Todistuksessa numero 7. Onko se ihan ok vai huono vai mitä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerran elämässäni saanut kokeesta seiskan ja se oli uskomattoman huono numero...
Niin, nykyään annetaan liian hyviä numeroita. 7on oikeasti hyvä numero, samoin 8.
9 ja 10 ovat kiitettäviä ja 5 ja 6 välttäviä. 4 on ala-arvoinen.
Ennen, kun osaamista arvostettiin, kyseinen skaala oli selviö. Nykyään seiskaa pidetään huonona, kun kaikille annetaan huonostakin suorituksesta helposti 7 - 8. Nelosia ei anneta enää kenellekään, ennen sai nelosen eli ehdot aika moni luokasta. Silloin vaadittiin todellista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ennen muinoin, kun koulu vielä oli koulu eikä mammanpoikien hyväntekeväisyyslaitos, numerot tarkoittivat
10 ja 9 kiitettävä
8 ja 7 hyvä
6 ja 5 välttävä
4 hylätty
Minun aikanani ei enää ollut noita sanoja, mutta äitini todistuksissa ne olivat ennen numeroita, siis järjestyksessä sana ja numero (esim. laskento hyvä 7, piirustus kiitettävä 9).
En tiedä, koska on ennen muinoin, mutta arvosana 7 on 80-luvulta saakka ainakin ollut tyydyttävä ja on edelleen. Arvosana 8 hyvä, 9 kiitettävä ja 10 erinomainen.
Omalla oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevalla lapsella yksi numero on 7 ja siihen hän saa lisäapua ja helpotusta koska on niin vaikeaa. Muut numerot sitten 9 ja 10. Kyseinen aina on kieli ja yhtään lausetta tätä kieltä ei lapsi osaa muodostaa itse viiden vuoden opettelun jälkeen kun moni luokkakaveri puhuu jo sujuvasti. Sanoisin siis ettei seiskan numerolle tarvitse osata kyllä yhtään mitään = selkeästi jo huono numero.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:05"]Silloin ennen muinoin, kun koulu vielä oli koulu eikä mammanpoikien hyväntekeväisyyslaitos, numerot tarkoittivat
10 ja 9 kiitettävä
8 ja 7 hyvä
6 ja 5 välttävä
4 hylätty
Minun aikanani ei enää ollut noita sanoja, mutta äitini todistuksissa ne olivat ennen numeroita, siis järjestyksessä sana ja numero (esim. laskento hyvä 7, piirustus kiitettävä 9).
Paitsi tai että vaatimustaso on nykyään kovempi kuin ennen
Ei ole. Jokaisessa oppiaineesta on vähennetty jotain sistlöä ja lisätty ilmiöitä yms. hömppää joukkoon. Oli sitten kyseessä kieli tai matikka.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa riippua koulusta. Tutkittu faktahan on, että eri kouluissa arvosanoja annetaan erilaisin kriteerein.
Käsittääkseni 7 on nykymittapuun mukaan ihan hyvä, entisaikojen tapaan kiitettäviä ei jaeta enää kaikille kilteille tytöille.
Päin vastoin. Nykyään on helpompi saada numeroita. Esim. itse olin 9.3 keskiarvolla kirkkaasti luokkani parhaan todistuksen saanut aikoinaan . Nyt samassa koulussa on joka luokalla useampi lapsi jolla on 9.6-9.8 keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Omalla oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevalla lapsella yksi numero on 7 ja siihen hän saa lisäapua ja helpotusta koska on niin vaikeaa. Muut numerot sitten 9 ja 10. Kyseinen aina on kieli ja yhtään lausetta tätä kieltä ei lapsi osaa muodostaa itse viiden vuoden opettelun jälkeen kun moni luokkakaveri puhuu jo sujuvasti. Sanoisin siis ettei seiskan numerolle tarvitse osata kyllä yhtään mitään = selkeästi jo huono numero.
Tässä joko arvioidana numero vahvasti yläkanttiin, mikä on vastoin yhdenveertaisuutta arvioinnissa tai numero arvostellaan *-merkinnällä.
Jos on normaaliälyinen lapsi niin 7 huonompaa numeroa ei pitäisi todistukseen tulla. Seiskan saadakseen ei tarvitse kovin paljon osata peruskoulussa.
Se 7 mittaa sitä mitä on opetettu.
Ei mitä on oppinut.
Haluaisin tietää onko numero 7 todistuksessa hyvä
Vierailija kirjoitti:
7 on tyydyttävä
Seiska on vielä ihan hyvä kutonen silleen et kannattais harjoitella enemmän ja 5 ja 4 on aika huonoi
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää onko numero 7 todistuksessa hyvä
No ei ole.
Minä haluaisin tietää, että miksi näitä ikivanhoja keskusteluja kaivellaan esiin.
Vierailija kirjoitti:
ei seiska ny vaan millään skaalalla ole "hyvä". Se on just just ok. Eihän seiskoilla ole asiaa esim. lukioon ja lähes jokainen (jotain liikkaa, kuvista ja musiikkia lukuunottoamatta) pystyy vaivaa näkemällä kasiin.
10 kiitettävä, 9 hyvä, 8 & 7 tyydyttävä, 6 huono, 5 välttävä, 4 hylätty
Oikeasti kyllä myös liikunnasta, kuviksest aja musiikista saa kasin ihan vaan olemalla olemassa. Ainakin 90-luvulla sai. Lukiossa.
Mulla oli melkein kaikki aineet seiskoja. Ehkä tekninen työ oli 8 niin keskiarvo oli 7 pilkku jotain.
Minun luokkakaverini sai kevätodistukseen ( 2023 ) käytöksestä kutosen koska rages yhdelle opettajalle nii ei mikään ihme ku käyttäytyy muutenki aika silleen ööö no kuitenkin puhuu välillä muiden päälle ja silleen
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään kun eihän seiska niin huono ole 😊
Vierailija kirjoitti:
Minun luokkakaverini sai kevätodistukseen ( 2023 ) käytöksestä kutosen koska rages yhdelle opettajalle nii ei mikään ihme ku käyttäytyy muutenki aika silleen ööö no kuitenkin puhuu välillä muiden päälle ja silleen
Ja silleen.
Seiska on jo aika huono. Pitää kiireesti alkaa parantaa opiskelua, lukea läksyt ja myös osata ne asiat. Kasi olis normaali. 9 ja 10 oikein hyvät.
5 ja 6 oikein huonot. 4 on hylätty.
7 on tyydyttävä