Karjalanpaisti. Kuuluuko se teidän jouluateriaanne?
Kommentit (51)
Miehen vanhemmat taas on Karjalasta, joten karjalanpaistia ja piirakoita on oltava jokaisella juhla-aterialla, myös jouluna.
Sukuni on Karjalasta, joten kuuluu ehdottomasti.
Miehen suku on Hämeestä, joten heillä ei kuulu. Mielestäni on todella kummallsita syödä jouluna laatikoita lihapullien kera.
anoppi tekee. Itse en tee. Anoppi tekee myös maksalaatikkoa, ja makaronilaatikkoa, mitkä ei myöskään mun puolen suvun jouluateriaan kuulu.
ja nykyään myös pohjalainen mieheni toivoo, että jouluna on karjalanpaistia, vaikka se ei hänen lapsuuden jouluihinsa kuulunutkaan.
Anoppi tekee myös maksalaatikkoa, ja makaronilaatikkoa, mitkä ei myöskään mun puolen suvun jouluateriaan kuulu.
Meillä on lanttulaatikkoa, perunoita, porkkanalaatikkoa, sienisalaattia, rosollia, juustoja, kaloja, sekä alkupaloina mitä milloinkin .
Ainakin kuulostaisi tosi oudolta että olisi molempia.
Makaronilaatikkoa? Enpä ole ennen kuullutkaan sitä syötävän juhla-aterioilla.
Anoppi tekee myös maksalaatikkoa, ja makaronilaatikkoa, mitkä ei myöskään mun puolen suvun jouluateriaan kuulu.
Makaronilaatikko on itseasiassa tosi hyvää! Ja kyseessä ei siis ole lihamakaronilaatikko, vaan pelkkä makaroni :) Ei kuitenkaan kuulu meidän jouluateriaan kuten ei karjalanpaistikaan, mutta joskus toisiin juhliin.
Makaronilaatikkoa? Enpä ole ennen kuullutkaan sitä syötävän juhla-aterioilla.
Makaronilaatikko on itseasiassa tosi hyvää! Ja kyseessä ei siis ole lihamakaronilaatikko, vaan pelkkä makaroni :) Ei kuitenkaan kuulu meidän jouluateriaan kuten ei karjalanpaistikaan, mutta joskus toisiin juhliin.
kinkkua ja karjalanpaistia. Eiköhän sitä muutenkin jouluna ruokalajeja ole enempi kuin kaksi tai kolme:D
Karjalanpaisti on meillä pikemminkin viikonloppuruoka.
Meillä joulutarjottavat vähän vaihtelevat, mutta aina on alkupaloiksi kaloja monessa muodossa ja pääruoaksi joko kinkku tai kalkkuna, ja lisukkeina perunalaatikko, haudutettua punakaalia ja pikkuherneitä, toisinaan myös bataattilaatikko tai juureskuutioita. Rosolliakin laitetaan aina tarjolle (ilman silliä ja kermaviilikastikkeen kanssa).
lihaa, koska on epäekologista. Mutta juhlina sitten syödään.
Meillä karjalanpaisti kuten lihakeittokin on kyllä juhlaruokaa niin häissä kuin hautajaisissa, mutta ei sentään jouluna.
Silloin syödään kinkkua, kalaa ja joulupäivänä tai tapanina jotain riistaruokaa tai poroa. Jos on metso tai muu isompi lintu, paistetaan ja jos ei ole, niin syödään vaikka poronkäristystä.
Ainakin kuulostaisi tosi oudolta että olisi molempia.
Meillä on aina ollut joulupöydässär karjalanpaisti ja kinkku yhtä aikaa. Karjalanpaisti on ollut tavallaan "pää"ruoka perunoiden kanssa ja kinkulla on lisäksi herkuteltu. Kinkkua on sitten jäänyt reilusti illan mittaan sinapin kanssa maiskuteltavaksi. nam!
mutta anoppilassa, kymenlaaksossa, opin sitä laatikoiden kanssa syömään. Nykyään sitten meidänkin joulupöydässä on myös karjalanpaistia, joka on muuten parempaa kuin anopin ;)
jouluperinteisiin (kuten myös karjalanpiirakat), mutta sitä tarjotaan vasta 2.joulupäivä tai siinä tienoilla, sitten kun ei enää kinkkua jakseta. Minä söisin mielelläni myös maksalaatikkoa (itsetehtyä) vaikka se ei ole kummankaan puolen suvun perinne, mutta mieheni inhoaa maksaa kaikissa muodoissaan ja lapset ovat allergisia maksalaatikoin eri ainesosille joten en viitti vääntää van itselleni.
Kinkkua, kalkkunaa, lihapullia, palapaistia, härän sisäfilettä.
Laatikoista bataatti, peruna, porkkana ja lanttu.
Graavilohta, kylmäsavulohta, mätivaahto, sinappisilakoita, parlamenttisilakoita, lohimousse, kalamureke, herneitä, uusia perunoita ja rosollia.
Sitten joku jälkkäri. Luultavasti pannacotta, glögitorttua,
Myöhemmin juustoja,, konvehteja.
Tuossa noi varmaan liki kaikki.
On aina kuulunut :)