PK:n työntekijät ja muutkin! Mistä tunnistaisin haastattelussa hyvän päiväkodin?
Olen valmistumassa lastentarhanopettajaksi (KK) tässä piakkoin ja nyt aloittelemassa työnhakua. Täällä pääkaupunkiseudulla on todellakin hakijan markkinat, joten ainakin jollain tasolla lienee varaa valita työpaikkansa.
Mutta miten?
Tunnen lähinnä opetusharjoitteluun liittyvät päiväkodit ja muuten olen ollut ihan vain parissa sijaistamassa.
Onko teillä jotain vinkkejä, mistä voisi vaikkapa työhaastattelussa päätellä sitä, millainen ilmapiiri ja henki päiväkodissa ja vielä tärkeämmin tulevassa tiimissä on?
Mitä voisi kysyä? Mitä kannattaa havainnoida? Vai voiko sitä päätellä mitenkään etukäteen?
Olen 30+ ammatinvaihtaja ja ehkä tässä iässä nyt jo sen verran itsekäskin, että haluan ensisijaisesti työskennellä vain kivoissa paikoissa. Eli paikoissa, jossa on mukava ja kannustava ilmapiiri, tiimiläiset vastaanottavia ja innostuneita eikä ole sitä " ei jaksa nyt kokeilla mitään uutta, aina tätä on näin tehty" -meininkiä.
Haluan työpaikan, jossa aidosti halutaan huomioida lapsia yms. Tiedän, että tällaisia on paljon, mutta mistäpä ne tunnistaisi?
Kommentit (7)
kun kysymällä johtajalta suoraan.Se on sitten sen johtajan asia mitä vastaa,mutta hyvä johtaja kyllä rehellisesti kertoo.
Toki voit kysyä niiltä tiimin jäseniltäkin :)
Onnea vaan ja toivottavasti löytyy mieluinen paikka! mistä päin haet?
että heti haastattelussa on tullut sellanen olo että tässä paikassa on jotain mätää. En osaa sanoa juuri mistä syystä, mutta sen vaan vaistoaa. Joka kerta mulla vaisto on ollut oikeassa.
Yksi hyvä mittari on kysyä kuinka paljon henkilökunta vaihtuu. Hyvässä talossa ihmiset pysyvät. Jos jossain pk:ssa jatkuvasti paikka avoinna se kertoo kyllä paljon. Kysy myös muun henkilökunnan ammattitaidosta. Esim. yksityisissä saattaa olla melkien ketä vaan töissä. Ammattitaitoiset työkaverit on kullanarvoisia työn sujuvuuden kannalta.
vaan töissä ihan muulla alalla. Olet varmaan seurannut työnhakuilmoituksia. Ihan pääsääntönä: sellainen paikka ei ole hyvä, jossa on usein paikka auki eikä ole ns. luonnollista selitystä (esim. jonkun perhevapaan sijaisuus). Paikat, jotka ovat hyviä, eivät hae usein työntekijöitä.
Oma lapseni on ollut kahdessa eri päiväkodissa Helsingissä. Ensimmäinen oli ilmeisen huono: hoitajista 3 vaihtui 4 kuukauden aikana.
Toinen päiväkoti on ollut aivan mahtava. Ja nyt jo toista vuotta on samat tädit lapsella. Se kai kertoo aika paljon.
kävisin vähän käveleskelämässä päiväkodin ympäristössä silloin, kun lapset ovat ulkona. Siitä saa jo aika hyvän kuvan toiminnasta. Nykyään aika iso painoarvo on myös päiväkotiympäristöllä: rakennus, piha, hyvä sisäilma. Lisäksi, jos päiväkoti on jo ollut kauan aikaa toiminnassa, siellä yleensä on myös aika hyvin päivärutiinit hanskassa. Uudessa talossa on kaikki lähes tuntemattomia toisilleen ja silloin on aika hankala sopia käytännönasioista jne. On niin monta erilaista toisilleen tuntematonta ihmistä sopimassa uusista asioista. Itse olen kokenut helpoimmaksi mennä sellaiseen paikkaa töihin, jossa minulla on tiimissä vahvaa osaamista ympärillä. Olen voinut turvautua heihin, jos jokin asia on kovasti mietityttänyt. Pahin paikka vastavalmistuneelle on olla täysin yksin vastuussa jonkun ryhmän toiminnasta. Jo pelkkä työelämän aloittaminen uudessa ammatissa on haastavaa, jos joutuu vielä kaiken suunnittelemaan yksin, on aika pahassa suossa. Ja kun lastentarhanopettajan tehtävät eivät ole pelkästään toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia, vaan myös todella monen lomakkeen täyttämisen osaamista, kasvatuskeskustelujen pitämistä ja vaikka mitä muuta, on jo pelkästään näiden oppiminen aika haastavaa. Eli sinuna menisin töihin aika perinteikkääseen taloon, jossa on monen ikäistä ihmistä töissä, sekä nuoria että vähän jo vanhempia. Itse olen ainakin kokenut, että uusia ideoita saa aina esittää, tietysti riippuu miten ne esittää. Ei kannata ainakaan antaa besserwisserin kuvaa, silloin varmasti kohtaa vastustamista. Mutta onnea työnhakuun!
t. Itsekin lto, alalla 11v
jos tulet johtajan kanssa hyvin juttuun eikä hän väistele kysymyksiäsi, on mahdollista että yhteistyö sujuu.
Oma panoksesi ilmapiirin muodostumiseen on hyvin tärkeä. Kukaan työntekijä ei voi olla vapaamatkustaja joka vaan nauttii muiden luomasta 'hyvästä ilmapiiristä', kyllä sitä pitää itse olla aktiivisesti luomassa ja ylläpitämässä.
ja kiitos kaikki kollegat ja muut vinkeistä! Lisääkin kuulen mielellään..
Toki sitä on itsekin paljon vastuussa työilmapiiristä, sitä ei kannata unohtaa. Silti olisi mukavampaa päästä tiimiin, jossa muut toimii jo valmiiksi keskenään hyvässä hengessä eikä joutua keskelle erimielisyyksiä tms.
Espoosta etsin töitä. Kaikelle olen tietenkin avoin, mutta silti toivoisi esitysen kivaa paikkaa ja jotenkin järkevän matkan päästä!
yleensä jo ensimmäisestä työpäivästä/viikosta tietää millainen henki talossa on.
Ja, tietenkin jos johonkin päiväkotiin on jatkuva haku, siitä tietää, ettei siellä kukaan viihdy.