Joulu oman pienen perheen kesken
Ollaan hämmentävässä, mutta aika ihanassa tilanteessa.
Vietämme joulua kolmisin oman perheen kesken. Kaksi aikuista ja yksi lapsi, joka ei enää usko joulupukkiin.
Vaan miten jouluaaton viettäisi? Missä vaiheessa lahjat? Millainen joulupäivällinen?
Aamulla/aamupäivästä riisipuuroa ja telkkarin katsomista (Lumiukko ym. traditiot).
Tämän jälkeen ehkä voisi pelata lautapelejä.
Mutta muuten olenkin vähän hukassa. Me emme kuulu kirkkoon emmekä käy hautausmailla. Missä vaiheessa jakaisimme lahjat?
Entä onko ideoita pienen perheen joulupäivälliseen?
Olen aiempina vuosina tottunut laittamaan isommalle porukalle aterian, joten herkkua on ollut siinä monenlaista, kun on paljon syöjiäkin.
Kinkkua ja kalaa on ainakin toiveissa, joten niitä tietysti.
Miten muut pienet perheet? Miten teillä joulu sujuu?
Kommentit (54)
kun joku sanoo ettei se toisen tyyli sovi toiselle :D mulle nyt on ihan yksi lysti miten muut joulunsa viettävät meillä on aina ehdoton toive että joulua vietetään isommalla väellä. Muuten olisi vaan niin tylsää! Me kun ollaan perhe joka viettää paljon aikaa arkena oman perheen kesken ja se on ihanaa se :)
Toisilla ne rakkaat on jo siirtyneet rajan taakse, ovat jouluna vaan muistoissa mukana, ja näillä on mentävä.
ja siksi jouluna on ihanaa kun saamme vieraaksi lähimmät sukulaiset. Lapsetkin tykkää kun mummit ja vaarit tulevat ja serkutkin. Kukin tyylillään juu!
vain oman perheen kesken niin miten se on sinulta pois tai missä olen sanonut että se mun tapani olisi ainoa oikea tapa juhlia joulua? Ihan älytöntä miten eriävä mielipide tulkitaan heti toisten tuomitsemiseksi. Ja edelleenkään en voi kuvitella kunnon joulua ilman isompaa porukkaa joka koostuu mulle rakkaista ihmisistä.
Miten ap sai viestistäsi vinkkejä miten viettää joulu pienen perheen kesken? Ja kaiken lisäksi viestisi ON asenteellinen: aivan kuin KUNNON joulua ei voisi olla pienellä porukalla.
ympärillä jouluna jos sellaisia kaipaa. On ihan ok myös haluta olla vain oman sakin kesken. Minä toivon, että tänäkin jouluna saisimme vieraita jotta joulu tuntuisi joululta...minä vietin lapsuuteni siten että meillä oli aina lähimmät sukulaiset juhlimassa joulua ja nautin siitä jo silloin.
tässä ketjussa on keskusteltu paljonkin kaikesta ihan muusta kuin siitä mitä ap kysyi...keskustelu saa lähteä rönsyilemään.
valitan ja sori jos joku vetää porot nokkaan tästä :)
Mutta väliäkö tuolla :) Toivomuslistalle tuli siis tällaisia:
graavilohta
savulohi
silliä
kinkkua
fetasalaattia (ja PALJON oliiveja, painotti lapsi)
maksalaatikkoa
nakkeja
perunamuusia tai lihaperunasoselaatikkoa
kananmunia
Eiköhän tästä tämä lutviudu :D Alkoi suorastaan päästä tunnelmaan pikku palaverin jälkeen :)
ap
juotu kahvit, ja siivottu tiskit, eikä mitään muuta ole enää odotettavissa. Muistan omasta lapsuudestani, miten ihanan tuskallinen lahjojen odotus oli se kaikein jännittävin osa joulua. Suloista piinaa :)
aamu alkaa puurolla, ja noiden jouluohjelmien katsomisella sitten kun jaksetaan herätä (kaikki nukkuu ihan niin pitkään kun haluaa),
sitten laitetaan sauna lämpiämään ja lähtedään pitkälle kävelylle koirien kanssa koko perheenä. Kavellään kelistä riippuen todella pitkään ja nautitaan ulkoilmasta, katsellaan kun koirat juoksee ja lapset menee lumisotaa ja heittelee palloja koirille.
Lenkin jälkeen sauna onkin jo lämmin, joten kylmästä ulkoilmasta suoraan saunaan, missä kynttilöitä ja jotain rauhallista, mahdollisesti jouluistakin musiikkia.
Saunan jälkeen pyjamat päälle ja kuumat glögit käteen, kun minä laitan pöydän valmiiksi, ja sitten syödään hyvin (meillä ihan perinteinen kinkku-laatikot-linja, koska siitä tykätään) ja ruuan jälkeen availlaan lahjat.
Pyjamat päällä löhöillään ja nautitaan kiireettömyydestä, leikitään uusilla leluilla ja ihastellaan lahjoja. Välillä syödään joulutorttuja ja suklaata, ja illemmalla tehdään vielä kinkku-joululimppuleivät kun alkaa taas suolanen maistua :)
Mä rakastan meidän jouluja, enkä ikinä vaihtais tätä kiireetöntä ihanaa yhdessäoloa ja löhöilyä isoihin sukujuhliin jossa ollaan ykköset päällä ja kerrataan kuulumisia. Mutta jokainen haluaa joulultaan eri asioita :)
mistä sitä isoa porukkaa ympärilleen sitten lähtee kerämään jollei joulu tule ilman sitä? Naapurit? Bussipysäkeiltä? Kaupanjonoista?
Annatko ihan vinkkejä että mistä niitä ihmisiä lähdetään omaan joulupöytään hakemaan?
Olen surullinen kaikkien niiden puolesta joille se joulu ei tule ilman sitä suurta sukua... se kun voi olla että se joulu ei sitten joku joulu tulekkaan enää teille :(
meidän lapsen haudalle.
Siitä se joulutunnelma potkasee käyntiin.
joulunakin pitää katsoa telkkaria!! :O
Mulle joulu tarkottaa:
-kynttilöitä, ilman minkäänlaista sähkövaloa (paitsi jääkaapissa)
-oikeat kynttilät myös kuusessa
-puuro
-suolakaloja ja imelletty perunalaatikko
-rekiajelu
-päiväsauna
-itse soitetaan pianolla joululauluja ja lauletaan
-pukki tulee vasta kaheksan-yheksän aikoihin.
ettämistä sitä porukkaa saa ympärilleen jos sitä ei ole? Se on valitettava tosiasia että kaikilla ei ole vaikka sitä kaipaisi mutta ei kai sitä väkeä kukaan muukaan voi sulle taikoa jos sitä ei ole. t. onnellinen jolla on väkeä ympärillä
viestejä, kuinka kunnon joulu tulee vain isommalla porukalla. Sitä aihetta vatvomaan voi perustaa ihan toisen ketjun. Tässä kaipasin vinkkejä ja kiitän lämpimästi niitä, jotka ovat sellaisia jakaneet.
Uskon, että joulu syntyy ennen kaikkea tunnelmasta. Saamme yhtä lailla vapunkin aikaan, vaikka samoja naamoja katselemme arkisinkin ;)
Katan pöydän kauniisti, tunnelmallista musiikkia, kynttilöitä... Ei ihan tavallista meille - edes viikonloppuisin.
ap
Kysehän on siitä, mistä itse tykkäätte ja mitä perinteitä haluatte lapsille siirtää.
Esimerkiksi jotain perinteitä:
- Aamupiirretyt (joulupukin kuumalinja tms)
- riisipuuro
- joulurauhan julistus
- jouluateria (mistä itse tykkäätte? Meillä ei esim. kinkku mene, joten sitä ei tietenkään tehdä)
- paavin tervehdykset
- joulukirkko
- haudoilla käynti
- pelaamista
- kuusen koristelu
- pipareiden tekemistä
- askartelua
- joulupukin vierailu (yleensä klo 17-20 välisenä aikana)
- joulusatu (lapsen ikä?)
- Elokuva (jouluna tulee aina kokoperheen elokuvia, varsinkin joulupäivänä)
PITÄÄ JUHLIA JOULUA ISOLLA SAKILLA? Oikeasti kertokaa ihmeessä kun minä en sellaista viestiä näe....näen vain vastauksia joissa vastaajan jouluun kuuluu isompi väki. Ongelma jollekin vai?
Lumiukko ja ne muutamat piirretyt kuuluvat perinteeseemme. Sinulla on toisenlaiset, ja hyvä niin.
Rekiajeluun meillä täällä kaupunkikerrostalossa E-Suomessa ei ole mahdollisuutta.
Enkä oikein noihin aitoihin kynttilöihinkään uskalla joulukuusessa luottaa.
ap
vain oman perheen kesken niin miten se on sinulta pois tai missä olen sanonut että se mun tapani olisi ainoa oikea tapa juhlia joulua? Ihan älytöntä miten eriävä mielipide tulkitaan heti toisten tuomitsemiseksi. Ja edelleenkään en voi kuvitella kunnon joulua ilman isompaa porukkaa joka koostuu mulle rakkaista ihmisistä.