Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuumia aaltoja alle kolmekymppisellä

Vierailija
26.11.2011 |

Muilla samaa vaivaa? Onkohan yleistäkin? Voikohan ihan stressi vaikuttaa hormoneihin sen verran, että tulisi vaihdevuosityyppisiä oireita? Perinnöllisesti tuskin saan vaihdevuosia kovin aikaisin, ja vaikka saisinkin niin tuskin sentään alle 30-vuotiaana. Halut ovat vähissä, ovulaation merkkejä en enää huomaa joka kierrossa (kierto kyllä suht säännöllinen mutta joskus venyy, oletettavasti näissä kierroissa kun ei tule ovulaatiota), mieliala on pms-tyyppistä usein muulloinkin kuin perinteiseen pms-ajankohtaan, limakalvot välillä kuivahtavat. Vulvodynia-tyyppistä oireilua (muttei ehkä varsinaista kipua) on ollut muutama vuosi sitten, ja nykyäänkin oireet pienessä mittakaavassa nostavat päätään samoihin aikoihin kun tulee näitä muita oireita (eli mielialan aleneminen, kuumat aallot).

Olisi mielenkiintoista kuulla onko kohtalotovereita. Koen, että muutama vuosi sitten masentuneena ja hirveässä stressissä varmaan hormonitoimintakin jotenkin sekosi, ja niitä seurauksia niitän edelleen (etenkin kun elämäntilanne on aika vaikea nytkin). Eli voisikohan ihan vaan stressi tehdä tällaisia oireita...?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 35-v huomannut että kuukautisten lähetessä saatan öisin hikoilla ja kylmetä vuoronperään. Itsekin mietin että onko tämä jo vaihdevuosiin valmistautumista vai jotakin stressiä?

Minulla on jo pitkään ollut (silloin kun hormonitoiminta noin muuten tuntui rullaavan ihan hyvin) tuota, että juuri ennen menkkoja yhtenä tai kahtena yönä hikosin ihan hirveästi. Ennen menkkoja vissiin estrogeenipitoisuus putoaa, ja ehkä sen takia sitten siinä vaiheessa kiertoa tulee kuumat aallot..? Näin olen spekuloinut.

Nykyään sen sijaan näitä henkisiä ja fyysisiä vaihdevuosi/-pms-oireita saattaa tulla miten sattuu. Välillä ei ole ollenkaan pms:ää, välillä taas koko kuukausi on enemmän ja vähemmän hankalaa. Kuitenkaan kierto ei heittele kovin rajusti. Koskaan ei kierto ole ollut päivälleen tarkka, mutta sellainen järkeenkäypä kyllä. Nyt saattaa olla joitakin kiertoja, kun venyy menkkojen alkaminen jopa yli viikolla, olettaisin että näissä kierroissa ei ole tapahtunut ovulaatiota.

Ai niin yksi muutos on sekin, että kun ennen oli selkeät ovulaation merkit niin nykyään ei välttämättä ole paljon mitään merkkejä, välillä taas on. Aikoinaan pyysin vulvodynia-tyyppisiin oireisiini Terolutia ja sainkin, ja sen vaikutus oli aluksi aika häkellyttävä. Sinne meni limakalvojen kuivuus, masentunut mieliala ja kaikki. Jossain vaiheessa teho hiipui kylläkin.

Niin ja siitä kuumien aaltojen esiintymisestä vielä, että yö on aika yleinen ajankohta, mutta silloin kun tämä aaltoiluvaihe on kunnolla päällä niin kyllä niitä saattaa tulla ihan mihin aikaan vuorokautta tahansa.

Vierailija
2/7 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoiminnassa tulee kuumia aaltoja.

Hmm, jotenkin tuo kilpirauhasasia voisikin pitää paikkansa. Minulta aina välillä on otettu ne arvot, kun joskus 10 vuotta sitten oli kerran vajaatoiminnan merkkejä verikokeessa. Sen jälkeen tosin ei ollut, joten ehkä kyseessä oli vain jokin ohimenevä juttu... Olen kuullut, että oireet saattavat mennä yllättävästi ristiinkin, joten ehkä vajaatoiminnassakin voisi olla kuumia aaltoja. Vajaatoimintaan voisi sopia tuo mielialan "hataruuskin". Toisaalta taas kun miettii miten hyvin se keltarauhashormoni aikoinaan toimi, niin...

Monimutkaisia juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/7 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 35-v huomannut että kuukautisten lähetessä saatan öisin hikoilla ja kylmetä vuoronperään. Itsekin mietin että onko tämä jo vaihdevuosiin valmistautumista vai jotakin stressiä?

Vierailija
5/7 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kuumia aaltoja. Aiemmin ei menkkoihin liittynyt kuin sitä verta, ei oloja eikä mitään, ja nyt muutama vuosi sitten alkoivat ensin PMS-oireet, eli olen täysin syyntakeettomassa tilassa, hermoraunio, muutama päivä ennen kuukautisia.

Nyt tänä syksynä olen alkanut hikoilla öisin niin, että joudun vaihtamaan lakanat jopa yöllä, valun hikeä, uin siinä, ja sitten taas palelen. Tämä vain öisin. Välillä voi mennä viikko-parikin normaalisti, sitten taas yksi-7 tällaista yötä. Olen oikeasti aika huolissani, lääkäriltä kysyin ohimennennen, ei osannut oikein sanoa mitään. Herrajumala jos tämä jatkuu, tai tuota alkaa olla myös päivisin. Normaalisti en ole hikoileva ihminen yhtään, ja tästä alkaa olla haittaa, kun aamukuudelta pitäisi kammeta suihkuun ennen töihin menoa, ja sänky on läpimärkä koko ajan. Joltain hormonaaliselta tämä tuntuu.

Vierailija
6/7 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Meno Hop, luonnontuotevalmistetta.

Minulle auttoi lieventämään oireita.

T, Samanikäinen

Vierailija
7/7 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja lisään vielä, että lapsia ei ole enkä käytä hormonaalista ehkäisyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan