Mirena-hormonikierukka
Mulle asennettiin tänään Mirena-hormoni-kierukka ekaa kertaa elämässä. Kolme alapää-synnytystä takana. Olin yllättynyt miten vähän kierukan asennus tuntui, vain vihlontaa munasarjoissa kun kohtua "mitattiin" ja tungettiin se kierukka sisään. Kysyisinkin nyt, oletteko olleet tyytyväisiä Mirena kierukkaan ja mitä haittavaikutuksia teille kierukasta on ollut? Tuleeko normaalit kuukautiset? Suojaako se heti raskaudelta? Jotain punaista vuotoa tulee nyt. Kauanko se kestää? Onko ne kuukautiset?
Kommentit (4)
viikko asennuksen jälkeen tiputtelua, sen jälkeen ei mitään (ei menkkoja kertaakaan). Iho on paremmassa kunnossa kuin ikinä. Kierukka ollut nyt 1,5v. Ehkäisyrengas taas ei sopinut ollenkaan.
Ennen kierukkaa kuukautiset kesti yleensä 8-10 päivää ja 5 ekaa päivää niistä vuodin tosi vuolaasti. Siis ihan lorisi verta pönttöön kun kävin asioilla ja yölläkin piti nousta vaihtamaan sidettä parin tunnin välein.
Kierukan laitosta on nyt pian 3kk. Mulla ei ollut mitään alavatsakipuja, muutama pieni finninpoikanen on ilmaantunut. Vuoto ei ole vähentynyt. Ne ihan runsaimmat päivät on hieman vähemmän runsaita, mutta ilman side+tamponi -yhdistelmää en silti pärjää. Nykyään menkat kestää 12 päivää ja sen lisäksi tiputtelua, jolloin pärjää koko päivän samalla siteellä, on siinä ennen ja jälkeen menkkoja yhteensä kuutisen päivää. Vuodotonta aikaa siinä välissä ennen seuraavia kuukautisia ehtii olla viitisen päivää. Joten hyvä ehkäisy on ollut, vuodan koko ajan! Toivottavasti tämä tästä vähenee tai poistan koko kapistuksen.
minulle asennettiin mirena-kierukka, tiputteluvuotoa tuli muutaman päivän ajan. Suojasi heti raskaudelta. Minulla oli myös pari päivää asentamisen jälkeen alavatsakipuja sekä pientä juilimista alapäässä. Ensimmäinen ärsyttävä sivuoire mikä ilmaantui, oli finnit ja rasvainen tukka. Se meni ohi ajan kanssa, kun hormoonitasapaino oli reilassa :) Menkkakivut ovat historiaa! Menkat kyllä tulevat ihan omia aikojaan, sitä ei kannata pelästyä. Joskus on jäänyt tulemattakin. Ihan minimaalista vuotoa, kestää ehkä kaksi päivää. Minulla on vaan ennen näitä menkkoja rinnat erittäin kipeänä, itselläni tiputtelee maitoakin jopa joskus. Rauhottuu heti kun vuoto alkaa. Tervetuloa kerhoon :)
sitten loppui ja edes kuukautisia ei tule. Nyt on jo toinen kierukka menossa (6 vuotta).