Jos lapsesi saa kokeista 9+, mitä ajattelet?
Kommentit (33)
Että se on kiitettävän hyvä ja onnittelen lasta.
Poika on 4-luokalla ja tähän asti tullut 1x huonompi nro kuin 10 ja se oli tuossa lokakuussa muistaakseni äidinkielen kokeen 9+.
siitä, mistä aineesta arvosana tulisi ja miten lapsi itse siihen suhtautuisi.
Jos arvosana olisi matematiikasta (tähän asti pelkkiä kymppejä täysin lapsen oman kiinnostuksen ja kovan laskemisharjoittalun ansiosta) ja lapsi itse siihen tyytyväinen, kehuisin kiitettävää, suitsuttamatta kuitenkaan mitään sen suurempaa ylistystä. Jos kyse olisi matematiikasta ja lapsi itse kovin pettynyt, kehuisin, tsemppaisin ja kertoisin miten hyvä numero ysikin on. Harva saa koskaan niin hyviä numeroita matikasta!
Jos arvosana olisi jostain muusta aineesta (useimmiten arvosanat kasin tuntumassa), kiittelisin ilman muuta hyvää suoritusta ja sitä miten sitkeästi hän luki kokeeseen.
Tuttua ja turvallista laatua. Eihän täällä kukaan usko, kun sanoo omien lasten olevan koulumenestyjiä, mutta kun ovat. Keskiarvo yli ysin kuten oli minullakin aikoinaan.
Jos lapseni saisi alle 9 puoli, niin olisin kyllä hieman pettynyt. Katsoisin lapsen kanssa kokeen läpi, ja juttelisin hänen kanssaan siitä. Kerran lapsi sai 9- niin tuli viikon aresti muistutukseksi siitä, että kokeisiin pitää lukea kunnolla.
Riippuu aineesta. Jos on aineesta, josta tulee yleensä kymppejä, ajattelen, että seuraavassa kokeessa pitää petrata. Jos taas aineesta, josta tulee seiskoja tai kaseja, olen suunnattoman iloinen ja ajattelen, että tämä ei välttämättä toistu.
Ihme juttu, jos tällä palstalla 9+ on joku maailmanloppu. Sehän on todella hyvä arvosana. Tai jos se on huono arvosana, on kokeen pitänyt olla luvattoman helppo.
Minun kouluaikana luokan huonoimmat vetelivät jatkuvasti kokeista vitosia ja kuutosia, joskus nelosiakin, eivätkä itse olleet siitä millänsäkään.
Voi hel.etti mikä luuseri ja annan kuulla kunniansa. Saa huutia ja tiedostaa, ettei saa mitään säällistä ammattia, jos ei arvosanat parane. Mäkkärin pihvinpaistajan tulevaisuus häämöttää.
Vanha ketju, mutta...
Esikoisen kohdalla olisin vähän pettynyt, mutta en sanoisi sitä ääneen, vaan kehuisin hyvästä työstä. Hän olisi varmasti itsekin vähän pettynyt.
Keskimmäisen kohdalla ihan odotettu tulos. Kehuisin hyvästä työstä.
Kuopuksen kohdalla olisin tyytyväinen. Kehuisin hyvästä työstä.
Yritän korostaa lapsille, ettei muihin kannata verrata, jokainen on yksilö. Lpulta koulu on vain koulua, ja yksi koe sinne tai tänne ei merkitse paljoakaan. Tärkeintä on oman ajattelun kehitys ja pyrkimys omaan parhaaseen.
Saisi viikon kotiarestia. Vain 10 kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan vaikeutuneet kaikki aineet tms.
Minäkin olin apukoulun priimus.
Annetaanko nykyään kouluissa (ysiä tai) kymppiä huonompia numeroita? Mielestäni lapselle ei saa antaa pahaa mieltä.
mitä hyötyä lapselle myöhemmässä elämässä on siitä, että osaa opetella asioita ulkoa?