Todistuksessa numero 7. Onko se ihan ok vai huono vai mitä?
Kommentit (63)
Silloin ennen muinoin, kun koulu vielä oli koulu eikä mammanpoikien hyväntekeväisyyslaitos, numerot tarkoittivat
10 ja 9 kiitettävä
8 ja 7 hyvä
6 ja 5 välttävä
4 hylätty
Minun aikanani ei enää ollut noita sanoja, mutta äitini todistuksissa ne olivat ennen numeroita, siis järjestyksessä sana ja numero (esim. laskento hyvä 7, piirustus kiitettävä 9).
Vaikka tämä on vanha keskustelu niin riippuu ihan koulusta. Yläasteella voi aineet olla haastellisempaa kuin sen jälkeisessä koulutuksessa. 7. on ihan perusnumero.
ei seiska ny vaan millään skaalalla ole "hyvä". Se on just just ok. Eihän seiskoilla ole asiaa esim. lukioon ja lähes jokainen (jotain liikkaa, kuvista ja musiikkia lukuunottoamatta) pystyy vaivaa näkemällä kasiin.
10 kiitettävä, 9 hyvä, 8 & 7 tyydyttävä, 6 huono, 5 välttävä, 4 hylätty
Huono. Kasi on ok minulle, ysi ja kymppi norrmaaleja.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:57"]Aah taas tätä numerosössötystä. Mun mielestä toi on ihan mielipideasia toisille se on huono, toisille ok ja joillekin ihan hyvä. Se riippuu lähinnä millaisia numeroita ennen olet saanut samaisesta aineesta ja miten paljon olet panostanut aineeseen. Tuskin nyt kukaan ( muu kuin nerot) voivat saada ysejä ja kymppejä tekemättä töitä. Jos et ole nähnyt vaivaa aineeseen esim. jättänyt aina läksyt yms. tekemättä ja et ole lukenut kokeisiinkaan paljon on 7 silloin ihan hyvä, mutta jos olet todella panostanut aineeseen, on 7 silloin melkoisen huono.
[/quote]
Juuri näin!
Mun mielestä 6 on huono, 7 joissain tapauksissa ok, 8 ihan hyvä, 9 normaali ja tosi riittävä ja 10 erinomainen eli todella jees!
Riippuu et paljo oot panostanu siihe aineesee ja miten vaikee se on sulle ollu. Jos se aine on ihan helvetin haasteellinen sulle ja et oo kauheesti panostanu ni sit se on aika hyvä eli tosi hyvä, mut jos se on sun vahvimpii aineita ja oot ennen saanu ysei ja kymppei ni sit se on aika paska numero...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:14"]ei seiska ny vaan millään skaalalla ole "hyvä". Se on just just ok. Eihän seiskoilla ole asiaa esim. lukioon ja lähes jokainen (jotain liikkaa, kuvista ja musiikkia lukuunottoamatta) pystyy vaivaa näkemällä kasiin.
10 kiitettävä, 9 hyvä, 8 & 7 tyydyttävä, 6 huono, 5 välttävä, 4 hylätty
[/quote]
Hyvän osaamisen numero on kahdeksan eli 8 on hyvä ja 7 tyydyttävä.
Seiska numerona on ihan ok.
Yksittäinen 7 menee, etenkin jos on jotain kiitettäviäkin. Mutta 7.0 keskiarvolla ei pääse kyllä juuri mihinkään, paitsi ehkä sille kaikkein epäsuosituimmalle amislinjalle...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:05"]Silloin ennen muinoin, kun koulu vielä oli koulu eikä mammanpoikien hyväntekeväisyyslaitos, numerot tarkoittivat
10 ja 9 kiitettävä
8 ja 7 hyvä
6 ja 5 välttävä
4 hylätty
Minun aikanani ei enää ollut noita sanoja, mutta äitini todistuksissa ne olivat ennen numeroita, siis järjestyksessä sana ja numero (esim. laskento hyvä 7, piirustus kiitettävä 9).
[/quote]
Paitsi tai että vaatimustaso on nykyään kovempi kuin ennen
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:17"]Yksittäinen 7 menee, etenkin jos on jotain kiitettäviäkin. Mutta 7.0 keskiarvolla ei pääse kyllä juuri mihinkään, paitsi ehkä sille kaikkein epäsuosituimmalle amislinjalle...
[/quote]
Kyllä 7 keskiarvolla pääsee moneen paikkaan
En sanois seiskaa ihan paskaksi, jos koe on ollut haastava siis oikeasti ni silloin 7 on tosi hyvä numero mutta jos koe on ollut normaali ni silloi 7 on iha ok ja jos se on ollut todella helppo nii silloi sanoisin et kyl on aika heikko numero... Toki voisihan huonommankin saada joten...
Niinkuin sanallisesti, seiska tarkoittaa tyydyttävää, 6 heikkoa ja 8 hyvää. 9 on kiitettävä ja 10 on erinomainen.
En olisi tyytyväinen jos omat lapseni toisivat kokeista ja todistuksista seiskoja, sillä tiedän että heillä on varaa ja mahdollisuuksia parempaan. Meille se ei ole hyvä numero, koska normaalitaso 8 tai vielä useammin 9. Seiska olisi todellinen epäonnistuminen. Mutta on lapsia joiden perustaso on esim. kutosen pinnassa. Heille 7 on jo hyvä suoritus.
Taitaa riippua koulusta. Tutkittu faktahan on, että eri kouluissa arvosanoja annetaan erilaisin kriteerein.
Käsittääkseni 7 on nykymittapuun mukaan ihan hyvä, entisaikojen tapaan kiitettäviä ei jaeta enää kaikille kilteille tytöille.
Mun poika nelosella ja se saa 7 ympästä. En ole tyytyväinen. Enkku on taas 10. Muutkin aineet sujuu ja liikka myös. Unohtaa usein kirjan kouluun ja ymppä on puhdasta lukemista.
Ensi syksynä petrataan ja numero on oltava se 8.
Mulla oli ysillä ka 7, 1, pääsin kuin pääsinkin lukioon. Kirjoitin koko kaupungin parhaat arvosanat ylioppilaskokeissa, vaikka taso muissa lukioissa oli kovempi kuin omassa koulussani. Eli kai se 7 ihan kelpo on, asiat pääpiirteittäin hallussa
No omilla standardeillani paska, mutta jonkun toisen taas mielestä voi olla huippu.
Mä sanoisin et kylhä seiskassa on parantamisen varaa eikä se nyt mikään paras mahdollinen numero ole, mutta ei se nyt maailma siihen kaadu jos yksi seiska tulee kokeesta tai todistukseen. Sittenhän ainakin tietää mitä numeroita pitää korottaa ja mihin kannattaa enemmän panostaa. Mun mielestä seiska eli tyydyttävä on ihan ok, toki riippuu lapsesta/nuoresta. Hikelle huono, 5-6:n oppilaalle on varmasti hyvä! Ei aina voi onnistua täytyy vain jatkaa eteenpäin ja antaa asian olla.
Aah taas tätä numerosössötystä. Mun mielestä toi on ihan mielipideasia toisille se on huono, toisille ok ja joillekin ihan hyvä. Se riippuu lähinnä millaisia numeroita ennen olet saanut samaisesta aineesta ja miten paljon olet panostanut aineeseen. Tuskin nyt kukaan ( muu kuin nerot) voivat saada ysejä ja kymppejä tekemättä töitä. Jos et ole nähnyt vaivaa aineeseen esim. jättänyt aina läksyt yms. tekemättä ja et ole lukenut kokeisiinkaan paljon on 7 silloin ihan hyvä, mutta jos olet todella panostanut aineeseen, on 7 silloin melkoisen huono.