Voisiko palstan sääntöihin lisätä
että jos sinulla ei ole varsinaiseen asiaan mitään sanottavaa, vaan aiot ainoastaan kommentoida jotain yksittäistä hassua kirjoitusvirhettä, niin silloin sinun tulee jättää vastaamatta. Sen sijaan että vastaisit, sinun tulisi mennä lukemaan vaikka Hesaria siinä toivossa että voisit sieltä ympyröidä kirjoitusvirheitä, kun kerta olet niin pätevä.
Linkitän tähän nyt yhden hölmöimmistä kirjoitusvirhekommenteista. Onko nää typoista kommentoivat muuten niin tyhmiä, etteivät ymmärrä alkuperäistä sanomaa, ennen kuin tuo typo on korjattu??
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1510878/voiko_esitta…
Kommentit (23)
ja kun ilman ennustavaa tekstinsyöttöä kirjoittaminen on nopeampaa, niin silloin todellakin voi tulla vaikka mitä typoa. Ärsyttää, että minunkin vastaukseni sitten voidaan tulkita matalan koulutustason omaavan henkilön vastaukseksi vaivaisten typojen perusteella. Ja minäkin käytän joskus puhekielen ilmaisuja, kuten tuossa toisessakin keskustelussa oli "jotta". En ole tuo kirjoittaja, mutta harmittaa hänen ja muidenkin vastaavia mokia tekevien puolesta. Asia tulee kuitenkin hyvin ilmi ja kun kyse ei ole edes mistään räikeästä.
-tutkija Tilastokeskuksesta (siinä se matala koulutustaso), ap
ja kun ilman ennustavaa tekstinsyöttöä kirjoittaminen on nopeampaa, niin silloin todellakin voi tulla vaikka mitä typoa. Ärsyttää, että minunkin vastaukseni sitten voidaan tulkita matalan koulutustason omaavan henkilön vastaukseksi vaivaisten typojen perusteella. Ja minäkin käytän joskus puhekielen ilmaisuja, kuten tuossa toisessakin keskustelussa oli "jotta". En ole tuo kirjoittaja, mutta harmittaa hänen ja muidenkin vastaavia mokia tekevien puolesta. Asia tulee kuitenkin hyvin ilmi ja kun kyse ei ole edes mistään räikeästä. -tutkija Tilastokeskuksesta (siinä se matala koulutustaso), ap
Aika friikki olet, sori
Kuka sä oot sanomaan, mitä tänne saa kirjoittaa?
Kuka sä oot sanomaan, mitä tänne saa kirjoittaa?
Inhottaa vaan, että pitääkin kommentoida ohi aiheen jotain yksinkertaista pisteen puuttumista. Ihan kun ei muka ymmärrettäisi asiaa ilman sitä pistettä. Ai mut sori, en halunnut olla ilkeä. Ehkä sitä ei tosiaan jotkut hyvin koulutetut oikolukuohjelmaan tottuneet ymmärräkään.syvinanteeksipyyntöni. Ymmärsitköhän tuon?
Kiviäkin kiinnostaa, että olet töissä tilastokeskuksessa ja surffailet kännykällä AV:lla istuessasi junassa matkalla tilastokeskukseen ja sieltä himaan :D
että ensin moititaan ja haukutaan friikiksi, eikä sitten saa kertoa että ei, minulla ei ole pakonomaista tarvetta olla aina av:lla kännykkä kourassa niin se ei ole hyvä.
Ja kun yritän vakuuttaa, että aina typojen takana ei todellakaan ole kouluttamaton kotiäiti, niin ei. Ei saa kertoa että on hyvin koulutettu ja käy töissä.
Kuitenkin mulle tullaan tähän ketjuun sanomaan, että mikä sinä olet määräämään mitä saa kirjoittaa ja sitten kuitenkin joku ilmestyy sanomaan sen saman mulle. Vängätään vänkäämisen ilosta.
Onko olemassa keskustelupalstaa, jossa voi käydä normaalia keskustelua ja ei tarvitse kirjautua?? Ei, koska ilman nickiä voi kirjoitta ihan mitä tykkää, huolimatta käytöstavoista jne.
Nää kielipoliisit kuvittelevat olevansa jotain kansakunnan soihtuja. Heillä on ilmeisesti pohjaton tarve päteä ja nostaa itseään muiden yläpuolelle. Jotkut pilkkusäännöt on varmaan ainoa asia mitä he osaavat, joten sillä sitten kiillotellaan sitä omaa kruunua ja jaetaan muut ihmiset luokkiin.
Kouluttamaton kotiäitihän ei ole heidän silmissään vakavasti otettava ihminen ollenkaan, vaan pelkkä luuseri, jonka yli voi kävellä. Maailman suurin häpeä olisi jos joku kuvittelisi näistä uljaista kieliopin kruunuista jotain sellaista. hyi. sen takia he lukevat omat av kirjoituksensa kymmeneen kertaan suurennuslasin kanssa ja hymistelevät sitten kuinka ihanan sivistyneen ja _akateemisen_ vaikutelman pääsivät taas itsestään antamaan. ah.
No mä en itse edes kiinnittänyt huomiota tuohon "pisteen jälkeen tulee välilyönti" -kohtaan. Ja väittäisin, että jos esitettäisiin, ettei joihinkin kirjoitusvirheisiin kiinnitettäisi huomiota, niin siitäkään tuskin tulisi yksimielisyyttä, mitkä niitä lukemista vaikeuttavia kirjoitusvirheitä ovat.:D
Ja sehän on sitäpaitsi jo todettukin, kun Turkki-ketjun avaaja kirjoitti Turkin Trukiksi eikä ymmärtänyt, että tuo haittaa ymmärtämistä ja uskottavuutta, ainakin omasta mielestäni!
ettävälilyönnitovatturhiajavievätvaintilaa.Nykyajanyhteiskunnassakaikkiajattelevatainakustannuksia,jotensäästämisenvoialoittaavähentämällävälilyöntienkäyttöätaijättämällänekokonaanpois.Välimerkeilläkääneiolesuurtamerkitystä.Jämptionnäin!
Kännykällä. Miten niin on nopeampaa kirjoittaa ilman ennakoivaa tekstinsyöttöä? Ei ole.
Muuten olen sitä mieltä, että pilkunnussijat voisivat saman tien ottaa kohteekseen vaikkapa lehdet, ja keskittyä sanaliitto tms. virheisiin, jos itsekään osaavat.
kun aina sitten kirjoittaa sanoja kahteen kertaan kun ei ennustava tekstinsyöttö ymmärrä. Tai noh, jos käyttää usein niitä samoja sanoja niin sinnehän ne jäisi sitten muistiin. Oon vaan tottuneempi kirjottaan ilman ennustavaa.
Ja samaa mieltä kanssasi, että pistäisivät aina vaan palautetta lehdille, kun bongaavat kirjoitusvirheitä. Sanomalehden typot kun ärsyttää muakin oikeesti.
-ap
ps. se on samantien, ei saman tien ;)
pilkkaan aina sellaisia kirjoittajia joiden teksti on alusta loppuun saakka niin väärin kuin olla voi.
Eikä kiinnosta selitykset.
sitten voinut linkata ketjun sijaan suoraan siihen postaukseen jota tarkoitit?
sitten voinut linkata ketjun sijaan suoraan siihen postaukseen jota tarkoitit?
olisit huomannut viestin olevan heti ensimmäisten joukossa. Tulenko sinne painamaan hiiren nappia puolestasi ja sormella osoittamaan?
ps. se on samantien, ei saman tien ;)
aivan varma? Mä olen tällainen alemman koulutustason omaava, ja masennukseni myötä taantunut, joten noi kyllä tuottavat mulle vaikeuksia.
Mutta sinä kun et halunnut morkata huonommin kirjoittavia.. :)
Et sitten osannut lukea ketjua sitä vertaa, että
olisit huomannut viestin olevan heti ensimmäisten joukossa. Tulenko sinne painamaan hiiren nappia puolestasi ja sormella osoittamaan?
että ketään kiinnostaa lukea ketjua läpi päätelläkseen, mistä on kyse. Sama kuin viittaisit jossain kirjassa olevaan kirjoitusvirheeseen kertomatta sivua.
Kun samalla vaivalla linkkaa suoraan oikeaan osoitteeseen, olisi, on, typerää jättää näin tekemättä.
piti ihan lähteä tarkistamaan! Se on saman tien. Sorry, olipa sitten tästäkin puimisesta ja vatkaamisesta jotain iloa, opin tämänkin. Mä oon aina luullut että se on samantien, kun tuo saman tien näyttää niin hullulta mun mielestä. Ja itseasiassa, JOS olisin ollut oikeassa niin ihan vitsinä sen siihen pistin. Laitoinhan siihen ;)
Mutta osui vitsi omaan nilkkaan. En silti yöuniani menetä :)
piti ihan lähteä tarkistamaan! Se on saman tien. Sorry, olipa sitten tästäkin puimisesta ja vatkaamisesta jotain iloa, opin tämänkin. Mä oon aina luullut että se on samantien, kun tuo saman tien näyttää niin hullulta mun mielestä. Ja itseasiassa, JOS olisin ollut oikeassa niin ihan vitsinä sen siihen pistin. Laitoinhan siihen ;)
Mutta osui vitsi omaan nilkkaan. En silti yöuniani menetä :)
näinpä. Monikin varmaan näistä kielipoliiseista tekee juuri sanaliitoissa itsekin virheitä, luulisin. Kuten sanoin, mulle ne ovat nykyään jostain syystä todella vaikeita, vaikka ennen luulin osanneeni oikeinkirjoituksen hyvin.
Joskus ihan pelottaa kirjoittaa av:lle, että minkä typerän virheen sitä taas tekee. Ja näiden mammojen sitten pitäisi osata lapsensa kasvattaa.
Ja mikä poru, jos sitä omaa Nico-Petteriä tyhmyydestä joskus kiusattaisiin..
Tuo alkuperäinen typo oli kyllä niin mitätön, että ei tuollaisista vittuiluista kannata edes vetää hernettä nenään:)
Ja anteeksi jo valmiiksi, jos kappalejaot tms. ovat pielessä, kännykällä kun kirjoitan. Ja ennakoivalla syötöllä:)
typosta ja tahattomasta kirjoitushäiriöstä, vaan matalan koulutustason omaavan henkilön tavasta kirjoittaa kaikki yhteen pötköön ilman välilyöntejä ja kaikki pienillä kirjaimilla.