Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ehtiä tekemään kotiruokaa ja käydä kerhoissa lapsen kanssa päivisin?

Vierailija
09.11.2005 |

Ongelma on se, että lounas tulee turhan monesti lapselle purkista ja itselle pikaruuasta. Käymme klo 9-12 välillä kerhoissa/leikkipuistoissa ja kotona harvoin ehtii tehdä pikapikaa ruokaa ennen kuin kiljuva nälkä yllättää. Päivällisestä harvoin jää tarpeeksi kahdelle seuraavan päivän lounaaksi, vaikka kuinka yrittää tehdä isoja annoksia ja toisaalta eilisen ruuan syöminenkään ei innosta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta,kuopus on 6kk.Teen edellisenä iltana (tai mies)

isomman satsin ruokaa jota sitten syödään lounaaksi seuraavana

päivänä.Joskus syödään puolieineksiä jne.Välillä ei huvita tehdä

ruokaa ja silloin teen helppoja ruokia.Fiiliksen jne mukaan.

Nyt kun olen äityslomalla en jaksa stressata,ehdin stressata jatkossa

töissä ihan tarpeeksi ;)

Vierailija
2/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräämme 8-9 aikoihin, sitten syömme ja äiti lukee Hesarin. Sitten puretaan astianpesukonetta, leikitään vähän ja sitten alkaakin jo olla ruoka-aika ja päikkärit. Päikkäreiden jälkeen tulee kiire ulos, jos haluaa ehtiä valoisaan aikaan. Ruokaa ehdin tehdä iltaisin tai joskus aamupäivälläkin, jos hyvin käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lähes kolmikymppinen äiti enkä muissa asioissa mitenkään avuton, mutta tämä lapsiperheen arjen pyörittäminen on osoittautunut paljon vaikeammaksi kuin ikinä osasin kuvitella. Mulla on todella vaikeuksia ehtiä aamupäivän aikana ulkoilla, kerhoon, ruuantekoon jne. hyvä jos yhdestä noista joskus suoriudun kerrallaan. Tämä ei suju; taitaisin tarvita jonkun kädestä pitäen opettamaan. Kello on jo ainakin 10 kun ollaan edes valmiita mahdollisesti lähtemään johonkin. Sitten joskus pitäisi vielä hoitaa asioita ja tehdä kotitöitä. Mä en käsitä miten mä tästä selviän. Ja ei ole provo!

Vierailija
4/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

dutaan eineksiin ja purkkiruokiin.

Vierailija
5/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienille lapsille riittää pelkkä kotona olo. Nykyään pitä pienestä saakka olla kaikenmaailman harrastuksia ja kerhoja jne

Katso vaan peiliin jos aika ei tunnu riittävän

Vierailija
6/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä taapero tarvitsee ohjelmaa, virikkeitä ja seuraa

Vierailija
7/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. aiempi kolmekymppinen äiti

Ei meillä juuri muuta ole lapselle tarjotakaan kuin kotonaoloa ja sehän tässä ärsyttääkin.

Vierailija
8/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä sinne pihalle pääsee iltapäivällä tai illakin. Itse olen aamuisin hitaasti käynnistyvää sorttia, ja meillä ulkoillaankin yleensä vasta päikkärien jälkeen.

Tuo on kyllä ihmeellistä, että on tuollainen kirjoittamaton laki, että pikkulapset pitää viedä ulos aamupäivällä..

Vierailija
9/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun lapset olivat pieniä emme käyneet yhdessäkään kerhossa/harrastuksessa ja ulkonakin vain omassa pihassa. Lapset viihtyivät keskenään. Myöhemmin menivät tarhaan ja ekat harrastuksetkin tulivat vasta kouluikäisenä.

Vierailija
10/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoanhan on oltava valmista kun tullaan kotiin syömään, ei siinä enää mennä kaupaan tai aleta kuorimaan perunoita.

Mä ainakin teen ruokaa edellisenä päivänä sen verran enemmän, että sitä riittää lounaaksi. Saatanpa tehdä ruokaa kerralla useammaksi päiväksikin. Jos syö samaa ruokaa vaikka 2-3 kertaa, eihän sen tarvitse olla peräkkäin, ruoka säilyy kyllä pari päivää jääkaapissakin.

Harjoittelemalla oppii varmaan, monissakin asioissa vähitellen.

t. viiden lapsen äiti

Vierailija
11/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kaikki muut kotonaolevat äidit vievät aamupäivällä lapset ulkoilemaan, kerhoihin, laittavat ruuan ja ehkä hoitavat asioitakin.

Ei näin olekaan? Olen tuntenut huonoa omaatuntoa. Ennen lapsia en koskaan laittanut ruokaa ja elin vuorotyön mukaisessa rytmissä. Tämä sopeutuminen on ollut tosi vaikeaa. T: taas sama 3-kymppinen

Vierailija
12/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä onnistun aina tekemään liikaa ruokaa, vaikka kunnon annoksia syömmekin.

Eli meillä samaa ruokaa syödään kaksi jopa kolme neljäkin päivää joskus.

Ilmeisesti mulla on liian isot kattilat!!! Heh heh!

Mä en ikinä ota stressiä siitä keretäänkö aamulla ulos, jos ei kerennyt, niin sitten mentiin iltapäivällä. Ja joskus saattaa mennä montakin päivää, että ei käydä ollenkaan ulkona, vaikka sääkin olisi ihan kohtalainen.

Vierailija
13/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto syö aikaa jota ei koskaan tahdo olla muutamaa minuuttia pidempää jaksoa putkeen kerrallaan.

Mutta kannattaa illalla tai viikonloppuna tehdä lihaa, kalaa, kanaa tms. iso satsi pakastimeen sopiviin annospusseihin tms. rasioihin. Ottaa sen sitten aamusta sulamaan ja esikeittää vaikka perunat 15min aamupalan yhteydessä (itse keitän perunat vielä höyryritilän päällä). Kerhon jälkeen perunakattila taas kiehahtamaan ja lihat tai kala lämmitykseen ja avot : Kotiruoka on ajallaan valmis! Lisäksi vielä tuoreita tomaatteeia, kurkkua, paprikaa ym ja leipää.

Ja kerhoissakaan ei kannata jokapäivä juosta, alkaa äkkiä rasittamaan välillä ulkoilua puistossa tai ihan lähellä kotipihalla, niin ehtii ja jaksaa enemmän niinä päivinä.

Mutta totta kyllä kotiäidin työ on hyvin raskasta ja vaativaa, mutta tärkeää pidemmän päälle, ainakin jos haluaa hoitaa homman hyvin. Jos aina purkkiruokaa, eikä ulkoilulla ym. rytmeillä niin väliä niin ei kai se silloin rasitakkaan.

Vierailija
14/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liikaa ohjelmaa lapsille! Hyvä aika yhdessä ei tartte kerhoja tai muuta touhua joka päivä tai edes miltei joka päivä vaan yhdessäoloa! Noi kerhot pienille on oikeesti vanhemmille..

Joka päivä ei tartte imuroida ja pyykätä. Lapset mukaan keittiöhommiin. Käytä pakastinta niin ei tartte joka päivä syödä samoja ruokia!

Perunan voi heittää mikroon jos sulla ei riitä aika täyttää kattilaa vedellä!!

Vierailija
15/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tästä nyt ketju missä laiskat äidit haluavat nostaa itsetuntoaan?

Vierailija
16/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavata samassa el.tilanteessa olevia joilta voi löytää vinkkejä arjen pyörittämiseen ja lastenkasvatus pulmiin. Ja lapselle hyvää totuttautumista muiden lasten seuraan jos kuitenkin joskus hoitoon/kouluun menevät.

Vierailija
17/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole ollut liikaa ohjelmaa lapselle, kun olemme käyneet 4-5krt puistossa per viikko ja oltu siellä 1-2h tai ennen puistoikää käytiin kerhossa 3krt/vko 2h... lapsi on ollut paljon tyytyväisempi sitten taas neljän seinän sisällä

ja itseni vuoksi en todellakaan käy noissa paikoissa... jos saisin valita menisin itse mieluummin tutkijaseminaariin tai kavereiden luo... en ventovieraiden naisten..

Vierailija:

Ei liikaa ohjelmaa lapsille! Hyvä aika yhdessä ei tartte kerhoja tai muuta touhua joka päivä tai edes miltei joka päivä vaan yhdessäoloa! Noi kerhot pienille on oikeesti vanhemmille..

Joka päivä ei tartte imuroida ja pyykätä. Lapset mukaan keittiöhommiin. Käytä pakastinta niin ei tartte joka päivä syödä samoja ruokia!

Perunan voi heittää mikroon jos sulla ei riitä aika täyttää kattilaa vedellä!!

Vierailija
18/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa alustat ruuan jo ennen kerhoon lähtöä siihen kuntoon, että voi sitten suoraan uuniin tai kiehumaan laittaa kun palaa

Vierailija
19/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua syödä eilistä ruokaa niin tee edellisenä iltana vaikka joku soppa valmiiksi. Ei mee kauaa sen tekemiseen, on kotitekoista eikä tarvii syödä eineksiä eikä tähteitä.

Vierailija
20/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa panostaa siihen, että edellistä iltaruokaa jää seuraavallekin päivälle. Kyllä sitä nyt kaksi kertaa samaa ruokaa voi syödä ja helpottaa suunnattomasti kotiäidin ruuanlaittoa, jos lämmin ruoka valmistetaan vain kerran päivässä.

Jos sitä ruokaa ei kertakaikkiaan jää, voit esimerkiksi keittää perunat, riisit tai pastat aamupalan aikana päiväruualle valmiiksi. Kun tulette kerhosta kotiin, voit vaikka paistaa pannulla kalapuikkoja, pinaattilettuja tms. mikä tulee nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi