaan karjalanpaisti olla lähinnä itäisen Suomen erikoisuus.

Lännessä taas on omat juttunsa, joulupöytä on ainakin kalapainotteisempi ja ilmeisesti kotijuusto on myös sellainen, jota ei kaikkialla laiteta joulupöytään?

Vierailija
26/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku on monesta suunnasta minulla ja miehellä, mutta kummallakaan ei ollenkaan juuria Karjalaan. Tosin Lapissa on kuulemma ollut perinteenä syödä poronkäristystä. Mutta sekin on sitten jäi 60-luvun muuttoliikkeessä, kun Etelä-Suomessa ei kai oikein ollut saatavissa poroa.

Vierailija
27/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa, että jos aaton juhlapöydässä on sekä karjalanpaistia että kinukkua, niin missä järjestyksessä ne syödään. Kumpi on "huipennos", karjalanpaisti vain kinkku?

Tuota lihatonta makaronilaatikkoa mäkin olen harkinnut, mutta en vielä joulupöytään tehnyt. Se taitaa olla Ruotsissa aika yleinen perinneherkku. Olen muistavinani että joissakin Astrid Lindgrenin kirjoissakin syötiin sitä jouluna.

Vierailija
28/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

karjalanpaisti kinkun kanssa tarjolla, Kainuussa. Itse en ole tuota tapaa noudattanut.

Vierailija
29/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska me lapset herättiin jouluaattona ehkä kuudelta aamulla jo jännittämään ja kinkku yms. syötiin sitten 4-5 aikaan. Joulupukkikin tuli yleensä kuudelta.

Äiti tekee vieläkin karjalanpaistia jouluisin ja se on mun pelastus, sillä jouluruokia en syö. Yäk.

Vierailija
30/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa, että jos aaton juhlapöydässä on sekä karjalanpaistia että kinukkua, niin missä järjestyksessä ne syödään. Kumpi on "huipennos", karjalanpaisti vain kinkku?

Tuota lihatonta makaronilaatikkoa mäkin olen harkinnut, mutta en vielä joulupöytään tehnyt. Se taitaa olla Ruotsissa aika yleinen perinneherkku. Olen muistavinani että joissakin Astrid Lindgrenin kirjoissakin syötiin sitä jouluna.

Meillä on esin tarjolla rosolli, kalat ja uudet perunat. Sen jälkeen tulee laatikot ja kaikki lihat. Kukin ottaa mitä tahtoo.

Vierailija
31/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aina ollut karjalanpaistia joulupöydässä. Perunoiden kanssa. Kinkku myöskin. Karjalanpiirakat, lanttu, porkkana ja perunalaatikot itse tehtyjä. Tietenkin kuuluu vielä oikein hyvä ja raikas salaatti, joululimppu. Lisääkin vielä on..

Vierailija
32/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää. Karjalanpaistin liemi on hyvää kinkun kanssa. Myöskin karjalanpiirakat siihen kastettuna :)

Vierailija
33/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti ei muutenkaan ole kovin hyvää, miksi pilata joulunsa sillä...

Ja karjalanpaistia voi syödä koska vaan, miksi kummassa sitä pitäisi syödä jouluna?

Vierailija
34/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöytään kuului. Sitä tosiaan ei syöty aattona vaan joulupyhinä. Ja makaroonilaatikko kuului myös ko.kokoonpanoon. Hyvää on etenkin kun se tehtiin leivinuunissa ja rieskaa lisukkeeksi, voilaa!

Vierailija
35/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa, että jos aaton juhlapöydässä on sekä karjalanpaistia että kinukkua, niin missä järjestyksessä ne syödään.

Tuo kysymys kertoo siitä, että kysyjällä todellakin on erilaiset jouluruokatavat kuin esim. meillä. Eihän niitä syödä missään järjestyksessä. Sama kun kysyisi että missä järjestyksessä suuhun laitetaan joulupöydässä peruna ja kinkku. Tai perunalaatikko ja lanttulaatikko.

Perinteisesti meillä on syöty samalta lautaselta kaikkea sekaisin. Nykyisin syödään ensiksi yleensä kalat ja sitten vasta liharuuat. Santsataan sitten vielä kaikkea sekaisin.

Vierailija
36/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla Karjalasta.

Vierailija
37/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkua, kalkkunaa, lihapullia, palapaistia, härän sisäfilettä.

Laatikoista bataatti, peruna, porkkana ja lanttu.

Graavilohta, kylmäsavulohta, mätivaahto, sinappisilakoita, parlamenttisilakoita, lohimousse, kalamureke, herneitä, uusia perunoita ja rosollia.

Sitten joku jälkkäri. Luultavasti pannacotta, glögitorttua,

Myöhemmin juustoja,, konvehteja.

Tuossa noi varmaan liki kaikki.

Miten ihmeessä sekä karjalanpaistia että palapaistia? Nehän on ihan sama ruoka vähän eri muodossa!

Vierailija
38/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meidän joulupöydässä onkin vaikka mitä. Löytyy kalat, lihat ja laatikot. On mummon itsetekemään juustoa, sekä sahtia. Keitetyt perunat, rosollit ja leipääkin löytyy vaikka mitä. Meillä on nuo joulupöydän tavat vähän sekalaista kun sukujuuria on karjalasta, savosta, satakunnasta ja hämeestä.

Vierailija
39/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoja perinneruoan syöjiä, kun on tarjolla karjalanpaisti joulupöydässä ja se syödään perunoiden kanssa? Ei se ole mikään perinne, piirakoiden kanssa se perinneruoka syödään.

Pitäisi edes tietää, kun niin perinteiden perään huudatte.

Vierailija
40/51 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkua, kalkkunaa, lihapullia, palapaistia, härän sisäfilettä.

Laatikoista bataatti, peruna, porkkana ja lanttu.

Graavilohta, kylmäsavulohta, mätivaahto, sinappisilakoita, parlamenttisilakoita, lohimousse, kalamureke, herneitä, uusia perunoita ja rosollia.

Sitten joku jälkkäri. Luultavasti pannacotta, glögitorttua,

Myöhemmin juustoja,, konvehteja.

Tuossa noi varmaan liki kaikki.

Miten ihmeessä sekä karjalanpaistia että palapaistia? Nehän on ihan sama ruoka vähän eri muodossa!

Jokaiselle jotakin. Tämä oli meidän perheen jouluruokia. Siitä tarvii ottaa hernettä nenään ja alkaa nimittelemään. ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi