Kuinka paljon opettaja 'saa' viettää tunnilla aikaa netin ääressä?
Kolmasluokkalaisen opettaja tuntuu viettävän kaiken aikansa netissä/koneella. Kuulemani mukaan opettaa opettaa pikaisesti tunnin aluksi asiansa ja sen jälkeen linnottautuu kannettavan koneensa ääreen. Lapseni ja muutaman luokkakaverin mukaan surffaa FB:ssa, iltapäivälehtien sivuilla yms. Ja sähköisen reissuvihkon viesteihin ei vastaa välttämättä ollenkaan oman kokemukseni ja muutaman luokkakaverin vanhemman mukaan. Jos oppilas menee open pöydän ääreen, niin opettaja pyrkii sulkemaan heti sivut, jos ei tee oikeesti jotain opetukseen liittyvää. On myös kiukkuinen ja hermostunut, jos hänet keskeytetään ja tästä syystä useampi oppilas ei uskalla kysyä mitään.
Ihmettelen tätä paljon sillä aikaisempi opettaja ei ollut koneen ääressä tunneilla kuulma lainkaan.
Pitäisikö tässä ottaa suoraan yhteyttä rehtoriin, kun tuntuu aika kiusalliselta ja vaikealta ottaa esiin asia suoraan opettajan kanssa?
Kommentit (16)
Itse en kyllä ehdi koneella surffaamaan, kun olen ryhmän kanssa lähes koko ajan vuorovaikutuksessa.
Ehkä joku on suunnitellut tuntinsa niin, että työskentely on hyvin itsenäistä?
Mielestäni on aika turhaa alkaa määrittelemään sitä, kuinka paljon "saa" viettää aikaa netillä - eiköhän se ole täysin merkityksetöntä, jos oppimistulokset opiskelijoilla ovat hyviä, tai jos he opetuksesta huolimatta oppivat opetussuunnitelmaan kirjatut sisällöt?
Pedagogisia ratkaisuja on monia, tehokkaimpia oppimisen tapoja on tehdä itse, tutkia ja kokeilla. Ei niinkään aina se opettajavetoinen "luennointi".
Vasta sitten olisin huolissani, tai yhteydessä rehtoriin, jos koko luokan oppimistulokset laskevat.
jonka pitää saada töissä tehdä mitä tahtoo, tai muuten ahdistuu pahasti ja saa akuutin stressireaktion.
Pedagogisia ratkaisuja on monia, tehokkaimpia oppimisen tapoja on tehdä itse, tutkia ja kokeilla. Ei niinkään aina se opettajavetoinen "luennointi".
Totta, mutta silloinkin, kun oppiminen on oppilaslähtöistä, opettajaa tarvitaan luokassa ohjaamassa toimintaa. Luulen, että kolmasluokkalaiset eivät ole niin itseohjautuvia, että pystyisivät opiskelemaan täysin itsenäisesti (tai ryhmänä).
Ja kertoohan tuo jo jonkin olevan pielessä, jos opettajaa ei uskalla mennä häiritsemään. Mistä yksittäinen huoltaja tietää, että koko luokan oppimistulokset laskevat? Ja voihan olla, että laiska opettaja antaa hyviä numeroita, vaikka oppilaat eivät oppisikaan.
mun mielestä ei kyllä saisi olla ollenkaan. Siis vapaa-ajan asioissa. Jos oppilaat tekee jotain missä eivät tarvitse apua niin sillä välin pitäisi tehdä töitä, tarkastaa vaikka kokeita.
Paitsi jos on Atk-opettaja ;)
En ymmärrä, miksi se internet tulisi viedä luokkaan ollenkaan? Ei sitä tarvita mihinkään perus oppitunnin aikana.
Oletetaan, että oppilaalle tulee jokin niin kiperä kysymys, että opettaja ei osaa vastata. Tässä tilanteessa internet olisi oive apu, mutta huomattavasti parempiin tuloksiin niin kasvatuksellisesti kuin vastauksen tason suhteen tullaan, jos opettaja lupaa vastauksen seuraavalle päivälle, ja etsii sen "omalla" ajallaan tuntien välissä.
Opettaja kuulostaa nettiriippuvaiselta - tai siis aivan samanlaista käytöstä kuin minulla, ja minä olen nettiriippuvainen... mutten opettaja. Enkä surffaa töissä.
Ehkä voisit ottaa opettajaa yhteyttä netin kautta nimettömänä? Ja sitten, jos homma ei parana, rehtoriin. Ikävä se on opettajalle, jos rehtri puuttuu, vaikka niin on myös vanhemmalle, jos joutuu opettajaan puuttumaan.
Minusta oppitunneilla ollaan läsnä oppilaita varten.
tai jos he opetuksesta huolimatta oppivat opetussuunnitelmaan kirjatut sisällöt?
Oppilaat oppivat opetuksesta huolimatta kaiken tarvittavan... Onnekas opettaja!
tai jos he opetuksesta huolimatta oppivat opetussuunnitelmaan kirjatut sisällöt?
Oppilaat oppivat opetuksesta huolimatta kaiken tarvittavan... Onnekas opettaja!
Suomalaislapset ovat sen verran fiksuja, että opetuksesta ja opettajista huolimatta onnistuvat klaaraamaan peruskoulun läpi.
Rehtoriin kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä asiasta ihan yleisesti vaikkapa näitä asioista:
- Miksi opettajalla on luokassa kannettava eikä kiinteää konetta, joka olisi myös oppilaiden käytössä?
- Miksi kone on auki kaiken aikaa, kun sitä ei kuitenkana käytetä opetukseen.
Todellakin opettajan pitäisi olla luokassa "läsnä" nimenomaan oppilaita varten, ja jos konetta käytetään opetukseen, ei sen tarvitse siinäkään tapauksessa olla kaiken aikaa auki.
jos he opetuksesta huolimatta oppivat opetussuunnitelmaan kirjatut sisällöt?
Vasta sitten olisin huolissani, tai yhteydessä rehtoriin, jos koko luokan oppimistulokset laskevat.
En nyt voi laittaa linkkiä tutkimukseen, kun minulla ei sitä ole, mutta yhden ei-niin-opettajia-imartelevan-tutkimuksen mukaan lapset oppivat peruskoulussa opetuksesta huolimatta. Eli oppimistulokset olivat melko pysyviä yksilöittäin riippumatta opetuksesta, mitä he saivat. Mene ja tiedä?
Ainakin itse myös äitinä pidän yhteyttä lapseni kavereiden vanhempiin. Tätä verkostoa hyödyntämällä pääsen hyvinkin selville myös muiden, kuin oman lapseni oppimisen tason muutoksista.
kuulostaa. Jos tilanne on todella ap:n kuvaileman kaltainen, on jotain pahasti pielessä. Opettajan pitäisi oppitunnilla olla netissä sen verran, että laittaa sinne poissaolot ym. vastaavat tiedot, sekä silloin kun käyttää nettiä opetukseensa. (Esim. näyttää sieltä jotakin tms.) Jos oppilailla on itsenäistä työtä, voi opettaja tarkistaa myös TYÖsähköpostinsa jossakin välissä. Tällöinkin (ja ihan koko ajan!) opettajan pitäisi olla oppilaiden käytettävissä ja vastata kysymyksiin yhtä ystävällisesti ja avuliaasti kuin ilman nettiäkin.
Se, korjaako opettaja oppilaiden kokeita esim. kokeen valvonnan aikana vai surfaako netissä on kyllä sitten opettajan oma asia. Opettaja saa korjata kokeet juuri silloin kun itse haluaa, kunhan se ei häiritse muuta opetustyötä.
Kysyisin vielä kuitenkin, että onko ihan varmaa, että tilanne on noin paha, kuin ap kuvailit? Lapsilla on tapana yleistää ja liioitella asioita, joten olisiko mahdollista, että kyseessä on yksittäinen tapaus tai harvinainen tilanne? (Joita niitäkään ei tietenkään pitäisi tulla!) Eli onko todella niin että opettajalla on jatkuvasti ja aina tapana toimia näin.
Onko myös niin, että opettaja käyttäytyy kiukkuisesti ja hermostuneesti vain nettitilanteissa, vai onko mahdollista, että tämän uuden opettajan tyyli yleisesti on entistä opettajaa terävämpi? Tässä mielessä entiseen opettajaan vertaaminen ei välttämättä ole oikeutettua.
Se, että ope sulkee sivut kun oppilas tulee kysymään, on hyvä asia ja osoittaa että hän edes yrittää keskittyä oppilaaseen tuolloin!
Itse ehkä kuitenkin olisin ensin yhteydessä opettajaan ja puhuisin siitä, että lapsi tuntee vaikeaksi häiritä opettajaa kun tämä on koneella. Puuttumatta siis ollenkaan siihen mitä ope koneella tekee. Vasta jos opettaja ei kykene asialliseen keskusteluun edes tästä näkökulmasta, ottaisin yhteyttä rehtoriin, ja pyytäisin tätä vaikkapa ihan yleisesti muistuttamaan opettajiaan, ettei netissä roikuta oppitunnin aikana. Näin ap säästyisi hankalan huoltajan maineelta, mutta asioilla olisi mahdollisuus parantua.
Se, että ope sulkee sivut kun oppilas tulee kysymään, on hyvä asia ja osoittaa että hän edes yrittää keskittyä oppilaaseen tuolloin!Itse ehkä kuitenkin olisin ensin yhteydessä opettajaan ja puhuisin siitä, että lapsi tuntee vaikeaksi häiritä opettajaa kun tämä on koneella. Puuttumatta siis ollenkaan siihen mitä ope koneella tekee. Vasta jos opettaja ei kykene asialliseen keskusteluun edes tästä näkökulmasta, ottaisin yhteyttä rehtoriin, ja pyytäisin tätä vaikkapa ihan yleisesti muistuttamaan opettajiaan, ettei netissä roikuta oppitunnin aikana. Näin ap säästyisi hankalan huoltajan maineelta, mutta asioilla olisi mahdollisuus parantua.
Minusta se, että opettaja sulkee sivun, kun oppilas tulee paikalle, viestittää pikemminkin siitä, että opettaja itsekin tajuaa, että tunneilla ei kuulu roikkua Facebookissa tai iltapäivälehtien sivuilla.
Mutta totta on, että heti ei kannata lähteä syyttelemäänkään - oppilaat helposti liioittelevat kaikkea. Ja oppilaat myös puhuvat näistä keskenään. Edellistä opettajaa pidetään usein parempana kuin uutta, ja uudesta voidaan vähän väkisinkin keksiä juttuja. Kun koko luokka on mukana paisuttelemassa juttua, voi totuus hieman vääristyä.
Mutta valitettavasti pystyn uskomaan, että tällaisiakin opettajia on. Lainaamani kirjoittajan ehdotus tuntuu hyvältä.
En ymmärrä, miksi se internet tulisi viedä luokkaan ollenkaan? Ei sitä tarvita mihinkään perus oppitunnin aikana.
Kuule, netissä on nykyään niin paljon opetusmateriaalia ja lisäksi tietotekniikka on nykypäivää, että kyllä luokassakin pitää olla netti! Tosin vaatii tykin, jonka kautta näyttää niitä oppilaille..
T: kohta valmis ope
kannattaa myös hieman varauksella suhtautua näihin "ope on koko ajan netissä" juttuihin, oppilaat kehittelevät niitä myös kovin herkästi ihan itsestään.
Ympän tunnilla oppilaat tekivät erästä projektia parityönä ja siinä välissä menin nettiin etsimään kuvaa, jonka näyttää luokalle (liittyi siis opetettavaan aiheeseen). Muutama oppilas oli kavereilleen selittänyt miten ope surffailee netissä suurimman osan tuntia (olin koneella n. 5min).
Aikoinaan uran alkuaikoina sijaisuuksia tehdessäni laitoin oppitunnilla (sijaistettavan open pyynnöstä) merkinnät wilmaan ja heti joku "vääräleuka" oli selittänyt välitunnilla miten se uusi sijainen vain surffaa ja lukee lehtiä netissä kaiket tunnit (merkinnän laittaminen kestää muutaman minuutin).
Vastaavia esimerkkejä on paljon. Omilta lapsiltani kuulen usein, että ne ja ne opettajat vain surffailevat netissä jne. Ja ko. kollegat tuntien tiedän, ettei asia ole näin.
Eli oppilaat hyvin herkästi ottavat asenteen "ope vain surffaa" jos opettaja hetken istuu koneen äärellä. Itse istun todella harvoin, lähinnä jos etsin jotain lisätietoa asiaan tai sitten oppilaiden parityöskentelyn tms. aikaan olen joskus ehtinyt laittaa wilmaan muutaman merkinnän/viestin. Kokeella olen oppituntien aikaan ehkä kerran viikossa 5min.
Se, että ope sulkee sivut kun oppilas tulee kysymään, on hyvä asia ja osoittaa että hän edes yrittää keskittyä oppilaaseen tuolloin! Itse ehkä kuitenkin olisin ensin yhteydessä opettajaan ja puhuisin siitä, että lapsi tuntee vaikeaksi häiritä opettajaa kun tämä on koneella. Puuttumatta siis ollenkaan siihen mitä ope koneella tekee. Vasta jos opettaja ei kykene asialliseen keskusteluun edes tästä näkökulmasta, ottaisin yhteyttä rehtoriin, ja pyytäisin tätä vaikkapa ihan yleisesti muistuttamaan opettajiaan, ettei netissä roikuta oppitunnin aikana. Näin ap säästyisi hankalan huoltajan maineelta, mutta asioilla olisi mahdollisuus parantua.
Minusta se, että opettaja sulkee sivun, kun oppilas tulee paikalle, viestittää pikemminkin siitä, että opettaja itsekin tajuaa, että tunneilla ei kuulu roikkua Facebookissa tai iltapäivälehtien sivuilla. Mutta totta on, että heti ei kannata lähteä syyttelemäänkään - oppilaat helposti liioittelevat kaikkea. Ja oppilaat myös puhuvat näistä keskenään. Edellistä opettajaa pidetään usein parempana kuin uutta, ja uudesta voidaan vähän väkisinkin keksiä juttuja. Kun koko luokka on mukana paisuttelemassa juttua, voi totuus hieman vääristyä. Mutta valitettavasti pystyn uskomaan, että tällaisiakin opettajia on. Lainaamani kirjoittajan ehdotus tuntuu hyvältä.
kun on wilmassa tms. ja työsähköpostissa - se vaitiolovelvollisuus...
Tosin saatan kokeita korjata oppitunnilla esim. jos oppilaat tekevät monistetta, tehtävää tai koetta. Kerran otin sanomalehden etsiäskeni ysiluokkien tuntia varten erään uutisen ja tästä oppilaat olivat kertoneet niin kotona kuin muiden opettajienkin tunneilla, miten vain lueskelen sanomalehteä kaikki oppitunnit. Otin sitten asian puheeksi oppilaiden kanssa ja yhdessä kerrattiin, miten kauan sitä sanomalehteä luin (noin 5 minuuttia, että löysin sen uutisen), ja kyllähän he tiesivät, että lukeminen kesti vain hetken, mutta se oli uutta ja outoa, mitä en yleensä tee...
Olen tehnyt sijaistunteja, ja tällöin kyllä avaan netin. En tunne oppilaita, joten Helmestä etsin oppilaslistan ja tarkista, ketkä ovat paikalla ja ketkä eivät. Sen jälkeen laitan oppilaat puuhaamaan asioita ja jos eivät kysy neuvoja, olen saattanut laittaa päivän muutkin poissaolot Helmeen sekä ehkä luen viestit. Sijaisena en hallitse opetettavaa ainetta niin hyvin, että varsinaisesti opettaisin vaan yleensä aina laitan oppilaat tekemään tehtäviä ja autan, jos osaan. Olen siis yläkoulun opettaja.
Itse olen ehtinyt vilkaista jotain hömppää netistä joskus lukion koetta valvoessani, muulloin ei tulisi mieleenkään. Eiköhän kolmasluokkalaisista aina joku tarvitse jonkinlaista apua. Ei noin opeteta!
(Nyt on opetuksesta vapaa päivä, ja tulee kieltämättä roikuttua netissä vaikka pitäisikin korjata kokeita...)
Totta, että on varmaan erittäin kiusallista ottaa yhteyttä suoraan opettajaan tällaisessa asiassa. Tuollainen on kyllä niin tökeröä töiden laiminlyömistä, että ottaisin yhteyden rehtoriin. Tiedä sitten, miten rehtorikaan tuollaiseen pystyy puuttumaan.